Dla kogo?
- Dla nauczycieli, wychowawców, opiekunów i rodziców.
Kontakt
- tel: 61 27 11 251
- e-mail: [email protected]
- Koordynator kierunku: Weronika Balicka
Psychologia dziecka
Profilaktyka trudności wychowawczych
- Rekrutacja zakończona.
Zajęcia będą prowadzone online lub w formie hybrydowej (online lub offline).
O studiach
„Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian zachodzących w życiu społecznym, zwyczajów, poglądów w sferze obyczajowości. W istotny sposób zmieniają się także poglądy w sferze wychowania dzieci i młodzieży. Zmieniający się świat powoduje, że często nie rozumiemy naszych podopiecznych - w ich wychowaniu nie możemy odnieść się do własnych doświadczeń, ponieważ warunki w jakich dorastaliśmy były zupełnie inne niż obecne. Pracując z rodzicami i dziećmi, konsultując pracę nauczycieli oraz terapeutów, zauważam, że zarówno w środowisku domowym, jak i szkolnym, występuje wiele istotnych trudności w budowaniu nowoczesnego systemu wychowania w kontekście poszanowania praw dziecka oraz realizacji jego potrzeb rozwojowych. Wynikające z wielu przyczyn trudności w sferze komunikacji, wywołują u dorosłych napięcie i poczucie bezradności.
Studia podyplomowe „Psychologia dziecka" adresowane są do nauczycieli, wychowawców, osób pracujących z rodzinami oraz z rodzicami. Zostały one pomyślane w ten sposób, aby umożliwić zarówno zdobywanie wiedzy, jak i umiejętności wychowawczych poprzez solidną porcję treningu w ramach praktycznych zajęć warsztatowych. Pozwoli to na wzmocnienie poczucia kompetencji wychowawczych absolwentów studiów, skutkujących poprawą relacji z podopiecznymi i lepszymi rezultatami pracy z wychowankami”.
Barbara Kosmowska
kierownik studiów podyplomowych
Adresaci studiów
Studia są adresowane zarówno do nauczycieli i wychowawców przedszkoli i szkół, jak również do osób zajmujących się szeroko pojętą pomocą psycho-pedagogiczną dzieciom i młodzieży, a także do rodziców, którzy chcieliby wesprzeć się fachową i praktyczną wiedzą na temat profilaktyki trudności wychowawczych. Do studiowania zapraszamy asystentów i kuratorów rodzinnych, pracowników opieki społecznej, pracowników merytorycznych Domów Dziecka, Rodzinnych Domów Dziecka oraz Ośrodków Szkolno-Wychowawczych. Krótko mówiąc, mile widziani będą wszyscy zainteresowani proponowaną tematyką studiów.
Cel
Obecnie rodzice, wychowawcy, opiekunowie spotykają się coraz częściej niezrozumiałym zachowaniem dzieci i młodzieży oraz reakcjami emocjonalnymi, które budzić mogą złość, lęk, bezradność dorosłych. Oni i jak ich podopieczni podlegają procesom biologicznym, psychicznym i społecznym, które wpływają na funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne. Każdy etap rozwoju kieruje się swoimi prawami, których znajomość jest niezbędna do udzielenia prawidłowej i efektywnej pomocy psychologicznej. Konieczna jest również orientacja w podstawowych problemach z zakresu psychopatologii oraz doświadczanych trudności w środowisku rodzinnym i rówieśniczym.
Studia przygotują uczestników zarówno teoretycznie, jak i praktycznie do działań diagnostycznych, interwencyjnych i profilaktyki - związanych z problemem dziecka trudnego. Kontakt z doświadczonymi specjalistami pozwoli absolwentom kierunku zdobytą wiedzę wykorzystać w pracy z dzieckiem zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Dlaczego warto?
- Studia są skierowane nie tylko do nauczycieli, wychowawców, ale również do rodziców.
- Kadra to doświadczeni specjaliści.
- Dzięki studiom Słuchacze zdobędą fachową i praktyczną wiedzę na temat profilaktyki trudności wychowawczych.
- Zajęcia w przeważającej ilości prowadzone są w formie praktycznych warsztatów.
Czas trwania:
2 semestry, 180 godzin, 30 punktów ECTS
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia studiów jest aktywna obecność na co najmniej 80% godzin zajęć dydaktycznych, opracowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz przygotowanie opisu indywidualnej pracy z dzieckiem, bądź ze środowiskiem wychowawczym dziecka. Absolwenci uzyskują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Organizacja nauki
Studia trwają 9 miesięcy. Zajęcia odbywają się co trzy-cztery tygodnie, w piątki (od 16.00), soboty i niedziele w siedzibie Filii Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, przy ul. gen. T. Kutrzeby 10 lub w innym budynku wynajmowanym przez Uczelnię. Studia są planowane w formie hybrydowej tj. 3-4 zjazdy będą realizowane w formie online, a pozostałe w budynku, o ile sytuacja pandemiczna na to pozwoli.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
W razie potrzeby jesteśmy gotowi do prowadzenia zajęć w trybie online.
