hr award color

logo uswps nazwa 3

Studia podyplomowe

Dla kogo?

  • Dla nauczycieli, psychologów, pracowników socjalnych, policjantów, pedagogów, lekarzy, kuratorów, terapeutów oraz wszystkich tych, którzy chcą zgłębić tematykę używania, nadużywania i uzależnienia od narkotyków, alkoholu, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.

Kontakt

Poznań, Centrum studiów podyplomowych i szkoleń

Psychologia uzależnień

  • Zapisz się i dostarcz dokumenty do 30 czerwca 2017 otrzymasz zniżkę 300 zł w czesnym!

O studiach

Kierownikami merytorycznymi kierunku są Dominika SzkutnikMarek Goworek 

Wedle badań blisko 20% polskiej populacji miało w swoim życiu kontakt z substancjami psychoaktywnymi (np. narkotykami, alkoholem, dopalaczami). Wiele zawodów związanych jest z pracą w relacji z drugim, często młodym człowiekiem i właściwie niemożliwe jest uniknięcie kontaktu z problemem zażywania narkotyków, picia alkoholu czy hazardu. Nauczyciele, pedagodzy, lekarze, pracownicy socjalni czy policjanci niejednokrotnie czują się nieprzygotowani do pracy z osobami, które miały kontakt z narkotykami czy np. nadużywają alkoholu. Studia z psychologii uzależnień mają być źródłem kompleksowej wiedzy dotyczącej problemu uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych.
Podstawowym założeniem autorów programu jest przekazanie najnowszych informacji z dziedziny medycyny, psychologii klinicznej, psychologii społecznej i pedagogiki oraz psychoterapii dotyczącej obszaru uzależnienia. Tematyka studiów dotyczy nie tylko substancji psychoaktywnych, ale również zagadnień związanych z profilaktyką, podstawami interwencji kryzysowej, dialogiem motywacyjnym, chorobami zakaźnymi oraz współistniejącymi zaburzeniami psychicznymi. Kadra prowadząca zajęcia to praktycy, na co dzień pracujący z osobami uzależnionymi lub współuzależnionymi, którzy doskonale rozumieją specyfikę kontaktu z tymi osobami.
Absolwenci tego kierunku powinni swobodnie poruszać się w tematyce biologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych. Podczas studiów słuchacze będą mieli możliwość przećwiczyć kompetentne diagnozowanie i reagowanie w kontakcie z osobą używającą substancji i uzależnioną.

Adresaci

Studia skierowane są do nauczycieli, psychologów, pracowników socjalnych, policjantów, pedagogów, lekarzy, kuratorów, terapeutów oraz wszystkich tych, którzy chcą zgłębić tematykę używania, nadużywania i uzależnienia od narkotyków, alkoholu, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.

Cel

Celem studiów jest przekazanie kompleksowej wiedzy o substancjach psychoaktywnych oraz uzależnieniach behawioralnych. Istotnym założeniem autorów jest praktyczny charakter studiów oraz przewaga zajęć o charakterze warsztatowym. Najważniejsze obszary tematyczne to:

1. Wiedza na temat legalnych i nielegalnych środków psychoaktywnych oraz teoretycznych koncepcji uzależnień
2. Skuteczne działania profilaktyczne oraz formy pomocy terapeutycznej i prawnej
3. Społeczne, biologiczne i psychologiczne funkcjonowanie osób zażywających substancje psychoaktywne
4. Rozwój osobistych kompetencji związanych z kontaktem z osobą uzależnioną lub zagrożoną uzależnieniem, w tym m.in.:

  • nauka motywowania
  • podnoszenie kompetencji w zakresie podstawowych umiejętności pomagania
  • interweniowanie w kryzysie

Czas trwania

2 semestry, 202 godziny, 30 punktów ECTS

Organizacja nauki

Studia podyplomowe trwają 9 miesięcy. Zajęcia są realizowane w trakcie 10 zjazdów i trwają zazwyczaj od piątku (od godz. 16.00) do niedzieli. Spotkania odbywają się średnio raz w miesiącu w budynku Wydziału Zamiejscowego Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, przy ul. gen. T. Kutrzeby 10.

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia studiów jest pozytywne napisanie dwóch testów wiedzy, na koniec każdego semestru oraz minimum 80% obecność na zajęciach. Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat wybrany w trakcie trwania studiów.
Absolwenci otrzymują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych na Uniwersytecie SWPS. Ocena na świadectwie jest średnią ocen z dwóch testów wiedzy.

