O studiach
Studia podyplomowe z psychologii dzieci i młodzieży to propozycja dla rodziców, opiekunek i opiekunów, nauczycielek i nauczycieli oraz innych osób mających kontakt z dziećmi i nastolatkami. Nasz program zwiera wiele obszarów funkcjonowania dzieci i młodzieży oraz ich środowiska.
Uczestniczki i uczestnicy zdobywają praktyczną wiedzę o psychologii dziecka i adolescenta, obejmującą etapy rozwoju, wyzwania wychowawcze, objawy kryzysów rozwojowych, profilaktykę i diagnozę zaburzeń psychicznych oraz skuteczne metody interwencji. Mają okazję nabywać nowe umiejętności praktyczne pod okiem doświadczonych psycholożek i psychologów, pedagożek i pedagogów, terapeutek, oraz superwizorek..
Nasze absolwentki i absolwenci są w szerokim zakresie przygotowani do pracy z dziećmi i młodzieżą w każdym wieku. Potrafią rozpoznać trudności przygotować plan terapeutyczny zapewniając swoim podopiecznym kompleksową opiekę i wspierać ich rozwój.
Więcej informacji o studiach
Wśród zagadnień omawianych w toku studiów są m.in.:
- spektrum autyzmu
- nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD, ADD)
- zaburzenia integracji sensorycznej (SI) – dzieci nadwrażliwe i o obniżonej wrażliwości
- niepełnosprawności: intelektualna, ruchowa, wzrokowa, słuchowa
- trudności edukacyjne
- depresja, samobójstwa, lęki
- zachowania agresywne i opozycyjno-buntownicze
- uzależnienia
- zaburzenia odżywiania
- sytuacja rozwodu
- mediacje rodzinne i rówieśnicze
- przemoc rówieśnicza i bullig
- praca z grupami dzieci i młodzieży

Zmieniający się świat powoduje, że często nie rozumiemy naszych podopiecznych – w ich wychowaniu nie możemy odnieść się do własnych doświadczeń, ponieważ warunki, w jakich dorastaliśmy, były zupełnie inne niż obecne. (...) Wynikające z wielu przyczyn trudności w sferze komunikacji wywołują u dorosłych napięcie i poczucie bezradności. Czytaj więcej

Anna Olczak-Stawicka
kierowniczka studiów podyplomowych
Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian zachodzących w życiu społecznym, zwyczajach i poglądach w sferze obyczajowości. W istotny sposób zmieniają się także poglądy w sferze wychowania dzieci i młodzieży. Zmieniający się świat powoduje, że często nie rozumiemy naszych podopiecznych – w ich wychowaniu nie możemy odnieść się do własnych doświadczeń, ponieważ warunki, w jakich dorastaliśmy, były zupełnie inne niż obecne. Pracując z rodzicami i dziećmi, konsultując pracę nauczycieli oraz terapeutów, zauważam, że zarówno w środowisku domowym, jak i szkolnym występuje wiele istotnych trudności w budowaniu nowoczesnego systemu wychowania w kontekście poszanowania praw dziecka oraz realizacji jego potrzeb rozwojowych. Wynikające z wielu przyczyn trudności w sferze komunikacji wywołują u dorosłych napięcie i poczucie bezradności. Studia podyplomowe na kierunku psychologia dziecka adresowane są do nauczycieli, wychowawców, osób pracujących z rodzinami i rodziców. Zostały pomyślane w ten sposób, aby umożliwić zdobywanie zarówno wiedzy, jak i umiejętności wychowawczych poprzez solidną porcję treningu w ramach praktycznych zajęć warsztatowych. Pozwoli to na wzmocnienie kompetencji wychowawczych absolwentów studiów, co poskutkuje poprawą relacji z podopiecznymi i lepszymi rezultatami pracy z wychowankami.
kierowniczka studiów podyplomowych

Czy to studia dla ciebie?
Studia są adresowane do wszystkich osób, które mają regularny kontakt z dziećmi.
To idealny kierunek dla:
- rodziców i przyszłych rodziców
- rodziców zastępczych i adopcyjnych
- nauczycielek i nauczycieli
- nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego
- pedagożek i pedagogów
- wychowawczyń i wychowawców
- opiekunek i opiekunów dziecięcych
- psycholożek i psychologów
- asystentek i asystentów rodzinnych
- kuratorek i kuratorów rodzinnych
- pracownic i pracowników opieki społecznej
- pracownic i pracowników domów dziecka
- pracownic i pracowników ośrodków szkolno-wychowawczych
Dlaczego warto?

