![EU Kids Online II: Enhancing Knowledge Regarding European Children’s Use, Risk and Safety](/images-old/2015/Blog/EU-kids-sea-green.jpg)
EU Kids Online IIEnhancing Knowledge Regarding European Children’s Use, Risk and Safety
![Lucyna Kirwil](/images-old/kadra/thumbs/150x150/kirwil-lucyna.jpg)
psycholog społeczny, kierownik polskiego zespołu badawczego EU Kids Online
projekt naukowy
EU KIDS ONLINE II
Enhancing Knowledge Regarding
European Children’s Use, Risk and Safety
![UNI SWPS warszawa](/images-old/2015/Nauka-i-badania/Granty/headers/logo/UNI-SWPS_warszawa.png)
![logo KE](/images-old/2015/Nauka-i-badania/Granty/headers/logo/logo-KE.png)
Okres realizacji projektu: 2009–2011
Korzystanie z Internetu jest obecnie nieodłączną częścią codziennego życia dzieci: 92% młodych internautów korzysta z sieci przynajmniej raz w tygodniu, a 57% loguje się codziennie. Europejskie badania dotyczące korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież dostarczyły wiele materiałów zarówno na temat jego pozytywnych aspektów (np. rozwoju poznawczego), jak i zagrożeń (takich jak pornografia czy cyberagresja). Na podstawie uzyskanych wyników odnosimy się do kilku mitów.
Dzieci w sieci – prawda czy fałsz
MIT 1
Każde dziecko zagląda na strony pornograficzne.
Nieprawda: Tylko co siódme dziecko (co czwarte w wieku 16 lat) ogląda sceny związane z seksem.
MIT 2
Cyberagresorzy są najgorsi.
Nieprawda: 60% agresorów jest jednocześnie ofiarami innych napastników. 40% cyberagresorów doświadcza cyberagresji ze strony innych użytkowników sieci.
MIT 3
Dzieci spotykają się w sieci z nieznajomymi.
Nieprawda: 87% dzieci spotyka się w sieci z osobami, które zna. 4 na 10 dzieci spotyka osoby, które poznało w Internecie jako znajomych swoich przyjaciół/rodziny. Co czwarte dziecko kontaktuje się z kimś, kogo poznało w sieci. Tylko 9% dzieci spotyka się w realu z nieznajomym poznanym w sieci.
MIT 4
Zagrożenia spoza sieci przenoszą się do sieci.
Częściowo prawda: Dzieci, które są bardziej zagrożone agresją w rzeczywistym życiu, podają, że mają więcej negatywnych doświadczeń emocjonalnych związanych z agresją w sieci.
MIT 5
Dzieci mogą „obejść” zabezpieczenia internetowe, które zainstalowali rodzice.
Nie wszystkie: Tylko 28% 11-16-latków to potrafi. Aż 70% dzieci uważa, że rodzice są pomocni w korzystaniu z Internetu, choć połowa z nich przyznaje, że działania rodziców ograniczają ich aktywność w Internecie.
MIT 6
Przeniesienie komputera z pokoju dziecka do pokoju używanego przez całą rodzinę zmniejszy ekspozycję dziecka na zagrożenia internetowe.
Nieprawda: 53% dzieci korzysta z Internetu w domu kolegów, a 33% dzieci korzysta z Internetu mobilnego.
MIT 7
Uczenie dzieci umiejętności komputerowych zmniejsza ich narażenie na negatywne doświadczenia w Internecie.
Niezupełnie: Lepsze umiejętności internetowe wiążą się z większą aktywnością w Internecie, a ta z większym ryzykiem. Jednak pewna doza zagrożeń jest potrzebna, żeby uodpornić dziecko na przyszłość. Zagrożenia są efektem specyficznej, niedostosowanej do ochrony dzieci konstrukcji środowiska internetowego (np. dużo pop-up). Możliwość uodpornienia się w tym środowisku zależy od poziomu umiejętności internetowych.
MIT 8
Dzieci urodzone z internetem wiedzą lepiej niż rodzice.
Prawda tylko w odniesieniu do: co trzeciego dziecka w wieku 9-10 lat oraz 36% dzieci w wieku 9-16 lat.
Raport z badań
Wszystkie informacje i raporty z badań EU Kids Online I i EU Kids Online II są dostępne bezpłatnie na stronie www.eukidsonline.net.
Założenia projektu
25 krajów europejskich
Badaniami objęto około 25 tysięcy dzieci w wieku od 9 do16 lat i jedno z ich rodziców. Badana próba jest losowo dobraną próbą kwotową z 25 krajów z UE i spoza UE. Te kraje to: Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. W każdym kraju zebrano wywiady w około 1000 rodzin.
Bezpieczny Internet
Podstawowym założeniem projektu było zebranie obiektywnych i rzetelnych danych na temat kontaktu dzieci w wieku 9-16 lat z Internetem: ich kompetencji w zakresie używania nowych technologii, doświadczeń związanych z zagrożeniami, jakie są w sieci, i sposobów radzenia sobie z nimi. Badanie miało także na celu poszerzenie wiedzy o praktykach, jakie stosują rodzice, by ochronić dzieci przed szkodliwym działaniem Internetu i nowych technologii.
Zebrane dane pozwoliły poinformować środowisko naukowe i praktyków o warunkach, jakie powinny być spełnione, by dzieci mogły bezpieczne korzystać z Internetu.
Kontynuacja badań EU Kids Online I
Projekt jest kontynuacją badań „EU Kids Online: European Research on Cultural, Contextual and Risk Issues in Children's Safe Use of the Internet and New Media” (EU Kids Online I) prowadzonych pod kierownictwem prof. Sonii Livingstone z London School of Economics and Political Science w Wielkiej Brytanii. Projekt był finansowany ze środków EC Safer Internet Programme.
Zespoł badawczy
![](/images-old/2015/Pracownicy/thumbs/300x300/258-aldona-zdrodowska.jpg)
Zobacz video
Pozostałe edycje projektu