Wystawa Wiesława Bartkowskiego na prestiżowym Ars Electronica Festival
Mamy powód do dumy! Wystawa „Cześć! Znam Cię – jestem Tobą”, której kuratorem i współautorem jest Wiesław Bartkowski ze School of Form Uniwersytetu SWPS, została przyjęta do Ars Electronica Festival, najstarszego i jednego z najważniejszych festiwali sztuki elektronicznej na świecie. Obecnie jest prezentowana online w Ars Electronica .ART Global Gallery. „Dostać się tam to dla mnie tak, jakby napisany przeze mnie artykuł został przyjęty do najbardziej prestiżowego czasopisma naukowego” – podkreśla twórca wystawy. Serdecznie gratulujemy sukcesu!
O wystawie
Wystawa „Cześć, znam Cię – jestem Tobą” po raz pierwszy była prezentowana podczas Gdynia Design Days 2020. To eksperyment z algorytmami i uczącymi się maszynami. Dzięki temu na własnej skórze, a dokładniej twarzy, można poczuć konsekwencje rozwoju techniki. Współautorami wystawy są absolwenci studiów podyplomowych Creative Coding Klementyna Jankiewicz i Karol Nowak, a także wykładowca Szymon Pepliński.
Jaka jest tematyka wystawy? Współczesne korporacje uznały ludzkie doświadczanie za darmowy surowiec, który można eksploatować bez ograniczeń. W wyniku tej rabunkowej eksploatacji degradują ludzką naturę, podobnie jak korporacje wczesnego kapitalizmu zdegradowały środowisko naturalne. Technologia dzieli nas i oddala od siebie. Rozpada się tkanka społeczna. Tym razem zmiana może być gruntowna i nieodwracalna, ponieważ po raz pierwszy nasze antyludzkie technologie stały się autonomiczne.
– Zdaniem prof. Shoshany Zuboff z Harvard Business School weszliśmy w nową erę, którą nazywa kapitalizmem inwigilacyjnym. Świetnie oddaje to fraza: „Kiedyś ty przeszukiwałeś Google, teraz on przeszukuje ciebie”. Naszą wystawą chcemy pokazać, czym ta nowa era się charakteryzuje. Czy odbiera nam wolność? Czy zabija naszą kreatywność i blokuje wyobraźnię? Jak zmienia naszą kulturę? – mówi Wiesław Bartkowski.
Oprócz tego, że wystawa została przyjęta do Ars Electronica Festival i jest prezentowana w Ars Electronica .ART Global Gallery, została także doceniona przez organizatorów i wymieniona na pierwszym miejscu w opisie wyróżniających się prac zamieszczonych w Global Gallery i oznaczonych certyfikatem .art Digital Twin.
– Cieszę się, że wystawa została zauważona. Porusza ważne kwestie związane z nadużyciami ze strony korporacji, dotyczącymi używania metadanych przetwarzanych przez machine learning w celu manipulacji ludzkim zachowaniem. Nasza wystawa używa modeli machine learning do zdemaskowania praktyk związanych właśnie z machine learning, czyli niejako technologia demaskuje samą siebie – wyjaśnia twórca wyróżnionego projektu.
Wystawa będzie dostępna na Ars Electronica od 9 do 23 wrześnie 2020 r. Od 8 do 10 października 2020 r. będzie też prezentowana podczas 10. edycji Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik. Zapraszamy także do odwiedzenia wystawy na stronie znamcie.com. Doświadczymy tam nieludzkiej percepcji SIECI. Jesteśmy jej częścią, nieprawdaż? Będzie to spotkanie z algorytmami i sztucznymi sieciami neuronowymi uczących się maszyn, a biletem do tej podróży są nasze twarze i metadane.
Zapraszamy również do lektury wywiadu z kuratorem wystawy, w którym wyjaśnia on cel powstania wystawy, a także rozwija kwestie, na jakie ma ona zwrócić uwagę.
O festiwalu
Ars Electronica Festival to najstarszy i jeden z najważniejszych festiwali sztuki elektronicznej na świecie. Jego pierwsza edycja rozpoczęła się 18 września 1979 r. Podstawę sukcesu Ars Electronica stworzyli założyciele festiwalu: Herbert W. Franke – cybernetyk i fizyk, Hubert Bognermayr – muzyk elektroniczny, Ulli A. Rützel – producent muzyczny, i Hannes Leopoldseder – ówczesny dyrektor ORF, studia regionalnego Austrian Broadcasting Company Upper Austria. Celem tego pilotażowego projektu było wykorzystanie rozpoczynającej się rewolucji cyfrowej do analizowania potencjalnych przyszłości poprzez badania integrujące sztukę, technologię i społeczeństwo. Filozofia ta do dziś pozostaje hasłem Ars Electronica.
Fot. Wiesław Bartkowski
Zdjęcie ilustrujące artykuł zatytułowane „Ostatni krzyk” zostało stworzone przez kuratora wystawy za pomocą sztucznych sieci neuronowych, które interpretowały plamy z kontrowersyjnego testu Rorschacha, próbując stworzyć z nich ludzką twarz. Wybór jest nieprzypadkowy, sztuczne sieci neuronowe są powszechnie używane do komponowania treści w mediach społecznościowych. To w praktyce kontrowersyjny eksperyment na masową skalę. Stworzona twarz symbolicznie zwraca uwagę na indywidualne i społeczne konsekwencje tego eksperymentu.
O współautorze wystawy
Wiesław Bartkowski – projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Kierownik studiów podyplomowych Creative Coding oferowanych w Warszawie przez School of Form. Twórca pionierskich na polskim rynku programów kształcenia łączących informatykę z naukami humanistycznymi i twórczym wykorzystaniem technologii. Jego twórczości i sposobowi nauczania przyświeca idea, którą wyraża w manifeście „Materia kodu”. Zajmuje się „fizycznością programowania”. Uczy artystów i projektantów wykorzystywania tworzywa, jakim jest połączenie kodu z elektroniką i cyfrową fabrykacją. Innymi słowy uczy rzeźbienia w mieszance bitów i atomów. Laureat DESIGN ALIVE AWARDS 2018 w kategorii Animator m.in. za poszerzanie horyzontu styku interaktywnej techniki z naukami humanistycznymi, designem i sztuką. Zobacz biogram »