O studiach
Dostarczamy pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na zachowanie i przedstawiamy praktyczne metody jej wykorzystania.
Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavior Analysis – ABA) jest nauką, która bada i wykorzystuje prawa uczenia się do rozwiązywania społecznie istotnych problemów. Metody behawioralne są szczególnie przydatne i efektywne w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania.
Biorąc pod uwagę wyzwania, z którymi na co dzień mierzą się profesjonaliści pracujący z osobami o nietypowym rozwoju, zapewniamy słuchaczom również podstawy teoretyczne związane z analizą zachowania i metodami badań behawioralnych. Podkreślamy również wymiar etyczny pracy analityka zachowania.
Więcej informacji o studiach
Nasi absolwenci zdobędą:
- wiedzę na temat analizowania zależności pomiędzy zmiennymi środowiskowymi a zachowaniem,
- wiedzę na temat podstawowych praw rządzących zachowaniem,
- wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w analizie zachowania,
- umiejętności prowadzenia oceny behawioralnej, planowania interwencji i ewaluowania efektywności przeprowadzonej interwencji,
- umiejętności związane z pracą kliniczną z osobami nietypowo rozwijającymi się (głównie z autyzmem),
- umiejętności związane z programowaniem oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych dla osób mających trudności z uczeniem się,
- wiedzę dotyczącą zagadnień etycznych w pracy analityka zachowania.

Według najnowszych danych prezentowanych przez Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) w USA, 1 na 44 dzieci cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Choć istnieje wiele metod terapii dzieci z autyzmem, to terapia behawioralna dostarcza najskuteczniejszych z nich, czego dowiodły wyniki setek badań. Według wielu światowych instytucji i towarzystw, są to oddziaływania, które powinny być wiodącymi w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Czytaj więcej

dr Monika Suchowierska-Stephany, BCBA-D
współkierowniczka merytoryczna studiów
Według najnowszych danych prezentowanych przez Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) w USA, 1 na 44 dzieci cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Choć istnieje wiele metod terapii dzieci z autyzmem, to terapia behawioralna dostarcza najskuteczniejszych z nich, czego dowiodły wyniki setek badań. Według wielu światowych instytucji i towarzystw, są to oddziaływania, które powinny być wiodącymi w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Terapia behawioralna to dynamicznie rozwijający się kierunek psychoterapii, będący częścią równie dynamicznie rozwijającej się dyscypliny naukowej – stosowanej analizy zachowania (SAZ)
Osoby pracujące z wykorzystaniem procedur SAZ, stosują skuteczne metody pomocy dla szerokiej grupy osób potrzebujących, szczególnie dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania. W Polsce działa już 30 ośrodków terapii behawioralnej, ponad 200 licencjonowanych terapeutów i 30 superwizorów behawioralnych. Stosowana analiza zachowania w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania to studia, które stanowią jedną ze ścieżek prowadzących do zdobycia licencji terapeuty behawioralnego, ale przede wszystkim pozwalają nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w pracy terapeuty behawioralnego.
współkierowniczka merytoryczna studiów


Osoby pracujące z wykorzystaniem procedur stosowanej analizy zachowania (SAZ), stosują skuteczne metody pomocy dla szerokiej grupy osób potrzebujących, szczególnie dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Czytaj więcej

prof. dr hab. Paweł Ostaszewski
współkierownik merytoryczny studiów
Według najnowszych danych prezentowanych przez Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) w USA, 1 na 44 dzieci cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Choć istnieje wiele metod terapii dzieci z autyzmem, to terapia behawioralna dostarcza najskuteczniejszych z nich, czego dowiodły wyniki setek badań. Według wielu światowych instytucji i towarzystw, są to oddziaływania, które powinny być wiodącymi w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Terapia behawioralna to dynamicznie rozwijający się kierunek psychoterapii, będący częścią równie dynamicznie rozwijającej się dyscypliny naukowej – stosowanej analizy zachowania (SAZ)
Osoby pracujące z wykorzystaniem procedur SAZ, stosują skuteczne metody pomocy dla szerokiej grupy osób potrzebujących, szczególnie dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania. W Polsce działa już 30 ośrodków terapii behawioralnej, ponad 200 licencjonowanych terapeutów i 30 superwizorów behawioralnych. Stosowana analiza zachowania w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania to studia, które stanowią jedną ze ścieżek prowadzących do zdobycia licencji terapeuty behawioralnego, ale przede wszystkim pozwalają nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w pracy terapeuty behawioralnego.
współkierownik merytoryczny studiów

