O studiach
Studia Reading Experience Design odpowiadają na wyzwania współczesności związane ze spadkiem uwagi i trudnościami w przyjęciu i rozumieniu tekstu, wynikającymi ze zmian technologicznych i cywilizacyjnych. Celem jest dostarczenie studentom źródeł wiedzy oraz wykształcenie umiejętności niezbędnych do projektowania efektywnych doświadczeń czytania, zarówno w druku, jak i na nośnikach cyfrowych. Kładziemy nacisk na metody badawcze, narzędzia i praktyczne umiejętności, by umożliwić tworzenie komunikatów tekstowych adekwatnych do celów i specyfiki odbiorców.
Więcej informacji o studiach
Nasze studia są jedynymi w kraju, które oferują interdyscyplinarny program kształcenia kompleksowego podejścia do projektowania użytecznych komunikatów tekstowych. Dzięki opracowanemu przez zespół specjalistów programowi, osoby studiujące nauczą się projektować i współtworzyć publikacje dedykowane różnym mediom.
Program studiów bazuje na interdyscyplinarnym podejściu, łącząc wiedzę i doświadczenia z zakresu projektowania, psychologii, teorii komunikacji i nowych technologii. Osoby studiujące będą uczyć się diagnozować potrzeby użytkowników i identyfikować czynniki wpływające na proces czytania w różnych kontekstach, uwzględniając empirię w procesie projektowania komunikatów typograficznych. Studia umożliwiają także zdobycie kompetencji pracy zespołowej w procesie projektowym.

Jeśli chcemy dziś skutecznie komunikować za pomocą komunikatów typograficznych musimy dysponować możliwie szeroką wiedzą z obszarów różnych dziedzin, posiadać umiejętność wyznaczania celów komunikacyjnych oraz potrafić dobierać środki realizacji adekwatne do potrzeb i specyfiki odbiorcy oraz kontekstów użytkowych. Czytaj więcej

prof. dr hab. Tomasz Bierkowski
współkierownik merytoryczny studiów
Typografia, to dziedzina komunikacji wizualnej, a nie dobór fontu! Zadaniem typografii jest osiągnięcie celów komunikacyjnych za pośrednictwem doświadczenia czytania. Do pełnego zrozumienia złożoności zagadnienia konieczna jest wiedza dotycząca zarówno doświadczenia oraz jednego z procesów poznawczych, jakim jest czytanie.
Jeśli chcemy dziś skutecznie komunikować za pomocą komunikatów typograficznych musimy dysponować możliwie szeroką wiedzą z obszarów różnych dziedzin, posiadać umiejętność wyznaczania celów komunikacyjnych oraz potrafić dobierać środki realizacji adekwatne do potrzeb i specyfiki odbiorcy oraz kontekstów użytkowych.
współkierownik merytoryczny studiów


Nasz kierunek (...) pozwoli Wam świadomie projektować komunikaty typograficzne, które odbiorca może przyswoić, zintegrować i wykorzystać zgodnie z własnymi potrzebami. Czytaj więcej

dr Małgorzata Ciesielska
współkierowniczka merytoryczna studiów
Codziennie dociera do nas niezliczona ilość komunikatów tekstowych, wywołując poczucie przeciążenia poznawczego. Coraz trudniej jest skupić się na treściach, które wymagają aktywnego przetwarzania, takich jak teksty naukowe, popularnonaukowe, treści o charakterze prawnym, medycznym czy regulacyjnym, materiały edukacyjne, czy instrukcje. Nasz kierunek jest odpowiedzią na te problemy, pozwoli Wam świadomie projektować komunikaty typograficzne, które odbiorca może przyswoić, zintegrować i wykorzystać zgodnie z własnymi potrzebami.
współkierowniczka merytoryczna studiów

