Centrum Badań nad Bullyingiem (BRC)
Instytut Psychologii
Głównym obszarem działalności centrum są zaawansowane badania naukowe oraz prace rozwojowe dotyczące dynamiki grup rówieśniczych wśród dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. Podejmujemy działania skupiające się na analizie relacji w środowiskach szkolnych, instytucjach edukacyjnych i sportowych, a także w alternatywnych grupach rówieśniczych, uwzględniając także znaczenie wsparcia rodzinnego.

Nasza
działalność
Szczególną uwagę poświęcamy badaniu negatywnych zjawisk interpersonalnych, takich jak bullying – rozumiany jako społeczny proces długotrwałego i celowego prześladowania oraz wykluczania jednostki o niższej pozycji w hierarchii rówieśniczej. Ze względu na powszechność i szkodliwość tego zjawiska opracowujemy, testujemy oraz wdrażamy skuteczne rozwiązania prewencyjne i interwencyjne, które znajdują zastosowanie w praktyce szkolnej.
Cele badawcze Centrum Badań nad Bullyingiem
- Rozwój narzędzi badawczych opartych na paradygmacie kontekstowym i interpretacyjnym – zespół centrum dąży do opracowania nowych metod pomiaru zjawiska bullyingu, które uwzględniają nie tylko behawioralne aspekty zachowań agresywnych, ale także ich społeczny kontekst i subiektywne doświadczenia ofiar. Celem jest stworzenie narzędzi umożliwiających lepsze zrozumienie mechanizmów psychospołecznych podtrzymujących bullying.
- Analiza percepcji i dotkliwości doświadczeń bullyingowych – zespół prowadzi badania jakościowe, które pozwolą uchwycić, w jaki sposób ofiary interpretują działania sprawców oraz jak postrzegane zachowania wpływają na ich emocje, samoocenę, relacje społeczne i wyniki edukacyjne.
- Identyfikacja czynników kontekstowych wpływających na doświadczenie bullyingu – kolejnym obszarem badań jest analiza kontekstu społecznego, w tym norm panujących w grupach rówieśniczych, klimatu szkolnego oraz relacji interpersonalnych, które mogą nasilać lub łagodzić skutki bullyingu.
- Tworzenie praktycznych rekomendacji – na podstawie wyników badań członkowie zespołu będą opracowywać rekomendacje dotyczące działań prewencyjnych i interwencyjnych, które pomogą szkołom, nauczycielom oraz rodzicom skutecznie przeciwdziałać zjawisku bullyingu i wspierać uczniów doświadczających prześladowania rówieśniczego.
Nasz
zespół

kierowniczka
psycholog, zajmuje się psychologią społeczności, zagadnieniami przemocy szkolnej i prześladowania w grupie rówieśniczej
-
Kaczan, RadosławEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoRadosław KaczanEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastowarszawaDyscyplinapsychologiaSpecjalizacjaPsychologStanowiskoadiunktFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Psychologii Poznawczej, Rozwoju i Edukacji","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniapsychologia-rozwojowaFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Bullyingiem","Nazwa odmieniona":""}}WydziałArrayInstytutCentrum Badań nad Bullyingiem (BRC)Funkcja w Instytucie[]
-
Mróz, Jakub T.EtatowyNieBiogramNieTytułmgrImię i nazwiskoJakub T. MrózMiastokatowiceInstytutCentrum Badań nad Bullyingiem (BRC)
-
Rycielski, PiotrEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoPiotr RycielskiSpecjalizacjaSpecjalista ds. psychometriiEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastowarszawaFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Projektowania w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Spo\u0142ecznych Zastosowa\u0144 Nowych Technologii","Nazwa odmieniona":""}}DyscyplinapsychologiaFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Bullyingiem","Nazwa odmieniona":""}}InstytutCentrum Badań nad Bullyingiem (BRC)WydziałArrayFunkcja w Instytucie[]

Współpracownicy i współpracowniczki



Realizowane
projekty
Centrum realizuje projekty naukowe dotyczące zjawiska bullyingu.
Równia pochyła prześladowania rówieśniczego (bullyingu) – co dalej?
Celem projektu badawczego jest sprawdzenie w jaki sposób osoby dorosłe interpretują konsekwencje doświadczania bullyingu w swoim życiu. Jednocześnie celem jest uzupełnienie teorii równi Pochyłej prześladowania rówieśniczego (bullyingu) którą w 2021 roku opracowaliśmy wraz z zespołem R. Thornberga (Wójcik i inni, 2022), zatrzymując się na momencie ukończenia szkoły ponadpodstawowej prze osoby będące ofiarami bullyingu (ilustracja teorii poniżej). Teraz chcemy zapytać „Co było dalej?”. W proponowanym projekcie będziemy starali się określić konsekwencje występujące po ukończeniu szkoły ponadpodstwowej, a związane bezpośrednio z wypracowanymi strategiami radzenia sobie z sytuacją bullyingu (np. izolacja, unikanie sytuacji społecznych) oraz. stosowanymi atrybucjami przyczyn zachowań uczniów w klasie (wewnętrzne, stabilne, niekontrolowane).
