Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
zajęcia realizowane:
forma zajęć:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej

pod kierownictwem dr hab. Agnieszki Popiel i dr Ewy Pragłowskiej

Uniwersytet SWPS jest jedyną w Polsce uczelnią, gdzie kształcenie w psychoterapii poznawczo-behawioralnej odbywa się w ramach czteroletnich studiów podyplomowych oraz gdzie na poziomie akademickim (dwuletnie studia podyplomowe) odbywa się kształcenie w superwizji.

Wydział Psychologii w Warszawie Uniwersytet SWPS

Kształcenie psychoterapeutów

Szkoła Psychoterapii Uniwersytetu SWPS jest największym ośrodkiem kształcącym psychoterapeutów w Polsce (według rejestru Certyfikatów PTTPB i absolwentów USWPS): Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej ma obecnie 1010 certyfikowanych terapeutów z czego 316 to absolwenci Szkoły Psychoterapii Uniwersytetu SWPS. Około 100 certyfikatów w pierwszych latach istnienia Towarzystwa było przyznanych absolwentom szkoleń organizowanych przez dr hab. Agnieszkę Popiel i dr Ewę Pragłowską, a co najmniej 1000 członków PTTPB to słuchacze i absolwenci Szkoły Psychoterapii Uniwersytetu SWPS.

Unikalny program kształcenia psychoterapetów...

Program czteroletnich, dwustopniowych studiów podyplomowych w psychoterapii poznawczo-behawioralnej został opracowany w celu umożliwienia uczestnikom zdobycia wiedzy i umiejętności pozwalających na samodzielne prowadzenie psychoterapii szerokiego zakresu zaburzeń psychicznych występujących u osób dorosłych, dzieci i młodzieży.

W programie znajduje się również zastosowanie umiejętności psychoterapeutycznych w rozumieniu i rozwiązywaniu problemów emocjonalnych jednostki, niespełniających kryteriów rozpoznawania zaburzeń psychicznych określonych klasyfikacjami DSM i ICD - jak na przykład osób w kryzysowych sytuacjach życiowych czy sportowców.

...pod okiem doświadczonych superwizorów

Superwizja stanowi główną część ostatnich dwóch lat studiów i prowadzona jest przez certyfikowanych superwizorów-dydaktyków Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Zespół głównych superwizorów Szkoły, stanowią psycholodzy oraz lekarze – specjaliści w psychologii klinicznej i psychiatrii człowieka dorosłego, dzieci i młodzieży, specjaliści w prowadzeniu terapii par, rodzinnej, jak również osób z zaburzeniami całościowymi i dysfunkcjami neurologicznymi. Superwizje prowadzi stała kadra superwizorów, co umożliwia studentom analizę i uzyskanie pomocy w pokonaniu trudności diagnostycznych i terapeutycznych w skomplikowanych przypadkach. W trakcie studiów każdy ze studentów zobowiązany jest do superwizji terapii 10 pacjentów, co oznacza bezcenną możliwość poznania przez każdego z uczestników ponad 200 opisów i analiz superwizowanych terapii.

Zespół wykładowców i superwizorów – stanowią specjaliści, którzy poza wiedzą teoretyczną – posiadają również wieloletnie doświadczenie kliniczne w leczeniu i psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Do bloków tematycznych zapraszani są wybitni specjaliści polscy i zagraniczni.

