MatchBeta – sztuczna inteligencja w planowaniu kariery

Zaczęło się od akcji zbierania danych od polskich profesjonalistów w 2016 roku. Miała ona charakter dobrowolnego wypełnienia anonimowego testu dostępnego online, przygotowanego przez naukowców z Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS. Wszystko po to, by urzeczywistnić powszechne marzenie o programie, który pomoże pracodawcom dotrzeć do przyszłych zatrudnionych odpowiadających ich wymaganiom i potencjalnym pracownikom w odnalezieniu swojej zawodowej przystani. Czym jest MatchBeta? I dlaczego może okazać się najbardziej innowacyjnym programem społecznym?
Akcja zbierania danych od profesjonalistów
W okresie od listopada 2016 do września 2017 roku test wypełniło 2 779 osób reprezentujących 19 obszarów zawodowych. Wśród badanych było 1 355 kobiet i 1 424 mężczyzn w przedziale wiekowym 20-70 lat. Na podstawie podsumowania ogólnopolskiej akcji badania profesjonalistów inicjatorzy przedsięwzięcia znaleźli odpowiedzi m.in. na pytania: gdzie pracują najszczęśliwsi ludzie, w czym kobiety różnią się od mężczyzn, jak zadowolenie z pracy zmienia się wraz z wiekiem. Przede wszystkim jednak najważniejsze było uzyskanie danych od profesjonalistów, aby umożliwić stworzenie samouczącej się aplikacji dedykowanej studentom i młodym absolwentom, czyli tej grupie, która ma największe trudności z wejściem na rynek pracy.
Szeroki kontekst społeczny
Współczesny rynek pracy wciąż ulega dynamicznym przemianom. Stanowi odpowiedź na postępującą automatyzację i digitalizację świata, w którym niebawem do lamusa przejdą niektóre zawody, by zrobić miejsce następnym, jeszcze nieznanym. Edukacja nie jest w stanie nadążyć za nowoczesnymi trendami, dlatego kompetencje wyniesione ze szkoły często nie przystają do wymogów rynku pracy.
Młodzi ludzie, wkraczający w dorosłość, rzadko kiedy mają pełny obraz własnych możliwości zawodowych. Na etapie poszukiwania pracy najczęściej napotykają na brak atrakcyjnych ofert pracy, niskie zarobki i niejasną treść ogłoszenia. Z tego wynikają nieporozumienia w zatrudnieniu, które rodzą dużą rotację. Jest też druga strona medalu: pracodawcy mają nie tylko problem ze znalezieniem osób z odpowiednimi kompetencjami, lecz także z dotarciem do młodego pokolenia. Wraz z rewolucją cyfrową odeszliśmy od standardowych kanałów komunikacji. Powoli odchodzimy od kanonu technik rekrutacyjnych, które zastępowane są nowymi formami naboru pracowników. Wszystko to sprawiło, że zarówno po stronie kandydatów, jak i po stronie pracodawców wyłoniła się potrzeba powstania programu MatchBeta.
W teście MatchBeta matryca odpowiedzi stworzona została w wyniku ogólnopolskiej akcji badania realnych pracowników. Oznacza to, że model informacji zwrotnej dla studenta odzwierciedla faktyczny stan polskiego rynku pracy, nie zaś jedynie założenia teoretyczne, jak w większości dostępnych na rynku testów.
Czym jest MatchBeta?
Po 21 edycjach programu „Grasz o staż” PwC postanowiło zastąpić go nowym, innowacyjnym programem – MatchBeta. MatchBeta to pierwszy program nastawiony na doradztwo kariery, który wykorzystuje sztuczną inteligencję. Pomaga pracodawcom znaleźć idealnego kandydata, a młodym ludziom wejść na ścieżkę kariery. Odpowiada także na główne problemy współczesnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi.
Zasadniczym celem programu MatchBeta jest umożliwienie pracodawcom dotarcie do kandydatów i połączenie potencjałów zawodowych młodych ludzi ze środowiskami, w którym będą mogły najpełniej się rozwijać. Nad jego powstaniem pracowali wybitni eksperci z Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS, którzy stworzyli wielopoziomowy test badania predyspozycji zawodowych. W efekcie ich współpracy z działem Data Analytics PwC powstało serce programu – test MatchBeta. Uzupełnieniem testu jest MatchBoard, czyli medialna platforma ogłoszeniowa, na której znaleźć można jakościowe oferty płatnych praktyk, staży oraz stanowisk z poziomu „entry level”. Platforma MatchBoard w pełni dedykowana jest osobom dopiero wchodzącym na rynek pracy. Ważnym elementem programu MatchBeta jest Karieroteka, czyli kompendium wiedzy o współczesnym rynku pracy, które jest ciągle aktualizowane i rozbudowywane.
Jak MatchBeta działa w praktyce?
Bazując na odpowiedziach udzielonych przez polskich profesjonalistów i ich poziomie satysfakcji z pracy, nasza sztuczna inteligencja wskazuje studentom i młodym absolwentom rekomendowane obszary zawodowe, do których dana osoba ma predyspozycje zawodowe oraz wskazuje mocne strony i obszary do rozwoju. Pracodawcom natomiast aplikacja ułatwia rekrutację kandydatów najlepiej dopasowanych do wymagań branży lub danej organizacji.
Aby informacja zwrotna dla młodych ludzi była rzetelna i precyzyjna, tworzymy charakterystyki poszczególnych grup zawodowych funkcjonujących na polskim rynku. Test MatchBeta bada kilka obszarów potencjału zawodowego: zainteresowania, preferencje odnośnie środowiska pracy, inteligencję werbalna, inteligencję logiczną, szybkość uczenia się, cechy osobowości. Pracodawcy korzystający z platformy matchbeta.pl zyskują dostęp do wyników testu kandydat, a studenci/ absolwenci w informacji zwrotnej dowiadują się o rekomendowanych obszarach zawodowych dopasowanych do potencjału.
Zobacz także: Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS »