Dla kogo?
- Dla nauczycieli, psychologów, pracowników socjalnych, policjantów, pedagogów, lekarzy, kuratorów, terapeutów oraz wszystkich tych, którzy chcą zgłębić tematykę używania, nadużywania i uzależnienia od narkotyków, alkoholu, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.
Kontakt
- tel: 61 27 11 252
- e-mail: podyplomowe.poznan@swps.edu.pl
- Koordynator kierunku: Alicja Pers
Psychologia uzależnień
- Rekrutacja zakończona.
Zajęcia będą prowadzone online lub w formie hybrydowej (online lub offline).
O studiach
Kierownikami merytorycznymi kierunku są Dominika Kolasińska-Szkutnik i Marek Goworek
Wedle badań blisko 20% polskiej populacji miało w swoim życiu kontakt z substancjami psychoaktywnymi (np. narkotykami, alkoholem, dopalaczami). Wiele zawodów związanych jest z pracą w relacji z drugim, często młodym człowiekiem i właściwie niemożliwe jest uniknięcie kontaktu z problemem zażywania narkotyków, picia alkoholu czy hazardu. Nauczyciele, pedagodzy, lekarze, pracownicy socjalni czy policjanci niejednokrotnie czują się nieprzygotowani do pracy z osobami, które miały kontakt z narkotykami czy np. nadużywają alkoholu. Studia z psychologii uzależnień mają być źródłem kompleksowej wiedzy dotyczącej problemu uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych.
Podstawowym założeniem autorów programu jest przekazanie najnowszych informacji z dziedziny medycyny, psychologii klinicznej, psychologii społecznej i pedagogiki oraz psychoterapii dotyczącej obszaru uzależnienia. Tematyka studiów dotyczy nie tylko substancji psychoaktywnych, ale również zagadnień związanych z profilaktyką, podstawami interwencji kryzysowej, dialogiem motywacyjnym, chorobami zakaźnymi oraz współistniejącymi zaburzeniami psychicznymi. Kadra prowadząca zajęcia to praktycy, na co dzień pracujący z osobami uzależnionymi lub współuzależnionymi, którzy doskonale rozumieją specyfikę kontaktu z tymi osobami.
Absolwenci tego kierunku powinni swobodnie poruszać się w tematyce biologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych. Podczas studiów słuchacze będą mieli możliwość przećwiczyć kompetentne diagnozowanie i reagowanie w kontakcie z osobą używającą substancji i uzależnioną.
Adresaci
Studia skierowane są do nauczycieli, psychologów, pracowników socjalnych, policjantów, pedagogów, lekarzy, kuratorów, terapeutów oraz wszystkich tych, którzy chcą zgłębić tematykę używania, nadużywania i uzależnienia od narkotyków, alkoholu, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.
Cel
Celem studiów jest przekazanie kompleksowej wiedzy o substancjach psychoaktywnych oraz uzależnieniach behawioralnych. Istotnym założeniem autorów jest praktyczny charakter studiów oraz przewaga zajęć o charakterze warsztatowym. Najważniejsze obszary tematyczne to:
1. Wiedza na temat legalnych i nielegalnych środków psychoaktywnych oraz teoretycznych koncepcji uzależnień
2. Skuteczne działania profilaktyczne oraz formy pomocy terapeutycznej i prawnej
3. Społeczne, biologiczne i psychologiczne funkcjonowanie osób zażywających substancje psychoaktywne
4. Rozwój osobistych kompetencji związanych z kontaktem z osobą uzależnioną lub zagrożoną uzależnieniem, w tym m.in.:
- nauka motywowania
- podnoszenie kompetencji w zakresie podstawowych umiejętności pomagania
- interweniowanie w kryzysie
Czas trwania
2 semestry, 202 godziny, 30 punktów ECTS
Organizacja nauki
Studia podyplomowe trwają 9 miesięcy. Zajęcia są realizowane w trakcie 10 zjazdów i trwają zazwyczaj od piątku (od godz. 16.00) do niedzieli. Spotkania odbywają się średnio raz w miesiącu w budynku Filii Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, przy ul. gen. T. Kutrzeby 10 lub w innym budynku wynajmowanym przez Uczelnię.