Czy to studia dla ciebie?
Zapraszamy osoby, które chcą zdobyć licencję terapeuty behawioralnego oraz zyskać wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w pracy.
Zgłoszenia osób, które nie spełniają tych kryteriów, będą rozpatrywane osobno, po zakończeniu zasadniczej rekrutacji, w miarę dostępnych miejsc.
To kierunek dla:
- absolwentów studiów o kierunkach humanistycznych i społecznych (np. psychologia, pedagogika, resocjalizacja, opieka społeczna),
- pracowników przedszkoli i szkół integracyjnych,
- placówek oferujących pomoc osobom (dorosłym i dzieciom) z zaburzeniami rozwoju (szczególnie autyzm, ADHD, upośledzenie umysłowe) i zaburzeniami zachowania,
- członków stowarzyszeń i fundacji na rzecz pomocy ww. grupom,
- pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- osób mających styczność z osobami o zaburzonym rozwoju (np. rodzice, opiekunowie).
Dlaczego warto?

- Kompleksowy program zajęć, obejmujący aż 228 godzin dydaktycznych.
- Odbędziesz 20 godzin stażu w ośrodku świadczącym pomoc dzieciom z autyzmem.
- Zdobędziesz praktyczne umiejętności w zakresie pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania oraz z osobami rozwijającymi się nietypowo.
- Możliwość zdobycia licencji terapeuty behawioralnego nadawanego przez Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej i Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej

Program studiów
Zajęcia w ramach programu:
Podstawowe procesy i pojęcia z analizy zachowania
Eksperymentalna analiza zachowania
Stosowana analiza zachowania I: podstawowe zagadnienia
Stosowana analiza zachowania II: wdrażanie teorii w praktykę
Stosowana analiza zachowania w edukacji
Metody badawcze w analizie zachowania
Stosowana analiza zachowania w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych
Umiejętności społeczne: metody oceny i techniki nauczania
Zachowania trudne: ocena funkcjonalna, metody oddziaływań i kwestie etyczne
Techniki terapii behawioralnej reakcji lękowych
Zagadnienia etyczne dotyczące pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania
Nauka spożywania posiłków (trening jedzenia) i korzystania z toalety (trening czystości)
Staż praktyczny w ośrodku terapeutycznym dla dzieci z autyzmem: zagadnienia empiryczne we wczesnej intensywnej terapii behawioralnej dzieci z autyzmem
Organizacja nauki
Studia trwają dwa semestry i obejmują 228 godzin dydaktycznych zajęć, w tym 20 godzin stażu w ośrodku świadczącym pomoc dzieciom z autyzmem, 144 godziny warsztatów, 48 wykładów w formie zdalnej oraz 16 godzin w formie e-learningu.
Zajęcia odbywają się w formie interaktywnych wykładów zdalnych oraz stacjonarnych warsztatów. Staż w ośrodku prowadzącym terapię odbywa się na ostatnim zjeździe ujętym w planie zajęć.
Studia Podyplomowe są także jedną ze ścieżek umożliwiających ubieganie się o tytuł Terapeuty Behawioralnego, nadawany przez Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej (www.ptpb.pl) i Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej (www.pstb.org).
Hybrydowa forma studiów oznacza, że wybrane zajęcia realizowane są online, a pozostałe odbywają się stacjonarnie. Nie ma możliwości łączenia tych form. Zajęcia stacjonarne odbywają się w siedzibie Uniwersytetu SWPS lub w innym budynku wynajmowanym przez uczelnię.
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Warunki zaliczenia
- Minimum 80% obecności na zajęciach
- Zaliczenie poszczególnych zajęć (test, prezentacja ustna lub praca pisemna).
Dokument ukończenia studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.

