Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Antydystopia – relacja z wystawy projektów studentów School of Ideas

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/antydystopia_wystawa_school_of_ideas.jpg

Za nami wystawa prac studentek i studentów trzeciego semestru School of Ideas. Zaprezentowane projekty łączą refleksję humanistyczną ze sztuką i praktyczną wiedzą o technologiach. Na wernisażu pojawił się tłum zainteresowanych przyszłością relacji człowiek-komputer i ekologią. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z tego wyjątkowego wydarzenia, które powstało we współpracy z Biennale Warszawa.

Dlaczego wystawa mogła powstać?

Studenci School of Ideas zaprezentowali 4 projekty, o których można szczegółowo przeczytać poniżej. Studentki i studenci przez cały czas trwania wystawy stacjonowali przy swoich pracach, by móc o nich opowiadać i wchodzić w dyskusje z odwiedzającymi galerię. Wiele z rozmów dotyczyło też samych studiów, podczas których pojawiła się okazja, by stworzyć innowacyjne projekty i pokazać je w prestiżowej interdyscyplinarnej instytucji. Projektowanie innowacji społecznych, zdobywanie wiedzy z zakresu kultury, jej dziedzin i rządzących nią mechanizmów, interdyscyplinarna nauka w zespole – tymi zagadnieniami wyróżnia się unikalny na rynku edukacji kierunek School of Ideas Uniwersytetu SWPS.

Wszystkie projekty powstały w ramach zajęć „Konstruowanie prototypu obiektu interaktywnego lub instalacji perswazyjnej” prowadzonych przez Wiesława Bartkowskiego i Szymona Peplińskiego. Za koordynację semestru odpowiedzialni byli Sandra FrydrysiakMirosław Filiciak. Dziękujemy dyrektorom Biennale Warszawa Pawłowi Wodzińskiemu i Bartkowi Frąckowiakowi za wsparcie merytoryczne i pomoc w organizacji wystawy.

Projekty studentów

„Poduszka”

Technologia otacza nas ze wszystkich stron. Jest integralną częścią naszej codzienności, on-line jesteśmy właściwie non stop. Mnogość i różnorodność informacji dostępnych na każdym kroku daje nam niesamowite możliwości, jednak zastawia również różne pułapki. Najgroźniejsze wydaje się uzależnienie od internetu, którego społeczny charakter realnie i dosadnie wpływa na życie chorującego. Media społecznościowe pękają w szwach od rosnącej liczby znajomych i followersów, jednak w relacjach tych brakuje kontaktu twarzą w twarz. Coraz częściej przekładamy spotkania online nad bezpośrednie interakcje, co pozbawia nas naturalnej możliwości uczenia się, wchodzenia w relacje poprzez bezpośredni, fizyczny kontakt z ludźmi, który jest fundamentalny dla prawidłowego rozwoju. Jednocześnie sztuczna inteligencja z czasem staje się coraz lepsza w rozpoznawaniu ludzkich emocji. Dzieje się to za sprawą gigantów technologicznych, którzy od ponad dekady inwestują w sztuczną inteligencję, wykorzystując wizję komputerową lub analizę głosu do rozpoznawania ludzkich emocji.

Jak więc rysuje się wizja naszej przyszłości? Czy wraz z upływem czasu zamienimy się rolami z maszynami? Czy ciągły rozwój technologiczny i nasze niekontrolowane nadużywanie go sprawi, że przestaniemy być zdolni do odczuwania emocji? Jak bardzo technologie są w stanie wpłynąć na ludzkość?

antydystopia_poduszka

Projekt poduszki-nauczyciela to pewna spekulacja na temat tego, jak może wyglądać przyszłość. To ostrzeżenie w formie niepozornego przedmiotu użytku codziennego. To dystopijna wizja tego, do czego może doprowadzić nadużywanie mediów społecznościowych i technologii w perspektywie najbliższych kilkuset lat. Czy pochłonięci elektroniką zamkniemy się w domach, izolując od siebie wzajemnie? Jak wówczas będzie wyglądać nasz rozwój emocjonalny? Poduszka w założeniu jest obiektem uczącym człowieka przyszłości, jak przeżywać konkretne emocje. Następujące po sobie sekwencje uruchamiają kolejne reakcje. Jednak poduszka ma charakter karykaturalny – reakcje obrazujące konkretne „emocje” są bardzo proste i przywodzą na myśl prymitywne skojarzenia. Bo czy rzeczywiście maszyny będą kiedykolwiek w stanie nauczyć nas czegoś tak ludzkiego jak emocje?