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia studiów jest pozytywne napisanie dwóch testów wiedzy, na koniec każdego semestru oraz minimum 80% obecność na zajęciach. Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat wybrany w trakcie trwania studiów.
Absolwenci otrzymują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS. Ocena na świadectwie jest średnią ocen z dwóch testów wiedzy.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Program zajęć obejmuje 202 godziny zajęć dydaktycznych realizowanych w trakcie weekendów (od piątku po południu do niedzieli; 1-2 zjazdy w miesiącu) w formie wykładów, warsztatów i seminariów. W razie potrzeby jesteśmy gotowi do prowadzenia zajęć w trybie online.
W ramach programu znajdują się trzy bloki tematyczne:
Blok I - Teoria uzależnień (82 h)
1. Teoretyczne koncepcje uzależnienia
- Główne teorie wyjaśniające uzależnienie
- Przyczyny sięgania po środki psychoaktywne
- Skutki uzależnienia, nadużywania oraz używania substancji psychoaktywnych
- Typy osobowości szczególnie narażone na uzależnienie
- Analiza studiów przypadków osób uzależnionych od narkotyków
- Umiejętność wstępnego zdiagnozowania uzależnienia oraz wyjaśnienia jego etiologii
2. Uzależnienia behawioralne
- współczesna definicja uzależnień behawioralnych i ich charakterystyka (hazard, uzależnienie od komputera/gier/internetu, pracoholizm, seksoholizm, zakupoholizm, zaburzenia odżywiania)
- przyczyny uzależnień behawioralnych
- trendy w profilaktyce
- czynniki ryzyka i czynniki chroniące w rozwoju uzależnienia
- podejścia w terapii oraz specyfika kontaktu terapeutycznego z osobą uzależnioną behawioralnie
3. Rodzina z problemem uzależnienia
- Funkcjonowanie rodziny z problemem uzależnienia
- Koncepcja współuzależnienia
- Konsekwencje współuzależnienia (zaniedbanie potrzeb emocjonalnych, przemoc, zaburzenia psychiczne i psychosomatyczne, zaburzenia funkcjonowania społecznego)
- dorosłe dziecko alkoholika - koncepcja DDA, wyjaśnienie pojęcia i kontrowersje wokół tego terminu
- Formy pomocy osobom współuzależnionym
- Motywacja do podjęcia leczenia i efektywność psychoterapii osób współuzależnionych
4. Legalne i nielegalne substancje psychoaktywne
- Dostępne na polskim rynku substancje psychoaktywne; m. in.: marihuana, amfetamina, mefedron, metamfetamina, opiaty, leki psychotropowe, dopalacze, substancje lotne oparte na rozpuszczalnikach
- Rośliny o działaniu odurzającym nie będące pod restrykcją ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii
- Działanie substancji psychoaktywnych oraz ich wpływ na organizm człowieka
- Pierwsza pomoc w przypadku przedawkowania określonych substancji
- rozpowszechnieniu stosowania substancji psychoaktywnych wśród populacji
5. Profilaktyka uzależnień od narkotyków i alkoholu
- Założenia współczesnej profilaktyki uzależnień
- Najważniejsze elementy stylu pracy profilaktyka
- Skuteczny program profilaktyczny a skuteczny profilaktyk
- Czynniki chroniące
- Czynniki ryzyka
- Model tradycyjny a model współczesny w profilaktyce używania substancji psychoaktywnych
6. Formy pomocy osobom uzależnionym oraz podstawy prawne i etyczne
- Charakterystyka dostępnych form leczenia: leczenie ambulatoryjne, terapia indywidualna, punkty konsultacyjne, dzienne ośrodki pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poradnie leczenia uzależnień, ośrodki terapii krótko i długoterminowej
- Nowe podejścia w leczeniu uzależnień- Dialog Motywujący oraz podejście w oparciu o redukcję szkód wg. Andrew Tatarsk’yego
- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z 2005 r. oraz ustawa o ochronie danych osobowych (informacje objęte szczególnymi środkami ochrony)