Wiedza oparta na dowodach

Specyfika Szkoły i studiów umożliwia aktywne włączenie studentów do grona terapeutów prowadzących psychoterapię w ramach badań naukowych. Miało to miejsce w ramach programu TRAKT 2008-2010, a obecnie programu badawczego Diagnoza, Terapia, Psychoterapia PTSD, który rozpoczął się w roku 2014 oraz programu E-compared prowadzonego przez Wydział Psychologii Uniwersytetu SWPS. Pozwala to na weryfikację skuteczności studentów jako terapeutów oraz przygotowuje ich do roli badaczy nad psychoterapią. Jako jedyna Szkoła w Polsce możemy odwołać się do wyników badań potwierdzających skuteczność terapii prowadzonych przez terapeutów kształcących się na studiach podyplomowych Uniwersytetu SWPS, a więc udokumentować skuteczność procesu kształcenia. Potwierdzają to inne dane - niemal 100% osób kończących studia uzyskuje certyfikaty PTTPB a znaczna - EABCT. Absolwenci studiów podyplomowych są cenionymi i poszukiwanymi psychoterapeutami. Zgłaszająca się co roku liczba osób o zróżnicowanym doświadczeniu, niestety uniemożliwia przyjęcie wszystkich, pozwala jednak na wybór najlepszych spośród kandydatów. Z radością możemy więc oczekiwać, że kończący Szkołę psychoterapeuci poznawczo-behawioralni, dzięki wszechstronnemu wykształceniu w leczeniu zaburzeń psychicznych metodami psychoterapii poznawczo-behawioralnej będą stanowić szansę dla pacjentów na uzyskanie w pełni profesjonalnej i skutecznej psychoterapii.

Studia podyplomowe

Jednolity program merytoryczny Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS jest realizowany we wszystkich wydziałach Uniwersytetu SWPS. Kierownicy merytoryczni w wydziałach pełnią rolę głównych superwizorów i pracują w ścisłej współpracy z kierującymi Szkołą autorkami programu.

Sprawdź gdzie możesz studiować?

Aktualności

Aktualności07-11-2021

Zmarł Aaron T. Beck – twórca terapii poznawczej

Czytaj więcej
Konferencje20-05-2021

Dziecko dla systemu czy system dla dziecka? Perspektywy środowiskowego modelu wsparcia w kryzysie psychicznym

Czytaj więcej
Aktualności26-05-2017

Zdrowie psychiczne: nowe możliwości dzięki nowym technologiom

Czytaj więcej

Kierownictwo

Kierownicy dydaktyczni i główni superwizorzy

Derezińska, Ida kierownik dydaktyczny SPPB w Sopocie, specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży
Ida Derezińska
 
specjalista psycholog kliniczny, terapeuta rodzinny
Gałuszko-Węgielnik, Maria kierownik dydaktyczny SPPB we Wrocławiu
Maria Gałuszko-Węgielnik
dr n. med.
specjalista psychiatra
Skotnicka-Chaberek, Magdalena kierownik dydaktyczny SPPB w Katowicach, specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży
Magdalena Skotnicka Chaberek
dr
psychoterapeutka i superwizorka psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Wiśniewski, Artur kierownik dydaktyczny SPPB w Poznaniu, superwizor psychoterapii (PTTPB), specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży
Artur Wiśniewski
dr n. med.
specjalista psychiatra dorosłych, dzieci i młodzieży oraz certyfikowany psychoterapeuta (PTTPB)

Zespół superwizorów terapii dorosłych, dzieci i młodzieży

Darżynkiewicz, Krystyna psycholog kliniczny, specjalista II stopnia, psychoterapeuta, terapeuta poznawczo-behawioralny, główny superwizor SPPB w Poznaniu
Krystyna Darżynkiewicz
 
psycholog kliniczny, specjalista II stopnia, psychoterapeuta, terapeuta poznawczo-behawioralny
Michałowski, Jarosław psycholog, psychoterapeuta, główny superwizor SPPB w Poznaniu
Etatowy
Tak
Biogram
Tak
Tytuł
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Imię i nazwisko
Jarosław Michałowski
Miasto
poznan
Dyscyplina
psychologia
Specjalizacja
Psycholog
Stanowisko
profesor uczelni
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"dziekan","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii i Prawa w Poznaniu","Nazwa odmieniona":"Wydzia\u0142u Psychologii i Prawa w Poznaniu"}}
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Centrum
{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Laboratorium Neuronauki Emocji","Nazwa odmieniona":"Laboratorium Neuronauki Emocji"}}
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Klinicznej i Zdrowia","Nazwa odmieniona":""}}
Wydział
Array
Instytut
Array
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskipsycholog, bada neuronalne korelaty doświadczeń emocjonalnych oraz relacje między emocjami i procesami poznawczymi
Połeć, Magdalena psycholożka, socjolożka, psychoterapeutka, główny superwizor SPPB w Katwoicach
Magdalena Połeć
 