Studia realizowane przez zespół Katedry Grafiki
Czy to studia dla ciebie?
Do udziału zapraszamy osoby kreujące użytkowe komunikaty tekstowe, które chcą projektować efektywne doświadczenia czytania w druku i na nośnikach cyfrowych. Studia są przeznaczone dla osób z doświadczeniem projektowym, znających program InDesign na poziomie minimum podstawowym.
Studia są szczególnie skierowane do:
- Osób zajmujących się profesjonalnym składem i łamaniem tekstów.
- Redaktorek i redaktorów wydawnictw zajmujących się przygotowaniem treści do druku i publikacji cyfrowych.
- Projektantek i projektantów komunikatów typograficznych, odpowiedzialnych za tworzenie użytecznych rozwiązań projektowych.
- Absolwentek i absolwentów studiów projektowych: profesjonalistki i profesjonaliści chcący się rozwijać w dziedzinie projektowania wysokiej jakości komunikatów typograficznych.
- Osób zajmujących się komunikacją i promocją: specjalistki i specjaliści od marketingu i PR, którzy chcą poprawić efektywność komunikacyjną swoich materiałów.
- Managerek i managerów procesów wydawniczych: osoby zarządzające procesami powstawania publikacji, które chcą zoptymalizować swoje profesjonalne działania w celu jak najlepszej komunikacji za pośrednictwem tekstu.
- UX/UI designerek i designerów: specjalistki i specjaliści od doświadczenia użytkownika, którzy chcą zwiększyć efektywność komunikacyjną w projektach cyfrowych za pośrednictwem komunikatów tekstowych.
- Osób projektujących aplikacje: deweloperów korzystających z platform low-code i no-code, odpowiedzialnych za layout i funkcjonalność aplikacji.
Dlaczego warto?

- Nauczysz się projektować teksty, które angażują i ułatwiają czytanie Dowiesz się, jak typografia wpływa na odbiór tekstu i jak świadomie nią zarządzać.
- Zdobędziesz interdyscyplinarną wiedzę z psychologii poznawczej, UX i typografii Poznasz mechanizmy, które wpływają na przetwarzanie informacji przez odbiorców.
- Będziesz pracować na realnych projektach i rozwijać praktyczne umiejętności. Podczas zajęć będziesz ćwiczyć skład tekstu, układ publikacji, pracę w InDesignie i projektowanie typografii, tworząc harmonijne rozwiązania zgodne z intencją autora i typograficzną formą.
- Zwiększysz swoją wartość na rynku prac.y Umiejętność skutecznego projektowania komunikatów tekstowych jest poszukiwana w branży wydawniczej, UX/UI, marketingu i komunikacji. Zdobędziesz kompetencje, które wyróżnią Cię na tle innych specjalistów.
- Będziesz pracować z ekspertami i ekspertkami z różnych dziedzin. Zajęcia prowadzą specjaliści z projektowania typografii, komunikacji, psychologii, dzięki czemu zdobędziesz praktyczną i aktualną wiedzę.
- Będziesz świadomie dostosowywać komunikat typograficzny do różnych odbiorców. Nauczysz się badać oraz tworzyć komunikaty typograficzne, które odpowiadają na potrzeby różnych grup użytkowników, uwzględniając ich możliwości percepcyjne, kontekst odbioru i potencjalne bariery.

Program studiów
Blok tematyczny
Blok teoretyczny
Reading Experience Design — wykład inaugurujący
Psychologia poznawcza w projektowaniu
Psychologia emocji i motywacji w projektowaniu
Rola społeczna i funkcje typografii
Empiria w projektowaniu
Projektowanie komunikacji
Proces wydawniczy
Blok tematyczny
Blok praktyczny
Layout publikacji
Skład tekstu
Projektowanie tekstów użytkowych
Poligrafia i introligatorstwo
Typografia inkluzywna
Automatyzacja i IA w projektowaniu
Blok tematyczny
Blok projektowy
Proces projektowy
Metody badań w projektowaniu publikacji
Praktyka procesu projektowego (seminarium, konsultacje)
Organizacja nauki
Studia trwają dwa semestry i obejmują 186 godzin dydaktycznych zajęć. Zjazdy odbywają się się co 2-3 tygodnie w weekendy. Zajęcia realizowane są w trakcie 10 zjazdów
Hybrydowa forma studiów oznacza, że wybrane zajęcia realizowane są w formule stacjonarnej, a inne w formule online (2 zjazdy). Nie ma możliwości łączenia tych form.
Zajęcia stacjonarne odbywają się w siedzibie Uniwersytetu SWPS lub w innym budynku wynajmowanym przez uczelnię.
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Warunki zaliczenia
- Minimum 80% obecności na zajęciach
- Aktywny udział na zajęciach z bloku teoretycznego oraz wykorzystanie wiedzy w projekcie końcowym
- Pozytywne oceny z ćwiczeń i warsztatów w ramach bloku praktycznego
- Realizacja projektu końcowego w zespole i jego prezentacja
Dokument ukończenia studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.