- Kodeks etyczny w pracy zawodowej. Uniwersalne zasady etyczne w pracy z osobami używającymi lub/i uzależnionymi, współuzależnionymi, chorymi psychicznie, ofiarami przemocy oraz zagrożonymi wykluczeniem społecznym
7. Alkohol- geneza uzależnienia, formy pomocy i terapia
- Geneza uzależnienia od alkoholu
- Podstawowe formy terapii
- Pojecie redukcji szkód w kontekście uzależnienia od alkoholu
- Koncepcja nałogowego mechanizmu regulacji uczuć w/g Mellibrudy
- Wpływ alkoholu na organizm człowieka
- Długotrwałe skutki używania/uzależnienia od alkoholu
BLOK II - Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób uzależnionych (52 h)
1. Choroby zakaźne występujące u osób stosujących środki odurzające
- epidemiologia, patogeneza i manifestacja kliniczna m.in.:
- zakażenia wirusem HIV
- zakażenia wirusami hepatotropowymi (HAV, HBV, HCV);
- chorób przenoszonych drogą płciową (kiła, rzeżączka, NGU, inne)
- wybranych choroby skóry
- odległe powikłania chorób zakaźnych
- możliwości leczenia oraz zapobiegania przedstawianym jednostkom chorobowym
2. Współwystępujące zaburzenia psychiczne- podstawy psychopatologii
- Definicja pojęcia podwójna diagnoza
- Epidemiologia zaburzeń psychicznych wśród pacjentów placówek uzależnień oraz rozpowszechnienie uzależnienia od substancji wśród pacjentów psychiatrycznych
- Etiologia współwystępowania zaburzeń, diagnostyka i postępowanie w przypadku wybranych zaburzeń
- Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania najczęściej występujące u osób uzależnionych, w tym m. In.: schizofrenia; zaburzenia nastroju (zaburzenia depresyjne, zaburzenie dwubiegunowe), zaburzenia lękowe, zaburzenie obsesyjno- kompulsywne
- PTSDS; zaburzenia związane ze stresem
- Zaburzenia zachowania
- Wybrane zaburzenia osobowości (borderline, antyspołeczne, narcystyczne, unikowe i zależne)
3. Neurobiologiczne mechanizmy uzależnień
- neuroprzekaźnictwo synaptyczne i anatomia układu nerwowego
- przewodzenie sygnału i układ nerwowy w ujęciu chemicznym
- obwody nagrody i zaburzenia układu nagrody
- uzależnienie od substancji psychoaktywnych – biologiczne mechanizmy uzależnień:
- nikotyna
- alkohol
- opiaty
- środki psychostymulujące
- leki o działaniu uspokajającym
- marihuana
- środki halucynogenne i narkotyki klubowe
4. Relacje społeczne a uzależnienie
- rozwój grupy i procesy socjalizacji, normy i role grupowe, procesy grupowe, myślenie grupowe
- metody analizy struktury grupy
- modele grupowego podejmowania decyzji
- wpływ społeczny a manipulacja, manipulacje wykorzystujące automatyzmy, dysonans poznawczy i emocje - przeciwstawianie się im
- syndrom osobowości makiawelicznej, autorytarnej i dogmatycznej
- publiczny konformizm a prywatna akceptacja
- czynniki kształtujące postawy, metody ich zmiany i uodpornienie na zmianę postaw
- teorie i wyznaczniki pomocności, relacje pomiędzy biorcą a dawcą pomocy, metody zwiększania prospołeczności
- definicja i rodzaje agresji interpersonalnej
- konflikt i współpraca międzygrupowa, rodzaje współzależności
- źródła konfliktu; dynamika i konsekwencje konfliktu; kierowanie sytuacją konfliktową; sposoby rozwiązywania konfliktów
BLOK III - Kompetencje osobiste (68 h)
1. Warsztat interpersonalny
- Integracja uczestników
- Poszerzenie świadomości swoich zasobów i deficytów w zakresie budowania relacji z innymi ludźmi
- Większa otwartość w wyrażaniu swoich uczuć i myśli
- Nauka konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
- Rozwój umiejętności przyjmowania wsparcia i pomocy
- Weryfikacja możliwości zmiany swoich zachowań
- Lepsze rozumienie zachowań własnych i innych osób w grupie
