O studiach
Dynamicznie zmieniające się czasy wymagają nowych modeli wsparcia w ujęciu indywidualnym, systemowym i społecznym. Studia uważności i współczucia to podejście, które służy zmianie dotychczasowych nawyków reagowania, zmianie jakości życia. Pomaga zredukować różnego rodzaju napięcia, radzić sobie w sytuacjach kryzysowych, w byciu kreatywnym i w komunikacji.
Naszym celem jest przygotowanie słuchaczy do stosowania podejścia uważności i współczucia w różnych kontekstach życia zawodowego i prywatnego – psychoterapeutycznym, medycznym, leczniczym i pomocowym (problemy natury psychologicznej i somatycznej), oraz w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i społecznych (biznes, polityka, ekonomia behawioralna, planowanie przestrzenne).
Program studiów opiera się na wiedzy psychologicznej, neurofizjologicznej, praktykach i technikach różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym wybranych modeli trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej i terapii Gestalt. Na zajęciach słuchacze mogą przećwiczyć różne praktyki oparte na uważności, takie jak świadomość oddechu, skanowanie ciała, uważna joga, oraz oparte na współczuciu, np. formy wyobrażeniowe. Oprócz aspektu empirycznego, mają też możliwość krytycznego zbadania pozytywnych i negatywnych skutków stosowania technik kontemplacyjnych.
Więcej informacji o studiach
Omawiamy różne obszary zastosowania podejść kontemplacyjnych, m.in. w socjologii, ekonomii behawioralnej, psychologii organizacji i biznesu, sztuki, architektury, w tym architektury krajobrazu. Nasi słuchacze uczą się właściwego zastosowania uważności i współczucia, w zależności od kontekstu i grupy docelowej.

W odróżnieniu od innych tego typu programów, studia uważności i współczucia są bardzo skoncentrowane na podejściu współczucia. Obejmują wiedzę i umiejętności z zakresu modeli psychologicznych, fizjologicznych, psychoterapeutycznych, a także społecznych. Czytaj więcej

dr Julia E. Wahl
Kierowniczka merytoryczna kierunku
W odróżnieniu od innych tego typu programów, studia uważności i współczucia są bardzo skoncentrowane na podejściu współczucia. Obejmują wiedzę i umiejętności z zakresu modeli psychologicznych, fizjologicznych, psychoterapeutycznych, a także społecznych. W trakcie studiów uczestnicy mogą przećwiczyć praktyki z obydwu podejść oraz zapoznać się z procesami medytacyjno-kontemplacyjnymi i ich wpływem na funkcjonowanie człowieka oraz system, w którym funkcjonuje.
Dodatkowe tematy dotyczą koncepcji psychofizjologicznych, związanych z uważnością przestrzeni oraz natury, naszego otoczenia, sztuki i wpływu tych czynników na naszą fizjologię i zachowanie. Program przekazuje słuchaczom podstawy wiedzy i przełożenie jej na praktyczne kompetencje do wielorakiego wykorzystania. Bierze pod uwagę rozległy kontekst zagadnienia uważności i współczucia. Tak przedstawiona wiedza i umiejętności z nią związane składają się na solidne fundamenty, których obecnie często brakuje w zapoznawaniu się z podejściami kontemplacyjnymi.
Program prezentuje nowe ujęcie podejść kontemplacyjnych, wychodzące poza ściśle terapeutyczne obszary, a także pokazuje rejony zastosowania w organizacjach i w biznesie. W tej wspólnej eksploracji i nauce słuchaczy wspierać będą badacze i praktycy z Polski, Wielkiej Brytanii, Australii i USA.
Kierowniczka merytoryczna kierunku

Adresaci
Studia kierujemy do osób, które chcą zdobyć lub poszerzyć wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie podejść kontemplacyjnych, tj. uważności i współczucia.
Zapraszamy wszystkich, którzy pracują w zawodach pomocowych, oraz tych, którzy chcą zmienić jakość swojego życia, zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Program zajęć dostarcza narzędzi, które pozwalają zmienić dotychczasowy schemat funkcjonowania.
To kierunek m.in. dla:
- psychoterapeutów,
- psychologów,
- pracowników socjalnych,
- pedagogów,
- coachów,
- trenerów,
- menedżerów,
- członków i przywódców organizacji społecznych,
- pracowników różnorodnych instytucji i firm.
Dlaczego warto?

