Percepcja robotów przez dzieciw zależności od płci i zachowania asertywnego
Wiele dzieci uważa, że roboty mają własne stany psychiczne, są istotami społecznymi i zasługują na sprawiedliwe traktowanie. Proces antropomorfizacji robotów przez dzieci uwarunkowany jest ich wcześniejszymi doświadczeniami z tego rodzaju maszynami. Dotychczasowe badania pokazały, że temu procesowi sprzyjają różne zachowania robota – np. popełniane przez niego błędy (np. Mirnig, in., 2017) czy oszukiwanie w grze (Litoiu, i in., 2015). Badania prowadzone przez zespół dr Konrada Maja zgłębiają jak asertywne zachowanie (odmowa) ze strony robota wpływa na kształtowanie się przekonań dzieci do “stanów psychicznych” urządzenia oraz zachowanie względem niego.
Eksperyment prowadzony jest w Centralnym Domu Technologii w Warszawie, w trakcie warsztatów dla dzieci prowadzonych przez ten ośrodek.
Cele Projektu
Celem projektu jest lepsze zrozumienie kształtowania się procesu antropomorfizacji inteligentnych maszyn u dzieci. Badania tego rodzaju prowadzone są od wielu lat z uwagi na to, że roboty coraz częściej są wykorzystywane w edukacji dzieci. Okazuje się, że młodsze dzieci (do 12 lat) częściej niż starsze antropomorfizują roboty. Częściej przypisują im cechy poznawcze i afektywne takie jak zdolność zapamiętywania ludzi i rozumienia ludzkich uczuć. Badania prowadzone w CDT pozwolą lepiej zrozumieć antropomorfizację po zaprezentowaniu przez robota zachowania uległego lub asertywnego.
Metody badawcze
Do badania jest wykorzystany humanoidalny robot Pepper i tablety z aplikacją opracowaną specjalnie na potrzeby wyświetlania kwestionariusza AMS (Attribution of Mental States). Narzędzie to mierzy stany psychiczne przypisują robotowi przez dzieci. (są tam pytania typu “czy ten robot może słyszeć?” , “czy ten robot może być smutny?”, “Czy ten robot może kłamac”, itd. ?). W procedurze badawczej nasze robot przedstawiany jest jako płeci męskiej bądż żeńskiej i proszony o wykonanie pewnego pokazu. W połowie przyypadków jednak odmawia wykonania polecania (zachowuje się asertywne), a w drugim godzi się (jest uległy).
Zespół organizacyjny
Partner
Partnerem projekt jest Centralny Dom Technologii to unikatowy w skali kraju projekt, łączący świat nauki, technologii i biznesu, stworzony przez Fundację Polskiego Funduszu Rozwoju. Jego celem jest promocja nowoczesnej edukacji technologicznej oraz wzmacnianie kompetencji cyfrowych przedstawicieli wszystkich pokoleń. Centralny Dom Technologii (w skrócie CDT) ma własny zespół edukatorów i ekspertów nowoczesnej edukacji opartej na metodologii STEAM, który tworzy autorskie programy szkoleniowe dla nauczycieli oraz cykle edukacyjne dla uczniów i seniorów. W siedzibie CDT w Warszawie organizowane są wydarzenia, projekty partnerskie, ale głównym i najważniejszym obszarem działalności są zajęcia warsztatowe stacjonarne i online. Dotychczas w zajęciach zorganizowanych przez zespół CDT wzięło udział ponad 27 tysięcy uczestników. Wszystkie materiały edukacyjne powstające w CDT są udostępniane bezpłatnie online w Bazie Wiedzy oraz na kanale YouTube CDT, dzięki czemu z wiedzy eksperckiej zespołu i zapraszanych do współpracy ekspertów, może korzystać każdy.
Więcej informacji o Centralnym Domu Technologii oraz o ofercie edukacyjnej i działaniach partnerskich znajduje się na stronie: www.cdt.pl