Main Event. Dzień z grafiką i komunikacją wizualną
Main Event, coroczne spotkanie z grafiką na Uniwersytecie SWPS, to doskonała okazja, by poznać studia graficzne od praktycznej strony. W tegorocznym programie Main Event znalazły się warsztaty kompetencyjne, wykłady oraz dyskusje ze studentami i z pracownikami grafiki. Dodatkową atrakcją była wystawa prac z tegorocznych plenerów dydaktycznych, które odbyły się na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej i w Międzygórzu w Sudetach.
spotkanie
czerwiec
10 2016
Wrocław
Grafika od kuchni
Zakres działalności pracowni funkcjonujących na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu, przedstawiony w formie warsztatów kompetencyjnych, to temat pierwszej części wydarzenia. Warsztaty graficzne, fotograficzne, reklamowe, kreatywne, filmowe, technologiczne i design thinking mają w przystępny sposób przybliżyć uczestnikom – zainteresowanych tym kierunkiem – program studiów graficznych i projektowych.
Czym jest projektowanie?
Main Event ma jeszcze jeden cel – przedstawienie rozumienia studiów graficznych i projektowych, jakie dominuje na Uniwersytecie SWPS, a w którego centrum stoi łączenie kompetencji społecznych, analitycznych z umiejętnościami technicznymi i postawą kreatywną oraz szczególne rozumienie roli projektanta – osoby otwartej na świat i łączącej różne perspektywy myślenia.
Plenery 2016
Main Event to również podsumowanie całorocznej pracy studentów grafiki na Uniwersytecie SWPS. Jej efekty zostaną zaprezentowane w trakcie dwóch wystaw. Pierwsza – „Plenery 2016” to rezultat czterodniowych plenerów dydaktycznych na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, gdzie studenci II roku grafiki na Uniwersytecie SWPS realizowali projekty „dla ludzi z Podlesic, z ludźmi Podlesic i o ludziach z Podlesic”.
Projektowanie z zamkniętymi oczami
Z kolei „Projektowanie z zamkniętymi oczami” przedstawia prace zrealizowane przez studentów I roku grafiki oraz wychowanków Dolnośląskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 13 dla Niewidomych i Słabowidzących w Międzygórzu. Prezentowane na wystawie projekty – pomoce dydaktyczne dla osób z dysfunkcją wzroku – to efekt odważnych eksperymentów zarówno w projektowaniu, jak i badaniach.
Program
Wykład
- 10.00-11.30 – Reklama wiodąca, czyli jak projektować, żeby zaskoczyć publiczność, dr Mariusz Wszołek, sala 126 – brak miejsc
Warsztaty 10.00-11.30
- Po pierwsze nie zanudzaj. Łączenie tekstu z obrazem – czyli jak zaprojektować wystąpienie, Agata Blat, sala 115 – brak miejsc
- Storyboarding w animacji, filmie i reklamie, Arkadiusz Wojnarowski, sala 120
- O tym jak znikają produkty – service design thinking, dr Krzysztof Moszczyński, sala 125 – brak miejsc
- Fotografia subwersywna. Świat biedy i pięknych zdjęć, dr Michał Jakubowicz, sala 43 – brak miejsc
- Jak strawić surowe pliki cyfrowe? Dr Radosław Stelmaszczyk, sala 39 – brak miejsc
- Eyetracking – czyli jak czytamy reklamy, dr Karolina Lachowska, sala 10
Warsztaty 11.45-13.15
- Grafika a film, Arkadiusz Wojnarowski, sala 120 – brak miejsc
- Myślenie dywergencyjne w procesach generowania pomysłów, Dawid Kowalczyk i Tomasz Szeligowski, sala 109 – brak miejsc
- O tym jak znikają produkty – service design thinking, dr Krzysztof Moszczyński, sala 125 – brak miejsc
- Eyetracking – czyli jak czytamy reklamy, dr Karolina Lachowska, sala 10 – brak miejsc
- Zmiana świata przez design – design thinking, Anna Udała, sala 115 – brak miejsc
- Animacja poklatkowa w reklamie, Łukasz Grynda, sala 119
- Negocjacje win-win, czyli o relacjach interpersonalnych w pracy, Kamil Olender, sala 126 – brak miejsc
Warsztaty 13.30-15.00
- Negocjacje win-win, czyli o relacjach interpersonalnych w pracy, Kamil Olender, sala 126
- Fotografia subwersywna. Świat biedy i pięknych zdjęć, dr Michał Jakubowicz, sala 119
- Myślenie dywergencyjne w procesach generowania pomysłów, Dawid Kowalczyk i Tomasz Szeligowski, sala 109 – brak miejsc
