Tytuł profesora dla dr. hab. Katarzyny Byrki

Z dumą informujemy, że dr hab. Katarzyna Byrka z Wydziału Psychologii we Wrocławiu USWPS otrzymała tytuł profesora nauk społecznych w dyscyplinie psychologia. Serdecznie gratulujemy!
Profesor Katarzyna Byrka doceniona za dorobek naukowy
Zgodnie z postanowieniem z 21 lipca 2025 r. Prezydent RP nadał tytuł profesora psycholożce społecznej z Uniwersytetu SWPS – dr hab. Katarzynie Byrce. Badaczka została wyróżniona za wybitne osiągnięcia naukowe.

Wybitna psycholożka społeczna z USWPS
Profesor Katarzyna Byrka naukowo zajmuje się procesami motywacyjnymi ludzi, prowadząc badania w obszarze psychologii społecznej, środowiskowej i zdrowia. Interesuje ją, jak nasze postawy wpływają na działania, które podejmujemy, a także czemu to, co deklarujemy, może odbiegać od tego, co faktycznie robimy. Ciekawią ją również niebezpośrednie metody pomiaru postaw, bez polegania na deklaracjach osób badanych. Jest kierowniczką Centrum Badań nad Zachowaniami Społecznymi USWPS.
Wyniki swoich badań publikowała w prestiżowych czasopismach z dyscypliny psychologii, m.in. w „Personality and Social Psychology Review”, „Motivation Science”, „Journal of Environmental Psychology”, „Environment & Behavior”, „Appetite” czy „British Journal of Social Psychology”.
Otrzymała również wiele grantów badawczych, m.in. POMOST-POWROTY (Fundacja na rzecz Nauki Polskiej), Iuventus Plus (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz liczne granty Narodowego Centrum Nauki (NCN): OPUS, SONATA, SONATA BIS czy BEETHOVEN CLASSIC, który realizuje wspólnie z Uniwersytetem w Konstancji. Jest laureatką programu START, realizowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z obszaru emocji i motywacji oraz metodologii i planowania badań psychologicznych.
Przeczytaj biogram prof. Byrki
Poznaj badania i osiągnięcia profesor Byrki
Profesor Byrka wniosła istotny wkład w nasze rozumienie zależności między postawami i zachowaniami, a także mechanizmów kompensacyjnych, ułatwiających radzenie sobie z własnymi brakami lub słabościami.
Badała m.in.:
- dążenie do celów tożsamościowych – takich jak bycie dobrym rodzicem – poprzez symboliczne działania;
- skuteczność różnych technik zmiany zachowań, np. kiedy badani chętniej sięgają po ekologiczne alternatywy produktów;
- regenerację psychologiczną w środowisku miejskim, np. poprzez słuchanie dźwięków przyrody czy taniec w parku;
- postawy wobec autyzmu wśród osób w spektrum i ich rodzin.
Zobacz inne aktualności
























































