Program

Program zajęć obejmuje 202 godziny zajęć dydaktycznych realizowanych w trakcie weekendów (od piątku po południu do niedzieli; 1-2 zjazdy w miesiącu) w formie wykładów, warsztatów i seminariów.

W ramach programu znajdują się trzy bloki tematyczne:

Blok I - Teoria uzależnień (82 h)

1. Teoretyczne koncepcje uzależnienia

  • Główne teorie wyjaśniające uzależnienie
  • Przyczyny sięgania po środki psychoaktywne
  • Skutki uzależnienia, nadużywania oraz używania substancji psychoaktywnych
  • Typy osobowości szczególnie narażone na uzależnienie
  • Analiza studiów przypadków osób uzależnionych od narkotyków
  • Umiejętność wstępnego zdiagnozowania uzależnienia oraz wyjaśnienia jego etiologii

2. Uzależnienia behawioralne

  • współczesna definicja uzależnień behawioralnych i ich charakterystyka (hazard, uzależnienie od komputera/gier/internetu, pracoholizm, seksoholizm, zakupoholizm, zaburzenia odżywiania)
  • przyczyny uzależnień behawioralnych
  • trendy w profilaktyce
  • czynniki ryzyka i czynniki chroniące w rozwoju uzależnienia
  • podejścia w terapii oraz specyfika kontaktu terapeutycznego z osobą uzależnioną behawioralnie

3. Rodzina z problemem uzależnienia

  • Funkcjonowanie rodziny z problemem uzależnienia
  • Koncepcja współuzależnienia
  • Konsekwencje współuzależnienia (zaniedbanie potrzeb emocjonalnych, przemoc, zaburzenia psychiczne i psychosomatyczne, zaburzenia funkcjonowania społecznego)
  • dorosłe dziecko alkoholika - koncepcja DDA, wyjaśnienie pojęcia i kontrowersje wokół tego terminu
  • Formy pomocy osobom współuzależnionym
  • Motywacja do podjęcia leczenia i efektywność psychoterapii osób współuzależnionych

4. Legalne i nielegalne substancje psychoaktywne

  • Dostępne na polskim rynku substancje psychoaktywne; m. in.: marihuana, amfetamina, mefedron, metamfetamina, opiaty, leki psychotropowe, dopalacze, substancje lotne oparte na rozpuszczalnikach
  • Rośliny o działaniu odurzającym nie będące pod restrykcją ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii
  • Działanie substancji psychoaktywnych oraz ich wpływ na organizm człowieka
  • Pierwsza pomoc w przypadku przedawkowania określonych substancji
  • rozpowszechnieniu stosowania substancji psychoaktywnych wśród populacji

5. Profilaktyka uzależnień od narkotyków i alkoholu

  • Założenia współczesnej profilaktyki uzależnień
  • Najważniejsze elementy stylu pracy profilaktyka
  • Skuteczny program profilaktyczny a skuteczny profilaktyk
  • Czynniki chroniące
  • Czynniki ryzyka
  • Model tradycyjny a model współczesny w profilaktyce używania substancji psychoaktywnych

6. Formy pomocy osobom uzależnionym oraz podstawy prawne i etyczne

  • Charakterystyka dostępnych form leczenia: leczenie ambulatoryjne, terapia indywidualna, punkty konsultacyjne, dzienne ośrodki pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poradnie leczenia uzależnień, ośrodki terapii krótko i długoterminowej
  • Nowe podejścia w leczeniu uzależnień- Dialog Motywujący oraz podejście w oparciu o redukcję szkód wg. Andrew Tatarsk’yego
  • Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z 2005 r. oraz ustawa o ochronie danych osobowych (informacje objęte szczególnymi środkami ochrony)
  • Kodeks etyczny w pracy zawodowej. Uniwersalne zasady etyczne w pracy z osobami używającymi lub/i uzależnionymi, współuzależnionymi, chorymi psychicznie, ofiarami przemocy oraz zagrożonymi wykluczeniem społecznym

7. Alkohol- geneza uzależnienia, formy pomocy i terapia

  • Geneza uzależnienia od alkoholu
  • Podstawowe formy terapii
  • Pojecie redukcji szkód w kontekście uzależnienia od alkoholu
  • Koncepcja nałogowego mechanizmu regulacji uczuć w/g Mellibrudy
  • Wpływ alkoholu na organizm człowieka
  • Długotrwałe skutki używania/uzależnienia od alkoholu

BLOK II - Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób uzależnionych (52 h)