Kadra
Zajęcia prowadzone przez wysokiej klasy ekspertów – praktyków, którzy dzielą się swoim wieloletnim doświadczeniem.
-
prof. dr hab.Paweł Ostaszewskiprof. dr hab.psycholog, specjalizuje się w psychologii behawioralnej, psychologii biologicznej i radykalnym behawioryzmie
-
Kierownicy studiów w Warszawie
-
prof. dr hab.Przemysław Bąbelprof. dr hab.kierownik studiów podyplomowych SAZ na Uniwersytecie SWPS w Katowicach
-
drKatarzyna Bąbik-Bronićdrpsycholog, certyfikowany analityk zachowania, licencjonowany terapeuta i superwizor behawioralny PLTB
-
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPSWojciech Białaszekdr hab., prof. Uniwersytetu SWPSpsycholog, zajmuje się badaniem wpływu czasu i niepewności na podejmowanie decyzji oraz analizą zachowania
-
-
drNela Grzegorczyk-Dłuciakdrpedagog wieloprofilowy usprawniania i specjalny, terapeuta i superwizor behawioralny
-
-
-
-
mgrNatalia Ploch-Berniermgrpsycholożka z przygotowaniem pedagogicznym, certyfikowana analityczka zachowania (BCBA), terapeutka behawioralna PLTB
-

Rekrutacja
Zasady rekrutacji
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek.
W pierwszej kolejności przyjmowani są kandydaci po studiach II stopnia lub jednolitych studiach magisterskich.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
- Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
- Załącz odpowiednie dokumenty
- Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
- Rozpocznij studiowanie
Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
Na studia zapisujesz się online.
Po kliknięciu przycisku „Aplikuj” zostaniesz przekierowany do formularza zgłoszeniowego.
Nasz system poprowadzi Cię przez cały proces rekrutacji.
Przygotuj:
- skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych
Załącz odpowiednie dokumenty
W trakcie wypełniania formularza załączasz
- skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych,
Pamiętaj!
- Dokumenty powinny mieć format JPG/PDF.
- Wszystkie skany/zdjęcia muszą być czytelne
Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
Opłatę wnosisz za pośrednictwem platformy PayU podczas wypełniania formularza rekrutacyjnego.
Uwaga!
- Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Rozpocznij studiowanie
Na adres mailowy podany w formularzu dostaniesz powiadomienie o statusie Twojej aplikacji. O przyjęciu na studia poinformujemy Cię w osobnym mailu, a informacje dotyczące pierwszego zjazdu wyślemy na 2 tygodnie przed rozpoczęciem nauki.
Pamiętaj!
- Liczba miejsc jest ograniczona
- O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń i pozytywna ocena CV

Opłaty
Opłata rekrutacyjna: 300 PLN
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Opłata za rok studiów (2024-2025)
Wysokośc raty | Łączny koszt studiów | |
---|---|---|
Zapłać w 10 ratach | 880 PLN | 8 800 PLN |
Zapłać w 2 ratach | 4 150 PLN | 8 300 PLN |
Zapłać w 1 racie | 7 900 PLN | 7 900 PLN |
Słuchacze wpłacają czesne na na indywidualne subkonta podane w Wirtualnej Uczelni. Termin płatności 1. raty upływa 5 października dla studiów rozpoczynających się jesienią oraz 5 marca dla studiów rozpoczynających się wiosną.
Na 7 dni przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.
Sprawdź, jak sfinansować naukę
Zostańmy w kontakcie
Zostaw nam swoje dane, a będziemy Cię informować o aktualnościach dotyczących tego kierunku.
Zacznij studia już w marcu!