logo uswps nazwa 3

Studia

Współczesne media coraz częściej nie opisują obiektywnej rzeczywistości, tylko ją kreują. Dziennikarstwo to nieustanny proces podejmowania decyzji oraz wyboru źródła rzetelnych i sprawdzonych informacji.

dr Agnieszka Kowalczewska, ekspert w zakresie psychologii komunikacji, koordynator kierunku dziennikarstwo

Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych w Warszawie

Dziennikarstwo
i komunikacja społeczna

  • studia I stopnia
  • tryb stacjonarny i niestacjonarny

Opis kierunku

Studia przygotowują w sposób praktyczny do pracy w mediach i z wykorzystaniem mediów. Studenci uczą się dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego i internetowego. Dowiadują się, jak tworzyć różnorodne przekazy medialne, poznają specyfikę mediów i rządzące nimi mechanizmy, opanowują warsztat nowoczesnego dziennikarza wykorzystującego najnowsze technologie.

Pod okiem ekspertów z branży realizują autorskie projekty, które składają się na profesjonalne portfolio dziennikarskie. Dowiadują się, jak w praktyce dziennikarskiej kreować markę osobistą, a także czym jest dziennikarstwo specjalistyczne, w tym dziennikarstwo śledcze i ekonomiczne.

Adresaci studiów

To atrakcyjny kierunek dla kandydatów, którzy już od pierwszych lat studiów chcą mieć kontakt z zawodem i zdobywać doświadczenie w mediach i dziedzinach pokrewnych, na przykład przy projektach internetowych lub w public relations. Osób dociekliwych, z wysoko rozwiniętym zmysłem analitycznym, o wszechstronnych zainteresowaniach. Pasjonatów mediów, interesujących się nowymi technologiami i ich wpływem na różne sfery życia społecznego.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci studiów dziennikarskich znajdują zatrudnienie w mediach, firmach konsultingowych i public relations, działach reklamy i promocji, ośrodkach badań społecznych, domach mediowych, social mediach. Często zakładają własne firmy: agencje reklamowe, kreatywne i brandingowe.

Wielu z nich rozpoczyna pracę już w trakcie studiów – najlepsi i najbardziej zaangażowani są zatrudniani w firmach, z których pochodzą eksperci prowadzący zajęcia. Już studenci pierwszego roku podpisują umowy o pracę w najlepszych mediach.

Spotkajmy się

Drzwi Otwarte Online
sprawdź szczegóły »

 

Czego uczymy

Zobacz przykładowe moduły:

  • Dziennikarstwo telewizyjne
  • Dziennikarstwo internetowe
  • Dziennikarstwo śledcze
  • Prawo dla dziennikarzy
  • Instytucje medialne
  • Kino i transkulturowość
  • Polityka dla dziennikarzy
  • Sztuka reportażu
  • Public Relations
  • Marketing internetowy
  • Kreowanie wizerunku osób i firm

Atuty kierunku

Warsztaty z najlepszymi dziennikarzami

Zajęcia warsztatowe prowadzą dziennikarze czołowych, ogólnopolskich mediów telewizyjnych, radiowych i internetowych, m.in.: Marek Kacprzak z WP, Paweł Oksanowicz z MUZO.FM, Bogusław Chrabota z „Rzeczpospolitej”, Arleta Bojke z TVP, amb. Grzegorz Dziemidowicz. Kadrę tworzą także specjaliści zajmujący się e-marketingiem i content marketingiem oraz kreowaniem wizerunku i PR.

Zajęcia w Narodowym Instytucie Audiowizualnym

Dzięki współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym zajęcia z filmu dokumentalnego odbywają się w nowoczesnych i znakomicie wyposażonych salach NInA. Studenci realizują podstawowy kurs montażu prób filmowych, zapoznają się z najnowszą technologią filmową, uczestniczą w projekcjach filmów, w tym również materiałów dotąd niepublikowanych.

Ćwiczenia w pracowniach radiowo-telewizyjnych

Studenci uczą się warsztatu dziennikarskiego w specjalistycznych pracowniach. Poznają zasady tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, realizacji dźwięku, zdjęć i montażu, a także nowoczesne narzędzia komunikacji niezbędne w dziennikarstwie internetowym. Projekty realizują pod okiem doświadczonych ekspertów, dzięki czemu są dobrze przygotowani do zawodu.

Współpraca z czołowymi mediami

Uczelnia podpisała umowy o współpracy z największymi i najbardziej opiniotwórczymi dziennikami – „Gazetą Wyborczą” i „Rzeczpospolitą”, a także stacją telewizyjną TVN, gdzie najlepsi studenci odbywają praktyki i staże. Od niedawna studenci zgłębiają tajniki dziennikarstwa internetowego pod okiem ekspertów z Digital Media Campus, szkoły dziennikarskiej tworzonej przez specjalistów z Grupy Onet-RASP.