Kadra
Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych praktyków, projektantów, badaczy i wykładowców akademickich, specjalizujących się w projektowaniu komunikacji wizualnej, typografii, psychologii i procesach badawczych w designie. Kadra łączy wiedzę teoretyczną z bogatym doświadczeniem rynkowym.
Kierownicy kierunku
-
prof. dr hab.Dariusz Dolińskiprof. dr hab.wybitny psycholog społeczny, autor licznych publikacji z zakresu wpływu społecznego
-
-
-
dr hab.Ewa Repuchodr hab.typografka, badaczka komunikacji wizualnej, specjalistka edytorstwa i kultury druku
-
-
-
drPaulina Urbańskadrprojektantka komunikacji wizualnej, badaczka, kuratorka i promotorka projektowania zaangażowanego
-
-
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPSMariusz Wszołekdr hab., prof. Uniwersytetu SWPSKomunikolog, teoretyk projektowania. Naukowo zajmuje się teorią i praktyką projektowania komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem inkluzyjnych, partycypacyjnych i zrównoważonych doktryn projektowych. Kierownik Katedry Grafiki.
-

Rekrutacja
Zasady rekrutacji
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek.
Oferta kierowana jest szczególnie do osób z wykształceniem projektowym i znajomością programu InDesign na poziomie minimum podstawowym. Jednocześnie studia pozostają otwarte dla wszystkich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności w zakresie tematycznym studiów.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
- Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
- Załącz odpowiednie dokumenty
- Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
- Rozpocznij studiowanie
Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
Na studia zapisujesz się online.
Po kliknięciu przycisku „Aplikuj” zostaniesz przekierowany do formularza zgłoszeniowego.
Nasz system poprowadzi Cię przez cały proces rekrutacji.
Przygotuj:
- Skan dyplomu ukończenia studiów wyższych
Załącz odpowiednie dokumenty
W trakcie wypełniania formularza załączasz skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Pamiętaj!
- Dokumenty powinny mieć format JPG/PDF.
- Wszystkie skany/zdjęcia muszą być czytelne
Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
Opłatę wnosisz za pośrednictwem platformy PayU podczas wypełniania formularza rekrutacyjnego.
Uwaga!
- Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Rozpocznij studiowanie
Na adres mailowy podany w formularzu dostaniesz powiadomienie o statusie Twojej aplikacji. O przyjęciu na studia poinformujemy Cię w osobnym mailu, a informacje dotyczące pierwszego zjazdu wyślemy na 7 dni przed rozpoczęciem nauki.
Pamiętaj!
- Liczba miejsc jest ograniczona
- O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.

Opłaty
Opłata rekrutacyjna: 300 PLN
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Opłata za rok studiów (2025-2026)
Wysokość raty | Łączny koszt studiów | |
---|---|---|
Zapłać w 10 ratach | 930 PLN | 9 300 PLN |
Zapłać w 2 ratach | 4 400 PLN | 8 800 PLN |
Zapłać w 1 racie | 8 400 PLN | 8 400 PLN |
Słuchacze wpłacają czesne na na indywidualne subkonta podane w Wirtualnej Uczelni. Termin płatności 1. raty upływa 5 października dla studiów rozpoczynających się jesienią oraz 5 marca dla studiów rozpoczynających się wiosną.
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.