Cykl „SZTUKA USWPS”: Magdalena Abakanowicz

W budynku Uniwersytetu SWPS w Poznaniu można zobaczyć prace Magdaleny Abakanowicz – jednej z najwybitniejszych polskich rzeźbiarek XX wieku. Artystka przez całe życie badała granice materii i formy, tworząc dzieła, które wymykają się prostym klasyfikacjom.
Rzeźby z tkaniny – Magdalena Abakanowicz
Magdalena Abakanowicz to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystek na świecie. Urodziła się w 1930 r. w Falentach pod Warszawą. Dorastała w czasie II wojny światowej i te doświadczenia na zawsze odcisnęły piętno na jej sztuce. Zmarła w 2017 r., pozostawiając po sobie wyjątkowy dorobek artystyczny. Jej prace znajdują się w kolekcjach największych muzeów – od paryskiego Centre Pompidou po Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
W latach 60. stworzyła swoje słynne abakany, czyli miękkie, monumentalne formy rzeźbiarskie z włókna sizalowego. Badała możliwości materiału, tworząc prace, które zrywały z tradycyjnym podejściem do tkaniny. Zafascynowana możliwością rzeźbienia przestrzeni eksperymentowała ze skalą i aranżacją.
W latach 80. stworzyła cykl „Gry wojenne”, w którym wykorzystała masywne pnie drzew, owinięte w tkaniny i opasane stalowymi obręczami. Te olbrzymie rzeźby, przypominające rydwany lub machiny wojenne, niosły ze sobą ambiwalentne znaczenie – symbolizowały jednocześnie siłę i bezradność. Można je odczytywać jako metaforę uczestnictwa człowieka w historii, a zarazem jako symbol kondycji ludzkiej.
Artystka realizowała też projekty w otwartej przestrzeni, tzw. „przestrzenie doświadczenia”, i bywa nazywana matką chrzestną sztuki instalacji. Jej najbardziej znaną realizacją w Polsce jest monumentalna grupa 112 żeliwnych postaci „Nierozpoznani” (2002), zlokalizowana w poznańskim parku Cytadela.
Przeważająca część dorobku Magdaleny Abakanowicz odnosi się do człowieka – albo bezpośrednio, poprzez studium ciała, albo metaforycznie, poprzez kontekst, w którym zostały umieszczone. Różnorodność jej dzieł pokazuje jej ogromną inwencję twórczą i nieustanną potrzebę eksperymentowania. Jej credo było proste: „Nie lubię reguł i przepisów. Są wrogami wyobraźni”.
Dzieła Magdaleny Abakanowicz w kolekcji Fundacji Voelkel
Twórczość Magdaleny Abakanowicz jest obecna w przestrzeni Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. W budynku przy ul. Kutrzeby 10 można zobaczyć dwie prace artystki: „Odwrócone” oraz „Element stojący lewy” z serii „Nierozpoznani”. Obie rzeźby silnie nawiązują do charakterystycznego motywu anonimowej ludzkiej sylwetki.



Do Fundacji Voelkel należą również dzieła Abakanowicz znajdujące się w przestrzeni miejskiej. Najbardziej znaną realizacją jest monumentalna grupa „Nierozpoznani” (2002) w poznańskim parku Cytadela. Składa się na nią 112 ponaddwumetrowych żeliwnych postaci, pozbawionych głów i rąk, które zdają się kroczyć w różnych kierunkach. To przejmująca metafora doświadczenia tłumu – bezimiennego, anonimowego, ale zarazem pełnego napięcia i emocji. Instalacja powstała we współpracy z Wielkopolskim Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych w związku z obchodami 750-lecia lokacji miasta Poznania i była częścią projektu Poznań Miasto Sztuki.






Ważnym elementem kolekcji jest również praca „5 figur” (2007) – odlewy żeliwne z tej samej formy, którą artystka wykorzystała przy realizacji słynnej „Agory” w Chicago. Bezgłowe, monumentalne sylwetki mierzą blisko trzy metry wysokości. Rzeźby można obecnie oglądać przy wieżowcu Bałtyk na poznańskich Jeżycach.



Cykl „SZTUKA USWPS”. Spójrz inaczej!
Tworzymy przestrzeń dla sztuki i otwartej wymiany myśli. Poprzez działania artystyczne budujemy świadomość wolności nierozerwalnie związanej z odpowiedzialnością – za siebie i swoje otoczenie. Chcemy łączyć środowiska i inspirować do odważniejszego spojrzenia na świat. Dołącz do nas!
Dowiedz się więcej o projekcie
Zobacz inne aktualności























































