1. Choroby zakaźne występujące u osób stosujących środki odurzające

  • epidemiologia, patogeneza i manifestacja kliniczna m.in.:
    • zakażenia wirusem HIV
    • zakażenia wirusami hepatotropowymi (HAV, HBV, HCV);
    • chorób przenoszonych drogą płciową (kiła, rzeżączka, NGU, inne)
    • wybranych choroby skóry
  • odległe powikłania chorób zakaźnych
  • możliwości leczenia oraz zapobiegania przedstawianym jednostkom chorobowym

2. Współwystępujące zaburzenia psychiczne- podstawy psychopatologii

  • Definicja pojęcia podwójna diagnoza
  • Epidemiologia zaburzeń psychicznych wśród pacjentów placówek uzależnień oraz rozpowszechnienie uzależnienia od substancji wśród pacjentów psychiatrycznych
  • Etiologia współwystępowania zaburzeń, diagnostyka i postępowanie w przypadku wybranych zaburzeń
  • Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania najczęściej występujące u osób uzależnionych, w tym m. In.: schizofrenia; zaburzenia nastroju (zaburzenia depresyjne, zaburzenie dwubiegunowe), zaburzenia lękowe, zaburzenie obsesyjno- kompulsywne
  • PTSDS; zaburzenia związane ze stresem
  • Zaburzenia zachowania
  • Wybrane zaburzenia osobowości (borderline, antyspołeczne, narcystyczne, unikowe i zależne)

3. Neurobiologiczne mechanizmy uzależnień

  • neuroprzekaźnictwo synaptyczne i anatomia układu nerwowego
  • przewodzenie sygnału i układ nerwowy w ujęciu chemicznym
  • obwody nagrody i zaburzenia układu nagrody
  • uzależnienie od substancji psychoaktywnych – biologiczne mechanizmy uzależnień:
    • nikotyna
    • alkohol
    • opiaty
    • środki psychostymulujące
    • leki o działaniu uspokajającym
    • marihuana
    • środki halucynogenne i narkotyki klubowe

4. Relacje społeczne a uzależnienie

  • rozwój grupy i procesy socjalizacji, normy i role grupowe, procesy grupowe, myślenie grupowe
  • metody analizy struktury grupy
  • modele grupowego podejmowania decyzji
  • wpływ społeczny a manipulacja, manipulacje wykorzystujące automatyzmy, dysonans poznawczy i emocje - przeciwstawianie się im
  • syndrom osobowości makiawelicznej, autorytarnej i dogmatycznej
  • publiczny konformizm a prywatna akceptacja
  • czynniki kształtujące postawy, metody ich zmiany i uodpornienie na zmianę postaw
  • teorie i wyznaczniki pomocności, relacje pomiędzy biorcą a dawcą pomocy, metody zwiększania prospołeczności
  • definicja i rodzaje agresji interpersonalnej
  • konflikt i współpraca międzygrupowa, rodzaje współzależności
  • źródła konfliktu; dynamika i konsekwencje konfliktu; kierowanie sytuacją konfliktową; sposoby rozwiązywania konfliktów

BLOK III - Kompetencje osobiste (68 h)

1. Warsztat interpersonalny

  • Integracja uczestników
  • Poszerzenie świadomości swoich zasobów i deficytów w zakresie budowania relacji z innymi ludźmi
  • Większa otwartość w wyrażaniu swoich uczuć i myśli
  • Nauka konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
  • Rozwój umiejętności przyjmowania wsparcia i pomocy
  • Weryfikacja możliwości zmiany swoich zachowań
  • Lepsze rozumienie zachowań własnych i innych osób w grupie

2. Podstawowe umiejętności pomagania

  • Rozwijanie kompetencji służących pomaganiu:
    • Kompetencji interpersonalnych: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, klaryfikowanie, prowadzenie (zadawanie pytań), konfrontowanie, interpretowanie, podsumowywanie
    • Kompetencji emocjonalnych: empatia, wspieranie, niedopuszczanie do pewnych zachowań, świadomość własnych emocji
    • Kompetencji intelektualnych: diagnozowanie, kreatywność, elastyczność, samoświadomość
  • Pomaganie bez oporu (wg. Johna Enrighta)

