hr award color

logo uswps nazwa 3

Studia podyplomowe

Dla kogo?

  • Adresatami studiów są lekarze, pielęgniarki, psychologowie, personel medyczny.

Kontakt

Warszawa, Centrum studiów podyplomowych i szkoleń

Psychoonkologia

  • REKRUTACJA TRWA

O studiach

"Mamy przyjemność poinformować, że w dniu 21 października 2009r. patronat na studiami podyplomowymi na kierunku Psychoonkologia objęło Polskie Towarzystwo Psychoonkologiczne oraz Krajowa Szkoła Psychoonkologii. Zapraszamy osoby zainteresowane zagadnieniami psychoonkologii, wszystkich którzy pracują lub chcą pracować z chorymi onkologicznie (z dziećmi, nastolatkami, dorosłymi) oraz ich opiekunami- od momentu zdiagnozowania poprzez leczenie- do wyleczenia, nawrotu choroby aż do kresu życia i żałoby. Tematem zajęć jest również współpraca w zespole oraz zagadnienia profilaktyki i interwencji wypalenia zawodowego. Zajęcia prowadzone są przez zespół wybranych specjalistów, będących teoretykami i praktykami. Ukończenie studiów jest jednym z niezbędnych warunków uzyskania certyfikatu psychoonkologa, certyfikatu superwizora psychoonkologii. Certyfikaty te są nadawane przez Polskie Towarzystwo Psychoonkologiczne i uprawniają do używania tytułu psychoonkologa. Studia podyplomowe z psychoonkologii są też konieczne dla psychologów chcących pracować w opiece paliatywnej i hospicyjnej (rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29.10.2013 roku gwarantowane świadczenia z zakresu opieki paliatywnej i hospicyjnej, pkt1, ppkt 3)."

rogiewicz psychoonkologiadr Maria Rogiewicz
Kierownik merytoryczny studiów

Kierunek dostępny także we Wrocławiu

Adresaci

Adresatami studiów są w szczególności lekarze, pielęgniarki, psychologowie, personel medyczny oraz osoby mające w pracy styczność z chorymi na choroby nowotworowe (rehabilitanci, dietetycy, osoby duchowne, pracownicy socjalni). Adresatami są także osoby zajmujące się rodzinami chorych.

Cel

Studia podyplomowe z psychoonkologii mają na celu przekazanie personelowi medycznemu i psychologom wiedzy oraz umiejętności praktycznych potrzebnych w kontakcie z pacjentami z rozpoznaniem choroby nowotworowej (i innych chorób terminalnych) i ich rodzinami. Personel medyczny i psychologowie stykają się w swojej praktyce zawodowej z chorymi (dorosłymi, młodzieżą i dziećmi) z rozpoznaniem choroby nowotworowej na wszystkich etapach jej leczenia. Spotykają się też z rodzinami – zarówno podczas leczenia pacjenta, jak i w trakcie żałoby. Proponowane studia podyplomowe pozwolą na udoskonalenie umiejętności praktycznych związanych z jednej strony z pomaganiem pacjentom i ich rodzinom w wykorzystywaniu zasobów, planów do zdrowienia i podtrzymywania zdrowia a z drugiej – do pomagania w radzeniu sobie z sytuacją zbliżania się do kresu życia pacjentów i pomaganiu w przeżywaniu żałoby ich bliskich. Studia te mają pomóc w nabyciu i udoskonalaniu umiejętności ochrony własnych zasobów psychicznych i własnego zdrowia ze względu na dużą odpowiedzialność i obciążenie, jakie niesie ze sobą ten rodzaj kontaktów.

Studia Podyplomowe są jednym z warunków ubiegania się o certyfikat Psychoonkologa nadawany przez Polskie Towarzystwo Psychoonkologiczne.

Warunki zaliczenia

1. Obecność i aktywność na zajęciach: 20 % oceny finalnej
2. Cząstkowe prace zaliczeniowe z modułów:

  • rodzina pacjenta dorosłego - 10 % oceny finalnej
  • dylematy etyczne i scenariusze umierania - 10% oceny finalnej
  • aspekty psychologiczne choroby nowotworowej u nastolatków i dzieci - 10% oceny finalnej
  • rodzina i bliscy dziecka i nastolatka na wszystkich etapach leczenia - 10 % oceny finalnej

3. Praca końcowa: "Projekt pracy z pacjentem lub jego rodziną" z wykorzystaniem wiedzy zdobytej podczas studiów. Obrona pracy przed kierownikiem studiów podyplomowych z psychoonkologii - 40% oceny finalnej

Czas trwania

2 semestry. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele, maksymalnie dwa razy w miesiącu.