- To program studiów, który jednocześnie odnosi się zarówno do podejścia uważności, jak i współczucia.
- Poznasz wiele obszarów zastosowania podejść kontemplacyjnych, m.in. w psychoterapii, biznesie, architekturze, sztuce czy ekonomii behawioralnej.
- Przećwiczysz metody pracy kontemplacyjnej oparte na własnym doświadczeniu, m.in. praca z oddechem, ciałem, praca wyobrażeniowa, praca z głosem czy method acting.
- Otrzymasz nagrania ćwiczeń kontemplacyjnych do praktykowania pomiędzy zjazdami.
- Po zakończeniu studiów otrzymasz zniżkę na kontynuację nauki w podejściach kontemplacyjnych w ramach Szkolenia CFT/CMT lub Szkolenia Trenerskiego Uważności Dzieci i Młodzieży (http://uwaznoscdzieci.pl)
Sprawdź więcej powodów, dla których warto studiować
Absolwenci studiów podyplomowych uważności i współczucia mogą kontynuować naukę w podejściach kontemplacyjnych w ramach Szkolenia CFT/CMT lub Szkolenia Trenerskiego Uważności Dzieci i Młodzieży, na które otrzymają zniżki, a w przypadku Szkolenia CFT/CMT będą również zwolnieni z wybranych modułów.
Program szkolenia certyfikacyjnego Terapii Skoncentrowanej na Współczuciu (ang. Compassion-Focused Therapy – CFT) / Treningu Współczującego Umysłu (ang. Compassionate Mind Training – CMT) składa się z dwóch ścieżek: klinicznej CFT (dla psychoterapeutów, psychologów klinicznych) oraz trenerskiej CMT (dla edukatorów, coachów, trenerów).
Wykładowcami z Compassionate Mind Foundation (Wlk. Brytania) są m.in.: Wendy Wood, dr Andrew Rayner, Tobyn Bell, dr Kate Lucre, prof. Paul Gilbert (superwizja); webinary m.in. z dr Russellem Koltstem (USA).
Szczegółowe informacje: cftpoland.pl oraz uwaznoscdzieci.pl.