3. Dialog Motywujący w pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym

  • Podstawowe założenia Dialogu Motywującego
  • Transteoretyczny model zmiany
  • Cztery zasady Dialogu Motywującego – wyrażanie empatii, rozwijanie rozbieżności, wykorzystywanie oporu i rozwijanie rozbieżności
  • Nauka podstawowych umiejętności rozmowy motywującej –(OARS)
  • Typy odzwierciedleń: odzwierciedlenia proste i odzwierciedlenia złożone (odzwierciedlanie wyolbrzymione, odzwierciedlenie uczuć, odzwierciedlenie ujmujące obie strony problemu, odzwierciedlenie prawdziwego znaczenia)
  • Rozpoznawanie mowy zmiany i mowy potrzymania
  • Praca z oporem
  • Praca z ambiwalencją
  • Wzmacnianie wiary we własne możliwości
  • Doskonalenie umiejętności Dialogu Motywującego w praktyce zawodowej

4. Interwencja w kryzysie

  • teoria kryzysu, z wyszczególnieniem kryzysów związanych z uzależnieniem
    • Definicje kryzysu, rodzaje kryzysów (egzystencjalne, rozwojowe, sytuacyjne i środowiskowe)
    • Cechy kryzysu, dynamika kryzysu, modele rozwiązań kryzysu
    • Wydarzenia krytyczne, kryzys psychologiczny, a ryzyko traumy
    • Kryzys chroniczny i stany transkryzysowe
  • podstawy interwencji w kryzysie
    • Zadania w interwencji kryzysowej
    • Ocena w interwencji kryzysowej ( rozpoznanie i ocena kryzysu, rozpoznanie i ocena stanów transkryzysowych)
    • Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej
    • Narzędzia pomagania w interwencji kryzysowej
    • Procedura interwencji wobec osoby uzależnionej

Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie studiów.

Kadra

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

Rekrutacja

Warunki przyjęcia:

REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE:

KROK 1 – Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego
KROK 2 – Pobranie z internetowego formularza zgłoszeniowego i wydruk następujących dokumentów:

  • Ankieta osobowa
  • Umowa o warunkach odpłatności za studia podyplomowe (podpisana w dwóch egzemplarzach)
  • Tabela czesnego (parafowana na każdej stronie)

KROK 3 – Dołączenie do powyższych dokumentów:

  • Dyplomu ukończenia wyższej uczelni lub kserokopii potwierdzonej przez pracownika Uniwersytetu SWPS (do dyplomów wystawionych po 2005 roku konieczne jest dołączenie suplementu)
  • 1 zdjęcia legitymacyjnego
  • kserokopii odcinka opłaty rekrutacyjnej, która wynosi 300 zł

KROK 4 – Dostarczenie do Biura Rekrutacji na Studia Podyplomowe kompletu dokumentów pocztą, osobiście lub przez osoby trzecie. Biuro mieści się w siedzibie Wydziału Zamiejscowego Uniwersytetu SWPS w Poznaniu przy ulicy Generała Tadeusza Kutrzeby 10 w Poznaniu, w pok. 131.

W przypadku nie składania dokumentów osobiście, zapraszamy przed pierwszym zjazdem do Biura Studiów Podyplomowych w Poznaniu z dowodem osobistym w celu dopełnienia formalności.

Poprawne wypełnienie i zatwierdzenie formularza rekrutacyjnego oraz dostarczenie wyżej wymienionych dokumentów powoduje uruchomienie procedury rekrutacyjnej.

Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych.

Dokumenty do pobrania

Uczelnia zastrzega sobie prawo do nie uruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń.

Opłaty

Zapisz się i dostarcz dokumenty do 30 czerwca 2017 otrzymasz zniżkę 300 zł w czesnym!

Opłata za rok studiów
rok akademicki 2017-2018
10 rat 570 zł
2 raty 2725 zł
1 rata 5200 zł
Opłata rekrutacyjna 300 zł

Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (absolwent płaci 0 zł).

Opłatę rekrutacyjną prosimy wpłacać na nr konta 47 1750 1312 1330 0000 0005 3044 w tytule przelewu wpisując nazwisko i imię kandydata.

Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni [w tytule prosimy wpisać: nazwisko i imię oraz kierunek]. Zapisz się do 30 czerwca 2017 roku - otrzymasz zniżkę 300 zł w czesnym!
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.

Koordynator kierunku

ignaciuk

Koordynator kierunku

Ewa Ignaciuk
tel. 61 27 11 255
e-mail: eignaciuk@swps.edu.pl

Godziny otwarcia biura:

poniedziałek - piątek 8.00 - 16.00

Wyślij swoje dane, a będziemy Cię informować o aktualnościach dotyczących wybranych studiów.

Administratorem danych jest SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny z siedzibą przy ul. Chodakowskiej 19/31, 03-815 Warszawa. Dane będą przetwarzane w celu wysyłania informacji handlowych drogą elektroniczną. Każdej osobie podającej swoje dane przysługuje prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.

Drukuj