„Ogień na środku placu” – książka projektowa studentów School of Form
Książka „Ogień na środku placu” została zaprojektowana przez studentów II roku wzornictwa (specjalność communication design) w ramach zajęć w School of Form Uniwersytetu SWPS. Jest to publikacja zarówno do czytania, jak i do oglądania. Jej serce stanowi esej Marcina Wichy „Transparenty”. Autorzy i autorki dołączyli do niego kilka inspirujących rozmów: z Pawłem Starcem, który dokumentuje i fotografuje protesty; Olą Jesionowską, która zaprojektowała logo Ogólnopolskiego Strajku Kobiet; Karoliną Gembarą, która współtworzy Archiwum Protestów Publicznych, oraz anonimowymi uczestnikami i uczestniczkami manifestacji. Nie tylko treść, lecz także oprawa graficzna książki jest wyjątkowa – bogata w fotografie i ilustracje oddające ducha ulicznych protestów.
Czy można zaprojektować protest?
Autorki i autorzy książki szukają odpowiedzi na to pytanie. Poprzez wywiady, teksty i ilustracje zgłębiają przede wszystkim zagadnienie wizualnej sfery manifestacji. Dlatego inspirację do powstania tej publikacji stanowił właśnie esej Marcina Wichy. Bierze on bowiem na warsztat język transparentów, ich specyficzną typografię, kompozycję oraz czas i miejsce ujawniania haseł na różnych protestach. Zadaje też szereg istotnych pytań o związek projektowania z protestami i o rolę komunikacji wizualnej we współczesnym, skonfliktowanym świecie. Publikacja studentów wzornictwa stanowi też rzecz jasna punkt wyjścia do rozważań na temat wolności słowa.
„Zdarzają się protesty, których identyfikacja wizualna jest spójna. Protesty jednego znaku lub jednego słowa. Czasem wystarczy kostium lub rekwizyt: żółta kamizelka, parasolka, wstążka, świeca, latarka w telefonie. Bywają też protesty wielogłosowe. Takie protesty obrastają w kolejne hasła. Przypominają tablicę ogłoszeniową. Chaotyczny meeting, na którym wszyscy chcą wykrzyczeć swoje racje. Każdy szuka własnych słów i zgłasza wolne wnioski” – pisze Wicha w swoim tekście, a młodzi projektanci uzupełniają jego spostrzeżenia.
Publikacja
W procesie projektowania książki autorzy i autorki otrzymali możliwość wypróbowania narzędzi do składu tekstu, poznania technologii druku offsetowego oraz zastosowania rozmaitych narracji książkowych (linearnych, a-linearnych, strukturalnych, chaotycznych). Dzięki ich wysiłkowi powstała publikacja, która korzystając z różnych surowców i dynamicznego layoutu, jest atrakcyjna dla czytelników zarówno literacko, jak i wizualnie.
Książka ukazała się nakładem School of Form Uniwersytetu SWPS.
- Redakcja: Piotr Matey, Julia Fohs, Anton Komar
- Projekt: Katarzyna Modzelewska, Pola Małaczewska, Veronika Nikiforova, Kateryna Skyba
- Fotografie: Paweł Starzec i Piotr Matey
- Ilustracje: Katarzyna Modzelewska i Kateryna Skyba
- Promocja: Elżbieta Roman i Dominika Kaczmarczyk
Koordynacja projektu:
Honza Zamojski – artysta, redaktor, wydawca i projektant książek. Założyciel wydawnictwa Morava oraz wydawnictwa Mundin. Uczestnik wielu wystaw i autor cyklu wykładów „Jak to jest zrobione” (m.in Centre Pompidou, MoMA Library NY, TypoTalks Berlin). Za publikację „Jak jsem potkal dábla” otrzymał w 2011 r. brązowy medal w konkursie „Najpiękniejsza Książka Świata 2010”. W tym samym roku został także laureatem Plebiscytu RDK organizowanego przez Program III Polskiego Radia, otrzymując tytuł Kulturysty Roku.