Promocja marki i produktu w Internecie bez tajemnic: content marketing na Uniwersytecie SWPS
Healthy Plan by Ann Anny Lewandowskiej, Kuchnia Lidla, IKEA Inspiracje… możemy się założyć, że znasz te marki i ich kampanie. Stoją za nimi utalentowani kreatorzy, którzy doskonale wiedzą, jak budować autentyczne relacje ze swoimi odbiorcami w Internecie. Komunikacji za pomocą nowoczesnych środków przekazu oraz projektowania kampanii online można nauczyć się od podstaw. Uniwersytet SWPS zaprasza na roczne studia podyplomowe Content Marketing, czyli jak budować markę w Internecie.
Jak zbudować markę i zdobyć miliony obserwujących?
To jasne, że w dzisiejszych czasach nie zbudujemy marki bez Internetu. Jednak dobrej marki nie zbudujemy przede wszystkim bez odpowiedniego contentu. Jak go tworzyć? Jak budować zasięgi i zwiększać sprzedaż? Na te pytania odpowiada Katarzyna Sowicka – ekspertka z zakresu strategicznego budowania marek za pomocą content marketingu, jedna z wykładowczyń na naszym kierunku:
Content marketing to strategiczna technika marketingowa, która polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, istotnych i spójnych treści, mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie określonej grupy odbiorców, aby ostatecznie skłonić ich do podjęcia pożądanego działania. To nie tylko publikowanie treści (także wideo i audio), ale przede wszystkim budowanie autentycznej relacji z odbiorcami, tak bardzo oczekiwanej w obecnych czasach.
Krok pierwszy: zrozumienie odbiorców
– Zrozumienie swojej grupy docelowej to klucz do sukcesu w content marketingu. To od niego zależy, jakie treści będą dla nich atrakcyjne, co ich zainteresuje i jakie media społecznościowe najchętniej wybierają – twierdzi nasza ekspertka. Za przykład świadomej, bezpośredniej komunikacji z odbiorcami, podaje inicjatywy Anny Lewandowskiej: jej kanał na Instagramie oraz program „Healthy Plan by Ann”.
Według Katarzyny Sowickiej znana trenerka ekspertka od zdrowego stylu życia doskonale zna swoją grupę docelową – kobiety w różnym wieku, które pragną poprawić swoje zdrowie, formę fizyczną i samopoczucie poprzez zdrowe odżywianie i regularne ćwiczenia. Celebrytka angażuje swoją społeczność poprzez różnorodne formy treści: wrzuca ciekawe przepisy, udostępnia treningi, odsłania wybrane momenty ze swojego życia prywatnego. Często zwraca się bezpośrednio do swoich obserwatorów, tworząc ankiety, zadając im pytania lub zachęcając do podjęcia wyzwań (#treningzanną, #wyzwaniezanną). Ponadto program, który stworzyła, oferuje spersonalizowane plany treningowe i dietetyczne, a także dostęp do społeczności osób o podobnych celach. To nie tylko produkt, ale także platforma do budowania relacji z odbiorcami i zaspokajania ich potrzeb.
Krok drugi: strategia treści
Bez solidnej strategii twoje działania w Internecie mogą być chaotyczne i nieefektywne. Strategia treści powinna być skrupulatnie przemyślana i zorientowana na osiąganie konkretnych celów, jeśli pragniemy, by pomogła nam odnieść finansowe korzyści. Możemy postawić na przykład na niezależną od mediów firmowych stronę bądź kanał w mediach społecznościowych – przeznaczone do tego, by komunikować się ze społecznością, a jednocześnie promować swoje produkty w nienachalny sposób. Przykładem takich działań jest strona oraz kanał YouTube Kuchni Lidla (obecnie ma on ponad 550 tys. subskrybentów). W ramach działań promocyjnych pod szyldem Kuchni Lidla wydano też kilka popularnych książek kucharskich. Liczba subskrypcji newslettera sięga 100 tys.
