II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Filmowe Psycho-Tropy”
II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
FILMOWE PSYCHO-TROPY
Bohater i twórca filmowy
Organizatorami konferencji są Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach oraz Uniwersytet Śląski w Katowicach
Konferencje z cyklu „Filmowe Psycho-Tropy” to spotkania naukowe, podczas których umożliwiamy dialog i wymianę doświadczeń przedstawicielom różnych środowisk. Z jednej strony, chcemy promować interdyscyplinarność działań naukowych, dlatego zapraszamy do udziału w konferencjach badaczy reprezentujących różne dyscypliny (m.in. psychologów, pedagogów, socjologów, filmoznawców, kulturoznawców, środowiska artystyczne), z drugiej strony, zależy nam na aplikacyjności nauki, więc w ramach konferencji organizujemy wykłady plenarne o charakterze popularyzatorskim, spotkania z praktykami, terapeutami oraz certyfikowane warsztaty dla nauczycieli i edukatorów. Sukces I konferencji z cyklu „Filmowe Psycho-Tropy” zachęcił organizatorów do utrzymania otwartej formuły i możliwości bezpośredniego wzięcia udziału w dialogu.
Tym, co łączy wszystkich uczestników konferencji jest film. Zapraszamy do przyglądania się temu medium od strony naukowej, analizujemy przede wszystkim psychologiczne aspekty, tak procesu twórczego, jak odbioru dzieła filmowego. Przede wszystkim skupiamy się na roli edukacyjnej, profilaktycznej i terapeutycznej obrazów filmowych – poszukujemy dowodów empirycznych, które umożliwiają efektywne stosowanie filmów w powyższych obszarach.
Przyjmowanie zgłoszeń biernych i czynnych zostało zakończone. Serdecznie zapraszamy do śledzenia kolejnych edycji konferencji.
O konferencji
Konferencja adresowana jest do:
- pracowników naukowych różnych dyscyplin, doktorantów i studentów różnych kierunków studiów,
- nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych,
- osób wykorzystujących film w edukacji, profilaktyce i terapii.
Poza sesjami tematycznymi, których celem będzie poszerzenie wiedzy, przyjrzenie się najnowszym wynikom badań oraz wymiana doświadczeń w edukacji i profilaktyce za pośrednictwem filmu, planujemy:
- specjalną sesję dla studentów,
- certyfikowany warsztat dedykowany nauczycielom, szkolnym pedagogom i psychologom (warsztaty do wyboru w programie w zależności od wolnych miejsc – obowiązują zapisy),
- pokaz filmowy z komentarzem eksperta,
- spotkanie z twórcami filmowymi,
- autorzy najlepszych wystąpień otrzymają szansę publikacji pokonferencyjnego artykułu na łamach czasopisma o tematyce audiowizualnej „Ekrany", patrona medialnego II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Filmowe Psycho-Tropy", i wzbogacenia swego dorobku naukowego o 5 pkt (lista B). Szczegóły na temat publikacji zostaną podane podczas Konferencji.
Każdy uczestnik (czynny/ bierny) otrzyma imienne certyfikaty potwierdzające udział w konferencji.
Kino jest odbiciem naszego życia, a może być także jego kreatorem. W pierwszej edycji konferencji wzięło udział ponad 250 osób, reprezentujących różne środowiska i ośrodki z całej Polski. Pokazało to, że film ma w sobie ciągle nieodkryte tajemnice i warto o nich dyskutować. II edycja poświęcona będzie bohaterom i twórcom w kontekście edukacyjnym, profilaktycznym i terapeutycznym. Spotkajmy się w Katowicach by wspólnie zgłębiać tajemnice X muzy i podejść do tematu od strony praktycznej!
Patrycja Paczyńska-Jasińska, Michał Brol – Komitet Organizacyjny
Tegoroczna edycja
W ramach II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Filmowe Psycho-Tropy” będziemy przyglądać się bliżej bohaterom i twórcom filmowym. Uczestnikom konferencji proponujemy skupienie się na dwóch obszarach: tworzeniu i edukowaniu.
Tworzenie
Wspólnie będziemy analizować proces konstruowania postaci filmowej, zabiegi prowadzące do jej uwiarygodnienia, służące wywarciu konkretnego wrażenia na widzach. Zachęcamy również do refleksji nad warsztatem pracy aktora, przygotowywania się do odgrywania roli i mierzenia się z psychologiczną złożonością odgrywanego bohatera.
