Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
tryb studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Media elektroniczne – wsparcie czy przeszkoda w wychowaniu dziecka?

Czy kontakt z mediami elektronicznymi może mieć pozytywny wpływ na rozwój i wychowanie dziecka? Jeśli tak, to w jaki sposób najlepiej je wykorzystać? Ten temat analizowała grupa naukowców wraz z prof. dr hab. Krystyną Rymarczyk z Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS. 

#czas przed ekranem #rozwój dziecka #media ekranowe #media elektroniczne

Co badaliśmy?

  • Analizy dotyczące wpływu technologii, a dokładnie – mediów ekranowych na dobrostan dzieci. Większość badań odnoszących się do tej kwestii bazuje przede wszystkim na analizach przekrojowych i podejściu sugerującym ograniczanie czasu, jaki dzieci spędzają w kontakcie z mediami elektronicznymi. Tymczasem część najnowszych ekspertyz wspiera mniej oczywistą perspektywę, gdzie nie chodzi o ilość, a o jakość czasu spędzanego w interakcji z mediami; krótko mówiąc – jeśli nie sposób uniknąć kontaktu dziecka z ekranem komórki czy komputera, zastanówmy się jak wykorzystać go z maksymalną korzyścią dla dzieci.

W jaki sposób?

  • Naukowcy podsumowali aktualne publikacje i badania poświęcone różnym zastosowaniom mediów ekranowych w korelacji z rozwojem dziecka. Przeanalizowali też potencjalne korzyści jakie mogą wynikać z tej zależności.

Wnioski z pracy badawczej

  • Dane dotyczące powiązań między rozwojem motorycznym a korzystaniem z mediów ekranowych są niejednoznaczne. Pojawiają się jednak dowody na to, że ekrany dotykowe mogą ułatwić rozwój umiejętności motorycznych u dzieci. Wydaje się, że nawet w odniesieniu do niemowląt i małych dzieci pewne cechy programów dostosowanych do ich wieku mogą poprawić np. nabywanie umiejętności językowych. Wybrane gry komputerowe mogą, z kolei, usprawnić zdolności wykonawcze dzieci. Chociaż równie ważne jest, by ekrany nie zastępowały zabawy rzeczywistymi obiektami oraz interakcji z innymi ludźmi; najlepiej, by służyły jako dodatkowe narzędzie wykorzystywane pod pewnymi warunkami i pod opieką rodzicielską. Wiele wskazuje na to, że im starsze dziecko, tym ważniejszy staje się sposób korzystania z mediów ekranowych.
  • Popieramy pogląd, że przyszłe badania analizujące wpływ mediów ekranowych na dzieci i młodzież powinny uwzględniać wiele czynników kontekstowych, indywidualnych i środowiskowych, wykraczających poza jednokierunkowe, dominujące obecnie, pomiary ilościowe.