- Niebezpieczne związki typografii, Małgorzata Ciesielska, sala 106 – brak miejsc
- Style życia w reklamie, Zespół badawczy janKomunikant, sala 104 – brak miejsc
- Bez okularów zobaczysz więcej – projektowanie komunikacji interkulturowej, dr Dorota Płuchowska, sala 125 – brak miejsc
- Między strategią a kreacją – warsztat projektowania reklamy, Martyna Gliniecka, sala 111 – brak miejsc
- Zmiana świata przez design – design thinking, Anna Udała, sala 115 – brak miejsc
Prezentacje
- 17.00-17.45 – prezentacje prac studenckich „Plenery 2016”
- 17.45-18.30 – prezentacje prac studenckich „Projektowanie z zamkniętymi oczami”
- 18.30-19.00 – dyskusja
Wystawa 17.00-20.00
- Wystawa / wernisaż / pokazy pracowni. Prowadzący: studenci i wykładowcy grafiki, sala 45, Galeria Grafiki (hol główny)
Projektowanie musi być skoncentrowane na człowieku. Tak dużo mamy źle zaprojektowanych ofert wizualnych, gdyż w procesie projektowym nie uwzględnia się czynnika ludzkiego. Grafika jest w tym kontekście środkiem wyrazu — jednym z wielu możliwych. W ramach naszych studiów koncentrujemy się na wypracowaniu niezbędnych kompetencji i umiejętności, które dostarczają szerszego kontekstu funkcjonowania w tzw. przemysłach kreatywnych.
dr Michał Jakubowicz, fotograf, wykładowca na grafice na Uniwersytecie SWPS
Warsztaty
Reklama wiodąca – czyli jak projektować, żeby zaskoczyć publiczność (wykład)
Dzięki reklamie możemy się denerwować, uśmiechać lub płakać (inne opcje też są możliwe). Nierzadko możemy się do czegoś zniechęcić lub wręcz przeciwnie. Reklama to budowanie równoległych światów i w tym celu niezbędni są kompetentni projektanci, których staramy się (nierzadko z sukcesem) kształcić. O tym będzie arcyciekawy wykład (chyba).
Prowadzący: dr Mariusz Wszołek – projektant i wykładowca na grafice na Uniwersytecie SWPS. W pracy naukowej zajmuje się głównie reklamą, ze szczególnym uwzględnieniem dyferencji rynkowych oraz mechanizmów działania reklamy w kontekście komunikacyjnym. Ponadto zajmuje się projektowaniem komunikacji (w tym design thinking, human centered design, corporate identity), dyskursami wizualnymi i teorią społeczeństwa i komunikacji. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z kreacji, communication design, designu opakowań, corporate identity, reklamy społecznej oraz teorii i praktyki designu. Redaktor serii wydawniczej „Projektowanie Komunikacji” w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Po pierwsze nie zanudzaj. Łączenie tekstu z obrazem – czyli jak zaprojektować wystąpienie
Powoli zbliżasz się do miejsca wystąpienia, czujesz: jak opuszcza Cię pewność siebie, ściska Cię w żołądku, pocą Ci się dłonie, robi Ci się zimno lub gorąco, oddech przyspiesza, czujesz rumieńce na twarzy, serce wali, zaschło Ci w ustach, niespokojnie przeglądasz notatki, zaczyna Ci trząść się głos, a w głowie pustka. Albo? Dobrze się przygotuj. Połącz tekst z obrazem i pokaż coś interesującego.
Prowadząca: Agata Blat – trener w zakresie wizerunku jednostki oraz szeroko pojętej komunikacji. Prowadzi szkolenia indywidualne i grupowe, szkoląc pracowników firm, urzędów, osoby związane z biznesem, polityków oraz osoby prywatne. Zajmuje się doradztwem w zakresie indywidualnego planowania ścieżki kariery zawodowej, coachingiem, rozwijaniem umiejętności i poszukiwaniem talentów, rekrutacją i selekcją pracowników oraz komunikacją wewnętrzną. Wykładowca Uniwersytetu SWPS.
Storyboarding w animacji, filmie i reklamie
Przybliżenie problematyki storyboardów – scenopisów rysunkowych i zasady ich zastosowania w animacji, filmie i reklamie z wykazaniem różnic i z przedstawieniem przykładów z faktycznie zrealizowanych produkcji.
Prowadzący: Arkadiusz Wojnarowski – założyciel i prezes Fundacji Magellan, producent, dystrybutor filmowy, wykładowca Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Interesuje się zagadnieniem formatu scenariuszy filmowych i problematyką związaną z tworzeniem europejskich koprodukcji filmowych.