Dokument ukończenia studiów

Absolwenci otrzymają, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych w Uniwersytecie SWPS.

Program

Program studiów podyplomowych z psychoonkologii obejmuje 244 godziny (97 godzin wykładów i 147 godzin warsztatów) zajęć dydaktycznych realizowanych w formie interaktywnych wykładów i warsztatów. Zajęcia odbywają się w weekendy, dwa razy w miesiącu. Ponadto słuchacze mają dostęp do materiałów edukacyjnych zamieszczanych na stronie internetowej przez prowadzących zajęcia.
Kadrę stanowią wysoko wykwalifikowani teoretycy i praktycy (dwa w jednym) lekarze, psycholodzy (superwizorzy, nauczyciele akademiccy).

Zajęcia obejmują następujące moduły ( bloki tematyczne):

1. Aspekty psychologiczne choroby nowotworowej (dorośli, adolescenci, dzieci) na wszystkich etapach leczenia. Leczenie przyczynowe radykalne, wznowa, zaawansowany stan choroby nowotworowej
(wykłady: 16 godz., warsztaty: 26 godz.)

  • choroba nowotworowa w okresie leczenia przyczynowego z akcentem na zasoby pacjenta- aspekty psychologiczne
  • przygotowanie pacjenta do różnych form leczenia (bazowanie na zasobach)
  • rodzinna historia choroby nowotworowej
  • chory- tworzenie i utrzymywanie relacji w trakcie wszystkich etapów leczenia
  • choroba nowotworowa i inwalidztwo- budowanie nowej tożsamości w oparciu o radzenie sobie z trudnościami, mocne strony osobowości, pozytywny program na życie
  • nawrót choroby u pacjenta dorosłego
  • nawrót choroby u dziecka i nastolatka
  • pacjent dorosły w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
  • pacjent dorosły i jego rodzina w trakcie leczenia objawowego

W module przedstawione zostaną aspekty psychologiczne związane z otrzymaniem diagnozy, przygotowaniem do leczenia. Zaakcentowane zostaną sposoby wykorzystywania mocnych stron pacjenta (dorosłego, adolescenta, dziecka) do budowania planu radzenia sobie z leczeniem przyczynowym i przygotowaniem się do zdrowienia. Przedstawione zostaną również problemy psychologiczne związane ze wznową choroby nowotworowej (dorosły, nastolatek, dziecko) oraz możliwości radzenia sobie z nią. Moduł obejmuje również problemy psychologiczne dotyczące zaawansowanego stanu choroby nowotworowej (dorosły, nastolatek, dziecko) i związanych z tym trudności dotyczących rezygnacji z leczenia przyczynowego.

2. Rodzina i bliscy chorego (dorośli, adolescenci, dzieci) na wszystkich etapach leczenia choroby nowotworowej.
(wykłady: 8 godz., warsztaty: 12 godz.)

  • rodzina pacjenta dorosłego w okresie leczenia przyczynowego
  • rodzina pacjenta dorosłego, u którego zdiagnozowano wznowę
  • rodzina pacjenta dorosłego w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
  • rodzina nastolatka na wszystkich etapach leczenia
  • różne trudne sytuacje dla rodziny pacjenta

Moduł poświęcony jest rodzinie i bliskim chorego (dorośli, nastolatki, dzieci). Zaakcentowane zostaną sposoby wykorzystywania mocnych stron członków rodziny do budowania planu radzenia sobie z chorobą bliskiej osoby. Przedstawione zostaną również problemy psychologiczne związane ze wznową choroby bliskiego (dorosły, nastolatek, dziecko) oraz możliwości radzenia sobie z nią. Moduł obejmuje również problemy psychologiczne dotyczące zaawansowanego stanu choroby nowotworowej (dorosły, nastolatek, dziecko) i związanych z tym trudności dotyczących rezygnacji z leczenia przyczynowego.

3. Komunikacja personelu z chorym ( i odwrotnie), rodziny z chorym (i odwrotnie), personelu z rodziną  (i odwrotnie) i członków personelu między sobą.
(wykłady: 11 godz., warsztaty: 16 godz.)

