Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Szukasz studiów? Wybierz tematykę:

Szukasz studiów?

Wystawa Wiesława Bartkowskiego na prestiżowym Ars Electronica Festival

float_intro: images-old/zdjecia/ostatni_krzyk_1316.jpg

Mamy powód do dumy! Wystawa „Cześć! Znam Cię – jestem Tobą”, której kuratorem i współautorem jest Wiesław Bartkowski ze School of Form Uniwersytetu SWPS, została przyjęta do Ars Electronica Festival, najstarszego i jednego z najważniejszych festiwali sztuki elektronicznej na świecie. Obecnie jest prezentowana online w Ars Electronica .ART Global Gallery. „Dostać się tam to dla mnie tak, jakby napisany przeze mnie artykuł został przyjęty do najbardziej prestiżowego czasopisma naukowego” – podkreśla twórca wystawy. Serdecznie gratulujemy sukcesu!

O wystawie

Wystawa „Cześć, znam Cię – jestem Tobą” po raz pierwszy była prezentowana podczas Gdynia Design Days 2020. To eksperyment z algorytmami i uczącymi się maszynami. Dzięki temu na własnej skórze, a dokładniej twarzy, można poczuć konsekwencje rozwoju techniki. Współautorami wystawy są absolwenci studiów podyplomowych Creative Coding Klementyna Jankiewicz i Karol Nowak, a także wykładowca Szymon Pepliński.

Jaka jest tematyka wystawy? Współczesne korporacje uznały ludzkie doświadczanie za darmowy surowiec, który można eksploatować bez ograniczeń. W wyniku tej rabunkowej eksploatacji degradują ludzką naturę, podobnie jak korporacje wczesnego kapitalizmu zdegradowały środowisko naturalne. Technologia dzieli nas i oddala od siebie. Rozpada się tkanka społeczna. Tym razem zmiana może być gruntowna i nieodwracalna, ponieważ po raz pierwszy nasze antyludzkie technologie stały się autonomiczne.

– Zdaniem prof. Shoshany Zuboff z Harvard Business School weszliśmy w nową erę, którą nazywa kapitalizmem inwigilacyjnym. Świetnie oddaje to fraza: „Kiedyś ty przeszukiwałeś Google, teraz on przeszukuje ciebie”. Naszą wystawą chcemy pokazać, czym ta nowa era się charakteryzuje. Czy odbiera nam wolność? Czy zabija naszą kreatywność i blokuje wyobraźnię? Jak zmienia naszą kulturę? – mówi Wiesław Bartkowski.

Oprócz tego, że wystawa została przyjęta do Ars Electronica Festival i jest prezentowana w Ars Electronica .ART Global Gallery, została także doceniona przez organizatorów i wymieniona na pierwszym miejscu w opisie wyróżniających się prac zamieszczonych w Global Gallery i oznaczonych certyfikatem .art Digital Twin.

– Cieszę się, że wystawa została zauważona. Porusza ważne kwestie związane z nadużyciami ze strony korporacji, dotyczącymi używania metadanych przetwarzanych przez machine learning w celu manipulacji ludzkim zachowaniem. Nasza wystawa używa modeli machine learning do zdemaskowania praktyk związanych właśnie z machine learning, czyli niejako technologia demaskuje samą siebie – wyjaśnia twórca wyróżnionego projektu.

Wystawa będzie dostępna na Ars Electronica od 9 do 23 wrześnie 2020 r. Od 8 do 10 października 2020 r. będzie też prezentowana podczas 10. edycji Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik. Zapraszamy także do odwiedzenia wystawy na stronie znamcie.com. Doświadczymy tam nieludzkiej percepcji SIECI. Jesteśmy jej częścią, nieprawdaż? Będzie to spotkanie z algorytmami i sztucznymi sieciami neuronowymi uczących się maszyn, a biletem do tej podróży są nasze twarze i metadane.

Zapraszamy również do lektury wywiadu z kuratorem wystawy, w którym wyjaśnia on cel powstania wystawy, a także rozwija kwestie, na jakie ma ona zwrócić uwagę.

O festiwalu

Ars Electronica Festival to najstarszy i jeden z najważniejszych festiwali sztuki elektronicznej na świecie. Jego pierwsza edycja rozpoczęła się 18 września 1979 r. Podstawę sukcesu Ars Electronica stworzyli założyciele festiwalu: Herbert W. Franke – cybernetyk i fizyk, Hubert Bognermayr – muzyk elektroniczny, Ulli A. Rützel – producent muzyczny, i Hannes Leopoldseder – ówczesny dyrektor ORF, studia regionalnego Austrian Broadcasting Company Upper Austria. Celem tego pilotażowego projektu było wykorzystanie rozpoczynającej się rewolucji cyfrowej do analizowania potencjalnych przyszłości poprzez badania integrujące sztukę, technologię i społeczeństwo. Filozofia ta do dziś pozostaje hasłem Ars Electronica.

Więcej o Ars Electronica Festival »

Fot. Wiesław Bartkowski
Zdjęcie ilustrujące artykuł zatytułowane „Ostatni krzyk” zostało stworzone przez kuratora wystawy za pomocą sztucznych sieci neuronowych, które interpretowały plamy z kontrowersyjnego testu Rorschacha, próbując stworzyć z nich ludzką twarz. Wybór jest nieprzypadkowy, sztuczne sieci neuronowe są powszechnie używane do komponowania treści w mediach społecznościowych. To w praktyce kontrowersyjny eksperyment na masową skalę. Stworzona twarz symbolicznie zwraca uwagę na indywidualne i społeczne konsekwencje tego eksperymentu.

O współautorze wystawy

258 wiesław bartkowski

Wiesław Bartkowski – projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Kierownik studiów podyplomowych Creative Coding oferowanych w Warszawie przez School of Form. Twórca pionierskich na polskim rynku programów kształcenia łączących informatykę z naukami humanistycznymi i twórczym wykorzystaniem technologii. Jego twórczości i sposobowi nauczania przyświeca idea, którą wyraża w manifeście „Materia kodu”. Zajmuje się „fizycznością programowania”. Uczy artystów i projektantów wykorzystywania tworzywa, jakim jest połączenie kodu z elektroniką i cyfrową fabrykacją. Innymi słowy uczy rzeźbienia w mieszance bitów i atomów. Laureat DESIGN ALIVE AWARDS 2018 w kategorii Animator m.in. za poszerzanie horyzontu styku interaktywnej techniki z naukami humanistycznymi, designem i sztuką. Zobacz biogram »