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskipsycholożka i socjolożka
Walczak, Bartłomiej psycholog, certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystawa Terapii Poznawczej i Behawioralnej, główny superwizor SPPB we Wrocławiu
Bartłomiej Walczak
 
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskipsycholog, certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej

Pozostali superwizorzy

Cubała, Wiesław Jerzy
Wiesław Jerzy Cubała
dr hab. med.
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskikierownik Kliniki Psychiatrii Dorosłych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
Katarzyna, Białek
Katarzyna Białek
 
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskipsycholog, psychoterapeuta poznawczo – behawioralny, superwizor,specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży
Kuroń, Michał
Michał Kuroń
 
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskispecjalista psychologii klinicznej i terapii środowiskowej, psychoterapeuta (PTTPB), superwizor psychoterapii (PTTPB)
Mińkowska, Elżbieta
Elżbieta Mińkowska
 
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskipsycholog, pedagog, psychoterapeuta, superwizor psychoterapii (PTTPB)
Nowocin, Dorota
Dorota Nowocin
dr n. społ.
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskipsycholog, psychoterapeuta i superwizor psychoterapii (PTTPB)
Stawikowska, Judyta
Judyta Stawikowska
 
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskispecjalistka psychologii klinicznej, psycholożka, pedagożka specjalna

Goście
i współpraca zagraniczna

Najwybitniejsi psychoterapeuci i badacze psychoterapii byli w ciągu ostatnich 15 lat gośćmi Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS. Prowadzili wykłady i warsztaty podczas studiów podyplomowych w psychoterapii i superwizji. Wykładali u nas profesorowie: Stefan Hofmann (USA, Niemcy), Sarah Corrie (UK), Thomas Heidenreich (NIemcy), Eduardo Keegan (Argentyna), Cory Newman (USA), Ceu Salvador (Portugalia), Mehmet Sungur (Turcja), Yona Teichman (Izrael), Meir Teichman (Izrael).

Wykładowcy Szkoły Psychoterapii prowadzili takżę zajęcia w Argentynie, na Litwie, Łotwie i Ukrainie, aktywnie uczestniczą w międzynarodowych i krajowych konferencjach naukowych.

Superwizje

Superwizja jest podstawą kształcenia psychoterapeutów, którzy jeszcze nie uzyskali certyfikatu psychoterapeuty. Superwizja jest także podstawą prowadzenia praktyki terapeutycznej przez certyfikowanych psychoterapeutów. Kodeks etyczny psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego (www.pttpb.pl) zobowiązuje do poddawania własnej praktyki superwizji aby móc skonsultować problemy.

Superwizja a wypalenie zawodowe

Praktykowanie psychoterapii może być bardzo satysfakcjonujące. Psychoterapeuci mają przywilej towarzyszenia pacjentowi w rozwoju, pokonywaniu ograniczeń, dochodzeniu do zdrowia. Jednak praca psychoterapeuty jest emocjonalnie wymagająca i trudna. Psychoterapeuci są narażeni na te same problemy psychologiczne i zaburzenia psychiczne, które dotyczą innych ludzi. Specjaliści w zakresie zdrowia psychicznego – psychiatrzy i psychoterapeuci są grupą szczególnie narażoną na wypalenie zawodowe. Superwizja praktyki klinicznej jest unikalnym procesem, w którym stojąc na straży dobra obu stron relacji pacjent-psychoterapeuta to psychoterapeuta może uzyskać pomoc w rozpoznaniu sytuacji gdy jego pogorszone samopoczucie z powodu własnych problemów lub zaburzeń może przekładać się na funkcjonowanie zawodowe. Zwiększenie intensywności superwizji jest jednym z postulowanych sposobów profilaktyki wypalenia zawodowego, czy szerzej: zdrowia psychicznego u psychoterapeutów.

