Praca w nowej (nie)normalności – raport badaczy z SWPS Innowacje
Nawet jeśli myślimy, że coś jest dla nas dobre, nie zawsze rzeczywiście tak jest. Naukowcy z SWPS Innowacje – dr Ewa Jarczewska-Gerc i prof. Mirosław Filiciak, a także Bartłomiej Brach, opracowali we współpracy z firmą CD Projekt raport „Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem?”. Jest on podsumowaniem wyników najnowszych badań na temat konsekwencji pracy hybrydowej i zdalnej przed pandemią oraz w jej trakcie. Nasi badacze przyglądają się im kompleksowo z perspektywy psychologicznej, społeczno-kulturowej i organizacyjnej. Praca powstała, by pomóc przedsiębiorcom i pracownikom podjąć bardziej świadome decyzje, gdzie i jak będziemy pracować w najbliższej przyszłości.
Jak pandemia zmieniła naszą pracę?
Pandemia wstrząsnęła wszystkimi sferami naszego życia, w tym rynkiem pracy. Choć jej efekty są bez wątpienia negatywne, to trudno jednoznacznie ocenić wszystkie aspekty zmian. Wiele firm upadło, inne osiągnęły rekordowe dochody. Część osób straciło pracę, inni – pomimo uciążliwości – cenią sobie wiele aspektów tej transformacji.
– Po raz kolejny obserwujemy, jak bardzo ludzie są różni i reagują inaczej na tę samą sytuację. Na poziomie deklaratywnym część ludzi chwali sobie możliwość pracy zdalnej, część pragnie wracać do biur, z wielu powodów zresztą. Jedni czują się samotni, inni mają problemy z zarządzaniem swoim czasem w domu lub są zmęczeni łączeniem w jednej czasoprzestrzeni życia rodzinnego i zawodowego. Jeśli chodzi natomiast o tych, którzy twierdzą, że dobrze im, pracując zdalnie, sytuacja też nie zawsze jest tak jednoznaczna. To, co chwilowo może być przyjemne, np. możliwość spędzenia całego dnia w wygodnym stroju, brak konieczności szykowania się, szczególnie w dłuższej perspektywie może wpływać negatywnie na nasz dobrostan, a nawet zdrowie psychiczne. Takie trendy obserwuje się w wielu badaniach: ludzie potrzebują kontaktu z innymi oraz pewnej dyscypliny codziennych nawyków dla zachowania zdrowia psychicznego – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, adiunkt na Wydziale Psychologii w Warszawie Uniwersytetu SWPS.
Twórcy raportu „Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem?”, chcąc oprzeć zmiany spowodowane pandemią na naukowej analizie, opracowali dane z różnych źródeł, także niepublikowanych wcześniej badań psychologicznych realizowanych w naszej uczelni. W opracowaniu znalazły się m.in. opinie ekspertów związanych z naszą uczelnią – prof. Moniki Lewandowicz-Machnikowskiej i dr. Michała Boniego.
– Staraliśmy się nie traktować tego tematu zbyt szeroko, ale trudno oddzielić zagadnienie pracy zdalnej od kultury pracy w organizacji. A z tą, jak wiemy ze statystyk, w polskich firmach nie zawsze jest najlepiej. Jesteśmy najbardziej zestresowaną pracą nacją w Europie. Dodatkowo pandemia pociągnęła za sobą wiele procesów, które pogłębiły problemy, jak choćby nierówny podział obowiązków między kobietami a mężczyznami, zwłaszcza przy opiece nad dziećmi. Wierzymy jednak, że skoro bierzemy teraz udział w swoistym wielkim ćwiczeniu dotyczącym wyboru różnych wariantów pracy, jest szansa na wypracowanie nowych uzgodnień pomiędzy pracownikami a pracodawcami. Być może różnych w każdej organizacji – mówi jeden z autorów raportu, prof. Mirosław Filiciak, dyrektor Instytutu Nauk Humanistycznych Uniwersytetu SWPS.
Kolejnym etapem współpracy SWPS Innowacje z CD Projekt Red jest szereg badań mających pomóc „uszycie na miarę” modelu pracy, który będzie optymalny zarówno z perspektywy biznesowej, jak i dobrostanu kadry.
