Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
RaM-CLASS. Reprodukcja i mobilność klasowa – doświadczenia biograficzne w polach akademii, sztuki i biznesu
naukowo-badawczy
realizowany

RaM-CLASS Reprodukcja i mobilność klasowa – doświadczenia biograficzne w polach akademii, sztuki i biznesu

Justyna Kajta
kierownik projektu
Justyna Kajta
dr

socjolożka

zobacz biogram
wartość projektu: 1 048 823 PLN
instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: nauki socjologiczne
jednostka: Młodzi w Centrum Lab Instytut Nauk Społecznych
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2023 2024 2025 2026

Naukowczyni z centrum badawczego Młodzi w Centrum Lab na Uniwersytecie SWPS, dr Justyna Kajta, podjęła się zbadania doświadczeń i tożsamości biograficznych osób pracujących w tych samych polach zawodowych (biznes, sztuka, praca akademicka), mających jednak różne pochodzenie klasowe.

Projekt nr 2022/47/D/HS6/00726, grant SONATA 18

O projekcie

Projekt RaM-CLASS koncentruje się na badaniu doświadczeń i tożsamości biograficznych osób pracujących w tych samych polach zawodowych, ale mających różne pochodzenie klasowe. Biorąc pod uwagę, że zawody różnią się ścieżkami kariery, do badania wybrano osoby pracujące w trzech polach, postrzeganych jako posiadające społecznie uznawany kapitał symboliczny:

  • akademickim (pracownicy naukowi z tytułem co najmniej doktora, pracujący na uniwersytetach),
  • artystycznym (artyści reprezentujący różne dyscypliny artystyczne),
  • biznesowym (menedżerowie najwyższego szczebla i właściciele firm, szczególnie w sektorze finansowym).

Wbrew tezom o „śmierci klas” i „bezklasowym społeczeństwie”, obserwujemy, że klasy społeczne (i wiążące się z nimi nierówności) mają ciągle w Polsce duże znaczenie. W projekcie RaM-CLASS interesuje nas przede wszystkim porównanie doświadczeń osób, które pracują w tych samych polach zawodowych, a które różni pochodzenie klasowe. Dzięki temu chcemy dowiedzieć się więcej o tym, jak pochodzenie klasowe może wpływać na doświadczenia edukacyjne i zawodowe, ale też na budowane relacje społeczne i tożsamość. Dodatkowo interesuje nas to, czy i w jaki sposób klasy społeczne są prezentowane w polskich mediach.

  • Kajta, Justyna kierowniczka projektu
    Etatowy
    Tak
    Specjalizacja
    Socjolożka
    Biogram
    Tak
    Imię i nazwisko
    Justyna Kajta
    Dyscyplina
    nauki-socjologiczne
    Stanowisko
    adiunkt
    Miasto
    warszawa
    Tytuł
    dr
    Obszar zainteresowania
    socjologia
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}
    Instytut
    Array
    Funkcja na Wydziale
    []
    Funkcja w Katedrze
    []
    dr Justyna Kajtasocjolożka
  • Metodologia

    W niniejszym projekcie zbierane i analizowane będą wywiady biograficzno-narracyjne zarówno z osobami, które pochodzą z rodzin robotniczych/rolniczych i doświadczyły międzypokoleniowego awansu społecznego, jak i tymi, które reprodukują (względnie) wysoki status swoich rodziców.

    Przyjmując perspektywę porównawczą, zespół zbada:

    • podobieństwa i różnice w ścieżkach biograficznych do tych samych pól zawodowych,
    • doświadczenia związane z radzeniem sobie z przekraczaniem (nie)widocznych granic klasowych lub reprodukcją pozycji społecznej rodziców,
    • zjawisko nakładania się pochodzenia klasowego i płci,
    • samoidentyfikację klasową i postrzeganie klas społecznych oraz relacje między doświadczeniami biograficznymi a zasadami funkcjonowania w wybranych polach.

    Zespół podejmie się również krytycznej analizy dyskursu artykułów opublikowanych w wybranych polskich tygodnikach w latach 2004–2022, dotyczących tematyki klas społecznych. Analiza diachroniczna dotyczyć będzie zarówno głównych tendencji, jeśli chodzi o tematy dyskutowane w kontekście klas społecznych, jak i pogłębionych strategii dyskursywnych reprezentowania klas społecznych (i konstruowania granic symbolicznych) w wybranych mediach.

    Zespół badawczy

  • Czeranowska, Olga
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Olga Czeranowska
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-socjologiczne
    Specjalizacja
    Socjolożka
    Stanowisko
    adiunkt
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Spo\u0142ecznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Katedra Socjologii","Nazwa odmieniona":"Katedry Socjologii"}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    socjologia
    Wydział
    Array
    Instytut
    Array
    dr Olga Czeranowskasocjolożka
  • Bielecka, Katarzyna
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Nie
    Imię i nazwisko
    Katarzyna Bielecka
    Specjalizacja
    Socjolożka, kulturoznawczyni
    Instytut
    Młodzi w Centrum Lab
    dr Katarzyna Bieleckasocjolożka, kulturoznawczyni
  • Bieńkowski, Stefan
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Tak
    Imię i nazwisko
    Stefan Bieńkowski
    Specjalizacja
    Socjolog
    Tytuł
    mgr
    Instytut
    Młodzi w Centrum Lab
    mgr Stefan Bieńkowskisocjolog
  • Użyteczność wyników

    Wyniki projektu ukażą wagę znaczenia pochodzenia klasowego i wiążących się z nim nierówności we współczesnym społeczeństwie - dzięki temu będą stanowiły wkład w dyskusje o klasach społecznych oraz merytokracji w Polsce. Dodatkowo, wyniki pozwolą na lepsze poznanie specyfiki sytuacji osób pracujących w biznesie, sektorze sztuki oraz szkolnictwa wyższego, w tym na znaczenie pochodzenia klasowego na doświadczenia wchodzenia i odnajdywania się w tych zawodowych polach. Dzięki badaniom zespołu dr Kajty poznamy także odpowiedź na pytanie o to, czy i jak media opisują klasy społeczne.