  • komunikowanie złych i dobrych wiadomości pacjentowi na wszystkich etapach leczenia przyczynowego i objawowego
  • złe i dobre wiadomości- techniki przekazywania
  • współpraca w zespole, pacjent kłopotliwy dla personelu
  • praca w zespole- sytuacje praktyczne
  • budowanie pozycji zawodowej
  • specyfika zespołu leczącego
  • postawy rodziców nastolatków i dzieci wobec zespołu leczącego

Moduł będzie poświęcony wykorzystaniu komunikacji do lepszego zaadaptowania się do sytuacji choroby i leczenia u pacjenta (dorosły, nastolatek, dziecko), funkcjonowania w roli opiekuna i realizowania zadań przez personel. W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z technikami poprawy komunikacji, unikania zakłóceń i zasadami asertywności.

4. Jakość życia pacjenta i rodziny (dorośli, nastolatki, dzieci) oraz personelu
(wykłady: 16 godz., warsztaty: 15 godz.)

  • rozpoznawanie potrzeb u pacjenta dorosłego i realizowanie ich oraz udzielanie wsparcia dla rodziny i pacjenta
  • rola nadziei u chorego i jego rodziny- potrzeby, postawy
  • system wsparcia dla dziecka, nastolatka i opiekunów
  • ból i sposoby radzenia sobie z nim
  • wsparcie duchowe
  • zespół zmęczenia pomaganiem, zespół chronicznego zmęczenia
  • jak sobie radzić, jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu

W module omówione będą zagadnienia: rozpoznawanie i nazywanie potrzeb oraz budowanie planu ich realizacji w oparciu o korzystanie ze wsparcia psychologicznego, emocjonalnego. Słuchacze zapoznają się z możliwościami wykorzystania nadziei w leczeniu, zdrowieniu i utrzymywaniu zdrowia. W tym module podjęty będzie również temat profilaktyki i radzenia sobie rodzin oraz personelu z zespołem zmęczenia pomaganiem, zespołem chronicznego zmęczenia i wypaleniem zawodowym.

5. Chory wyleczony i rodzina (dorośli, nastolatki, dzieci)
(wykłady: 5godz., warsztaty: 6 godz.)

  • chory dorosły wyleczony
  • rodzina pacjenta dorosłego wyleczonego (wspieranie, bazowanie na zasobach)- problemy psychologiczne
  • pacjent (nastolatek, dziecko) wyleczony

W bloku tym zaprezentowane zostaną problemy rodziny i pacjenta (dorosły, nastolatek, dziecko) wyleczonego, korzystanie z zasobów, możliwości zmiany stylu życia, hierarchii wartości zarówno u wyleczonego jak i rodziny.

6. Rodzina i chory (dorosły, adolescent, dziecko) w okresie umierania i śmierci- problemy psychologiczne
(wykłady: 6 godz., warsztaty: 28 godz.)

  • przygotowanie chorego dorosłego do śmierci
  • pacjent umierający
  • scenariusze umierania dorosłych
  • scenariusze umierania dzieci i nastolatków
  • ostatnie pożegnanie
  • rodzina umierającego pacjenta dorosłego

W module omówione będą problemy i możliwości przygotowania chorego (dorosły, nastolatek dziecko) do umierania i śmierci na podstawie różnych scenariuszy umierania.

7. Problemy medyczne związane z rozpoznaniem i leczeniem choroby nowotworowej (dorośli, adolescenci, dzieci)
(wykłady: 22 godz., warsztaty: 10 godz.)

  • etiologia i epidemiologia nowotworów
  • specyfika postępowania z chorymi psychicznie z rozpoznaną chorobą nowotworową
  • problemy psychiatryczne towarzyszące chorobie nowotworowej ( od diagnozy do śmierci)
  • powikłania leczenia
  • leczenie paliatywne
  • specyfika leczenia objawowego u dzieci i nastolatków
  • problemy leczenia objawowego w zaawansowanej chorobie nowotworowej
  • stany nagłe w onkologii i medycynie paliatywnej

Niniejszy moduł pozwoli słuchaczom zapoznać się z zagadnieniami medycznymi związanymi z rozpoznaniem, radykalnym leczeniem przyczynowym i leczeniem w stanie zaawansowanej choroby nowotworowej.

8. Dylematy etyczne i prawne stojące przed lekarzem i psychologiem w sytuacji umierania pacjenta
(wykłady: 7 godz., warsztaty: 7 godz.)

  • problemy etyczne i prawne podejmowania decyzji terapeutycznych u dorosłych, nastolatków i dzieci
  • dylematy etyczne i prawne stojące przed lekarzem u schyłku życia pacjenta

W bloku zaprezentowane zostaną dylematy etyczne i prawne stojące przed lekarzem/psychologiem w sytuacji schyłku życia pacjenta (dorosły, nastolatek, dziecko)

9. Żałoba
(wykłady: 4 godz., warsztaty: 2 godz.)