Edukowanie
W aspekcie edukacyjnym będziemy poszukiwać bohaterów filmowych, którzy stanowią wzorce i antywzorce dla grup, z którymi pracujemy. Rozważymy zjawisko identyfikacji z bohaterem oraz jego możliwe konsekwencje dla działań widzów. Poświęcimy również uwagę trafności doboru filmów do działań dydaktycznych i profilaktycznych.
Program konferencji
Dzień 1 – 12 kwietnia 2018 r.
8.00-8.45 – rejestracja uczestników (hol główny)
8.45-9.00– uroczyste otwarcie konferencji: dr hab. Anna Brytek-Matera, prof. Uniwersytetu SWPS, prof. dr hab. Katarzyna Krasoń; dr hab. Krystyna Doktorowicz, prof. Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (aula Uniwersytetu SWPS)
9:00-10.30– wykłady plenarne (aula Uniwersytetu SWPS)
- 9.00-9.30– Rozważni i romantyczni – w konfiguracjach nie tylko międzygalaktycznych – prof. dr hab. Katarzyna Krasoń, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 9.30-10.00 – Bohater filmowy i wojna – prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
- 10.00-10.30 – Dlaczego warto być twórczym? Badania psychologiczne wybitnych aktorów polskich – dr hab. Barbara Mróz, prof. Uniwersytetu Opolskiego, Uniwersytet Opolski
10.30-10.50 – przerwa kawowa (hol główny)
10.50-12.20 – wykłady plenarne (aula Uniwersytetu SWPS)
- 10.50-11.20 – Bohater jako celebryta, celebryta jako bohater – prof. dr hab. Wiesław Godzic, Uniwersytet SWPS
- 11.20-11.50 – Terapia w filmie i terapia poprzez film: twórca – bohaterowie – widz – prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
- 11.50-12.20 – Nadmierny optymizm, czy realne szanse – o filmie w działaniach profilaktycznych – dr Agnieszka Skorupa, mgr Michał Brol, Uniwersytet Śląski w Katowicach
12.20-12.30 – podsumowanie sesji plenarnych (aula Uniwersytetu SWPS)
12.30-12.45 – przerwa kawowa (hol główny)
12.45-14.15– sesje tematyczne
- Sesja 1 – Psychologiczne tropy w twórczości filmowej (1)
(sala 204) - Sesja 2 – Bohater filmowy w działaniach terapeutycznych
(sala 207) - Sesja 3 – Wzorce i antywzorce (1) (sala 104)
14.15-15.00– przerwa obiadowa (sale 012, 111)
15.00-16.50 – sesje tematyczne
- Sesja 4 – Psychologiczne tropy w twórczości filmowej (2)
(sala 104) - Sesja 5 – Bohater filmowy w działaniach edukacyjnych (sala 204)
- Sesja 6 – Wzorce i antywzorce (2) (sala 207)
16.50-17.10– przerwa kawowa (hol główny)
17.10-19.00– sesje tematyczne
- Sesja 7 – Psychologiczne tropy w twórczości filmowej (3)
(sala 204) - Sesja 8 – Bohater filmowy w działaniach profilaktycznych (sala 207)
- Sesja 9 – Wzorce i antywzorce (3) (sala 104)
WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
Centrum Sztuki Filmowej Kino KOSMOS, Katowice, ul. Sokolska 66
20.00-23.00 – pokaz filmu „The Square” z prelekcją eksperta – dr. Mariuszem Makowskim, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Dzień 2 – 13 kwietnia 2018 r.