– Jednym z głównych celów Kuchni Lidla jest prezentacja produktów oferowanych przez sieć sklepów w atrakcyjnej, praktycznej formie – jako składniki smacznych i łatwych do przygotowania potraw. Ta strategia pozwala na promowanie produktów Lidla w naturalnym kontekście, bez bezpośredniej i nachalnej reklamy – podkreśla Katarzyna Sowicka. – W ciągu 10 lat w kuchni Lidla gotowali już Pascal Brodnicki i Karol Okrasa (słynny, trzyletni pojedynek Pascal kontra Okrasa), znana z TVN Dorota Wellman, a obecnie także Kinga Paruzel i Paweł Małecki. Dzięki temu marka buduje silną relację z odbiorcami, pokazując, że jest nie tylko miejscem, gdzie można robić codzienne zakupy, ale także źródłem inspiracji kulinarnych i partnerem w dążeniu do zdrowego stylu życia. Ta strategia pomaga Lidlowi wyróżnić się na rynku i budować pozytywny wizerunek marki.
Takich sukcesów content marketing ma na swoim koncie naprawdę wiele.
Krok trzeci: budowanie relacji, rozpowszechnianie treści, mierzenie efektów
To trzy nieodłączne elementy skutecznych działań contentmarketingowych. Potencjalnym nabywcom naszych produktów warto dostarczyć darmowych porad, inspiracji i rozwiązań, a efekty przekroczą nasze najśmielsze oczekiwania.
Na przykład na polskiej stronie znanej szwedzkiej marki IKEA znajduje się sekcja Inspiracje, gdzie klienci mogą znaleźć wiele pomysłów na urządzenie domu z użyciem produktów IKEA. Pokazywane są tam stylizacje, pomysły na przechowywanie, a także propozycje produktów dla różnych typów pomieszczeń. Marka prowadzi również blog, na którym publikuje artykuły na temat wielu aspektów domowego życia, od porad dotyczących urządzania wnętrz, po przepisy kulinarne. Na blogu pojawiają się również informacje o najnowszych produktach i ofertach, co pozwala klientom być na bieżąco z tym, co dzieje się w IKEA.
– Zarówno Ikea, jak i Lidl czy Anna Lewandowska rozumieją, gdzie ich grupy docelowe spędzają najwięcej czasu i jakie kanały preferują. Na Facebooku, Instagramie, YT, Pinterest czy TikToku dzielą się inspirującymi zdjęciami, pokazując nowe pomysły i produkty, ale także odpowiadając na pytania i komentarze klientów. Regularnie badają i mierzą efekty swojej pracy, dzięki czemu nie tylko zwiększają lojalność swoich klientów, ale także przyciągają nowych, co przekłada się na stale rosnące grono odbiorców i może mieć duży wpływ na zwiększanie sprzedaży – komentuje Katarzyna Sowicka.
O tym, czym jeszcze wyróżnia się content marketing i dlaczego jest obecnie najbardziej docenianą techniką marketingową, dowiesz się na naszych studiach podyplomowych.
Studiuj Content Marketing na Uniwersytecie SWPS i zbuduj własną markę w Internecie
Studia na kierunku Content Marketing skierowane są do niezwykle szerokiego grona odbiorców. Wiedza i praktyczne umiejętności, które przekazujemy, przyczynią się do rozwoju kompetencji nie tylko w obszarze komunikacji, lecz także w obszarze marketingu i promocji w mediach społecznościowych. Przydadzą się zarówno pracownikom marketingu, jak i pracownikom lub właścicielom agencji reklamowych oraz Public Relations, SEO oraz domów mediowych.
Program jest prowadzony przez doświadczonych specjalistów i praktyków, a zajęcia odbywają się w formie warsztatów z wykorzystaniem najnowszych narzędzi analitycznych i aplikacji online. To pozwala nie tylko zgłębić teorię, lecz także od razu ją zastosować, tworząc swoja własna strategię contentmarketingową gotową do wdrożenia.
Kierunek Content Marketing, czyli jak budować markę w Internecie można studiować we Wrocławiu.
Dowiedz się więcej: