Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
string(64) "https://rekrutacja.swps.pl/s/offer-selection?rev=a2bQt000000FBMX"

O studiach

Studia Reading Experience Design odpowiadają na wyzwania współczesności związane ze spadkiem uwagi i trudnościami w przyjęciu i rozumieniu tekstu, wynikającymi ze zmian technologicznych i cywilizacyjnych. Celem jest dostarczenie studentom źródeł wiedzy oraz wykształcenie umiejętności niezbędnych do projektowania efektywnych doświadczeń czytania, zarówno w druku, jak i na nośnikach cyfrowych. Kładziemy nacisk na metody badawcze, narzędzia i praktyczne umiejętności, by umożliwić tworzenie komunikatów tekstowych adekwatnych do celów i specyfiki odbiorców.

Więcej informacji o studiach

Nasze studia są jedynymi w kraju, które oferują interdyscyplinarny program kształcenia kompleksowego podejścia do projektowania użytecznych komunikatów tekstowych. Dzięki opracowanemu przez zespół specjalistów programowi, osoby studiujące nauczą się projektować i współtworzyć publikacje dedykowane różnym mediom.

Program studiów bazuje na interdyscyplinarnym podejściu, łącząc wiedzę i doświadczenia z zakresu projektowania, psychologii, teorii komunikacji i nowych technologii. Osoby studiujące będą uczyć się diagnozować potrzeby użytkowników i identyfikować czynniki wpływające na proces czytania w różnych kontekstach, uwzględniając empirię w procesie projektowania komunikatów typograficznych. Studia umożliwiają także zdobycie kompetencji pracy zespołowej w procesie projektowym.

 
 

Studia realizowane przez zespół Katedry Grafiki

Czy to studia dla ciebie?

Do udziału zapraszamy osoby kreujące użytkowe komunikaty tekstowe, które chcą projektować efektywne doświadczenia czytania w druku i na nośnikach cyfrowych. Studia są przeznaczone dla osób z doświadczeniem projektowym, znających program InDesign na poziomie minimum podstawowym.

Studia są szczególnie skierowane do:

  • Osób zajmujących się profesjonalnym składem i łamaniem tekstów.
  • Redaktorek i redaktorów wydawnictw zajmujących się przygotowaniem treści do druku i publikacji cyfrowych.
  • Projektantek i projektantów komunikatów typograficznych, odpowiedzialnych za tworzenie użytecznych rozwiązań projektowych.
  • Absolwentek i absolwentów studiów projektowych: profesjonalistki i profesjonaliści chcący się rozwijać w dziedzinie projektowania wysokiej jakości komunikatów typograficznych.
  • Osób zajmujących się komunikacją i promocją: specjalistki i specjaliści od marketingu i PR, którzy chcą poprawić efektywność komunikacyjną swoich materiałów.
  • Managerek i managerów procesów wydawniczych: osoby zarządzające procesami powstawania publikacji, które chcą zoptymalizować swoje profesjonalne działania w celu jak najlepszej komunikacji za pośrednictwem tekstu.
  • UX/UI designerek i designerów: specjalistki i specjaliści od doświadczenia użytkownika, którzy chcą zwiększyć efektywność komunikacyjną w projektach cyfrowych za pośrednictwem komunikatów tekstowych.
  • Osób projektujących aplikacje: deweloperów korzystających z platform low-code i no-code, odpowiedzialnych za layout i funkcjonalność aplikacji.

Dlaczego warto?

