Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

„Media a polityka w Europie od XIX do XXI wieku”

float_intro: images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/media_a_polityka_w_europie_okladki.jpg

Książka pod redakcją Eveliny Kristanovej, medioznawczyni z USWPS, pokazuje, jak media kształtowały opinię publiczną w Europie na przestrzeni wieków. Odkryj, jak zmieniał się sposób mówienia o polityce – w prasie, radiu, telewizji i internecie!

Relacja mediów z polityką – dawniej i dziś

„Media a polityka w Europie od XIX do XXI wieku” to zbiór prac badawczych poświęconych przenikaniu się zagadnień politycznych i świata mediów w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski.

W pierwszej części publikacji znajdziesz ogólne rozważania o relacji mediów z polityką.

W tych rozdziałach autorki i autorzy:

  • analizują rolę mediów w informowaniu społeczeństwa o nadużyciach władzy (tzw. watchdog journalism);
  • omawiają odpowiedzialność i etykę dziennikarską;
  • udowadniają, że media społecznościowe są narzędziem politycznym;
  • badają przywództwo jako szczególny rodzaj relacji społecznej.

Związki zachodzące pomiędzy mediami a polityką stanowią od dawna przedmiot refleksji powodowanej zarówno wagą i nośnością samej kwestii, jak i potrzebami wynikającymi z pojawiających się nowych aspektów tego zagadnienia. Nadają zbiorowi studiów charakter kontynuacji badań o niepodważalnej wadze. Wypada wspomnieć, że zainteresowanie okazywane tematyce, o której traktują teksty, nie oznacza istnienia całościowego opracowania poświęconego problematyce przenikania się zagadnień politycznych i świata mediów. Wolno zatem przyjąć, że każda nowa publikacja na ten temat nie tylko odpowiada na wyzwania współczesności, ale także przyczynia się do powstania dzieła o cechach syntezy. Potrzeba takiego opracowania nie budzi wątpliwości.

Fragment recenzji prof. dr. hab. Rafała Habielskiego

Od kampanii wyborczych po cenzurę w social mediach

W drugiej części publikacji zobaczysz już konkretne przykłady!

Omówiono m.in.:

  • kampanię wyborczą endecji w 1930 r.,
  • polską prasę przed- i powojenną,
  • działalność rosyjskiego Radia Swoboda w latach 1991–2023,
  • e-marketing Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy,
  • przeciwdziałanie cenzurze w internecie z wykorzystaniem nowych technologii,
  • wpływ platformy Facebook na demokrację.

Opracowanie polecamy szczególnej uwadze historyków, medioznawców, politologów i dziennikarzy. To doskonała lektura dla ciebie, jeśli chcesz lepiej zrozumieć, jak media reagują na wydarzenia polityczne oraz aktywnie kształtują poglądy społeczeństwa.

Książka ukazała się nakładem Oficyny Wydawniczej ASPRA-JR przy wsparciu i pod patronatem Uniwersytetu SWPS.

O redaktorce

Evelina Kristanova
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Ewelina Kristanova

Medioznawczyni. Wykładowczyni na USWPS w Warszawie, wcześniej wykładała na UW. Bada historię mediów, m.in. dzieje polskich katolickich czasopism społeczno-kulturalnych XX w., prasę z okresu PRL, relacje mediów z polityką, współczesne instytucje kultury w Bułgarii, zdigitalizowane wersje periodyków oraz audycje Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Należy do Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej oraz Society for the History of the Humanities. Uczestniczy w Centralnym Projekcie Badawczym Instytutu Pamięci Narodowej „Władze PRL wobec środowisk twórczych, dziennikarskich i naukowych” oraz grancie badawczym „Dokumenty i materiały do dziejów Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, cz. II (kontynuacja) t. I-V plus 2”. Jest autorką kilku książek oraz wielu artykułów i rozdziałów w dziełach zbiorowych.

Zobacz inne aktualności