Program studiów
Tematyka zajęć
Wprowadzenie do podejścia i elementów uważności (mindfulness): podstawowe terminy, narzędzia, badania
Procesy medytacyjno-kontemplacyjne, negatywne i pozytywne skutki praktyki – rekomendacje i przeciwwskazania
Uważność w arteterapii i psychofizjologia widzenia
Uważność w kontekście fizycznej przestrzeni i natury
Społeczna uważność i program MBOE (Mindfulness-Based Organisational Education)
Podejście uważności z elementami podejścia współczucia w kontekście edukacji, pracy nauczyciela i uczniów (dzieci i młodzieży)
Terapie trzeciej fali (ACT, CFT) w kontekście pracy z systemem rodzinnym
Podejście współczucia w psychologii, psychoterapii, medycynie – rodzaje programów, modeli, praktyk, rejony zastosowania, badania
Wprowadzenie do Terapii Skoncentrowanej na Współczuciu (Compassion-Focused Therapy)
Podejścia kontemplacyjne (uważność i współczucie) w kontekście organizacji – kompetencje dla pracowników organizacji oraz dla osób wspierających organizacje (trenerów, coachów)
Neurofizjologia podejść kontemplacyjnych
Podstawy ucieleśnionych nauk kognitywnych
Trening uważności
Trening współczucia
Podejścia kontemplacyjne w kontekście somatopsychologii, psychosomatyki i psychologii zdrowia
Uważność (mindfulness) w psychoterapii (trzecia fala terapii poznawczo-behawioralnej – MBCT, ACT/FAP, terapia Gestalt, terapia ciałem, terapia psychodynamiczna), psychologii, medycynie – rys historyczny, współczesne implikacje i narzędzia
Filozofia i korzenie uważności i współczucia w kontekście buddyzmu, chrześcijaństwa, filozofii antycznej
Uważność i współczucie w kontekście socjologii, sieci społecznych oraz ekonomii behawioralnej – teoria i praktyka (krytyczne przyjrzenie się podejściom)
Organizacja nauki
Studia trwają dwa semestry i obejmują 210 godzin dydaktycznych zajęć + 4 godziny webinarów. Zjazdy odbywają się co 2-3 tygodnie w soboty i niedziele. Zajęcia są realizowane podczas 11-12 zjazdów w trakcie 10 miesięcy.
Proponowane formy zajęć, to wykłady, ćwiczenia kontemplacyjne oparte na doświadczaniu (praca z oddechem, ciałem, praca wyobrażeniowa, praca z głosem, method acting), ćwiczenia w parach i w grupach, dyskusje grupowe (dociekanie – inquiry).
Hybrydowa forma studiów oznacza, że 3-4 zjazdy realizowane są online, a pozostałe odbywają się stacjonarnie. Nie ma możliwości łączenia tych form.
Zajęcia stacjonarne odbywają się w siedzibie Uniwersytetu SWPS lub w innym budynku wynajmowanym przez uczelnię.
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Warunki zaliczenia
- Obecność na min. 80 proc. zajęć
- Zaliczenie wybranych przedmiotów
- Napisanie krótkiej pracy pisemnej
Dokument ukończenia studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Webinary
Webinary (spotkania on-line) są dodatkową możliwością dla słuchaczy „Studiów Uważności i Współczucia” do poznania cenionych na świecie specjalistów z obszaru uważności i współczucia oraz pogłębienia wiedzy w tej tematyce. Webinary będą się składać z części wykładowej (teoretycznej) i dyskusyjnej. Będą one (oprócz jednego ze względu na dużą różnicę czasową) prowadzone na żywo. Jeżeli słuchacz nie będzie mógł w nich uczestniczyć, uzyska możliwość obejrzenia webinaru w późniejszym, dogodnym dla siebie terminie, gdyż wykład będzie dostępny na Wirtualnej Uczelni - platformie przeznaczonej dla uczestników studiów. Przed webinarem słuchacze będą mogli przesłać pytania, które zostaną przekazane danemu wykładowcy. Przed webinarem wszyscy słuchacze „Studiów Uważności i Współczucia” otrzymają link do wydarzenia oraz instrukcję do logowania.
Prowadzący webinary:
Dr Chris Willard (Harvard Medical School, USA)
Chris Willard (Psy.D.) pracował m.in. w szpitalach, prywatnych klinikach, szkołach oraz na uniwersytetach. Był psychologiem na Tufts University, a także prowadzi prywatną praktykę. Obecnie pracuje w Harvard Medical School.
Jest również konsultantem pracującym głównie z młodzieżą i młodymi dorosłymi i skupia się na uważności i kwestiach związanych z uczeniem się. Szkoli także nauczycieli, terapeutów i profesjonalistów medycznych w zakresie praktyk uważności w Instytucie Medytacji i Psychoterapii (Institute for Meditation and Psychotherapy), gdzie jest członkiem zarządu dyrektorów.
Dodatkowo jest konsultantem krajowym i międzynarodowym dla organizacji i mediów w zakresie edukacyjnym i psychologicznym. Autor książek dla młodzieży dotyczących uważności w pracy z lękiem i depresją.
Dr Stan Steindl (University of Queensland, Australia)
dr, Compassionate Mind Research Group (Grupa Badawcza Współczującego Umysłu), Szkoła Psychologii, Uniwersytet Queensland, Brisbane, Australia Psycholog kliniczny pracujący w poradni Psychology Consultants Pty Ltd,adiunkt w Szkole Psychologii (School of Psychology) na Uniwersytecie w Queensland (UQ) oraz współdyrektor UQ Compassionate Mind Research Group (Grupa Badawcza Współczującego Umysłu) w Brisbane w Australii. Jego zainteresowania badawcze dotyczą obszarów związanych ze współczuciem i interwencjami opartymi na współczuciu, a zwłaszcza pielęgnowaniu współczucia w stosunku do innych oraz do samego siebie w kontekście promowania równowagi psychicznej.
Henryk Szmidt (Francja), mentor i executive coach/superwizor coachingu, trener, nauczyciel medytacji
Aktualnie zajmuje stanowisko European Innovation Lead dla Vision Plan Ltd - angielskiej firmy konsultingowej wyspecjalizowanej w doradztwie innowacyjnym i strategicznym i rozwija ambitny projekt Ośrodka Praktyki Medytacji na południu Francji. Przez dwa lata pracował jako Dyrektor Zarządzający i Chairman of the Board dla firmy We-Impact w Chinach, tworząc Centrum Innowacji dla Firmy Mercedes-Benz w Pekinie. Prowadził również międzykulturowy program coachingu kariery współpracując z chińską firmą consultingową InnoPanda. Pisze książki i artykuły z tematyki coachingu, zarządzania, innowacji i międzykulturowości.Specjalizuje się w pracy z klientami na poziomie senior executive. Dzięki wieloletniej praktyce w trzech językach (angielski, francuski i polski) z klientami wielu narodowości, rozwinął unikalne, międzykulturowe podejście do coachingu polegające na połączeniu wykształcenia psychologiczno-filozoficznego, głębokiego zainteresowania naturą ludzką oraz doświadczenia w biznesie i w prowadzeniu wymagających projektów.
Domeny kompetencji to: Innovation Consulting, Mentoring & Coaching, Executive Coaching, Intercultural Consulting, Coaching Skills Training, Business Coaching, Corporate Coaching, Career Coaching. Od ponad 50 lat aktywnie praktykuje medytację. Posiada ponad 35 letnie doświadczenie jako instruktor medytacji. Uczył różnych form medytacji we Francji, Chinach, Polsce, Francji, a także w Maroku i Nepalu.Stworzył francuskie stowarzyszenie „Presence d’Esprit” zajmujące się rozpowszechnianiem metod rozwoju osobistego i jest również założycielem polskiej Coaching Working Group zajmującej się podnoszeniem kompetencji coachów.
Wykładał Coaching Międzykulturowy na podyplomowych studiach z coachingu na Warszawskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej. Prowadził również wykłady dla Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Szkoły Ekonomicznej w Poznaniu. Wieloletni Superwizor i Mentor CoachWise™. Posiada długie doświadczenie jako executive coach i konsultant strategiczny. W roku 2003 uzyskał dyplom CPCC (Certified Professional Co-Active Coach) wydany przez CTI (Coach Training Institute), a później PCC (Professional Certified Coach). Z pochodzenia jest Polakiem, mieszka na stałe we Francji.

