Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

„Chronię, bo potrafię”

Konferencja dla pracowników oświaty

O konferencji Zapisz się

Kogo zapraszamy:

interwentów, psychologów, pedagogów, dyrektorów szkół, pracowników oświaty, studentów, doktorantów, przedstawicieli środowiska naukowego.

Język wydarzenia: polski

Uczeń na szkolnym korytarzu

O konferencji

Konferencja „Chronię, bo potrafię” to wyjątkowe wydarzenie, podczas którego doświadczeni specjaliści (naukowcy oraz praktycy) podzielą się najnowszą wiedzą i sprawdzonymi narzędziami dotyczącymi wyzwań, przed którymi obecnie stają pedagodzy, psychologowie szkolni oraz dyrektorzy placówek. Podczas konferencji poruszone zostaną istotne tematy związane z przyczynami tych trudności, a także ze skutecznymi metodami interwencji. Eksperci opowiedzą, jak prowadzić rozmowy z dziećmi i młodzieżą doświadczającą przemocy i/lub innych form zagrożeń. Spotkanie będzie doskonałą okazją do wymiany doświadczeń oraz integracji środowiska oświatowego.

Standardy ochrony dzieci i młodzieży nakładają na szkoły obowiązek wdrażania procedur, które mają chronić przed przemocą i innymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa fizycznego oraz zdrowia psychicznego uczniów. Aby procedury te działały skutecznie, niezbędny jest człowiek, który w empatyczny sposób, z dbałością również o swój dobrostan, będzie wykorzystywał dostępne narzędzia i kompetencje potrzebne do efektywnego działania w swojej placówce.

Podczas wydarzenia prócz prelekcji przewidziano:

  • inauguracyjne spotkanie Klubu Interwentów RESQL (obowiązują zapisy),
  • panel dyskusyjny ze specjalistami (prowadzenie: dr Radosław Kaczan),
  • warsztaty skierowane do adolescentów.

Organizatorzy wydarzenia (Koło Naukowe Young Space) w ramach projektu „You speak, We listen” zaprosili do dyskusji również przedstawicieli uczącej się młodzieży, by poznać różne perspektywy na temat budowania bezpiecznego, przyjaznego środowiska szkolnego.

Konferencja zakończy się sesją pytań i odpowiedzi, podczas której wszyscy obecni będą mieli możliwość porozmawiania z prelegentami i wymiany doświadczeń oraz losowaniem upominków książkowych pośród uczestników wydarzenia.

Szczegóły organizacyjne

Konferencja w całości odbędzie się stacjonarnie w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Katowicach (ul. Techników 9, 40-326 Katowice).

Udział w konferencji jest bezpłatny. Obowiązuje rejestracja przez formularz.

Uwaga! Liczba miejsc stacjonarnych jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

W przypadku pytań prosimy o kontakt: Wojciech Augustyniak-Laube, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Do zobaczenia na Uniwersytecie SWPS!

Program

  1. Powitanie gości
  2. Jak płatki śniegu zmieniają się w kulę śniegową, czyli jak się dogadać w zamieci

    prelekcja

    Czy szkoła zawsze jest areną konfliktu pokoleń i czy uczenie pokoleń Zet i Alfa rzeczywiście różni się od tego, jak było wcześniej? A może wystarczy, że znajdziemy wspólny język, by podział na pokolenia na dobre stracił na znaczeniu? W gruncie rzeczy nieważne, ile mamy lat, potrzebujemy od szkoły bardzo podobnych rzeczy. Porozmawiajmy o nich.

    Justyna Suchecka
  3. Panel KN Young Space „You speak, We listen”: Prezentacja projektu badawczego „Friends ON, Bullying OFF” + spotkanie z młodzieżą „Nauczyciel, jakiego potrzebuję”

    Projekt badawczy „Friends ON, Bullying OFF”

    Badania obszaru grup rówieśniczych pokazują, że przyjaźń i wsparcie przyjaciół jest czynnikiem chroniącym przed negatywnymi zjawiskami, takimi jak bullying i wiktymizacja. Przyjaciele dają poczucie bezpieczeństwa, sprawstwa i kontroli. Stanowią pewnego rodzaju tarczę ochronną. Jednak w ograniczonym i kontrolowanym środowisku szkolnym nie wszyscy uczniowie i uczennice mogą nawiązać satysfakcjonujące relację. Zespół badawczy projektu „Friends ON, Bullying OFF” bada, czy przyjaźnie nawiązywane poza szkołą w alternatywnych grupach rówieśniczych mogą spełniać podobną funkcję. Czy dają poczucie bezpieczeństwa i sprawstwa? Czy polepszają umiejętności nawigowania w skomplikowanej szkolnej rzeczywistości społecznej?

    Więcej szczegółów na stronie projektu „Friends ON, Bullying OFF”

    Podczas konferencji projekt zaprezentują Wojciech Augustyniak-Laube i Weronika Białczak.