- Zrozumiesz rozwój dzieci i młodzieży w obszarach funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego, społecznego, psychoseksualnego.
- Zyskasz specjalistyczną wiedzę na temat rozmaitych problemów wychowawczych. Dowiesz się, jak możesz im zapobiec i co możesz zrobić, gdy się pojawią.
- Dzięki zajęciom warsztatowym i superwizyjnym już podczas studiów zdobędziesz praktyczne doświadczenie w pracy z dziećmi.
- Nauczysz się odpowiednio postępować z dziećmi wymagającymi szczególnej uwagi, włączając w to dzieci z zaburzeniami zachowania.
- Ukończone studia podyplomowe umożliwią Ci dalszy rozwój zawodowy w obszarze pracy z dziećmi i młodzieżą.

Program studiów
Blok tematyczny
Psychologiczne podstawy rozwoju dziecka
(15 godz.)
Adaptacja: rozwój struktury funkcji psychicznych – spostrzeganie, pamięć, uwaga, wyobraźnia, myślenie pojęciowe.
Kryzysy strukturalne w rozwoju wg Lwa S. Wygotskiego.
Okresy kryzysów rozwojowych w rozwoju psychospołecznym wg Erika H. Eriksona.
Teoria Rozwoju Poznawczego Jeana Piageta.
Formowanie tożsamości psycho-społecznej a aktualność historyczna
Blok tematyczny
Współczesna psychologia wychowawcza, komunikacja i praca z rodzinami
(15 godz.)
Koncepcje psychologii humanistycznej jako geneza wychowania partnerskiego i demokratycznego w klimacie empatii i wzajemnego szacunku ( Adler, Dreikurs, Rogers, Gordon).
Koncepcje i wkład Jeespera Juula. Główne założenia i praktyka.
Porozumienie bez Przemocy (NVC). Model komunikacji.
Pozytywna dyscyplina
Podstawowe założenia i odniesienia do praktyki.
Blok tematyczny
Przemoc wobec dzieci/krzywdzenie dzieci
(10 godz.)
Definicja i obszary krzywdzenia: psychiczne, fizyczne, wykorzystanie seksualne, zaniedbanie. Syndrom dziecka maltretowanego. Zespół dziecka potrząsanego.
Mechanizmy przemocy: PTSD, syndrom wyuczonej bezradności, pranie mózgu, wiktymizacja pierwotna i wtórna, syndrom sztokholmski, spirala przemocy , mechanizm psychologicznej pułapki.
Podejrzenie przemocy w rodzinie, a procedura Niebieskiej Karty po nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
Blok tematyczny
System rodzinny i jego funkcjonowanie
(40 godz.)
Charakterystyka stylów wychowawczych ( autorytarny, permisywny, autorytatywny, zaniedbujący).
Rodzina i jej funkcjonowanie - pozytywny i negatywny wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka.
Teorie funkcjonowania rodziny.
Metody diagnozy środowiska rodzinnego
Proces rozwodowy i jego konsekwencje dla dziecka.
Rodzina z problemem alkoholowym
Blok tematyczny
Praca z dzieckiem trudnym w domu, przedszkolu i szkole
(70 godz.)
Zasady i metody pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą w socjoterapii.
Zasady i metody pracy indywidualnej z dziećmi i młodzieżą w ujęciu behawioralnym i systemowym (ADHD)
Nastolatek w świecie substancji psychoaktywnych.
Czynniki ryzyka związane z używaniem substancji psychoaktywnych przez nastolatka
Profilaktyka uzależnień i interwencja kryzysowa w pracy z nastolatkami
Uzależnienia behawioralne
Zaburzenia internalizacyjne
Zaburzenia eksternalizacyjne
Zaburzenia odżywiania
Neuroatypowy proces rozwoju dzieci i młodzieży (wprowadzenie do spektrum autyzmu w najnowszym ujęciu)
Blok tematyczny
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy psychopedagogicznej dziecku trudnemu
(10 godz.)
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach systemu oświaty
Poziomy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty
Cele działalności i zadania instytucjonalnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczycieli i specjalistów w zakresie udzielania dzieciom młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach
Analiza opinii i orzeczeń wydawanych przez publiczne PPP
Tworzenie IPET
Blok tematyczny
Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży. Współczesne zagadnienia
(20 godz.)
Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży
Młodzież LGBTQ w szkole i gabinecie
rozróżnienie pojęć ( w tym niebinarność, orientacja seksualna, tożsamość płciowa, dysforia, tranzycja itd.)
wsparcie i terapia psychoedukacji młodych, rodziców i nauczycieli, rzetelne źródła i dostosowane materiały
dostosowanie środowiska edukacyjnego wobec osób nieheteronormatywnych
proces tranzycji osób z dysforią płciową
dysforia i jej przebieg w przypadku ASD, szczególnie dziewcząt w spektrum
Organizacja nauki
Studia trwają dwa semestry i obejmują 180 godzin dydaktycznych. Zjazdy odbywają się co 3–4 tygodnie w piątki (od 16.00), soboty i niedziele.
Zajęcia realizowane są w formule hybrydowej – 3–4 zjazdy odbędą się online, a pozostałe w poznańskiej filii Uniwersytetu SWPS lub innym budynku wynajmowanym przez uczelnię.
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Warunki zaliczenia
- aktywna obecność na min. 80 proc. zajęć
- opracowanie i obrona projektu stanowiącego opis indywidualnej pracy z dzieckiem bądź opis pracy ze środowiskiem wychowawczym dziecka
- wykazanie się wiedzą z zakresu wybranych zagadnień teoretycznych
- w przypadku osób nie pracujących bezpośrednio z dziećmi i rodziną – napisanie i obrona pracy teoretycznej z zakresu psychologii dziecka i jego środowiska
Dokument ukończenia studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.