Zalecenia stowarzyszeń naukowych

Na konieczność superwizji zwracają uwagę kodeksy etyczne stowarzyszeń naukowych np. Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej:

  • II.2 Psychoterapeuta poznawczy i/lub behawioralny za swój obowiązek uważa stałą pracę nad kształtowaniem osobistego humanistycznego systemu wartości, kierując się przy tym troską o dobrze pojęty własny rozwój osobowy i dbałością o dobrą kondycję psychiczną;
  • II.8 Psychoterapeuta poznawczy i/lub behawioralny ma obowiązek zasięgnąć konsultacji superwizora w każdym przypadku, gdy problemy osobiste terapeuty mogą wpływać na przebieg i skutki prowadzonej psychoterapii;

Czy Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego:

  • „Psychologowie starają się być świadomi możliwego wpływu własnego zdrowia fizycznego i psychicznego na ich zdolność do pomocy tym, z którymi pracują”,
  • „Psychologowie nieustannie podejmują wysiłki, aby rozwijać i utrzymywać swoje kompetencje”,
  • „Psychologowie powstrzymują się od inicjowania czynności, gdy wiedzą lub powinni wiedzieć, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich problemy osobiste uniemożliwiają im wykonywanie czynności związanych z pracą we właściwy sposób”,
  • ”Gdy psychologowie zdadzą sobie sprawę z problemów osobistych, które mogą odpowiednio przeszkadzać im w wykonywaniu obowiązków związanych z pracą, podejmują odpowiednie kroki, takie jak uzyskanie profesjonalnej konsultacji lub pomocy, i określają, czy powinni ograniczyć, zawiesić lub zakończyć pracę związaną z psychoterapią”

Superwizje w Klinice Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS

Superwizorzy, w większości stanowiący trzon wykładowców podyplomowej Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS współpracują z Kliniką Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS. Ich wieloletnie doświadczenie kliniczne i dydaktyczne obejmuje zarówno superwizję pracy terapeutycznej z osobami dorosłymi jak i dziećmi i młodzieżą.

Superwizje prowadzone w Klinice przeznaczone są dla wszystkich psychoterapeutów prowadzących psychoterapię poznawczo-behawioralną, w tym:

  • dla psychoterapeutów w trakcie studiów podyplomowych/ czteroletnich szkoleń do certyfikatu psychoterapeuty (szczególnie I i II roku przed rozpoczęciem zajęć superwizyjnych objętych czesnym na III i IV roku)
  • dla praktykujących licencjonowanych psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych
  • dla psychoterapeutów, którzy nie będą terapeutami poznawczo-behawioralnymi prowadzą terapię według opartych na danych protokołów terapeutycznych

Usługi terapeutyczne

Kliniki Terapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwerystetu SWPS

Powołanie Kliniki Uniwerystetu SWPS jest naturalną konsekwencją dorobku naukowego i dydaktycznego Uniwersytetu SWPS oraz rosnącego zapotrzebowania pacjentów - dorosłych, dzieci i młodziezy - na psychoterapię poznawczo-behawioralną. Słuchacze Szkoły Psychoterapii mogą odbywać w Klinice staż pozwalający na zdobywanie i doskonalenie umiejętności praktycznych.

Zespół Kliniki stanowią twórcy i absolwenci Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS, wykładowcy i absolwenci studiów w superwizji psychoterapii poznawczo-behawioralnej połączeni ideą nieustannego doskonalenia wiedzy klinicznej, dlatego stałe punkty w kalendarzu działań Kliniki wyznaczają superwizje i spotkania naukowe. Wśród specjalistów Kliniki są autorzy podręczników, książek i materiałów psychoedukacyjnych dla pacjentów.

https://klinika.swps.pl/pl

Materiały
wideo

Zapraszamy do obejrzenia/wysłuchania wybranych matriałów wideo

 

Zapraszamy na Drzwi Otwarte Online
15-25 listopada 2021