Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo
Zobaczyć znaczy uwierzyć. Sugestia i dezinformacja w przekazie wideo
naukowo-badawczy
zakończony

Zobaczyć znaczy uwierzyć. Sugestia i dezinformacja w przekazie wideo

Konrad Maj
kierownik projektu
dr
Konrad Maj

psycholog społeczny, trener biznesu

zobacz biogram
wartość projektu: 153 400 PLN
instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: psychologia
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2014 2015 2016 2017 2018

 

projekt naukowy

Zobaczyć znaczy uwierzyć


Sugestia i dezinformacja w przekazie wideo

 

Jednostka realizująca Uniwersytet SWPS w Warszawie - Wydział Psychologii
Kwota dofinansowania153 400 PLN
Jednostka finansująca NCN

Okres realizacji projektu: 2014-2018


W jaki sposób ludzie odbierają i przetwarzają informacje pochodzące z przekazu wideo? W serii kontrolowanych eksperymentów laboratoryjnych naukowcy sprawdzili reakcje na film prezentujący wypowiedź lokalnego polityka. Badanie miało rozstrzygnąć, czy jesteśmy podatni na wpływ społeczny, a także jakie skutki dla zapamiętywania i formowania ocen ma odbiór oddziałujących na siebie informacji.

Założenia projektu

Mechanizmy pamięci

Ze względu na konkurencję na rynku mediów, producenci stosują wiele metod mających na celu zwrócenie uwagi widzów i uatrakcyjnienie przekazu. Jednoczesne wyświetlanie wielu wiadomości na ekranie telewizora stało się powszechną praktyką w mediach elektronicznych. W trakcie programów informacyjnych, biznesowych lub sportowych możemy zobaczyc bardzo dużo danych, które są na bieżąco aktualizowane.

Zespół dr. Konrada Maja sprawdził, jak zapamiętujemy informacje pojawiające się w sferze komunikatu werbalnego i wizualnego (dodatkowe paski informacyjne vs. dodatkowe obrazy). Zbadał także, jakie mechanizmy pamięci są uruchamiane w obliczu konfrontacji z komunikatem o różnym zabarwieniu emocjonalnym.

Eksperymenty laboratoryjne

Na potrzeby projektu przygotowano trzy krótkie filmy przedstawiające fikcyjną postać lokalnego polityka (materiał pozytywny, negatywny i ambiwalentny). Następnie przeprowadzono eksperymenty laboratoryjne. W każdym z nich użyto innego materiału wideo, który był systematycznie manipulowany dodatkowymi paskami informacyjnymi i obrazami. Bezpośrednio po obejrzeniu filmu i dwa tygodnie później naukowcy sprawdzili, co zostało zapamiętane, oraz jak badani oceniają głównego bohatera filmu.

Seria eksperymentów miała odpowiedzieć na następujące pytania badawcze:

  • Jaką siłę wpływu na „odpamiętanie i ocenę bohatera mają elementy dezinformujące negatywne, gdy materiał wyjściowy opisuje głównego bohatera w sposób pozytywny?
  • Jaką siłę wpływu na „odpamiętanie i ocenę bohatera opowieści mają elementy dezinformujące pozytywne, gdy materiał wyjściowy  opisuje głównego bohatera w sposób negatywny?

Zmienną niezależną we wszystkich eksperymentach była obecność elementów sugerujących w materiale (fotografie vs. paski informacyjne), zmienną zależną – „odpamiętanie” treści o zdarzeniach zawartych w materiale wideo oraz ocena postaci przedstawionej w materiale.

Zespół badawczy

dr Magdalena E. Wojcieszak
główny wykonawca

Wyniki projektu

Obraz vs. pasek informacyjny

Badacze zakładali, że dodatkowe elementy wizualne (zarówno obrazy, jak i paski u dołu ekranu) wpłyną na stosunek widzów do polityków przedstawionych w materiale wideo. Przewidywali, że obrazy będą miały silniejszy efekt dezinformacyjny w porównaniu do pasków, a także, że wizualizacje z treścią negatywną będą obniżać ocenę widza w większym stopniu niż komunikaty pozytywne. Wyniki potwierdziły jedynie pierwsze założenie.

– Zauważyliśmy jednak szereg interesujących efektów interakcji – wyjaśnia kierownik projektu dr Konrad Maj. – Okazuje się, że tylko dodatkowe elementy wizualne w postaci obrazów wpłynęły na odbiór polityka. Natomiast paski nie miały większego znaczenia. Przeprowadzone eksperymenty pokazały, że pozytywne obrazy poprawiły oceny polityka, podczas gdy negatywne ją obniżyły. Z tym, że negatywne obrazy były zdecydowanie bardziej przekonujące niż komunikaty pozytywne zawarte w obrazach lub wyświetlane na paskach. Ponadto, nieoczekiwanie, pozytywne paski doprowadziły do negatywnej oceny, a negatywne – do bardziej pozytywnych.

Skąd takie wyniki?

Wcześniejsze badania nad perswazją pośrednią w reklamie pokazały, że perswazja nie wprost za pomocą obrazów jest bardziej skuteczna niż bezpośrednia perswazja za pomocą tekstów. Najprawdopodobniej jest to związane z tzw. reaktancją psychologiczną. Ludzie często odrzucają wiadomość na pasku informacyjnym, jeśli sposób, w jaki jest podana, nie pozwala im na interpretację opisanych faktów. Obrazy mogą być postrzegane jako subtelna forma perswazji, która jest w stanie przezwyciężyć tego rodzaju reaktancję.

Skontaktuj się
z nami

Dział Badań Naukowych

Dane teleadresowe

ul. Chodakowska 19/31, pokoje 408, 409, 410
03-815 Warszawa

[email protected]

22 517 99 21


Godziny pracy

poniedziałek – piątek: 9.00–16.00


Zespół

Dyrektor
Piotr Matejek

[email protected]