Zajęcia przygotują uczestników zarówno teoretycznie, jak i praktycznie do działań diagnostycznych, interwencyjnych i profilaktyki, które są związane z problemami dziecka trudnego. W ramach zajęć warsztatowych poznają Państwo zasady pracy behawioralnej i systemowej w przedszkolach i szkołach, szczegółowo omówimy metody postępowania z dziećmi z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, zaburzeniami zachowania z uwzględnieniem zaburzeń opozycyjno-buntowniczych. Zapoznamy Państwa z podstawowymi zagadnieniami depresji dziecięcej, zachowań suicydalnych oraz uzależnień m.in. od substancji psychoaktywnych, telefonu, gier komputerowych, zakupów oraz hazardu on-line. Naszym celem jest także przybliżenie Państwu zachowań dzieci i młodzieży związanych z ich rozwojem psychoseksualnym oraz sposób radzenia sobie z tymi zachowaniami. Ponadto przedstawimy temat diagnozy systemu rodzinnego z wykorzystaniem dostępnych metod diagnostycznych. Program uwzględnia również tematykę niepełnosprawności dzieci (wzrokowa, słuchowa, ruchowa, intelektualna) oraz przybliża problemy dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Doświadczony prowadzący wyjaśni wątpliwości związane z zagadnieniami prawnymi w zakresie systemu oświaty. Ponadto w cyklu zajęć warsztatowych prowadzone będą zajęcia superwizyjne, podczas których będziemy rozwiązywać konkretne problemy, które napotykacie Państwo w swojej pracy. Wykłady teoretyczne przypomną i uporządkują wiedzę, która jest niezbędna do prawidłowego rozróżnienia normy i patologii w omawianych sytuacjach. Problemy będą mogły być poddane głębszej analizie poprzez wprowadzenie rozumienia psychodynamicznego i psychoanalitycznego.
I. Podstawy kulturowego rozwoju dziecka – wykład 15 godz.
- Adaptacja: rozwój struktury funkcji psychicznych – spostrzeganie, pamięć, uwaga, wyobraźnia, myślenie pojęciowe
- Kryzysy strukturalne w rozwoju wg Lwa S. Wygotskiego – kryzys 1. roku, kryzys 3. roku, kryzys 7. roku, kryzys 11. roku i kryzys 13. roku oraz ich znaczenie dla rozwoju struktury funkcjonalnej i dowolnego zachowania
- Okresy kryzysów rozwojowych w rozwoju psychospołecznym wg Erika H. Eriksona
- System środowisk wychowawczych w okresie dzieciństwa i dorastania
- Formowanie tożsamości psycho-społecznej a aktualność historyczna
II. Wczesna diagnostyka okresów kryzysów w rozwoju – wykład 15 godz.
- Geneza i przebieg wybranych zaburzeń w ujęciu rozwojowym: autyzm i jego spektrum
- Symptomatologia omawianych zaburzeń rozwojowych
- Wskazania do interwencji i terapii
III. Profilaktyka okresów kryzysu w rozwoju – wykład 15 godz.
- Diagnoza przebiegu kryzysu rozwojowego oraz podstawowe zasady dotyczące interwencji modelu cykliczno-fazowego rozwoju
- Interwencja bezpośrednia – model rozmowy interwencyjnej w kontakcie indywidualnym
- Interwencja pośrednia – projektowanie systemu społecznego na rzecz pozytywnego rozwoju dzieci i młodzieży
IV. Czynniki ryzyka prawidłowego przebiegu okresów kryzysu i ich rozpoznawanie – warsztat 30 godz.
- Biologiczne uwarunkowania prawidłowego przebiegu rozwoju
- Czynniki ryzyka prawidłowego rozwoju psychoseksualnego u dzieci i młodzieży
- Rodzina i jej funkcjonowanie – pozytywny i negatywny wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka
V. Skutki niepomyślnego przejścia okresów kryzysu i utrwalania się jego symptomów – warsztat 30 godz.
- Ograniczenia możliwości poznawczych u dzieci i młodzieży – diagnoza i terapia
- Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – diagnoza i terapia
- Wybrane zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży - diagnoza i terapia
VI. Praca z dzieckiem trudnym w domu, przedszkolu i szkole – warsztat 30 godz.
- Zasady i metody pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą w socjoterapii
- Zasady i metody pracy indywidualnej z dziećmi i młodzieżą w ujęciu behawioralnym i systemowym
- Zasady i metody pracy z uzależnieniami u dzieci i młodzieży oraz syndromem FAS
VII. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy psychopedagogicznej dziecku trudnemu – warsztat 15 godz.
- Prawne podstawy udzielania pomocy psychopedagogicznej
- Polski system udzielania pomocy psychopedagogicznej
- Metody i formy pracy placówek świadczących pomoc psychopedagogiczną dzieciom sprawiającym trudności wychowawcze
VIII. Interwencja środowiskowa – warsztat 30 godz.
- Kształtowanie postaw i umiejętności wychowawczych opiekunów i wychowawców
- Strategie i metody dyscyplinowania dzieci i młodzieży
- Organizowanie czasu i przestrzeni
- Rodzina w sytuacji rozwodu/rozstania
Suma: 180 godz.
Kadra
Rekrutacja
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego. Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń zastrzega możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
Vademecum dla kandydata na studia podyplomowe
Baza wiedzy dla kandydata na studia podyplomowe
Dokumenty do pobrania
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej ilości zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Nawet do 80% dofinansowania na studia podyplomowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców!
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny uzyskał aprobatę PARP i wpis do Bazy Usług Rozwojowych jako podmiot świadczący usługi rozwojowe. Informacje o instytucjach dofinansowujących studia w danym województwie znajdziecie Państwo pod linkiem: http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ w zakładce: Dofinansowanie oraz na stronie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości http://warp.org.pl/oferta/dotacje/
rok akademicki 2022-2023 | |
---|---|
10 rat | 680 zł |
2 raty | 3 150 zł |
1 rata | 5 900 zł |
Opłata rekrutacyjna | 300 zł |
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (opłata bez zniżki wynosi 300 zł – absolwent płaci 0 zł).
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.
Koordynator kierunku
Zapisz się już dziś, zacznij studia w marcu!