8.00-8.45 – rejestracja uczestników (hol główny)
8.45-10.30 – RÓWNOLEGLE: sesje tematyczne lub warsztaty (9.00-10.30)
- Sesja 10 – Psychologiczne tropy w twórczości filmowej (4)
(sala 204) - Sesja 11 – Bohater filmowy w działaniach edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych (sala 207)
- Sesja 12 – Wzorce i antywzorce (4) (sala 104)
- Warsztat 1 – Odkryj w sobie antybohatera. O znajdywaniu wzorców w antywzorcach (sala 203) – mgr Sylwia Wojtysiak, Poznański Ośrodek Psychoterapii Integratywnej
- Warsztat 2 – Filmowa lekcja empatii. Jak kształtować postawę empatyczną wśród dzieci i młodzieży poprzez kontakt z dziełem filmowym? (sala 206)| – dr Joanna Zabłocka-Skorek, Kino Szkoła
- Warsztat 3 – Wytrwałość psychiczna - mistrzowskie strategie polskich twórców filmowych jako pozytywny przykład dla uczniów (sala 201)
– Aleksandra Zienowicz-Wielebska, Ewa Serwotka, Fundacja Sportu Pozytywnego
10.30-11.00– przerwa kawowa (hol główny)
11.00-12.45– panel dyskusyjny na temat związku psychologii i twórczości filmowej (aula Uniwersytetu SWPS) – prowadząca: Magdalena Miśka-Jackowska, RMF Classic
12.45-13.00 – podsumowanie obrad konferencyjnych i losowanie nagród (aula Uniwersytetu SWPS)
13.00-14.00 – przerwa obiadowa (sale 012, 111)
14.00-15.30 – warsztaty
- Warsztat 4 – Twórca i tworzywo, czyli analiza wybranych autotematycznych filmów dokumentalnych zrealizowanych przez studentów reżyserii PWSFTviT w Łodzi (sala 204)
– Sławomir Kalwinek, Szkoła Filmowa w Łodzi; Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis” - Warsztat 5 – Nowe Horyzonty pracy z filmem. Identyfikacja, empatia, narracja (sala 207) – Krzysztof Kasprzyk, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
- Warsztat 6 – Jak wykorzystać kino do budowania szczęścia? (sala 104) – mgr Martyna Harland, Filmoterapia.pl
15.30-15.45– przerwa kawowa (hol główny)
15.45-17.15– warsztaty
- Warsztat 7 – Od bohatera do lidera - film a kształtowanie postaw (sala 204) – Karolina Giedrys-Majkut, Anna Kawalska, Fundacja Generator, Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Warsztat 8 – Być albo nie być Szekspirem (sala 207)
– mgr Anna Ratkiewicz-Syrek, Uniwersytet Gdański; Gdański Teatr Szekspirowski - Warsztat 9 – Podróż bohatera – czyli jak napisać scenariusz filmowy w 12 krokach (do 17.45) (sala 104) – Kamila Ogrodowiak, Paweł Miąsek, SWPS Uniwersytet SWPS w Katowicach
UWAGA: Zgodnie z informacją podawaną na stronie konferencji oraz w zaproszeniach warsztaty są dedykowane nauczycielom, szkolnym pedagogom i psychologom.
Sesje tematyczne
Sesja 1. Psychologiczne tropy w twórczości filmowej (1) | Prowadzący: dr Łukasz Miciuk
- 12.30-12.45 – O symbolu i metaforze w filmie fabularnym – z psychologicznego punktu WIDZENIA – dr Łukasz Miciuk, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- 12.45-13.00 – Śmierć i fotografia, analiza problemuŚmierć i fotografia, analiza problemuoswajania śmierci w kontekście filmu„Spotkanie w Palermo” Wima Wendersa – mgr Jadwiga Maksym-Kaczmarek,mgr Jadwiga Maksym-Kaczmarek,Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 13.00-13.15 – Czy już wzywać Batmana? Kino i problem rzeczywistości – mgr Martyna Ludwig
- 13.15-13.30 – Psychologiczny Potwór z Loch Ness na srebrnym ekranie. O popularności dysocjacyjnego zaburzenia tożsamości w filmie – Anna Pindych, Uniwersytet Śląski w Katowicach i Klaudia Smolorz, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 13.30-13.45 – Wiedza psychologiczna w warsztacie scenarzysty – lic. Paulina Idziak, Uniwersytet Wrocławski
- 14.00-14.15 – dyskusja
Sesja 2. Bohater filmowy w działaniach terapeutycznych | Prowadzący: dr Mariusz Makowski
- 12.30-12.45 – Terapeuta oczami twórców filmowych: od Allena do de Barbaro – dr Mariusz Makowski, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
