Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
tryb studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Anatomia mózgu a skuteczność w grach wideo

Kto radzi sobie lepiej i od czego to zależy? Czy starszy mózg musi być na tym polu mniej sprawny? Niekoniecznie. Intrygujące badanie na ten temat przeprowadziła grupa naukowców, a wśród nich badaczki Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS – prof. Aneta Brzezicka dr Natalia Kowalczyk-Grębska.

#cechy nauroanatomiczne #gry wideo #badania naukowe

Co badaliśmy?

  • Związek między cechami neuroanatomicznymi (budową poszczególnych obszarów mózgu), a skutecznością posługiwania się złożonymi grami wideo (VG). Od dawna istniały dowody na zależność między skutecznością w tym obszarze, a zmiennymi demograficznymi i behawioralnymi, takimi jak: wiek, inteligencja, umiejętność koncentrowania uwagi wzrokowej, jednak badań odnoszących się do anatomii mózgu w tym kontekście było niewiele. Nasi naukowcy podsumowują istniejącą na ten temat literaturę, uzupełniając ją o wnioski z własnych badań.

W jaki sposób?

  • Porównano różne grupy wiekowe, ograniczając zakres badań do zdrowych dorosłych (powyżej 18 roku życia). Wykluczono badania nad dziećmi i młodzieżą, aby skoncentrować się na danych niezależnych od procesów rozwojowych. Ponadto osoby biorące udział w eksperymencie posługiwały się grą wideo, w którą nie grały nigdy wcześniej i ćwiczyły jedną pełną sesję. Naukowcy wykluczyli badania retrospektywne, aby zminimalizować wpływ dodatkowych czynników determinujących pracę mózgu i dokładniej zbadać związki przyczynowo - skutkowe między indywidualnymi cechami neuroanatomicznymi, a korzyściami płynącymi z treningu VG.

Wnioski z pracy badawczej

  • Nasi badacze odkryli, że struktury mózgu, które odpowiadają za nabywanie umiejętności VG, są różne u osób młodych i starszych osób, ale nie w każdym obszarze. Złożone wyniki uczenia się VG zaobserwowano w podkorowych obszarach mózgu u osób młodych, podczas gdy u starszych to samo dotyczyło obszarów korowych czołowych (co może to być związane z mechanizmami kompensacyjnymi następującymi z wiekiem w obszarach czołowych), ale już w przypadku parametru plastyczności nie ma takiej zależności – w grupie osób młodszych i starszych zmiany po treningu zachodzą zarówno w obszarach korowych, jak i podkorowych.
  • Podsumowując – naukowcy stworzyli ramy do badania predyktorów (zmiennych modelu statystycznego), które mogą poprawić skuteczność uczenia się i efektywnego wykorzystywania złożonych gier wideo. Wnioski z badań wspomogą przyszłe analizy możliwości poznawczych graczy, tak przydatnych w optymalizacji treningu i selekcji graczy profesjonalnych.