O tym jak znikają produkty – service design thinking
Przegląd dot. trendów w projektowaniu produktów, usług oraz tzw. hybryd. Podczas warsztatu poruszone zostaną kwestie dot. dematerializacji/wirtualizacji produktów, a także rosnącej roli usług w gospodarkach.
Prowadzący: dr Krzysztof Moszczyński – projektant, wykładowca w Instytucie Grafiki Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesuje się graphic designem, designem opakowań, rozwojem systemów operacyjnych opartych o UNIX (np. MacOSX, Android), programowaniem w języku Python. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu corporate design, interaction design, information design, web design, mobile design oraz systemu automatycznego składu tekstu LaTeX.
Fotografia subwersywna. Świat biedy i pięknych zdjęć
Coraz więcej osób fotografuje coraz więcej zdjęć. Nieudane fotografie są kasowane, zostają tylko te idealne. Najlepsze zdjęcia to takie, które już się kiedyś widziało (dlatego są takie nudne). Całe szczęście, że istnieje brzydota, stare, zdezelowane aparaty fotograficzne umożliwiające zobaczenie świata jakby się właśnie zaczynał (poezja). Żyjemy w czasach mnogości zdjęć. Nie trzeba ich robić by tworzyć wizualne komunikaty. Tylko komunikować. Subwersywnie.
Prowadzący: dr Michał Jakubowicz – rocznik 1977, studiował polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim oraz fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał tytuł doktora sztuk plastycznych. Zajmuje się fotografią w powiązaniu z komunikacją społeczną. Łączy refleksję konceptualną z dokumentem i fotartem. Prace twórcze przedstawia na wystawach w kraju i za granicą. Publikuje w pismach artystycznych, literackich i naukowych. Jest autorem książki „Medium na białym tle”. Pracuje jako wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Jak strawić surowe pliki cyfrowe?
Pliki typu RAW kilkanaście lat temu przebojem wdarły się na salony fotografii profesjonalnej, stając się szybko standardowym formatem zapisu zdjęć. Dzisiaj większość aparatów, nawet tych mniej profesjonalnych, oferuję je jako jedną ze standardowych opcji. Jednak, aby w pełni skorzystać z ich potencjału potrzeba wiedzy na temat ich możliwości oraz sposobów ich wykorzystania, tak aby móc je z surowych zamienić na niezwykle smaczne wizualnie.
Prowadzący: dr Radosław Stelmaszczyk – w latach 1998-2003 studiował na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Przyrodniczym broniąc dyplomy magisterskie i inżynierskie na kierunkach: biologia, biotechnologia i systemy zarządzania jakością. Już w pierwszych latach studiów zainteresował się rysunkiem i grafiką dedykowaną publikacjom naukowych. Rozpoczął tworzenie i obrabianie ilustracji wykorzystywanych na potrzeby własnych publikacji oraz innych naukowców, równocześnie rozwijając działalność komercyjną (projekty tożsamości wizualnych organizacji, grafika użytkowa, layouty stron internetowych itp.). Wykładowca w Instytucie Grafiki wrocławskiego Uniwersytetu SWPS, gdzie prowadzi zajęcia z obróbki obrazu, teorii barwy, Photoshopa, materiałoznawstwa.
Eyetracking – czyli o tym jak czytamy reklamy
Czy zastanawiałeś się kiedyś jak w rzeczywistości przeglądamy strony internetowe? Które elementy w reklamie najbardziej przyciągają uwagę? Aby się tego dowiedzieć przeprowadzimy kilka krótkich badań eyetrackingowych, których wyniki pozwolą nam bardziej świadomie podejść do projektowania informacji.
Prowadząca: dr Karolina Lachowska – doktor nauk humanistycznych, językoznawca. Napisała pracę doktorską pod tytułem „Komunikacyjne aspekty terroryzmu”. Prowadziła badania nad wizerunkiem terroryzmu w Polsce, Hiszpanii, Włoszech, Danii i Wielkiej Brytanii. Naukowo zajmuje sie diagnostyką i projektowaniem komunikacji. Jej doświadczenie zawodowe obejmuje projekty związane z projektowaniem i konstrukcją marki, planowaniem strategicznym i analizą rynku. Na co dzień pracuje jako wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego i na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu.
Grafika a film
Warsztat dotyczy zastosowania grafiki w kinematografii. Praca grafika w przemyśle filmowym obecna jest na wszystkich etapach powstawania filmu, zaczyna się od przygotowania do produkcji, a kończy na dystrybucji gotowego produktu. Na podstawie przykładów omówione zostaną takie zagadnienia jak: graficzna promocja filmu, wykorzystanie narzędzi graficznych przy tworzeniu scenografii, przygotowywanie storyboardów i podstawy wiedzy o narracji obrazowej wymaganej do tworzenia scenorysu (tj. kadr, ujęcie, plany filmowe, punkty widzenia kamery), graficzno-komputerowe efekty VFX.
