O studiach
Kierunek dostępny także w Krakowie
"Neuroróżnorodność odnosi się do różnorodności w ludzkim poznaniu, która jest zjawiskiem naturalnym. Stosowanie koncepcji neuroróżnorodności w miejscu pracy rewolucjonizuje nasze myślenie o rekrutacji, organizacji pracy i zarządzaniu zespołami. Pozwala największym międzynarodowym firmom, tj. EY, SAP, JP Morgan czy Microsoft zwiększać produktywność, innowacyjność i konkurencyjność, przy jednoczesnym budowaniu środowiska pracy, w którym różne rodzaje umysłów mogą się uzupełniać i korzystać ze swojego potencjału."
dr Michał Tomczak
współautor programu studiów
Katarzyna Modlińska
współautorka programu studiów
Na studiach dowiesz się jak:
- Rekrutować osoby neuroatypowe w oparciu o ich unikatowy potencjał oraz pozyskiwać trudno dostępnych specjalistów i specjalistki.
- Budować różnorodne zespoły i efektywnie nimi zarządzać, zwiększając ich produktywność i kreatywność.
- Projektować środowisko pracy uwzględniające potrzeby osób atypowych w obszarach: organizacji pracy, przestrzeni oraz komunikacji i zarządzania konfliktem.
- Włączyć obszar neuroróżnorodności do strategii Diversity, Equity & Inclusion firmy i budować inkluzywną kulturę organizacyjną.
To pierwsze w Polsce - i nowatorskie w skali międzynarodowej - studia podyplomowe na temat praktyki zarządzania różnorodnością, inkluzywnej rekrutacji i budowania kultury włączenia osób neuroatypowych.
Partner i autor koncepcji kierunku

Fundacja Atypika jest głównym partnerem Uniwersytetu SWPS, a także inicjatorem i autorem programu studiów “Neuroróżnorodność w miejscu pracy - inkluzywna rekrutacja i zarządzanie”. Fundacja promuje neuroróżnorodność, czyli wiedzę o potencjale i wartości osób atypowych (inaczej neuroatypowych). Osoby atypowe odbierane są jako niepasujące do powszechnej definicji „normalności”, często postrzegane wyłącznie w kontekście trudności psychicznych związanych z takimi diagnozami medycznymi jak: ADHD, spektrum autyzmu, dysleksja, dyspraksja czy zespół Tourette’a. Jako Fundacja dążymy do zmian systemowych w edukacji szkolnej i miejscu pracy oraz upowszechnianiu idei neuroróżnorodności społeczeństwie.
Więcej informacji na stronie: atypika.org.
Czym jest neuroróżnorodność?
Wiele różnic w naszym sposobie myślenia, odczuwania i działania może stanowić potencjał, który właściwie wykorzystany prowadzi do lepszego funkcjonowania społeczeństwa, w tym firm i organizacji. Przedstawiciele mniejszości neurologicznych, takich jak osoby w spektrum autyzmu, z ADHD, dysleksją, zespołem Tourette’a czy dyspraksją były dotąd postrzegane głównie przez pryzmat ich ograniczeń. Podejście oparte na neuroróżnorodności koncentruje się na redukowaniu barier oraz wykorzystywaniu mocnych stron osób neuroatypowych, takich jak kreatywność, myślenie analityczne czy wyobraźnia wzrokowo-przestrzenna.
Firmy i korporacje coraz częściej doceniają neuroróżnorodność i korzystają ze szczególnych talentów i umiejętności osób atypowych dla osiągania przewagi konkurencyjnej. Najnowsze badania pokazują, że osoby te w pewnych zadaniach mogą być wielokrotnie bardziej produktywne od neurotypowych osób pracujących. Często są również autorami i autorkami innowacji, genialnymi koderami i koderkami, testerami i testerkami gier, projektantami i projektantkami rozwiązań funkcjonalnych.
Adresaci
Studia adresowane są przede wszystkim do praktyczek i praktyków, którzy na co dzień pracują w organizacjach biznesowych, administracji publicznej czy trzecim sektorze. Dla osób z działów HR, HR Business Partnerów, DE&I Officers, menadżerów i menadżerek, liderek i liderów zespołów, osób odpowiedzialnych za CSR oraz komunikację, rzeczniczek i rzeczników ds. etyki, osób zaufania. Osób, które projektują i wdrażają rozwiązania w obszarze kultury włączającej, a także odpowiedzialnych za rekrutację w ramach HR czy hiring managers. Zapraszamy osoby, które organizują i realizują onboarding, a także te, które pełnią rolę buddy'ego, oraz każdą osobę, która chce poszerzyć wiedzę, rozwinąć umiejętności, poznać dobre praktyki, sprawdzone rozwiązania w budowaniu kultury włączającej osoby neuroatypowe w całym cyklu życia osoby pracującej.
Dlaczego warto?
