Mój Uniwersytet SWPSUczelnia dostępna
Projekt strategiczno-rozwojowy
Mój Uniwersytet SWPS – Uczelnia dostępna
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020
Dofinansowanie ze środków dotacji celowej: 489 740,29 zł
Wkład własny uczelni: 119 258,00 zł
Okres realizacji projektu: od października 2021 r. do listopada 2023 r.
Uniwersytet SWPS od października 2021 r. realizuje projekt „Mój Uniwersytet SWPS – Uczelnia dostępna” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020).
Nasza uczelnia uzyskała wsparcie na jego realizację w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Uczelnia dostępna” (POWR.03.05.00-00-A047/21-00). Wysokość dofinansowania wynosi: 4 062 634,90 PLN. Projekt będzie realizowany w okresie 1.11.2021-31.10.2023 r.
Celem rozwiązań, które zostaną wypracowane i wdrożone na uczelni, jest zapewnienie równego dostępu do kształcenia studentom i studentkom oraz doktorantom i doktorantkom z niepełnosprawnościami.
Działania zaplanowane w projekcie pozwolą osiągnąć Uniwersytetowi SWPS poziom dostępności zgodny ze ścieżką midi (konkurs „Uczelnia dostępna” przewiduje trzy ścieżki: mini, midi, maxi. Ścieżka midi oznacza wzrost dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami).
Cele projektu
W ramach projektu opracujemy metodykę potwierdzania efektów kształcenia dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz bazę dobrych praktyk dotyczących dostępności w nauczaniu. Pracownicy i pracowniczki uczelni wezmą udział w szkoleniach na temat specyfiki pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Wdrożymy także nowe rozwiązania informatyczne oraz zmiany organizacyjne (poszerzymy zakres działalności Centrum Wsparcia i Aktywności, czyli jednostki zajmującej się na uczelni kwestiami dostępności). Projekt obejmuje także likwidację niektórych barier architektonicznych.
Zadania realizowane w ramach projektu i planowane efekty:
- Restrukturyzacja zespołu Centrum Wsparcia i Aktywności
Poszerzymy zakres działalności Centrum Wsparcia i Aktywności (CWiA). Zespół CWiA zostanie rozbudowany o koordynatorów ds. aktywności i wsparcia (koordynator krajowy i koordynatorzy regionalni w filiach). Ich zadaniem będzie nie tylko obsługa spraw studentów i studentek z niepełnosprawnościami, lecz także budowanie relacji ze studentami i studentkami oraz dydaktykami i dydaktyczkami, aktywizacja społeczności studenckiej oraz udzielanie pomocy psychologicznej, prawnej i specjalistycznej.
Wdrożenie rozwiązania poprzedzimy badaniami dotyczącymi istniejących barier, a także potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz kadry dydaktycznej.
- Infrastruktura bez barier
Usuniemy niektóre bariery architektoniczne w trzech kampusach Uniwersytetu. W Warszawie przebudujemy przestrzeń Centrum Wsparcia i Aktywności. W filiach w Katowicach i Wrocławiu zamontowane zostaną windy.
Działania mają na celu poprawę dostępności budynków zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez certyfikat „Obiekt bez barier” Fundacji Integracja.
- Technologie wspierające
Usprawnimy obsługę studentów i studentek:
- wdrożymy narzędzie do efektywnego zarządzania sprawami studenckimi, umożliwiające spersonalizowaną komunikację,
- obejmiemy studentów i studentki onboardingiem, który polega na dostarczaniu spersonalizowanych informacji niezbędnych na każdym etapie studiowania,
- rozwiniemy bazę wiedzy dotyczącą spraw studenckich,
- wprowadzimy automatyczne formularze ułatwiające składanie podań,
- utworzymy sieć indywidualnych doradców dostępnych online dla każdego w dowolnym miejscu i czasie,
- wdrożymy nowy system kolejkowania do obsługi offline na kampusach uczelni.
Wszystkie nowe narzędzia będą spełniać wymogi WCAG w zakresie dostępności stron internetowych i aplikacji.
- Wsparcie edukacyjne – potwierdzanie efektów uczenia się osób z niepełnosprawnościami
Dążymy do tego, aby studenci i studentki z niepełnosprawnością wzrokową, słuchową, ruchową, zaburzeniami psychicznymi oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogli zaliczać realizowane przedmioty w sposób dostosowany do ich potrzeb i możliwości. Opracujemy katalog adaptacji sposobów weryfikacji efektów uczenia się studentów i studentek z wymienionymi niepełnosprawnościami oraz procedury ich stosowania, które będą dostępne dla kadry dydaktycznej Uniwersytetu SWPS.
- Baza dobrych praktyk, kurs e-learningowy oraz szkolenia specjalistyczne
Stworzymy bazę dobrych praktyk dotyczących kształcenia osób z niepełnosprawnością wzrokową, słuchową, ruchową, osób z zaburzeniami psychicznymi oraz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Opracujemy multimedialny kurs e-learningowy w zakresie praw człowieka oraz wyzwań dotyczących osób z niepełnosprawnościami i doświadczających barier w edukacji, w którym uczestniczyć będą wszyscy członkowie społeczności akademickiej.
Przeprowadzimy także szkolenia specjalistyczne podnoszące świadomość kwestii związanych z niepełnosprawnością wśród studentów i studentek oraz kadry dydaktycznej i administracyjnej Uniwersytetu SWPS.
Wypracowane rozwiązania będą od roku akademickiego 2023/2024 obowiązkowym elementem wdrożenia nowych oraz obecnych pracowników i pracowniczek oraz studentów i studentek.
- Procedura – Zarządzenie Rektora
Dostrzegamy potrzebę systemowego podejścia do zagadnień dostępności i niwelowania barier. Przeanalizujemy istniejące dokumenty wewnętrzne dotyczące tego obszaru, a następnie opracujemy zarządzenie rektora o dostępności uczelni obejmujące wszystkie zagadnienia, których dotyczy projekt.
Nowe procedury wewnętrzne uwzględniać będą udział Centrum Wsparcia i Aktywności we wszystkich działaniach dotyczących niwelowania barier.