Partnerzy

logo TVN  logo GW  logo RP  logo onet RAS AIP logo polska press newsweek

dziennikarstwo studio2a dziennikarstwo studio3a dziennikarstwo studio4a dziennikarstwo studio2

Specjalności

Kreowanie wizerunku osób i firm

Studenci zdobywają wiedzę niezbędną do kreowania wizerunku osób i instytucji w mediach. W sposób praktyczny (case studies, opisy sytuacji, wykłady interaktywne) uczą się, jak zarządzać wizerunkiem w różnych kanałach komunikacji oraz badać skuteczność prowadzonych działań. Poznają tajniki komunikacji w sytuacjach kryzysowych oraz techniki wpływania na opinię publiczną. Absolwenci znajdują zatrudnienie w działach PR, w agencjach doradztwa personalnego, agencjach brandingowych, projektowych, jako doradcy osób publicznych.

Public relations

Studenci zdobywają wiedzę oraz kompetencje niezbędne do planowania i realizowania strategii komunikowania się organizacji z otoczeniem. Zgłębiają tajniki PR korporacyjnego i produktowego, społecznego zaangażowania korporacji (CSR), komunikacji wewnętrznej i organizacji eventów. Poznają zasady efektywnej komunikacji z dziennikarzami (media relations). Analizują najciekawsze kampanie medialne w Polsce i na świecie. Absolwenci podejmują pracę jako specjaliści w działach PR, rzecznicy prasowi, organizatorzy wydarzeń specjalnych.

Marketing internetowy

Studenci uczą się tworzyć angażujące, skuteczne i atrakcyjne materiały internetowe (content marketing). Pod okiem praktyków poznają zaawansowane strategie marketingowe oraz narzędzia e-commerce niezbędne do ich realizacji i oceny skuteczności. Na podstawie konkretnych przypadków dowiadują się, czym jest PR internetowy oraz jak wykorzystać jego potencjał do budowania świadomości marki w Internecie. Specjalizacja przygotowuje do pracy w mediach internetowych, agencjach interaktywnych, domach mediowych oraz do prowadzenia własnej działalności w branży e-biznes.

 

Współpracują z nami

Image is not available

Nie przesadzę chyba, jeśli powiem, że jestem dziennikarzem multimedialnym. Zaczynałem w prasie podziemnej przed 1989 r. Potem była telewizja Kraków i Telewizyjna Agencja Informacyjna. Miałem szczęście budować od podstaw Polsat. Równocześnie wspomagałem anteny radiowe: TOK FM, PiN Radio, Jedynkę, Trójkę, RDC i inne rozgłośnie. Obecnie jestem redaktorem naczelnym dziennika Rzeczpospolita i stawiam sobie zadanie przeprowadzenia tego tytułu w świat mediów konwergentnych.

Studentów chcę uczyć kreatywnego dziennikarstwa, umiejętności poruszania się w świecie multimediów. Chcę ich przekonywać do sensu zawodu, o którym mówi się, że wygasa. Prawda jest jednak zupełnie inna. Kończy się jakaś epoka w dziennikarstwie, a zaczyna inna.

red. Bogusław Chrabota
redaktor naczelny dziennika „Rzeczpospolita", Polsat
Image is not available

Mam przekonanie, że dziennikarstwo nie jest profesją dla ludzi wygodnych i letnich. To tygiel, w którym buzują ciekawość i niecierpliwość. Dowiedzieć się dlaczego, po co, kiedy, kto. Dotrzeć do źródła – szybko, już! Przekazać i opowiedzieć tak, by trafić, zmusić do myślenia i reakcji! Jeśli sukcesem jest uwaga innych, to porażką staje się obojętność i nuda.
Dziennikarstwo winno być zatem przywilejem bycia ciekawym i niecierpliwym. Jest żeglugą po niepewnych, często wzburzonych falach. Z ustawicznie zadawanym pytaniem – czy warto? Cóż, statek w porcie jest bezpieczny, ale przecież nie po to buduje się statki!

amb. Grzegorz Dziemidowicz
orientalista, archeolog, dziennikarz i dyplomata, ambasador RP w Egipcie i Sudanie
Image is not available

Dziennikarstwo to ciągła walka i czujność – jak mawiał Ryszard Kapuściński. Ale walka nie oznacza agresji, a czujność – nieufności: „Do tego, żeby uprawiać dziennikarstwo, przede wszystkim trzeba być dobrym człowiekiem. Źli ludzie nie mogą być dobrymi dziennikarzami. Jedynie dobry człowiek usiłuje zrozumieć innych, ich intencje, ich wiarę, ich zainteresowania, ich trudności, ich tragedie. I natychmiast, od pierwszej chwili, stać się częścią ich losu”.