    Panel „You speak, We listen – Nauczyciel, jakiego potrzebuję”

    Podczas panelu przedstawiony zostanie projekt „You speak, We listen” mający na celu stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której nastolatkowie będą mogli swobodnie wyrażać swoje opinie na temat najważniejszych dla nich spraw – tych, które są szczególnie trudne i wymagają zmian oraz interwencji.

    Inicjatorzy projektu pragną we współpracy ze szkołami zorganizować serię spotkań z udziałem młodzieży. Jej przedstawiciele będą mieli okazję przedstawić swój punkt widzenia oraz zasygnalizować potrzeby w kontekście zmian w środowisku szkolnym i funkcjonowania w codziennym życiu. Zaproszenia na spotkania będą kierowane także do studentów, rodziców, pedagogów, badaczy, ekspertów z różnych dziedzin. Wynikiem spotkań będą projekty i badania aplikacyjne, które wprowadzą realne zmiany w szkołach – warsztaty, programy edukacyjne i inne inicjatywy, które odpowiedzą na potrzeby młodzieży.

    Podczas panelu „You speak, We listen – Nauczyciel, jakiego potrzebuję” zaproszona młodzież będzie miała okazję przedstawić swoją wizję nauczyciela. Pytania, na które odpowiedzą goście, to m.in.: jakiego nauczyciela potrzebują? Jakie mają wobec niego oczekiwania? Dlaczego nauczyciel jest ważny dla nastolatka? Czy uczniowie oczekują od nauczycieli wsparcia i ochrony?

    prowadzenie: Wojciech Augustyniak-Laube
  4. Przerwa kawowa i networking
  5. Dobra rozmowa na ważne tematy – jak mądrze komunikować się z dzieckiem doświadczającym trudności

    prelekcja

    Wystąpienie ma na celu przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących tego, jak,skutecznie zaplanować i przeprowadzić rozmowę z dzieckiem na trudne tematy dotyczące konfliktów, przemocy lub innych obciążających dziecko doświadczeń i zdarzeń. Ekspertka opowie, jak budować atmosferę bezpieczeństwa i zaufania w kontakcie z dzieckiem, czego unikać, na co zwracać szczególną uwagę, a także zaprezentuje techniki i narzędzia przydatne w tego typu rozmowach.

    Joanna Sass-Gust, Fundacja „Słonie na Balkonie”
  6. Prewencja i interwencja bullyingu

    prelekcja

    Co mogę zrobić, żeby zapobiegać szkolnej przemocy rówieśniczej? W jaki sposób wspierać uczniów, jakie działania podjąć na poziomie klasy a jakie na poziomie szkoły? Jak mogę interweniować w przypadku istniejącej przemocy rówieśniczej? W jaki sposób rozpoznać bullying? Obserwacja pedagogiczna i diagnoza klimatu klasy. Jak dobrać odpowiednią interwencję do obserwowanego problemu? Z jakiego rodzaju interwencji korzystać?

    dr Piotr Rycielski – RESQL, Uniwersytet SWPS
  7. Przerwa kawowa
  8. Panel dyskusyjny ze specjalistami
    dr Radosław Kaczan – RESQL, Uniwersytet SWPS
  9. Losowanie upominków książkowych wśród uczestników Kkonferencji i zakończenie części oficjalnej.
  10. Spotkanie inauguracyjne Klubu Interwenta RESQL

    Mamy przyjemność zaprosić na inauguracyjne spotkanie Klubu Interwenta utworzonego z myślą, o osobach, które chcą wymieniać się doświadczeniami oraz wspólnie podnosić kompetencje w obszarze bullyingu. Nasze spotkania będą odbywały się w luźnej, przyjaznej atmosferze, która sprzyja swobodnej wymianie myśli i pomysłów. To doskonała okazja, aby w nieformalnym gronie omówić wyzwania, z jakimi spotykacie się Państwo na co dzień, a także zdobyć cenne wskazówki i wsparcie od kolegów i koleżanek oraz ekspertów zespołu RESQL. Udział w klubie jest całkowicie dobrowolny, bezpłatny dlatego zachęcamy do zapisów i do dołączenia.

    Zespół Klubu Interwenta: dr hab. Małgorzata Wójcik, dr Piotr Rycielski, dr Radosław Kaczan, Magdalena Kosowska.
  11. Gadaj do siebie czuje

    warsztat dla młodzieży

    Warsztat został stworzony jako odpowiedź na niepokojące zjawisko lękowego i agresywnego myślenia o sobie, które dotyka wielu licealistów. Młodzi ludzie często borykają się z obawami dotyczącymi przyszłości, akceptacji w grupie rówieśniczej oraz sprostania życiowym wyzwaniom. To tylko niektóre z licznych przykładów myśli pełnych lęku, które mogą ich dręczyć.

