O studiach
"Praca w zespole wczesnego wspomagania (w placówkach oświatowych) bądź wczesnej interwencji (w placówkach służby zdrowia) wymaga interdyscyplinarnego spojrzenia na dziecko z problemami rozwojowymi. Niezależnie od specjalizacji podstawowej poszczególnych członków zespołu zagadnienia podstawowe dla rozwoju dziecka oraz ich interwencja jest wspólna i stanowi podstawę sformułowania problemu ramowego programu pracy z dzieckiem, który winien być syntezą programów szczególnych. Tę ogólną zasadę uwzględnia program studium Wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dziecka od 0 do 6 roku życia, który część zagadnień podstawowych ma wspólną ze studiów neurologopedii. Program opracowany jest z myślą o przygotowaniu absolwentów do pracy w zespołach specjalistycznych np.: zajmujących się dziećmi z uszkodzonym słuchem, wzrokiem, problemami w komunikacji, całościowymi zaburzeniami w rozwoju co daje duże szanse znalezienia interesującej pracy."
dr n. hum. Elżbieta Stecko
Kierownik merytoryczny kierunku
Studia te nie przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela - nie dają uprawnień do pracy w placówkach oświatowych. Kandydaci, którzy takich uprawnień nie posiadają muszą je uzupełnić.
Adresaci
studia są adresowane do magistrów psychologii, pedagogiki oraz logopedów zainteresowanych tworzeniem i pracą w zespołach wspomagania rozwoju małych dzieci (w resorcie oświaty), oraz zespołach wczesnej interwencji pracujących z dziećmi zagrożonymi niepełnosprawnością (w resorcie zdrowia). Program studiów jest odpowiedzią na potrzeby kształcenia specjalistów wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. Rozporządzenie to wskazuje, że w skład zespołów wspomagania rozwoju mają wejść osoby posiadające odpowiednie przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym – pedagog, psycholog i logopeda.
Cel
celem studiów jest przygotowanie specjalistów zatrudnionych w placówkach służby zdrowia, ośrodkach specjalistycznych, placówkach oświatowych (w tym w przedszkolach i szkołach podstawowych) itp., posiadających kwalifikacje do:
- wczesnej diagnozy oraz wieloprofilowego usprawniania dziecka,
- wczesnej kompleksowej profilaktyki niepełnosprawności,
- wczesnej pomocy rodzinie dziecka zagrożonego nieprawidłowym rozwojem bądź niepełnosprawnością,
- wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka
Czas trwania
3 semestry. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele, maksymalnie dwa razy w miesiącu.
Warunki zaliczenia
- minimum 90% obecności na zajęciach,
- uzyskanie zaliczeń poszczególnych zajęć zgodnie z kryteriami przekazanymi przez prowadzących zajęcia,
- pozytywnie oceniona praktyka
- przygotowanie i obrona indywidualnego programu terapeutycznego
Dokument ukończenia studiów
absolwenci otrzymują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Organizacja i tematyka zajęć
Terminarz zjazdów na rok akademicki 2023/2024
Program studiów obejmuje 440 godzin zajęć dydaktycznych realizowanych w formie wykładów i konwersatoriów oraz zajęć praktycznych w tym 55 godz. zajęć praktycznych realizowanych podczas tygodniowego turnusu Wczesnego wspomagania z udziałem dzieci wraz z rodzicami i 55 godz. praktyk w placówkach specjalistycznych. Zajęcia wykładowe i konwersatoria będą odbywały się w soboty i niedziele 2 razy w miesiącu. W razie potrzeby jesteśmy gotowi do prowadzenia zajęć w trybie online.
Zajęcia praktyczne, które w całości są organizowane przez Uczelnię będą odbywały się przeważnie w piątki i poniedziałki . Studenci nasi będą mieli wyjątkową możliwość brania udziału w praktykach w różnorodnych placówkach: na oddziałach szpitalnych w poradniach, w żłobkach itp...)
Zajęcia należą do następujących bloków tematycznych:
- Diagnoza dziecka.
- Diagnoza i wspomaganie rozwoju poznawczego i emocjonalno – społecznego dziecka.
- Diagnoza i wspomaganie rozwoju komunikacji i mowy dziecka.
- Diagnoza i wspomaganie rozwoju ruchowego dziecka.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka od 0 do 6 roku życia - szczegółowy program 2014/2015
Blok I obejmuje 70h zajęć dydaktycznych + 5h praktyk
Diagnoza pediatryczna małego dziecka zagrożonego nieprawidłowym rozwojem
- Ocena pre – i perinatologiczna dziecka w okresie wczesnodziecięcym. Wcześniak – charakterystyka, rozwój, opieka neonatologiczna. Diagnoza.
