
EU Kids Online IIEnhancing Knowledge Regarding European Children’s Use, Risk and Safety

psycholog społeczny, kierownik polskiego zespołu badawczego EU Kids Online
projekt naukowy
EU KIDS ONLINE II
Enhancing Knowledge Regarding
European Children’s Use, Risk and Safety


Okres realizacji projektu: 2009–2011
Korzystanie z Internetu jest obecnie nieodłączną częścią codziennego życia dzieci: 92% młodych internautów korzysta z sieci przynajmniej raz w tygodniu, a 57% loguje się codziennie. Europejskie badania dotyczące korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież dostarczyły wiele materiałów zarówno na temat jego pozytywnych aspektów (np. rozwoju poznawczego), jak i zagrożeń (takich jak pornografia czy cyberagresja). Na podstawie uzyskanych wyników odnosimy się do kilku mitów.
Dzieci w sieci – prawda czy fałsz
MIT 1
Każde dziecko zagląda na strony pornograficzne.
Nieprawda: Tylko co siódme dziecko (co czwarte w wieku 16 lat) ogląda sceny związane z seksem.
MIT 2
Cyberagresorzy są najgorsi.
Nieprawda: 60% agresorów jest jednocześnie ofiarami innych napastników. 40% cyberagresorów doświadcza cyberagresji ze strony innych użytkowników sieci.
MIT 3
Dzieci spotykają się w sieci z nieznajomymi.
Nieprawda: 87% dzieci spotyka się w sieci z osobami, które zna. 4 na 10 dzieci spotyka osoby, które poznało w Internecie jako znajomych swoich przyjaciół/rodziny. Co czwarte dziecko kontaktuje się z kimś, kogo poznało w sieci. Tylko 9% dzieci spotyka się w realu z nieznajomym poznanym w sieci.
MIT 4
Zagrożenia spoza sieci przenoszą się do sieci.
Częściowo prawda: Dzieci, które są bardziej zagrożone agresją w rzeczywistym życiu, podają, że mają więcej negatywnych doświadczeń emocjonalnych związanych z agresją w sieci.
MIT 5
Dzieci mogą „obejść” zabezpieczenia internetowe, które zainstalowali rodzice.
Nie wszystkie: Tylko 28% 11-16-latków to potrafi. Aż 70% dzieci uważa, że rodzice są pomocni w korzystaniu z Internetu, choć połowa z nich przyznaje, że działania rodziców ograniczają ich aktywność w Internecie.
MIT 6
Przeniesienie komputera z pokoju dziecka do pokoju używanego przez całą rodzinę zmniejszy ekspozycję dziecka na zagrożenia internetowe.
Nieprawda: 53% dzieci korzysta z Internetu w domu kolegów, a 33% dzieci korzysta z Internetu mobilnego.
MIT 7
Uczenie dzieci umiejętności komputerowych zmniejsza ich narażenie na negatywne doświadczenia w Internecie.
Niezupełnie: Lepsze umiejętności internetowe wiążą się z większą aktywnością w Internecie, a ta z większym ryzykiem. Jednak pewna doza zagrożeń jest potrzebna, żeby uodpornić dziecko na przyszłość. Zagrożenia są efektem specyficznej, niedostosowanej do ochrony dzieci konstrukcji środowiska internetowego (np. dużo pop-up). Możliwość uodpornienia się w tym środowisku zależy od poziomu umiejętności internetowych.
MIT 8
Dzieci urodzone z internetem wiedzą lepiej niż rodzice.
Prawda tylko w odniesieniu do: co trzeciego dziecka w wieku 9-10 lat oraz 36% dzieci w wieku 9-16 lat.
Raport z badań
Wszystkie informacje i raporty z badań EU Kids Online I i EU Kids Online II są dostępne bezpłatnie na stronie www.eukidsonline.net.
Założenia projektu
25 krajów europejskich
Badaniami objęto około 25 tysięcy dzieci w wieku od 9 do16 lat i jedno z ich rodziców. Badana próba jest losowo dobraną próbą kwotową z 25 krajów z UE i spoza UE. Te kraje to: Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. W każdym kraju zebrano wywiady w około 1000 rodzin.
Bezpieczny Internet
Podstawowym założeniem projektu było zebranie obiektywnych i rzetelnych danych na temat kontaktu dzieci w wieku 9-16 lat z Internetem: ich kompetencji w zakresie używania nowych technologii, doświadczeń związanych z zagrożeniami, jakie są w sieci, i sposobów radzenia sobie z nimi. Badanie miało także na celu poszerzenie wiedzy o praktykach, jakie stosują rodzice, by ochronić dzieci przed szkodliwym działaniem Internetu i nowych technologii.
Zebrane dane pozwoliły poinformować środowisko naukowe i praktyków o warunkach, jakie powinny być spełnione, by dzieci mogły bezpieczne korzystać z Internetu.
Kontynuacja badań EU Kids Online I
Projekt jest kontynuacją badań „EU Kids Online: European Research on Cultural, Contextual and Risk Issues in Children's Safe Use of the Internet and New Media” (EU Kids Online I) prowadzonych pod kierownictwem prof. Sonii Livingstone z London School of Economics and Political Science w Wielkiej Brytanii. Projekt był finansowany ze środków EC Safer Internet Programme.
Zespoł badawczy

Zobacz video
Pozostałe edycje projektu