    Celem prowadzących jest nauczenie uczestników warsztatu, aby zamiast ulegać destrukcyjnym myślom, spojrzeli na siebie z empatią i życzliwością. Inicjatorzy warsztatu pragną, aby młodzi ludzie zrozumieli, że ich lękowe i agresywne myśli nie definiują ich jako osób – i że te myśli można oswoić oraz zrozumieć. W trakcie warsztatu prowadzący nauczą rozpoznawania tych myśli oraz (przy wykorzystaniu technik NVC i ACT) podejmowania działań i decyzji bez paraliżującego wpływu strachu.

    Warsztat został stworzony jako odpowiedź na niepokojące zjawisko lękowego i agresywnego myślenia o sobie, które dotyka wielu licealistów. Młodzi ludzie często borykają się z obawami dotyczącymi przyszłości, akceptacji w grupie rówieśniczej oraz sprostania życiowym wyzwaniom. To tylko niektóre z licznych przykładów myśli pełnych lęku, które mogą ich dręczyć.

    prowadzący: Wojciech Augustyniak-Laube, Robert Trybus, Magda Pełka (studenci Uniwersytetu SWPS)

Prelegentki i prelegenci

Justyna Suchecka
Justyna Suchecka
 
Dziennikarka specjalizująca się w tematyce edukacyjnej, przez 11 lat związana z „Gazetą Wyborczą”; od 2019 r. w tvn24.pl. Laureatka naród dziennikarskich m.in. Grand Press i Nagrody im. Woyciechowskiego. Autorka książek dla i o młodzieży: „Young power. 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat” (2020), &”Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze” (2022) i „ Pokolenie zmiany. Młodzi o sobie i świecie, który nadejdzie” (2023). W październiku ukaże się jej książka o edukacji „Cała nadzieja w szkole”.
Joanna Sass-Gust
Joanna Sass-Gust
 
Psycholożka, psychoterapeutka, wiceprezeska Fundacji „Słonie na Balkonie”. Od początku istnienia fundacji współtworzy to miejsce; przez 9 lat równolegle pracowała w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym nr 4 im. Marii Konopnickiej na oddziałach dziecięcych oraz w przyszpitalnej poradni zdrowia psychicznego. Pracuje z dziećmi, młodzieżą oraz rodzinami. Prowadzi terapię indywidualną oraz terapię systemową rodzin, szkolenia rad pedagogicznych. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Łódzim, podyplomowe studium z zakresu seksuologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, czteroletnie szkolenie psychoterapeutyczne w nurcie terapii systemowej rodzin oraz czteroletni kurs specjalizacyjny w zakresie psychologii klinicznej. Prywatnie szczęśliwa żona i mama dwóch chłopców, wielka fanka podróży i dobrego jedzenia.
Piotr Rycielski
Piotr Rycielski
dr
Doktor psychologii, współtwórca systemów RESQL i Signalink, Adiunkt na Wydziale Projektowania w Warszawie Uniwersytetu SWPS. Wykładowca akademicki, autor i współautor licznych badań naukowych i publikacji z zakresu psychologii edukacji. Zajmuje się badaniami edukacyjnymi, przemocą rówieśniczą, szkolnymi.
Radosław Kaczan
Radosław Kaczan
dr
Psycholog, naukowo zajmuje się psychologią rozwoju człowieka, konstruowaniem narzędzi diagnostycznych do badania rozwoju dzieci i młodzieży, diagnozą kompetencji oraz wspomaganiem uczenia się przez całe życie. Prowadzi również badania dotyczące przemocy rówieśniczej w szkołach i wdraża programy zapobiegające tym zjawiskom. Poza działalnością naukową i dydaktyczną poświęca się wspieraniu rozwoju systemu kwalifikacji zawodowych, współpracuje z biznesem, organizacjami zawodowymi i szkołami wyższymi w zakresie opisu efektów uczenia się i kwalifikacji.
Małgorzata Wójcik
Małgorzata Wójcik
dr hab.
Psycholożka społeczna, prodziekan ds. studenckich na Wydziale Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS. W swojej pracy zajmuje się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej oraz dynamiki grup rówieśniczych. Wraz z zespołem opracowuje i wdraża innowacyjne programy edukacyjne zapobiegające przemocy szkolnej. Realizuje projekty mające na celu zapobieganie zachowaniom wykluczającym oraz bullyingowi. Obecnie wdraża zintegrowany program monitorowania i zapobiegania przemocy rówieśniczej RESQL w szkołach podstawowych i średnich. Inicjatorka Centrum Badań nad Bullyingiem. Autorka publikacji naukowych i podręczników.

Zapisz się!

Zapisy już wkrótce.

Organizator

  • logo Koło Young Space

Partner

  • logo RESQL

Podziękowania

W imieniu Koła Naukowego Young Space dziękujemy za wsparcie przy organizacji wydarzenia spółce RESQL oraz dziekan Wydziału Psychologii w Katowicach USWPS prof. Jolancie Życińskiej.