- Noworodek zakażony cytomegalią i toksoplazmozą. Diagnoza pediatryczna.
Diagnoza neurologiczna dziecka w okresie 0 – 7 roku życia
- Ocena neurologiczna dziecka w okresie 0 – 7 roku życia.
- Biologiczne uwarunkowania rozwoju człowieka.
- Fizjologiczne uwarunkowania rozwoju mowy i jej zaburzeń
Diagnoza fizjoterapeutyczna dziecka z deficytami
- Cechy rozwoju ruchowego dziecka z deficytami o.u.n. Diagnoza i terapia.
Blok II 40 h zajęć dydaktycznych + 5h praktyki
- Wprowadzenie do SI.
- Zastosowanie SI w pracy z dziećmi w zespołach wczesnego wspomagania.
- Rozwój komunikacji dziecka – patologia.
Blok III 75 h zajęć dydaktycznych + 10h praktyki
- Metoda werbotonalna – zastosowanie w rozwoju poznawczym i mowy
- Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się.
- Zaburzenia mowy o podłożu psychogennym. Autyzm.
- Rozwój i zaburzenia mowy w upośledzeniu umysłowym.
- Zastosowanie muzyki w rozwoju mowy dziecka do 3 r.ż
Blok IV (Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka) 135 h zajęć dydaktycznych + 40h praktyki
Diagnoza dziecka z wada słuchu (audiologiczna, audio protetyczna, surdopedagogiczna)
- Diagnoza audiologiczna małych dzieci.
- Dopasowywanie aparatów słuchowych u niemowląt.
- Zastosowanie implantów ślimakowych.
- Diagnoza surdopedagogiczna małego dziecka
- Metody terapii małego dziecka z wadą słuchu.
Diagnoza i terapia dziecka z opóźnionym rozwojem emocjonalno-społecznym
- Wspomaganie rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem emocjonalno – społecznym.
- Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć.
- Rozwój komunikacji – norma
- Terapia rodziny dziecka.
- Orzecznictwo.
- Terapia pedagogiczna.
- Organizacja zespołów wczesnego wspomagania
- Dziecko z wadą wzroku.
- Metody wspomagania rozwoju słuchowego (min. Metoda Tomatisa).
Blok V (praktyczny) 60h zajęć
- Seminarium 5h
- Wielospecjalistyczna praca z dziećmi i rodzicami - turnus. 55h zajęć praktycznych
Kadra
Rekrutacja
ZASADY PRZYJĘCIA NA STUDIA
Kolejność zgłoszeń i rozmowa rekrutacyjna.
ROZMOWY KWALIFIKACYJNE
Rozmowy kwalifikacyjne będą odbywały się w dniu 6 października 2023 roku od godziny 15:00. Zapisy na konkretną godzinę, zostaną uruchomione poprzez formularz rekrutacyjny, po jego wcześniejszym wypełnieniu.
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego.
W czasie wypełniania formularza poprosimy o podanie danych osobowych i załączenie:
- skanu/zdjęcia dyplomu ukończenia wyższej uczelni
Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych.
Po złożeniu kompletu dokumentów uczelnia kontaktuje się z kandydatem celem umówienia spotkania rekrutacyjnego z kierownikiem kierunku. Podstawą przyjęcia jest wynik rozmowy rekrutacyjnej.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nie uruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Poniższe informacje dotyczą studiów 3-semestralnych: w roku akademickim 2023/2024
(2 semestry) i w roku 2024/2025 (1 semestr).
Opłata za studia
za 1 i 2 semestr roku 2023/2024 |
10 rat |
570 zł |
2 raty |
2 700 zł |
1 rata |
5 100 zł |
za 3 semestr roku akademickiego 2024/2025 |
10 rat**
|
570 zł**
|
2 raty*
|
2 700 zł*
|
1 rata |
2 550 zł |
Łączny koszt studiów w ciągu 3 semestrów:
przy wyborze systemu 10 rat/rok akademicki: 8 550 zł (łącznie 15 rat po 570 zł)
przy wyborze systemu 2 rat/rok akademicki: 8 100 zł ( łącznie 3 raty po 2 700 zl)
przy wyborze systemu 1 raty/rok akademicki: 7 650 zł (5100 zł w pierwszym roku akademickim nauki + 2550 zł w drugim roku akademickim nauki)
* tylko 1 rata płatna w semestrze zimowym kolejnego roku akademickiego w terminie do 05 października 2024 roku
** tylko 5 rat płatnych w semestrze zimowym kolejnego roku akademickiego w terminach od 05 października 2024 roku do 05 lutego 2025 roku włącznie
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (opłata bez zniżki wynosi 300 zł – absolwent płaci 0 zł)
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.
Kontakt