Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Centrum Badań nad Bullyingiem (BRC)

Instytut Psychologii

Głównym obszarem działalności centrum są zaawansowane badania naukowe oraz prace rozwojowe dotyczące dynamiki grup rówieśniczych wśród dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. Podejmujemy działania skupiające się na analizie relacji w środowiskach szkolnych, instytucjach edukacyjnych i sportowych, a także w alternatywnych grupach rówieśniczych, uwzględniając także znaczenie wsparcia rodzinnego.

Centrum Badań nad Bullyingiem USWPS

Nasza
działalność

Szczególną uwagę poświęcamy badaniu negatywnych zjawisk interpersonalnych, takich jak bullying – rozumiany jako społeczny proces długotrwałego i celowego prześladowania oraz wykluczania jednostki o niższej pozycji w hierarchii rówieśniczej. Ze względu na powszechność i szkodliwość tego zjawiska opracowujemy, testujemy oraz wdrażamy skuteczne rozwiązania prewencyjne i interwencyjne, które znajdują zastosowanie w praktyce szkolnej.

Cele badawcze Centrum Badań nad Bullyingiem

  1. Rozwój narzędzi badawczych opartych na paradygmacie kontekstowym i interpretacyjnym – zespół centrum dąży do opracowania nowych metod pomiaru zjawiska bullyingu, które uwzględniają nie tylko behawioralne aspekty zachowań agresywnych, ale także ich społeczny kontekst i subiektywne doświadczenia ofiar. Celem jest stworzenie narzędzi umożliwiających lepsze zrozumienie mechanizmów psychospołecznych podtrzymujących bullying.
  2. Analiza percepcji i dotkliwości doświadczeń bullyingowych – zespół prowadzi badania jakościowe, które pozwolą uchwycić, w jaki sposób ofiary interpretują działania sprawców oraz jak postrzegane zachowania wpływają na ich emocje, samoocenę, relacje społeczne i wyniki edukacyjne.
  3. Identyfikacja czynników kontekstowych wpływających na doświadczenie bullyingu – kolejnym obszarem badań jest analiza kontekstu społecznego, w tym norm panujących w grupach rówieśniczych, klimatu szkolnego oraz relacji interpersonalnych, które mogą nasilać lub łagodzić skutki bullyingu.
  4. Tworzenie praktycznych rekomendacji – na podstawie wyników badań członkowie zespołu będą opracowywać rekomendacje dotyczące działań prewencyjnych i interwencyjnych, które pomogą szkołom, nauczycielom oraz rodzicom skutecznie przeciwdziałać zjawisku bullyingu i wspierać uczniów doświadczających prześladowania rówieśniczego.
  • Augustyniak-Laube, Wojciech
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Nie
    Imię i nazwisko
    Wojciech Augustyniak-Laube
    Tytuł
    mgr
    Miasto
    katowice
    Instytut
    Centrum Badań nad Bullyingiem (BRC)
    mgr Wojciech Augustyniak-Laubeabsolwent psychologii
  • Kaczan, Radosław
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Radosław Kaczan
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    psychologia
    Specjalizacja
    Psycholog
    Stanowisko
    adiunkt
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Psychologii Poznawczej, Rozwoju i Edukacji","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    psychologia-rozwojowa
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Bullyingiem","Nazwa odmieniona":""}}
    Wydział
    Array
    Instytut
    Centrum Badań nad Bullyingiem (BRC)
    Funkcja w Instytucie
    []
    dr Radosław Kaczanpsycholog rozwoju człowieka
  • Mróz, Jakub T.
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Nie
    Tytuł
    mgr
    Imię i nazwisko
    Jakub T. Mróz
    Miasto
    katowice
    Instytut
    Centrum Badań nad Bullyingiem (BRC)
    mgr Jakub T. Mrózabsolwent psychologii
  • Rycielski, Piotr
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Piotr Rycielski
    Specjalizacja
    Specjalista ds. psychometrii
    Miasto
    warszawa
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Projektowania w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Spo\u0142ecznych Zastosowa\u0144 Nowych Technologii","Nazwa odmieniona":""}}
    Dyscyplina
    psychologia
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Bullyingiem","Nazwa odmieniona":""}}
    Instytut
    Centrum Badań nad Bullyingiem (BRC)
    Wydział
    Array
    Funkcja w Instytucie
    []
    dr Piotr RycielskiSpecjalista ds. psychometrii

Współpracownicy i współpracowniczki

  • Bielecki, Maksymilian Wydział Projektowania w Warszawie
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Maksymilian Bielecki
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    psychologia
    Specjalizacja
    Psycholog, neurokognitywista
    Stanowisko
    adiunkt
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Projektowania w Warszawie","Nazwa odmieniona":""},"funkcja-na-wydziale1":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Otwarta pracownia sztucznej inteligencji","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Innowacji Spo\u0142ecznych i Ekonomicznych HumanTech","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Informatyki","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    Array
    Wydział
    Array
    Instytut
    Array
    dr Maksymilian Bieleckipsycholog, neurokognitywista
  • Hełka, Anna Wydział Psychologii w Katowicach
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Anna Hełka
    Miasto
    katowice
    Dyscyplina
    psychologia
    Specjalizacja
    Psycholog biznesu
    Stanowisko
    adiunkt
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Katowicach","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Og\u00f3lnej, Spo\u0142ecznej i Organizacji","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Zachowaniami Ekonomicznymi","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    psychologia-biznesu
    Wydział
    Array
    Instytut
    Array
    dr Anna Hełkapsycholog biznesu z ponad 15-letnim stażem w HR, szkoleniach oraz badaniach z zakresu psychologii ekonomicznej
  • Pyżalski, Jacek Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    Etatowy
    Nie
    Specjalizacja
    Pedagog, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    Biogram
    Nie
    Tytuł
    dr hab.
    Imię i nazwisko
    Jacek Pyżalski
    dr hab. Jacek Pyżalskipedagog, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Realizowane
    projekty

    Centrum realizuje projekty naukowe dotyczące zjawiska bullyingu.

    Równia pochyła prześladowania rówieśniczego (bullyingu) – co dalej?

    Celem projektu badawczego jest sprawdzenie w jaki sposób osoby dorosłe interpretują konsekwencje doświadczania bullyingu w swoim życiu. Jednocześnie celem jest uzupełnienie teorii równi Pochyłej prześladowania rówieśniczego (bullyingu) którą w 2021 roku opracowaliśmy wraz z zespołem R. Thornberga (Wójcik i inni, 2022), zatrzymując się na momencie ukończenia szkoły ponadpodstawowej prze osoby będące ofiarami bullyingu (ilustracja teorii poniżej). Teraz chcemy zapytać „Co było dalej?”. W proponowanym projekcie będziemy starali się określić konsekwencje występujące po ukończeniu szkoły ponadpodstwowej, a związane bezpośrednio z wypracowanymi strategiami radzenia sobie z sytuacją bullyingu (np. izolacja, unikanie sytuacji społecznych) oraz. stosowanymi atrybucjami przyczyn zachowań uczniów w klasie (wewnętrzne, stabilne, niekontrolowane).

    Schemat prześladowania rówieśniczego
    Schemat prześladowania rówieśniczego