Studia mają praktyczny charakter. Przekazywana wiedza służyć ma wspieraniu praktycznych rozwiązań i rozwijać nie tylko w obszarze know what, ale zwłaszcza know how. Służyć temu będzie szeroki wachlarz narzędzi i metod edukacyjnych, takich jak:
- warsztaty imersyjne, pozwalające wczuć się w perspektywę osób neuroatypowych,
- warsztaty z udziałem osób neuroatypowych,
- warsztaty komunikacyjne,
- wystąpienia przedstawicieli i przedstawicielek biznesu z Polski i zagranicy,
- wizyty studyjne w firmach realizujących dobre praktyki w obszarze neuroróżnorodności.
To narzędzia, które sami Państwo będą mogli stosować w pracy z członkami i członkiniami swoich zespołów.
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia końcowego będzie zaliczenie poszczególnych zajęć, oraz projekt dostępnościowy pisany w grupach pod opieką jednego z wykładowców.
Czas trwania
202 godziny, dwa semestry.
Organizacja nauki
Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele. Spotkania odbywają się maksymalnie dwa razy w miesiącu. Studia są planowane w formie hybrydowej tj. niektóre zjazdy będą realizowane w formie online, a pozostałe zajęcia odbędą się w budynku, o ile sytuacja pandemiczna na to pozwoli.
Dokument ukończenia studiów
Absolwenci otrzymają, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Uniwersytetu SWPS.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Terminarz zjazdów na rok akademicki 2023/2024
Program obejmuje 202 godziny zajęć dydaktycznych i trwa dwa semestry. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele maksymalnie dwa razy w miesiącu. Prowadzone są w formie warsztatów, seminariów i wykładów.
PROGRAM RAMOWY STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
Wprowadzenie do neuroróżnorodności
- Wprowadzenie do neuroróżnorodności w miejscu pracy
- Neuroróżnorodność: nowe spojrzenie na różnice indywidualne
- Społeczne i kulturowe aspekty neuroróżnorodności
- Neuroróżnorodność z perspektywy biologicznej
Neuromniejszości
- Uwaga i funkcje wykonawcze: zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
- Kontrola emocji: zespół Tourette’a, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne
- Komunikacja i umiejętności społeczne: spektrum autyzmu i nie tylko
- Sprawność ruchowa i manualna: rozwojowe zaburzenie koordynacji i dysgrafia
- Czytanie i liczenie: dysleksja i dyskalkulia
- Wrażliwość sensoryczna: atypowe przetwarzanie sensoryczne i wysoka wrażliwość
- Zdrowie i zaburzenia psychiczne a neuroróżnorodność
Wsparcie osób neuroatypowych w miejscu pracy
- Projektowanie uniwersalne w zatrudnieniu
- Równe traktowanie i przeciwdziałanie dyskryminacji w miejscu pracy ze względu na niepełnosprawność i stan zdrowia
- Zatrudnienie wspomagane w procesie aktywizacji zawodowej
- Nowe spojrzenie na politykę personalną i procesy rekrutacyjne
- Adaptacje w miejscu pracy i technologie wspomagające
- Projektowanie inkluzywnej przestrzeni pracy
- Komunikacja i zarządzanie w różnorodnym zespole
- Zarządzanie konfliktem w różnorodnym zespole
- Wskaźniki i pomiar neuroróżnorodności i kultury włączającej w organizacji
- Wizyty studyjne
Projekt dostępnościowy
Podsumowanie i ewaluacja
Kadra
Osoby prowadzące zajęcia są specjalistkami i specjalistami w swoich dziedzinach, nastawionymi przede wszystkim na praktyczny wymiar przekazywanych treści. To samorzeczniczki i samorzecznicy, osoby zajmujące się naukowo zagadnieniami neuroróżnorodności (m.in. z obszaru psychologii, psychiatrii, zarządzania i urbanistyki), jak również specjalistki i specjaliści pracujący na co dzień w największych organizacjach polskiego biznesu oraz aktywistki i aktywiści na rzecz ruchu neuroróżnorodności.
Partner kierunku

Fundacja Atypika jest głównym partnerem Uniwersytetu SWPS, a także inicjatorem i autorem programu studiów “Neuroróżnorodność w miejscu pracy - inkluzywna rekrutacja i zarządzanie”. Fundacja promuje neuroróżnorodność, czyli wiedzę o potencjale i wartości osób atypowych (inaczej neuroatypowych). Osoby atypowe odbierane są jako niepasujące do powszechnej definicji „normalności”, często postrzegane wyłącznie w kontekście trudności psychicznych związanych z takimi diagnozami medycznymi jak: ADHD, spektrum autyzmu, dysleksja, dyspraksja czy zespół Tourette’a. Jako Fundacja dążymy do zmian systemowych w edukacji szkolnej i miejscu pracy oraz upowszechnianiu idei neuroróżnorodności społeczeństwie.
Więcej informacji na stronie: atypika.org.
Kadra
Rekrutacja
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego. Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych. Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń zastrzega możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej ilości zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Opłata za rok studiów
rok akademicki 2023-2024 |
10 rat |
880 zł |
2 raty |
4 150 zł |
1 rata |
7 900 zł |
Opłata rekrutacyjna |
300 zł |
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (absolwent płaci 0 zł).
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni [w tytule prosimy wpisać: nazwisko i imię oraz kierunek].
Kontakt