- 12.45-13.00 – Bohater filmowy jako postać niefikcyjna – urzeczywistnianie nierzeczywistego – mgr Sylwia Wojtysiak, Poznański Ośrodek Psychoterapii Integratywnej
- 13.00-13.15 – Współczesny bohater filmów animowanych w kontekście filmoterapii – analiza wybranych postaci
– mgr Joanna Mytnik, Uniwersytet w Białymstoku - 13.15-13.30 – Poza zasadą intymności – sesja terapeutyczna na ekranie na podstawie filmu dokumentalnego Three Approaches
to Psychotherapy (1964) – mgr Anna Szapert, Uniwersytet SWPS w Warszawie i Paulina Czapska, Uniwersytet SWPS w Warszawie - 13.30-14.00 – dyskusja
Sesja 3. Wzorce i antywzorce (1) | Prowadząca: dr Anna Bieganowska-Skóra
- 12.30-12.45 – „Co Ty wiesz o niepełnosprawności?” – czyli, czy z filmów o niepełnosprawności można się czegoś nauczyć – dr Anna Bieganowska-Skóra, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- 12.45-13.00 – Przekaz filmowy jako próba zwrócenia uwagi na różne aspekty starości – analiza wybranych filmów – mgr Anita Zawisza, Uniwersytet Warszawski
- 13.00-13.15 – Filmowi podróżnicy w czasie. Psychologiczna analiza bohaterów i wpływ ich doświadczeń na widza – mgr Barbara Astaszow, JerBa Skills
- 13.15-13.30 – Bohater o tysiącu twarzy. Identyfikacja z postacią a sposób jej przedstawienia – mgr Kamila Rogowicz, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 13.30-13.45 – Lekcja miłości. Bohaterowie Amour Michaela Hanekego w kontekście świadectw odbioru filmu – dr Leszek Będkowski, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
- 13.45-14.00 – dyskusja
Sesja 4. Psychologiczne tropy w twórczości filmowej (2) | Prowadząca: dr hab. Dagmara Drzazga
- 15.00-15.15 – Między poezją a kinem. Rafała Wojaczka traktat o umieraniu – dr hab. Dagmara Drzazga, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 15.15-15.30 – Postać Williama Szekspira w filmie – tropy biograficzne – mgr Anna Ratkiewicz-Syrek, Uniwersytet Gdański; Gdański Teatr Szekspirowski
- 15.30-15.45 – Duchowe portrety Vincenta van Gogha w „Snach” Akiry Kurosawy – mgr Małgorzata Tasiemska, Uniwersytet Jagielloński
- 15.45-16.00 – Portret artysty w kinie Carlosa Saury
– mgr Monika Tarnowska, Uniwersytet Śląski w Katowicach - 16.00-16.15 – Przestrzeń spotkania i obcowania z drugim na przykładzie gestów dłoni w filmach Roberta Bressona
– mgr Magdalena Grundwald, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - 16.15-16.30 – dyskusja
Sesja 5. Bohater filmowy w działaniach edukacyjnych | Prowadząca: dr Anna Brosch
- 15.00-15.15 – Czy dzieci powinny się bać? – elementy grozy w filmach dla dzieci – dr Anna Brosch, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 15.15-15.30 – Bohater filmowy jako inspirator szkoleniowca – mgr Aleksandra Różańska, Uniwersytet Jagielloński
- 15.30-15.45 – Lekcja przez szybę. Film jako narzędzie metodyczne typu case study – mgr Karolina Prymas-Jóźwiak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; Liceum Plastyczne w Poznaniu
- 15.45-16.00 – James Bond i Konrad Wallenrod: czyli jak rozmawiać w liceum o romantyzmie za pomocą współczesnego kina? – mgr Paulina Barańska, Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Uniwersytetu Warszawskiego
- 16.00-16.15 – dyskusja
Sesja 6. Wzorce i antywzorce (2) | Prowadząca: dr Mariola Paruzel-Czachura
- 15.00-15.15 – Bohater filmowy i jego moralna niespójność – dr Mariola Paruzel-Czachura, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 15.15-15.30 – Film parenetyczny? Bohater nośnikiem ideologii – mgr Anna Piskorska, Uniwersytet Jagielloński
- 15.30-15.45 – Naśladować czy obserwować? Koncepcja umiarkowanego moralizmu Noela Carrolla w odniesieniu do bohatera filmowego – mgr Piotr Kurowski, Uniwersytet Wrocławski
- 15.45-16.00 – Centralny Zarząd Służby Więziennej „Medialny sprawca przestępstwa” – sposób na zarobek czy szansa na resocjalizację? – dr Joanna Stojer-Polańska, Uniwersytet SWPS w Warszawie; mgr Tomasz Wacławek, Zakład Karny w Trzebini; mgr Elżbieta Krakowska
