Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
Perswazyjne skutki dwuznaczności przekazu
naukowo-badawczy
zakończony

Perswazyjne skutki dwuznaczności przekazu

Paweł Koniak
kierownik projektu
dr
Paweł Koniak

psycholog mediów, perswazji i komunikacji w biznesie

wartość projektu: 156 400 PLN
instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: psychologia
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2014 2015 2016 2017 2018

projekt naukowy

Perswazyjne wnioski dwuznaczności przekazu

Mechanizmy depolaryzacyjnego wpływu przekazu dwuznacznego na postawy i ograniczenia w występowaniu tego wpływu

Jednostka realizującauni swps logo white
Kwota dofinansowania 156 400 PLN 
Jednostka finansującaNCN

Okres realizacji projektu: 2014–2018

Osoby wypowiadające się publicznie chętnie posługują się wieloznacznością wypowiedzi. W końcu to strategia, która pozwala dotrzeć do większej liczby odbiorców i osiągnąć zamierzone cele perswazyjne. Dr Paweł Koniak zbadał perswazyjne skutki wieloznaczności: w jaki sposób wypowiedzi wieloznaczne wpływają na poglądy słuchaczy oraz w jaki sposób wieloznaczność może zmniejszyć opór przed przyjęciem poglądów przeciwnych od własnych.

Cele projektu

W ramach realizowanego projektu dr Koniak zbadał i opisał nową technikę perswazyjną – dwuznaczność przekazu. Jak wynika z dotychczasowych badań, przekaz dwuznaczny (ograniczający się jedynie do podania argumentów za jakimś rozwiązaniem i przeciw niemu, do podania dwóch stron jakiegoś zagadnienia bez opowiadania się za którąś z nich) prowadzi do depolaryzacji postaw osób badanych.

Dr Koniak przeanalizował także mechanizmy związane z występowaniem perswazyjnego wpływu przekazów dwuznacznych oraz jego ograniczenia. Rozpatrywane było znaczenie, jakie dla występowania depolaryzacyjnego wpływu przekazu dwuznacznego mają:

  • normy konwersacyjne i atrybucje mające na celu wyjaśnienie ich złamania,
  • relacja między zawartymi w przekazie argumentami i sposób ich prezentacji,
  • wartościowość postaw, których dotyczy dany przekaz i orientacja ideologiczna odbiorców.

Projekt ma także wyjaśnić rozbieżności pomiędzy wynikami uzyskanymi w toku badań i wynikami otrzymanymi przez Lorda, Rossa i Leppera, którzy stwierdzili polaryzacyjny wpływ informacji określanych jako mieszane, nazywanych w literaturze również dwuznacznymi.

Polaryzacja postaw w obrębie społeczeństwa to poważny problem. Przekaz dwuznaczny może okazać się narzędziem depolaryzacji postaw, często wykorzystywanej w komunikacji masowej. W trakcie badań chciałem zweryfikować istnienie nowego efektu, czyli depolaryzacyjnego wpływu przekazu dwuznacznego, oraz wyjaśnić mechanizmy warunków, do których ogranicza się jego występowanie.

  • Koniak, Paweł kierownik projektu
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Nie
    Specjalizacja
    Psycholog
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Paweł Koniak
    Obszar zainteresowania
    psychologia
    Funkcja w Instytucie
    []
    Funkcja w Centrum
    []
    Funkcja na Wydziale
    []
    Funkcja w Katedrze
    []
    dr Paweł Koniakpsycholog mediów, perswazji i komunikacji w biznesie
  • Wnioski

    W ramach projektu przeprowadzono serię eksperymentów. Ich wyniki potwierdziły przyjętą tezę – dwuznaczność argumentacyjna może prowadzić do depolaryzacji postaw badanych. Dzieje się tak, gdy zostają spełnione określone warunki:

    • gdy początkowe postawy odbiorców są „za”, czyli opowiadających się z jakimś rozwiązaniem,
    • gdy nadawca przekazu jest wiarygodny, tj. kompetentny i godny zaufania
    • gdy przekaz jest niezgodny z postawą odbiorców. Warto podkreślić, że mechanizm oddziaływania tych przekazów jest jednak inny. Jak tłumaczy dr Koniak: „O ile przekaz niezgodny z postawą prowadzi do niezgadzania się z nim i próby odparcia zawartego w nim stanowiska, o tyle przekaz wieloznaczny takiej niezgody nie wywołuje”.