Prowadzący: Arkadiusz Wojnarowski – założyciel i prezes Fundacji Magellan, producent, dystrybutor filmowy, wykładowca Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Interesuje się zagadnieniem formatu scenariuszy filmowych i problematyką związaną z tworzeniem europejskich koprodukcji filmowych.
Myślenie dywergencyjne w procesach generowania pomysłów
Teoria myślenia dywergencyjengo (rozbieżnego) zakłada, że twórczość jest przeciwieństwem myślenia konwergencyjnego (odtwórczego). W jej ramach twórczość analizowana jest za pomocą trzech parametrów – płynność, giętkość oraz oryginalność. W ramach warsztatu przedstawimy techniki generowania pomysłów dedykowane treningowi wszystkich trzech wymiarów twórczego myślenia, ukierunkowane na opracowanie możliwie największej ilości pomysłów. W ramach zajęć przewidziana jest także praca nad usystematyzowaniem procesu ideacji oraz myślenia wizualnego.
Prowadzący:
Dawid Kowalczyk – ukończył socjologię na Uniwersytecie Zielonogórskim (2005-2010) oraz User Experience Design na Uniwersytecie SWPS (2012-2013). Od 2010 zajmuje się marketingiem internetowym. W latach 2011-2016 prowadził start-up, w ramach którego zajmował się działaniami z zakresu User Experience/User Interface oraz Research & Development. Od marca 2016 pracuje jako UX designer we wrocławskim software house’ie. Poza tym jest trenerem procesów, pasjonuje się astrofizyką i pokręconą sztuką.
Tomasz Szeligowski – ukończył Socjologię na Uniwersytecie Zielonogórskim (2005-2010) oraz Corporate Identity & Public Relations na wrocławskim SWPS (2009-2012). Od 2010 roku zajmuje się projektowaniem komunikacji (strategia, doradztwo), od 2015 roku pracuje jako UX designer. Prywatnie fan ludzi, ruchu i przejawów kultury wybijających ze strefy komfortu.
Zmiana świata przez design – design thinking
„Dzisiaj rano spadłem z krzesła i oblałem się kawą. Oparcie pękło – tak, to ohydne, plastikowe”. Warsztaty skupiają się na tematyce design thinking – zdefiniowaniu samego procesu, jego etapów oraz założeń. Uczestnicy poznają narzędzia porządkowania swoich idei, dotyczących poruszanego problemu projektowego m.in. mapę myśli, burzę mózgów czy diagram Ishikawy. To dobra okazja do pracy w interdyscyplinarnym zespole, by w efekcie zaprezentować rozwiązania na postawione wcześniej pytania projektowe i wypracować w sobie świadomość, że nie liczy się tylko ilość pomysłów, ale także ich jakość i sposób przekazania. Projektowanie wychodzi z człowieka, przez człowieka, do człowieka. Tutaj nie ma „lepszej” lub „gorszej” wiedzy – zawsze jest tylko (lub aż) „inna”. Krzesło już nigdy więcej nie pęknie – no chyba, że z dumy nad dobrze wykonaną robotą.
Prowadząca: Anna Udała – trenerka design thinking na warsztatach w Niemczech i w Polsce, projektantka i ilustratorka. Pilnie poszerza swoją wiedzę jako studentka grafiki na Uniwersytecie SWPS. Na co dzień zajmuje się godzeniem tego, co pozornie nie do pogodzenia: designu i sztuki, języka japońskiego z językiem niemieckim oraz metalu symfonicznego z hitami lat 80-tych! A wychodzi… fantastycznie!
Animacja poklatkowa w reklamie
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, czym jest animacja poklatkowa, poznają jej historię, możliwości wykorzystania i obejrzą wiele ciekawych przykładów. Po tej części zapoznają się z praktyczną stroną powstawania filmu animowanego, a następnie wspólnie stworzą własny, przyjmując rolę animowanych obiektów.
Prowadzący: Łukasz Grynda – absolwent grafiki na Uniwersytecie SWPS, obecnie kontynuuje studia na specjalności komunikacja wizualna. Animacją poklatkową zajmuje się od 2 lat, prowadzi warsztaty i tworzy animacje jako „oś”.