- 16.00-16.15 – Oswajanie diabła, czyli czy psychopatów da się lubić – mgr Anna Chmielińska, Uniwersytet SWPS w Warszawie
- 16.15-16.30 – dyskusja
Sesja 7. Psychologiczne tropy w twórczości filmowej (3) | Prowadzący: dr Joanna Stojer-Polańska
- 16.50-17.05 – Postać jako narzędzie do ukazania przeżyć wewnętrznych reżysera. Bohaterowie filmów Shiny’i Tsukamoto w kontekście przemian osobowości twórcy – mgr Agnieszka Kiejziewicz, Uniwersytet Jagielloński
- 17.05-17.20 – Michael Haneke – geniusz, czy bluźnierca. Analiza twórcy w oparciu o wybrane dzieła filmowe – mgr Maria Mondry, Uniwersytet SWPS we Wrocławiu
- 17.20-17.35 – Człowiek poza granicą własnego gatunku – studium przypadku Timothy'ego Treadwella („Grizzly Man” reż. W. Herzog) – mgr Magdalena Paprotny, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 17.35-17.50 – Między dokumentem a pornografią. Szwedzkie filmy o seksie sprzed Złotej Ery Sexploitation – mgr Piotr Wajda, Uniwersytet Gdański
- 17.50-18.05 – Problemy młodych ludzi we współczesnych amerykańskich serialach – mgr Artur Borowiecki, Uniwersytet Łódzki
- 18.05-18.20 – dyskusja
Sesja 8. Bohater filmowy w działaniach profilaktycznych | Prowadzący: dr Karol Jachymek
- 16.50-17.05 – Seksolatki i inni. Kino polskie jako narzędzie edukacji seksualnej w czasach PRL-u – dr Karol Jachymek, Uniwersytet SWPS w Warszawie
- 17.05-17.20 – Bohater filmowy w służbie profilaktyki HIV/AIDS – wyniki badań na podstawie interaktywnego warsztatu psychologicznej pracy z filmem – mgr Anna Pyszkowska, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 17.20-17.35 – Zdrowy optymizm czy bujanie w obłokach? – psychologia pozytywna w filmie – mgr Marta Banout, Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 3 w Rybniku
- 17.35-17.50 – Psychologia opieki nad pacjentem onkologicznym – psychoedukacja personelu medycznego z wykorzystaniem fragmentów filmów fabularnych – mgr Jolanta Pisarek, PSINEMA
- 17.50-18.05 – Bezpieczeństwo w sieci – bohaterka filmu „Nerve” na ratunek gimnazjalistom – mgr Agnieszka Powierska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; Pracownia Ferment Kolektiv
- 18.05-18.20 – Człowiek w obliczu żywiołu – mgr Maciej Rokus, Grupa Specjalna Płetwonurków RP
- 18.20-18.40 – dyskusja
Sesja 9. Wzorce i antywzorce (3) | Prowadząca: dr Ewelina Wejbert-Wąsiewicz
- 16.50-17.05 – Bohaterowie współczesnego kina polskiego – ujęcie socjologiczne – dr Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Uniwersytet Łódzki
- 17.05-17.20 – Filmowi bohaterowie nowej podstawy programowej z języka polskiego do szkoły ponadpodstawowej – zachwycą, czy nie zachwycą? Wychowanie do wartości we współczesnej edukacji – mgr Anna Równy, Uniwersytet Gdański
- 17.20-17.35 – Lider społeczny w filmowym kadrze na przykładzie filmu „Bogowie” – mgr Katarzyna Słania, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 17.35-17.50 – Ciało jako przedmiot i podmiot – ciało jako bohater w twórczości Urlicha Seidla – mgr Hanna Kowalska, Uniwersytet Wrocławski
- 17.50-18.05 – Różne oblicza kobiecych więzi w serialach – mgr Anna Chrzanowiecka, Uniwersytet SWPS w Warszawie
- 18.05-18.20 – Filmowi bohaterowie a rzeczywistość – obraz efektywnego śledztwa dziennikarskiego na przykładzie filmu „Wszyscy ludzie prezydenta” (1976) – lic. Mariola Wróblewska, Uniwersytet Jagielloński i lic. Roksana Zdunek, Uniwersytet Jagielloński
- 18.20-18.40 – dyskusja
Sesja 10. Psychologiczne tropy w twórzczości filmowej (4) | Prowadzący: mgr Michał Brol
- 8.45-9.00 – W tym szaleństwie jest metoda. Analiza teoretycznego podłoża Metody Lee Strasberga – mgr Kamila Kołacz, Uniwersytet Jagielloński
- 9.00-9.15 – Drogi transcendencji w filmach z udziałem Danuty Szaflarskiej – lic. Aleksandra Strzelecka, UKSW Warszawa
- 9.15-9.30 – Iluminacja czy obce ciało? Aspekt egzystencjalny w twórczości Krzysztofa Zanussiego – lic. Marcin Kosman, Uniwersytet Jagielloński