2. Podstawowe umiejętności pomagania
- Rozwijanie kompetencji służących pomaganiu:
- Kompetencji interpersonalnych: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, klaryfikowanie, prowadzenie (zadawanie pytań), konfrontowanie, interpretowanie, podsumowywanie
- Kompetencji emocjonalnych: empatia, wspieranie, niedopuszczanie do pewnych zachowań, świadomość własnych emocji
- Kompetencji intelektualnych: diagnozowanie, kreatywność, elastyczność, samoświadomość
- Pomaganie bez oporu (wg. Johna Enrighta)
3. Dialog Motywujący w pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym
- Podstawowe założenia Dialogu Motywującego
- Transteoretyczny model zmiany
- Cztery zasady Dialogu Motywującego – wyrażanie empatii, rozwijanie rozbieżności, wykorzystywanie oporu i rozwijanie rozbieżności
- Nauka podstawowych umiejętności rozmowy motywującej –(OARS)
- Typy odzwierciedleń: odzwierciedlenia proste i odzwierciedlenia złożone (odzwierciedlanie wyolbrzymione, odzwierciedlenie uczuć, odzwierciedlenie ujmujące obie strony problemu, odzwierciedlenie prawdziwego znaczenia)
- Rozpoznawanie mowy zmiany i mowy potrzymania
- Praca z oporem
- Praca z ambiwalencją
- Wzmacnianie wiary we własne możliwości
- Doskonalenie umiejętności Dialogu Motywującego w praktyce zawodowej
4. Interwencja w kryzysie
- teoria kryzysu, z wyszczególnieniem kryzysów związanych z uzależnieniem
- Definicje kryzysu, rodzaje kryzysów (egzystencjalne, rozwojowe, sytuacyjne i środowiskowe)
- Cechy kryzysu, dynamika kryzysu, modele rozwiązań kryzysu
- Wydarzenia krytyczne, kryzys psychologiczny, a ryzyko traumy
- Kryzys chroniczny i stany transkryzysowe
- podstawy interwencji w kryzysie
- Zadania w interwencji kryzysowej
- Ocena w interwencji kryzysowej ( rozpoznanie i ocena kryzysu, rozpoznanie i ocena stanów transkryzysowych)
- Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej
- Narzędzia pomagania w interwencji kryzysowej
- Procedura interwencji wobec osoby uzależnionej
programie i .
Kadra
Rekrutacja
Warunki przyjęcia
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego. Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń zastrzega możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
Dokumenty do pobrania
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nie uruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Nawet do 80% dofinansowania na studia podyplomowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców!
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny uzyskał aprobatę PARP i wpis do Bazy Usług Rozwojowych jako podmiot świadczący usługi rozwojowe. Informacje o instytucjach dofinansowujących studia w danym województwie znajdziecie Państwo pod linkiem: http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ w zakładce: Dofinansowanie oraz na stronie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości http://warp.org.pl/oferta/dotacje/
rok akademicki 2020-2021 | |
---|---|
10 rat | 610 zł |
2 raty | 2875 zł |
1 rata | 5400 zł |
Opłata rekrutacyjna | 300 zł |
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (absolwent płaci 0 zł).
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni [w tytule prosimy wpisać: nazwisko i imię oraz kierunek].
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.
Koordynator kierunku
Koordynator kierunku
Alicja Pers
tel. 61 27 11 252
e-mail: apers@swps.edu.pl
Godziny otwarcia biura Biura Centrum Studiów Podyplomowych w Poznaniu:
- od poniedziałku do piątku w godz. 8-16.00;
W przypadku wizyty bezpośredniej w Biurze wymagane jest wcześniejsze telefoniczne ustalenie dnia i godziny wizyty.