  1. Nauczysz się projektować teksty, które angażują i ułatwiają czytanie Dowiesz się, jak typografia wpływa na odbiór tekstu i jak świadomie nią zarządzać.
  2. Zdobędziesz interdyscyplinarną wiedzę z psychologii poznawczej, UX i typografii Poznasz mechanizmy, które wpływają na przetwarzanie informacji przez odbiorców.
  3. Będziesz pracować na realnych projektach i rozwijać praktyczne umiejętności. Podczas zajęć będziesz ćwiczyć skład tekstu, układ publikacji, pracę w InDesignie i projektowanie typografii, tworząc harmonijne rozwiązania zgodne z intencją autora i typograficzną formą.
  4. Zwiększysz swoją wartość na rynku prac.y Umiejętność skutecznego projektowania komunikatów tekstowych jest poszukiwana w branży wydawniczej, UX/UI, marketingu i komunikacji. Zdobędziesz kompetencje, które wyróżnią Cię na tle innych specjalistów.
  5. Będziesz pracować z ekspertami i ekspertkami z różnych dziedzin. Zajęcia prowadzą specjaliści z projektowania typografii, komunikacji, psychologii, dzięki czemu zdobędziesz praktyczną i aktualną wiedzę.
  6. Będziesz świadomie dostosowywać komunikat typograficzny do różnych odbiorców. Nauczysz się badać oraz tworzyć komunikaty typograficzne, które odpowiadają na potrzeby różnych grup użytkowników, uwzględniając ich możliwości percepcyjne, kontekst odbioru i potencjalne bariery.

Program studiów

Blok tematyczny

Blok teoretyczny

Reading Experience Design — wykład inaugurujący

Psychologia poznawcza w projektowaniu

Psychologia emocji i motywacji w projektowaniu

Rola społeczna i funkcje typografii

Empiria w projektowaniu

Projektowanie komunikacji

Proces wydawniczy

Blok tematyczny

Blok praktyczny

Layout publikacji

Skład tekstu

Projektowanie tekstów użytkowych

Poligrafia i introligatorstwo

Typografia inkluzywna

Automatyzacja i IA w projektowaniu

Blok tematyczny

Blok projektowy

Proces projektowy

Metody badań w projektowaniu publikacji

Praktyka procesu projektowego (seminarium, konsultacje)

Organizacja nauki

Studia trwają dwa semestry i obejmują 186 godzin dydaktycznych zajęć. Zjazdy odbywają się się co 2-3 tygodnie w weekendy. Zajęcia realizowane są w trakcie 10 zjazdów

Hybrydowa forma studiów oznacza, że wybrane zajęcia realizowane są w formule stacjonarnej, a inne w formule online (2 zjazdy). Nie ma możliwości łączenia tych form.

Zajęcia stacjonarne odbywają się w siedzibie Uniwersytetu SWPS lub w innym budynku wynajmowanym przez uczelnię.

Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.

Warunki zaliczenia

  • Minimum 80% obecności na zajęciach
  • Aktywny udział na zajęciach z bloku teoretycznego oraz wykorzystanie wiedzy w projekcie końcowym
  • Pozytywne oceny z ćwiczeń i warsztatów w ramach bloku praktycznego
  • Realizacja projektu końcowego w zespole i jego prezentacja

Dokument ukończenia studiów

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.

Kadra

Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych praktyków, projektantów, badaczy i wykładowców akademickich, specjalizujących się w projektowaniu komunikacji wizualnej, typografii, psychologii i procesach badawczych w designie. Kadra łączy wiedzę teoretyczną z bogatym doświadczeniem rynkowym.

    Kierownicy kierunku

  • prof. dr hab.
    Tomasz Bierkowski
    prof. dr hab.
    specjalista ds. komunikacji wizualnej
  • dr
    Małgorzata Ciesielska
    dr
    projektantka, specjalistka ds. komunikacji wizualnej
  • mgr
    Katarzyna Sowa
    mgr
    grafik
  • prof. dr hab.
    Dariusz Doliński
    prof. dr hab.
    wybitny psycholog społeczny, autor licznych publikacji z zakresu wpływu społecznego
  • dr
    Mateusz Leszkowicz
    dr
    pedagog mediów, technolog kształcenia, pedeutolog i grafik projektant
  •  
    Filip Modrzejewski
     
    redaktor od literatury pięknej i recenzent
  • dr hab.
    Ewa Repucho
    dr hab.
    typografka, badaczka komunikacji wizualnej, specjalistka edytorstwa i kultury druku
  •  
    Georg Strutz
     
    projektant inkluzywny, wykładowca, badacz dostępności
  •  
    Anna Szalwa
     
    artystka zajmująca się rysunkiem, animacją, grafiką i performancem
  • dr
    Paulina Urbańska
    dr
    projektantka komunikacji wizualnej, badaczka, kuratorka i promotorka projektowania zaangażowanego
  • mgr
    Paulina Woźniak-Dębińska
    mgr
    projektantka komunikacji
  • dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
    Mariusz Wszołek
    dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
    Komunikolog, teoretyk projektowania. Naukowo zajmuje się teorią i praktyką projektowania komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem inkluzyjnych, partycypacyjnych i zrównoważonych doktryn projektowych. Kierownik Katedry Grafiki.
  • dr
    Marcin Wysocki
    dr
    projektant graficzny