I tę właśnie ideę staram się przekazywać studentom na zajęciach praktycznych na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna.

DR AGNIESZKA KAMIŃSKA

dr Agnieszka Kamińska
dziennikarka
Slider

Kadra

Rekrutacja krok po kroku

  1. Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
    Zgodnie z kolejnymi krokami formularza, wprowadź wymagane dane.
  2. Wgraj skan świadectwa dojrzałości do formularza zgłoszeniowego
    Ta czynność jest wymagana - pracownicy Biura Rekrutacji dokonują wstępnej weryfikacji poprawności wgranych dokumentów (maksymalnie do 5 dni roboczych). W razie wystąpienia nieprawidłowości wysyłają wiadomość do Kandydata, za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, z prośbą o poprawę błędów.
    Czynność skanowania dokumentów nie jest trudna - instrukcja jak szybko i sprawnie zeskanować dokumenty, znajduje się na stronie kierunków.
  3. Dokonaj zawarcia umowy elektronicznej
    Po wprowadzeniu wymaganych danych, w formularzu rekrutacyjnym pojawi się umowa elektroniczna o warunkach odpłatności za studia wraz z załącznikami, którą Kandydat zawiera z Uniwersytetem SWPS on-line. Postępuj zgodnie z instrukcjami.
  4. Przygotuj wymagane dokumenty i czekaj na informację, kiedy będziesz mógł dostarczyć je do Biura Rekrutacji:
    • kserokopia świadectwa dojrzałości (oryginał/odpis do wglądu),
    • ankieta osobowa wygenerowana z formularza rekrutacyjnego.
    Zgodnie z obowiązującym prawem kopia świadectwa dojrzałości wymaga potwierdzenia zgodności z oryginałem przez pracownika Rekrutacji.
    W związku z sytuacją epidemiczną COVID-19 Biuro Rekrutacji wznawia swoją działalność w ograniczonym zakresie. Obsługa kandydata obywa się wyłącznie online i telefonicznie. Zachęcamy do wysyłania oryginałów dokumentów lub dokumentów poświadczonych notarialnie pocztą lub kurierem.
  5. Odbierz informację o rezerwacji miejsca na studiach i wpis na listę studentów
    W celu ukończenia procesu rekrutacji należy dostarczyć do uczelni świadectwo dojrzałości w celu poświadczenia zgodności kopii z oryginałem.
    W związku z sytuacją pandemiczną i tymczasową niemożnością przekazania tego dokumentu do Biura Rekrutacji, po zawarciu umowy on-line otrzymasz gwarancję miejsca w grupie na studiach, na które aplikujesz.
    Przyjęcie na studia nastąpi po dostarczeniu do Biura Rekrutacji świadectwa dojrzałości - jak tylko będzie to możliwe.
  6. Odbierz informację o przyjęciu na studia
    Informacja o przyjęciu na studia pojawi się na twoim koncie rekrutacyjnym. 

Warunki przyjęcia

  • zdany egzamin maturalny
  • wstęp wolny, o przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń

Opłata rekrutacyjna

Opłatę w wysokości 85 PLN należy wpłacić za pośrednictwem PayU w formularzu rekrutacyjnym.

Opłata rekrutacyjna jest bezzwrotna, chyba że:

  • kierunek studiów, na który ubiegał się kandydat, nie został uruchomiony (z wyłączeniem sytuacji, kiedy kandydat zdecyduje się na inny kierunek studiów na Uniwersytecie SWPS).

Zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej

  • Absolwenci studiów wyższych, doktoranckich i podyplomowych SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego (Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej)
  • Absolwenci studiów wyższych i podyplomowych Collegium Da Vinci (Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu)
  • Absolwenci Liceum Da Vinci

Zniżka w czesnym

  • Dzieci absolwentów studiów wyższych Uniwersytetu SWPS otrzymują zniżkę w czesnym w wysokości 5% na wszystkie lata przewidziane programem studiów.

Czesne

Czesne za I rok studiów
w roku akademickim 2020/21
10 rat 870 zł
2 raty 4265 zł
1 rata 8200 zł

Biuro Rekrutacji w Warszawie

  • 22 517 96 11, 22 517 96 35, 22 517 98 18
  • rekrutacja@swps.edu.pl
  • ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa
  • W związku z sytuacją epidemiczną COVID-19 Biuro Rekrutacji wznawia swoją działalność w ograniczonym zakresie. Obsługa kandydata obywa się wyłącznie online i telefonicznie. Zachęcamy do wysyłania oryginałów dokumentów lub dokumentów poświadczonych notarialnie pocztą lub kurierem.
    Zdalne godziny pracy: poniedziałek-piątek: 9.00-17.00