Negocjacje win-win, czyli o relacjach interpersonalnych w pracy
Nie każdy rodzi się negocjatorem, jednak wszyscy w różnych sytuacjach zmuszeni są do podjęcia negocjacji. Pertraktujemy bezustannie: w związku, w pracy, w sklepie. Warsztat ma na celu rozwinięcie podstawowych kompetencji komunikacyjnych, niezbędnych w czasie negocjacji.
Prowadzący: Kamil Olender – obserwator i badacz procesów komunikacyjnych, w szczególności: projektowania wizerunku osób i organizacji, systemów identyfikacji wizualnej, systemów orientacyjnych, występów publicznych oraz komunikacji w obszarze polityki. W swojej pracy naukowej skupia się na zagadnieniach dotyczących budowania wizerunku partii politycznych w Internecie. Prowadzi warsztaty dla studentów z zakresu technik negocjacyjnych, teamworku, zarządzania zespołem i projektami oraz przygotowania do procesów rekrutacyjnych.
Niebezpieczne związki w typografii
Na zajęciach dowiesz się, skąd pochodzi pismo i jak rozwijało się na przestrzeni stuleci, nauczysz się podstawowych zasad dotyczących składu i łączenia ze sobą różnych krojów pism, poznasz też podstawowe terminy typograficzne. Omówimy także kilka przypadków niebezpiecznych związków w typografii i najczęściej popełniane błędy. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli sami poeksperymentować z krojami.
Prowadząca: Małgorzata Ciesielska – ukończyła pedagogikę na Uniwersytecie Śląskim oraz grafikę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W ostatnich latach studiowała psychologię w ramach studiów doktoranckich na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Zawodowo była i jest związana z organizacjami pozarządowymi, od 2008 jest nauczycielem projektowania w szkołach artystycznych, od 2012 roku prowadzi zajęcia w Instytucie Grafiki Uniwersytetu SWPS oraz Instytucie Dziennikarstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Równolegle jest projektantem 2D – szczególną miłość żywi do typografii i kolorów.
Style życia w reklamie
Na świecie od kilku lat zauważalny jest pewien trend w robieniu reklam, różny od tego, co praktykowane było kiedyś. Różnica ta polega na tym, że reklamowany produkt czy usługa są prawie niewidoczne. Eksponowany jest natomiast odbiorca i jego styl życia. Celem warsztatów będzie wprowadzenie w problematykę stylu życia. Poszczególne etapy warsztatów skoncentrują się na umiejętności rozpoznawania i analizowania stylów życia, a także zaplanowania i wykorzystania zdobytej wiedzy we własnych projektach.
Prowadzący: zespół badawczy janKomunikant
Bez okularów zobaczysz więcej – projektowanie komunikacji interkulturowej
Nie każdy robi projekty z Japończykami, ale każdy na co dzień spotka się z komunikacją interkulturową. Jest wszędzie, nie tylko w Internecie: na ulicy, w kinie, w pracy, tekstach, obrazach, reklamie. Dobrze jest ją dostrzegać, bo przydaje się nie tylko w projektowaniu. Warsztat wprowadza do „świata” komunikacji interkulturowej. Sprawdzimy, jak zmiana perspektywy (zmiana „kulturowych okularów”) zmienia widzenie świata. Wypróbujemy, jak wpływa na projektowanie komunikacji w reklamie.
Prowadząca: dr Dorota Płuchowska – wykładowca w Instytucie Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Trener komunikacji interkulturowej oraz doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Sama o sobie mówi: lubię to, co robię, łykam czerwone pigułki, błądzę w króliczej norze, mogę pokazać drzwi, przejść trzeba samemu.
Między strategią a kreacją – warsztat projektowania reklamy
Reklama może inspirować nas do działania czy refleksji, dawać przyczynek do przemyślenia własnych zachowań czy emocji lub po prostu denerwować. Wydaje się, że to efekt jest najważniejszy, bo tego co kryje się za efektem końcowym, nie widać gołym okiem. W ramach warsztatów uczestnicy zapoznają się ze związkami planowania strategicznego i pracy kreatywnej – wykorzystają strategiczne założenia marek dla stworzenia kreacji zgodnej z postulowaną tożsamością marki.
Prowadząca: Martyna Gliniecka – rocznik z dziewiątką z przodu. Doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego, wykłada na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Wrocławskim. Jej zainteresowania badawcze to reklama interkulturowa, kreatywność w reklamie i koncept w reklamie. Jako copywriter pracuje w branży reklamowej od pięciu lat, w portfolio ma kilka agencji, kilkanaście ogólnopolskich marek i kilkadziesiąt projektów. Połowę roku 2015 spędziła na stypendium dla zagranicznych badaczy na Uniwersytecie Waseda w Tokio.