- 9.30-9.45 – _+ Space Positive (the movie) jako przykład kreatywnego łączenia dziedzin psychologii – lic. Dorota Filipowicz, University of East London
- 9.45-10.00 – Stres mniejszościowy i jego rola w życiu osób homoseksualnych na podstawie filmu „Maurycy” (Maurice) – Justyna Lipka, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 10.00-10.15 – dyskusja
Sesja 11. Bohater filmowy w działaniach edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych | Prowadząca: dr Agnieszka Skorupa
- 8.45-9.00 – Film „W głowie się nie mieści”, jako główne narzędzie w trakcie warsztatów „Uwolnij emocje!” – lic. Paulina Idziak, Uniwersytet Wrocławski
- 9.00-9.15 – #studylikegranger, czyli fenomen Hermiony Granger w środowisku pilnych uczennic – lic. Paulina Idziak, Uniwersytet Wrocławski
- 9.15-9.30 – Tożsamość wyobrażona a identyfikacja podczas seansu filmowego – Grzegorz Reiwer, Uniwersytet Gdański
- 9.30-9.45 – Identyfikacja z bohaterem filmowym jako element skutecznej psychoterapii – Klaudia Wróblewska, Uniwersytet Jagielloński
- 9.45-10.00 – Zaburzenia psychiczne - jak odczuwa je bohater filmowy? – Justyna Górka, Uniwersytet Śląski w Katowicach i Martyna Grobosz, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 10.00-10.15 – Lęk, agresja, utrata kontroli: czyli jak popkultura przedstawia mizofonię – Anna Starowicz, Uniwersytet Jagielloński i Sara Skupień, Uniwersytet Jagielloński
- 10.15-10.30 – dyskusja
Sesja 12. Wzorce i antywzorce (4) | Prowadząca: mgr Patrycja Paczyńska-Jasińska
- 8.45-9.00 – Kult szczupłej sylwetki wyznacznikiem akceptacji społecznej - problem anoreksji w filmie „Szczyt głodu” – Ewelina Rąpała, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 9.00-9.15 – Wpływ środowiska na kształtowanie osobowości więźniów na przykładzie „Symetrii” – Ewelina Rąpała, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 9.15-9.30 – Starość w wybranych obrazach filmowych - aspekt medykalizacji – Eryka Probierz, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 9.30-9.45 – Dysfunkcyjne wzorce więzi w kontekście życia małżeńsko- rodzinnego na podstawie wybranych obrazów filmowych
– Aleksandra Olszówka, Uniwersytet Śląski w Katowicach - 9.45-10.00 – Kompleks edypalny androida – twórca i tworzywo w filmach Ridley’a Scotta („Promoteusz”, „Obcy: Przymierze”)
– lic. Mariusz Lech, Uniwersytet Śląski w Katowicach - 10.00-10.15 – Dokąd zmierza homo irretitus czyli wizja człowieka usieciowionego w serialu „Black Mirror”. Analiza odcinka pt. „Nosedive” – lic. Dominika Gnacek, Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 10.15-10.30 – dyskusja
Komitety
Komitet Honorowy
- dr hab. Katarzyna Popiołek, prof. Uniwersytetu SWPS, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
- prof. dr hab. Katarzyna Krasoń, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Filologiczny; Dyrektor Ośrodka Badań nad Mediami
- prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Instytut Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa; Prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami
- prof. dr hab. Piotr Francuz, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
- prof. dr hab. Wiesław Godzic, Uniwersytet SWPS w Warszawie
- dr hab. Krystyna Doktorowicz, prof. Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
- dr hab. Barbara Mróz, prof. Uniwersytetu Opolskiego
- dr hab. Mirosław Filiciak, prof. Uniwersytetu SWPS, Uniwersytet SWPS w Warszawie
- dr Grzegorz Ptaszek, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Humanistyczny; Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej
Komitet Naukowy
- dr Agnieszka Skorupa, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii (Przewodnicząca)
- dr hab. Anna Brytek-Matera, prof. Uniwersytetu SWPS, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