  • żałoba i jej rodzaje po śmierci dorosłego
  • żałoba i jej rodzaje po śmierci dziecka i nastolatka

Moduł ten poświęcony będzie zagadnieniu żałoby prawidłowej i powikłanej, rozpoznawaniu i zasadom pomocy w przeżywaniu żałoby prawidłowej i powikłanej przez dorosłych, nastolatki i dzieci.

10. Techniki pracy z pacjentem i rodziną (dorosły, nastolatek, dziecko) nastawione na profilaktykę i wykorzystywanie zasobów do zdrowienia
(wykłady: 2 godz., warsztaty: 25 godz.)

  • techniki pracy z dzieckiem
  • Racjonalna Terapia Zachowania
  • profilaktyka i wykorzystanie zasobów do zdrowienia u dorosłych- techniki
  • profilaktyka i wykorzystanie zasobów do zdrowienia u nastolatków i dzieci- techniki

Niniejszy moduł pozwoli słuchaczom formułować zasady profilaktyki i wykorzystania zasobów do zdrowienia i utrzymania zdrowia u dorosłych, nastolatków, dzieci z wykorzystaniem technik z różnych podejść psychoterapeutycznych, np. poznawczo- behawioralne, systemowe, egzystencjalne...

Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie studiów.

Kadra

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

Rekrutacja

Zasady przyjęcia na studia:

kolejność zgłoszeń.

REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE:

KROK 1 – Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego
KROK 2 – Pobranie z internetowego formularza zgłoszeniowego i wydruk następujących dokumentów:

  • ankieta osobowa
  • umowa o warunkach odpłatności za studia podyplomowe (podpisana w dwóch egzemplarzach)
  • tabela czesnego (parafowana na każdej stronie)

KROK 3 – Dołączenie do powyższych dokumentów:

  • dyplomu ukończenia wyższej uczelni lub kserokopii potwierdzonej przez pracownika Uniwersytetu SWPS (do dyplomów wystawionych po 2005 roku konieczne jest dołączenie suplementu)
  • 1 zdjęcia legitymacyjnego
  • kserokopii odcinka opłaty rekrutacyjnej, która wynosi 300 zł

KROK 4 – dostarczenie do Biura Rekrutacji na Studia Podyplomowe kompletu dokumentów pocztą, osobiście lub przez osoby trzecie.
W przypadku składania kserokopii dyplomu i suplementu, zapraszamy przed pierwszym zjazdem do Biura Studiów Podyplomowych w Warszawie z oryginałami dokumentów

Dokumenty do pobrania

Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych.

SPOSÓB SKŁADANIA DOKUMENTÓW:

  • osobiście lub przez osoby trzecie, w siedzibie Uczelni - pokój 112 (zaleca się, by przy składaniu dokumentów kandydat posiadał dowód osobisty),
  • pocztą na adres: SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa.

Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej ilości zgłoszeń.

Opłaty

Opłata za rok studiów
rok akademicki 2017-2018
10 rat740 zł
2 raty3575 zł
1 rata6900 zł
Opłata rekrutacyjna300 zł

Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (absolwent płaci 0 zł).

Opłatę rekrutacyjną należy wnosić na konto:
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa
74 1750 1312 1330 0000 0005 3043
[w tytule prosimy wpisać: nazwisko i imię oraz kierunek]

Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.

Opłatę rekrutacyjną można uiścić w kasie czynnej:
poniedziałek - piątek: 9.00 - 14.00

Jest możliwość płatności opłaty rekrutacyjnej kartą płatniczą w biurze CSPiS w godzinach otwarcia biura.

Koordynator kierunku

plasan.ok

Koordynator kierunku

Konrad Plasan
tel. 22 517 98 34
e-mail: konrad.plasan@swps.edu.pl

Godziny otwarcia biura:

poniedziałek - piątek 8.00 - 17.00
weekendy zjazdowe 8.00 - 14.00

Wyślij swoje dane, a będziemy Cię informować o aktualnościach dotyczących wybranych studiów.

Administratorem danych jest SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny z siedzibą przy ul. Chodakowskiej 19/31, 03-815 Warszawa. Dane będą przetwarzane w celu wysyłania informacji handlowych drogą elektroniczną. Każdej osobie podającej swoje dane przysługuje prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.

Drukuj