O czym powinniśmy pamiętać?
Zachęcamy do lektury raportu, w którym znajdziemy wnioski z wielu badań naukowych dotyczących modeli pracy w trakcie pandemii. Nasi naukowcy szczególnie zwracają w nim uwagę na następujące aspekty:
- Podejmując decyzje o nowym modelu pracy, musimy mieć jasność co do jego kształtu oraz pewność co do warunków granicznych jego wprowadzenia czy wycofania. Umożliwi to adaptację do zmieniających się warunków.
- Żaden model pracy nie powinien być wprowadzany odgórnie, bez szerokich konsultacji z pracownikami.
- Rolą odpowiedzialnych pracodawców jest wspieranie procesu wykształcania zdrowych nawyków pracownic i pracowników, szczególnie w sytuacji pracy zdalnej i hybrydowej.
- Atrakcyjność pracy hybrydowej czy zdalnej może być jedynie iluzorycznym komfortem. Może bowiem utrudniać stawianie granic pomiędzy życiem zawodowym a rodzinnym i osobistym.
- Do biur nie chcą wracać pracownicy tych przedsiębiorstw, w których czuli symptomy opresji.
- Na dyskusję o nowym modelu pracy należy patrzeć jak na zmagania między „młodymi” (pokolenie Y i Z) a „starymi” (pokolenie X i „boomerzy”) członkami organizacji.
- Ponieważ praca zdalna wydaje się rozwiązaniem radykalnym i niedopasowanym do większości zawodów (o niskim i średnim teleworkability), preferencje zarówno zarządzających, jak pracowników i pracownic koncentrują się wokół modelu hybrydowego.
- Model office-first, zachowujący dominującą rolę pracy w biurze, w badaniach eksperymentalnych okazuje się być modelem, który pracownikom wykonującym pracę niewymagającą ścisłej interakcji z innymi i wymagającą długotrwałego skupienia, przynosi korzyści zarówno na poziomie produktywności, jak i satysfakcji z pracy. Jednocześnie dla osób, których praca wymaga ciągłego kontaktu i intensywnej współpracy, jest to model, który nie pogarsza ani produktywności, ani satysfakcji.
- Pracownicy, którzy częściej korzystają z udogodnień pracy poza biurem, statystycznie rzadziej awansują i dostają nagrody.
- Praca zdalna realizowana jako jedyna opcja, szczególnie w dłuższej perspektywie czasowej, może generować liczne problemy natury psychologicznej, nie zawsze uświadomione przez pracowników. Osoby pracujące zdalnie doświadczały poczucia utraty kontroli, obniżonego nastroju, samotności, alienacji społecznej, a nawet obniżonej motywacji do rozwoju jako pracownicy i ludzie.
- Zapobiec następstwom pracy zdalnej może zmiana kultury pracy na taką, która promuje m.in.: asynchroniczną pracę, pisemną dokumentację zamiast ustnej komunikacji, nacisk na określenie procesów i rozwój systemów, ścisły podział odpowiedzialności czy powszechny dostęp do danych i wyników, a także wsparcie psychologiczne.
Przeczytaj raport „Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem?” »
prof. Mirosław Filiciak – medioznawca, dyrektor Instytutu Nauk Humanistycznych oraz dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się wpływem mediów cyfrowych na uczestnictwo w kulturze. Bada internet, gry komputerowe, przemiany telewizji oraz nieformalny obieg treści i kulturę współczesną. Od lat współpracuje z publicznymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi i biznesem. Jest współtwórcą techno-kulturowego projektu Kultura 2.0, współtworzył też pierwszy polski Medialab – inicjatywę samokształceniową z pogranicza aktywizmu społecznego, sztuki i technologii. Kierował licznymi projektami badawczymi. Zobacz biogram »
dr Ewa Jarczewska-Gerc – psycholog społeczny, trener biznesu. Zajmuje się psychologią motywacji, efektywnością i wytrwałością w działaniu oraz symulacjami mentalnymi. Interesuje się związkami między różnymi formami myślenia i wyobrażania sobie a efektywnością i wytrwałością w działaniu, a także stresem i jego korelatami. Zobacz biogram »