- dr Anna Brosch, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- dr Monika Frania, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- dr Karol Jachymek, Uniwersytet SWPS w Warszawie, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych
- dr Mariola Paruzel-Czachura, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
Komitet Organizacyjny
- Patrycja Paczyńska-Jasińska, Przewodnicząca z ramienia Uniwersytetu SWPS w Warszawie, Wydział Zamiejscowy w Katowicach
- Michał Brol, Przewodniczący z ramienia Uniwersytetu Śląskiego
- Agnieszka Gęca, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Agnieszka Gilner, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Karolina Heizig, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
- Patryk Heizig, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Weronika Kozak, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Oliwia Lai, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Justyna Lipka,Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Monika Mihułka, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Agnieszka Ortman, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
- Eryka Probierz, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Wiktor Trybała, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
- Krystian Wiśniewski, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
- Kamil Wójcik, Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach
- Patryk Żmudziak, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii
Zgłoszenia i opłaty
Zgłoszenia
- Przyjmowanie zgłoszeń biernych i czynnych zostało zakończone. Serdecznie zapraszamy do śledzenia kolejnych edycji konferencji.
Opłaty
Opłaty należy dokonać za każdego uczestnika konferencji, niezależnie od ilości zgłoszonych wystąpień lub ich współautorstwa.
Osoba zgłoszona jako współautor wystąpienia, po jego zakwalifikowaniu, jeśli planuje brać udział w konferencji, wówczas proszona jest o dokonanie wpłaty zgodnie z wyszczególnieniem podanym na stronie. Współautor, który nie planuje brać udziału w wydarzeniu, nie musi dokonywać opłaty.
Przypominamy, że opłaty konferencyjne są bezzwrotne, a faktury będą wystawiane wyłącznie na podmiot podany w formularz zgłoszeniowym.
Prosimy o uregulowanie opłaty za uczestnictwo bierne do 14 dni od otrzymania maila od organizatora Konferencji.
Uczestnictwo bierne
studenci Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu SWPS oraz uczniowie – 35 zł
pozostali studenci i doktoranci – 70 zł
absolwenci uczelni wyższych, pracownicy naukowi, pedagodzy i wszyscy pasjonaci kina – 100 zł
Uczestnictwo czynne
studenci Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu SWPS – 100 zł
pozostali studenci – 130 zł
doktoranci Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu SWPS – 200 zł
pozostali doktoranci – 230 zł
pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu SWPS – 260 zł
absolwenci uczelni wyższych, pracownicy naukowi innych uczelni, pedagodzy i wszyscy pasjonaci kina – 290 zł
Sposób dokonywania wpłat
W tytule przelewu prosimy o wpisanie: II Filmowe Psycho-Tropy oraz imienia i nazwiska uczestnika.
Adres
Uniwersytet SWPS
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
Numery kont bankowych:
dla wpłat w PLN
Raiffeisen Bank Polska S.A.
30 1750 1019 0000 0000 3625 3541
dla wpłat w EUR
Raiffeisen Bank Polska S.A.
ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa
PL20 1750 1019 0000 0000 2125 4223
IBAN: PL20 1750 1019 0000 0000 2125 4223
SWIFT: BIC: RCBWPLPW
dla wpłat w USD
Raiffeisen Bank Polska S.A.
ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa
PL86 1750 0009 0000 0000 1095 1108
BIC: RCBWPLPW
IBAN: PL86 1750 0009 0000 0000 1095 1108
Termin i lokalizacja
12-13 kwietnia 2018 r.
Uniwersytet SWPS
Wydział Zamiejscowy w Katowicach
ul. Techników 9
Kontakt
Patrycja Paczyńska-Jasińska
Specjalista ds. marketingu i PR
tel. 32 750 60 84 | tel. kom. +48 785 202 511
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.