Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
tryb studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Jakie komunikaty sprzyjają zachowaniu dystansu społecznego w czasie pandemii?

Dystans społeczny – międzynarodowy eksperyment wymuszony przez pandemię COVID-19 stał się pretekstem do badań nad skutecznością różnych sposobów motywowania ludzi do przestrzegania tej zasady bezpieczeństwa. Wśród badaczy – naukowcy z Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS – dr Marta Roczniewska, dr Olga Białobrzeska prof. Michał Parzuchowski .

#dystans społeczny #komunikat motywujący #badania #teoria samostanowienia #pandemia Covid19

Co badaliśmy?

  • W czasie pandemii na różne sposoby zachęcano nas do pozostania w domach i zachowania dystansu społecznego. Kampanie społeczne wykorzystywały bardzo różne mechanizmy psychologiczne do pobudzenia odbiorców za pomocą sloganów (np. „tylko od Ciebie zależy, ile osób przeżyje lub umrze” w USA lub ”razem walczymy z epidemią” w UK). Czy rodzaj wykorzystywanego w kampanii komunikatu wpływa na stosowanie się do jego treści przez odbiorców? Sprawdzaliśmy w jaki sposób różne rodzaje komunikatów opisujących zagrożenia pandemiczne mogą motywować ludzi do utrzymywania dystansu społecznego?

W jaki sposób?

  • W międzynarodowym eksperymencie (25 718 osób w 89 krajach) grupa naukowców z różnych części świata sprawdzała słuszność założeń wywiedzionych z teorii autodeterminacji i obserwowała pozytywne i negatywne skutki różnych rodzajów komunikatów motywujących do utrzymywania dystansu społecznego. Uczestnicy badania zostali losowo przypisani do jednego z 3 warunków: z komunikatem wspierającym autonomię i promującym refleksyjne wybory (pomagającym zrozumieć powody dla których taka zmiana jest wprowadzana), komunikatem kontrolującym (wskazującym na restrykcje i budzącym wstyd w przypadku niezastosowania się do wytycznych) lub do warunku kontrolnego, w którym nie było żadnego komunikatu perswazyjnego.

Wnioski z pracy badawczej

  • Wyniki badania częściowo potwierdziły hipotezy eksperymentu. Okazało się, że komunikat kontrolujący podniósł najmocniej poziom buntu wobec postulowanych zachowań, zwłaszcza w porównaniu z komunikatem wspierającym autonomię. Badanie wskazuje na szkodliwość restrykcyjnego motywowania i potencjalne korzyści płynące z komunikatów wspierających autonomię dla stosowania się do zasad dystansu społecznego.