Budujemy silną platformę porozumienia i współpracy na rzecz rozwoju gospodarki kreatywnej rozpoznawalną w Polsce oraz na świecie. Naszym celem jest połączenie praktyków i teoretyków działających w dziedzinie kultury oraz gospodarki kreatywnej. Umożliwi to wspólną realizację inicjatyw badawczych oraz wdrożeniowych.
Czym jest gospodarka kreatywna?
W 2001 roku John Howkins wydał pracę zatytułowaną „The Creative Economy. How People make Money from Ideas”. Wykazał w nowatorski sposób jak łączą się ze sobą i przenikają wzajemnie gospodarka, kultura, technologie (w szczególności te najnowsze) oraz ludzka kreatywność.

Kilka lat później, w 2008 roku, wyspecjalizowana agenda ONZ ds. handlu i rozwoju (UNCTAD) wydała raport pod tytułem „Creative Economy Report 2008: The Challenge of Assesing the Creative Economy: Toward Informed Policy – making”.
Wtedy właśnie do międzynarodowego obiegu naukowego trafiło pojęcie „gospodarki kreatywnej”, łączące w całość różne idee:
- klasy kreatywnej
- miast kreatywnych
- przemysłów kultury
- sektora kreatywnego
- oraz różnych rodzajów kreatywności.
Znaczenie gospodarki kreatywnej stale rośnie, przy czym podkreśla się, że obok funkcji sprzyjających społecznej inkluzywności, zróżnicowaniu kulturowemu i rozwojowi człowieka ma ona także ogromny potencjał warunkujący rozwój gospodarczy.
Według jednego z ostatnich raportów przygotowanych na zlecenie Komisji Europejskiej, sektory kreatywne stanowią 11,2% wszystkich prywatnych przedsiębiorstw oraz zatrudniają 7,5% wszystkich zatrudnionych, tworząc przy tym 5,3% wartości dodanej UE.
Chcemy łączyć ze sobą wszystkich
kreatywnych teoretyków i praktyków

Pojęcie gospodarki kreatywnej i sektorów kreatywnych w literaturze naukowej jest stosunkowo świeże, podobnie jak uznanie tego obszaru gospodarki za odrębną, specyficzną sferę. Badania – szczególnie w Polsce – są wciąż nieliczne. Te zaś, które zostały zrealizowane, wymagają zdecydowanego pogłębienia w odniesieniu do wielu aspektów problemowego obszaru.
Dlatego Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną dąży do tego, aby być liderem w obszarze badań nad gospodarką kreatywną oraz ważnym partnerem naukowym na arenie polskiej i międzynarodowej.
Nie interesuje nas jednak tylko ujęcie teoretyczne. Chcemy nie tylko analizować rozwój gospodarki kreatywnej, ale także pobudzać jej rozwój w Polsce i Europie. Kreatywność to ciągły dialog - jesteśmy po to by był jak najbardziej efektywny. Chcemy łączyć ze sobą wszystkich kreatywnych i – wykorzystując efekt synergii – wypracowywać pozytywne rozwiązania. W tym celu współpracujemy z indywidualnymi osobami, oraz instytucjami zarówno sektora publicznego jak i prywatnego, komercyjnego oraz non-profit.
Jeśli działasz w tym sektorze i masz pomysł na innowację wdrożeniową albo na badania w tej dziedzinie, a nie wiesz, jak je zrealizować – skontaktuj się z nami. Otrzymasz konkretne wsparcie.
Partnerzy zewnętrzni
Wśród partnerów zewnętrznych Centrum Badań nad Gospodarką znajdują się m.in.: European Parliament of Culture, Association of Cultural Economics International (Boston), ERICarts, University of Barcelona, Rotterdam University, Firma Platige Image, Millward-Brown, Radio TOK FM, Planeta-Junior, Orange Polska, PKO BP, Zachodnia Izba Gospodarcza we Wrocławiu, KAYAX.