Kadra
Zajęcia prowadzą osoby z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi i rodzinami – psychologowie, certyfikowani psychoterapeuci, mediatorzy rodzinni oraz nauczyciele dyplomowani.
Kierowniczka studiów podyplomowych

Rekrutacja
Zasady rekrutacji
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
- Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
- Załącz odpowiednie dokumenty
- Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
- Rozpocznij studiowanie
Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
Na studia zapisujesz się online.
Po kliknięciu przycisku „Aplikuj” zostaniesz przekierowany do formularza zgłoszeniowego.
Nasz system poprowadzi Cię przez cały proces rekrutacji.
Przygotuj:
- skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych
Załącz odpowiednie dokumenty
W trakcie wypełniania formularza załączasz skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Pamiętaj!
- Dokumenty powinny mieć format JPG.
- Wszystkie skany/zdjęcia muszą być czytelne.
Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
Opłatę wnosisz za pośrednictwem platformy PayU podczas wypełniania formularza rekrutacyjnego.
Uwaga!
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Rozpocznij studiowanie
Na adres mailowy podany w formularzu dostaniesz powiadomienie o statusie Twojej aplikacji. O przyjęciu na studia poinformujemy Cię w osobnym mailu, a informacje dotyczące pierwszego zjazdu wyślemy na 7 dni przed rozpoczęciem nauki.
Pamiętaj!
- Liczba miejsc jest ograniczona.
- O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.

Opłaty
Opłata rekrutacyjna: 300 PLN
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Opłata za rok studiów (2025-2026)
Wysokość raty | Łączny koszt studiów | |
---|---|---|
Zapłać w 10 ratach | 730 PLN | 7 300 PLN |
Zapłać w 2 ratach | 3 400 PLN | 6 800 PLN |
Zapłać w 1 racie | 6 400 PLN | 6 400 PLN |
Słuchacze wpłacają czesne na na indywidualne subkonta podane w Wirtualnej Uczelni. Termin płatności 1. raty upływa 5 października dla studiów rozpoczynających się jesienią oraz 5 marca dla studiów rozpoczynających się wiosną.