Autorzy projektu: Karol Osikowicz, Saskia Milanowska, Martyna Wyszyńska, Magdalena Zawistowska, Dominik Makowski

antydystopia_poduszka_2

„Bańki”

antydystopia_banka

Algorytmy sterują naszymi wyborami w mediach społecznościowych, wtłaczając nas w bańki informacyjne odpowiadające naszym poglądom we wszelkich dyskursach. Zamykają nas w poczuciu komfortu płynącego z zapewnienia o słuszności naszej racji. Nie zdajemy sobie sprawy, że jesteśmy zamknięci w naszej autopropagandzie. Często pozostając zaślepieni, nie uświadamiamy sobie lub nie chcemy sobie uświadamiać, ile płynie z tego ograniczeń. Bańki zasadzają się często na spolaryzowanych treściach. Dotykają tematów światopoglądowych związanych z polityką. To rozwarstwienie idealnie obrazuje stosunek do problemu azylowego, ludzi z różnych baniek. Można go określić jako empatyczny, obojętny bądź nienawistny. Wykazując jeden z nich, będzie nam trudno czytać, oglądać i słuchać czegoś, co nie zostało do nas dokładnie dostosowane. Czy nasza bańka nami manipuluje? Czy możemy więc zaufać swoim wyborom?

Autorzy projektu: Zuzanna Piwek, Maja Miłoszewska, Alicja Strot, Wiktoria Bloch, Maja Owcarz

„E-DEN”

Gdy cała natura została spieniężona, a zasoby Ziemi wyeksploatowane do maksimum, najbogatsi w końcu mogą odpocząć, zrelaksować się. Nikt im nie przeszkadza, mogą zająć się swoim prywatnym ogródkiem. E-DEN zapewnia im rozrywkę bez zmartwień, zaspokojenie rozkojarzonych potrzeb. Naszych roślin nie trzeba podlewać, wystarczy je podłączyć do prądu. Nie potrzebują też światła, mogą je emitować same. Dodadzą bodźców w hiperinteraktywnej rzeczywistości! Konsekwencje braku natury? Nie konsekwencje, a raczej plusy: postęp technologiczny! Dawno już rozwinięty kapitalizm doprowadził do katastrofy klimatycznej. Żyjemy w megacities, schowani w betonie przed upałem, nie istnieje nic poza wieżowcami. To budynki rosną, nie drzewa. Migrowaliśmy tam, gdzie da się żyć, a ilość takich miejsc jest już naprawdę ograniczona i w pełni zależna od kapitału. Dlatego jeśli należysz do 1% populacji niezajętego ciągłą walką o przetrwanie i zmiana miejsca zamieszkania ze względu na warunki klimatyczne Ci nie grozi, nie pozostaje nic innego, jak zrelaksować się i pobawić naturą.

Autorzy projektu: Bugusia Gręda, Mikołaj Wnukowski, Marek Woźniak

antydystopia_e-den

„Enviroskop”

antydystopia_enviroskop

To indywidualna diagnoza środowiskowa, która przypisze Cię do typu społecznego o właściwej przyszłości klimatycznej. Generalne prognozy nie zdały egzaminu. Pozostajemy nieporuszeni wobec tragedii dotykającej planetę. Jedna osoba nic nie zmieni. A jedna z sześciu typów? Sprawdź, do którego należysz Ty i Twoi znajomi, a następnie przemieszczaj się po skali szkodliwości klimatycznej. Jeśli wyrok wydany na planetę jest OK, Twoja diagnoza chyba również.

Autorzy projektu: Izabela Fila, Maciej Kozieł, Martyna Czajka

Zdjęcia: Karol Osikowicz, student trzeciego semestru School of Ideas

 

flickr icon 0 Więcej zdjęć na Flickr »