Kadra
Zajęcia prowadzą zarówno psycholodzy, coachowie, psychoterapeuci, jak i socjolodzy, filozofowie i artyści – eksperci w swoich dziedzinach, posiadający wieloletnie doświadczenie w pracy akademickiej i praktyce kontemplacyjnej.
Nasza międzynarodowa kadra składa się z polskich i brytyjskich praktyków oraz badaczy podejścia uważności i współczucia, w tym wykładowców z kolebki badań i modeli terapeutycznych nad współczuciem w Europie, Uniwersytetu w Derby, a także z Uniwersytetu w Nottingham i Aberystwyth University. Dodatkowe spotkania w formie webinarów poprowadzą eksperci z USA, Australii i Francji.
W przypadku zagranicznych wykładowców, zajęcia będą tłumaczone na język polski.
Kierowniczka merytoryczna kierunku











Rekrutacja
Zasady rekrutacji
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek. Zastrzegamy sobie możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
- Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
- Załącz odpowiednie dokumenty
- Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
- Rozpocznij studiowanie
Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
Na studia zapisujesz się online.
Po kliknięciu przycisku „Aplikuj” zostaniesz przekierowany do formularza zgłoszeniowego.
Nasz system poprowadzi Cię przez cały proces rekrutacji.
Przygotuj:
- Skan dyplomu ukończenia studiów wyższych
Załącz odpowiednie dokumenty
W trakcie wypełniania formularza załączasz skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Pamiętaj!
- Dokumenty powinny mieć format JPG/PDF.
- Wszystkie skany/zdjęcia muszą być czytelne
Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
Opłatę wnosisz za pośrednictwem platformy PayU podczas wypełniania formularza rekrutacyjnego.
Uwaga!
- Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Rozpocznij studiowanie
Na adres mailowy podany w formularzu dostaniesz powiadomienie o statusie Twojej aplikacji. O przyjęciu na studia poinformujemy Cię w osobnym mailu, a informacje dotyczące pierwszego zjazdu wyślemy na 7 dni przed rozpoczęciem nauki.
Pamiętaj!
- Liczba miejsc jest ograniczona
- O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.

Opłaty
Opłata rekrutacyjna: 300 PLN
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Opłata za rok studiów (2023-2024)
Wysokość raty | Łączny koszt studiów | |
---|---|---|
Zapłać w 10 ratach | 880 PLN | 8 800 PLN |
Zapłać w 2 ratach | 4 150 PLN | 8 300 PLN |
Zapłać w 1 racie | 7 900 PLN | 7 900 PLN |
Słuchacze wpłacają czesne na na indywidualne subkonta podane w Wirtualnej Uczelni. Termin płatności 1. raty upływa 5 października dla studiów rozpoczynających się jesienią oraz 5 lutego dla studiów rozpoczynających się wiosną.
Na 2 tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.