Rekrutacja

Zasady rekrutacji

O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek.

Oferta kierowana jest szczególnie do osób z wykształceniem projektowym i znajomością programu InDesign na poziomie minimum podstawowym. Jednocześnie studia pozostają otwarte dla wszystkich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności w zakresie tematycznym studiów.

W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.

  1. Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
  2. Załącz odpowiednie dokumenty
  3. Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
  4. Rozpocznij studiowanie

Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy

Na studia zapisujesz się online.

Po kliknięciu przycisku „Aplikuj” zostaniesz przekierowany do formularza zgłoszeniowego.

Nasz system poprowadzi Cię przez cały proces rekrutacji.

Przygotuj:

  • Skan dyplomu ukończenia studiów wyższych
Aplikuj na studia

Załącz odpowiednie dokumenty

W trakcie wypełniania formularza załączasz skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych.

Pamiętaj!

  • Dokumenty powinny mieć format JPG/PDF.
  • Wszystkie skany/zdjęcia muszą być czytelne
Aplikuj na studia

Dokonaj opłaty rekrutacyjnej

Opłatę wnosisz za pośrednictwem platformy PayU podczas wypełniania formularza rekrutacyjnego.

Uwaga!

  • Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Aplikuj na studia

Rozpocznij studiowanie

Na adres mailowy podany w formularzu dostaniesz powiadomienie o statusie Twojej aplikacji. O przyjęciu na studia poinformujemy Cię w osobnym mailu, a informacje dotyczące pierwszego zjazdu wyślemy na 7 dni przed rozpoczęciem nauki.

Pamiętaj!

  • Liczba miejsc jest ograniczona
  • O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Aplikuj na studia

Opłaty

Opłata rekrutacyjna: 300 PLN

Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.

Opłata za rok studiów (2025-2026)

  Wysokość raty Łączny koszt studiów
Zapłać w 10 ratach 930 PLN 9 300 PLN
Zapłać w 2 ratach 4 400 PLN 8 800 PLN
Zapłać w 1 racie 8 400 PLN 8 400 PLN

Słuchacze wpłacają czesne na na indywidualne subkonta podane w Wirtualnej Uczelni. Termin płatności 1. raty upływa 5 października dla studiów rozpoczynających się jesienią oraz 5 marca dla studiów rozpoczynających się wiosną.

Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.

Sprawdź, jak sfinansować naukę

Nieoprocentowane pożyczki

Ministerstwo Rozwoju uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na kształcenie obejmujące m.in. studia podyplomowe, kursy, szkolenia. W ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój możesz otrzymać nawet do 30 000 zł pomocy zwrotnej bez żadnych dodatkowych kosztów. Co ważne, istnieje możliwość umorzenia 20–25% przyznanej kwoty.

Szczegółowe informacje znajdziesz na www.inwestujwrozwoj.pl

Zniżki dla firm na studia podyplomowe

Uniwersytet SWPS od kilku lat z powodzeniem realizuje przekrojowe projekty dla firm, korporacji i instytucji państwowych. Do każdego z klientów i partnerów podchodzimy indywidualnie i dopasowujemy ofertę do jego potrzeb. Dla pracodawców, którzy skierują do nas większą liczbę pracowników, mamy specjalne oferty cenowe.

O szczegóły zapytaj w CSPiS.

Zostańmy w kontakcie

Zostaw nam swoje dane, a będziemy Cię informować o aktualnościach dotyczących tego kierunku.

Aplikuj
Studia podyplomowe na USWPS
REKRUTACJA TRWA