Dezinformacja w różnych krajach i kulturach. Obejrzyj drugi odcinek „Kontekstów”
„Konteksty” to seria 10 filmów i podcastów edukacyjnych dotyczących szerokich kontekstów dezinformacji: kulturowych, społecznych i medialnych. Cykl powstał w ramach projektu CEDMO, koordynowanego przez prof. Karinę Stasiuk-Krajewską z Uniwersytetu SWPS. W drugim odcinku dr Katarzyna Bąkowicz rozmawia o dezinformacji w różnych krajach i kulturach z Maciejem Okraszewskim, założycielem portalu Dział Zagraniczny.
Czym są „Konteksty”?
Podcasty i filmy z serii „Konteksty” stanowią zapis rozmów ze specjalistami – badaczami, dziennikarzami i popularyzatorami nauki – którzy w swojej pracy zajmują się zróżnicowanymi kontekstami szeroko rozumianej działalności dezinformacyjnej. Pomysłodawczynią i realizatorką serii jest badaczka z naszej uczelni, dr Katarzyna Bąkowicz, która przeprowadza też rozmowy z zaproszonymi gośćmi.
Przygotowując cykl pogłębionych wywiadów, prezentujących różne sposoby patrzenia na dezinformację oraz różne konteksty i funkcje informacji w życiu społecznym, chcieliśmy pokazać całą złożoność zagadnienia. Mamy bowiem przekonanie, że dezinformacja oraz społeczna podatność na nią są zakorzenione w wielu sferach życia społecznego – w naszej historii, kulturze, stosunku do nauki, ale też stosunku do innych ludzi.
Maciej Okraszewski mówi o dezinformacji w kontekście kulturowym i geopolitycznym
Podobno istnieją na świecie miejsca wolne od dezinformacji. Są i takie, w których media w ogóle sobie z nią nie radzą. Od czego to zależy? Czy wynika z kultury lub języka? A może przyczyną jest polityka lub położenie geograficzne? Jak skutecznie walczą z dezinformacją kraje Ameryki Południowej i Azji? W opublikowanym 20 lutego 2023 r. drugim odcinku „Kontekstów” Maciej Okraszewski z Działu Zagranicznego postara się to wszystko wyjaśnić.
Zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia!
Posłuchaj cyklu „Konteksty” w serwisie Spotify
W najbliższym czasie kolejne premiery.
Rozmowę przeprowadziła
Naukowo zajmuje się komunikacją biznesową, dezinformacją, manipulacją medialną i biznesową. Prowadzi badania w ramach Central European Digital Media Observatory (CEDMO). Kieruje grupą roboczą ds. odpowiedzialnej komunikacji przy ONZ. Opracowywała strategie komunikacyjne i medialne dla firm, prowadziła doradztwo w zakresie etycznej komunikacji i przeciwdziałania dezinformacji. Autorka publikacji „Fake news. Produkt medialny czasów postprawdy”.
Projekt koordynuje
Medioznawca, teoretyk komunikacji, etyk komunikacji profesjonalnej. W pracy naukowej i dydaktycznej koncentruje się na zagadnieniach związanych z teorią komunikacji i mediów oraz aksjologią. Jej zainteresowania badawcze wiążą się z profesjonalizacją branż komunikacji publicznej (zwłaszcza dziennikarstwa i public relations) oraz teorią i metodologią badań dyskursu w ujęciu Foucaulta oraz Laclaua i Mouffe. Jest autorką ok. 70 publikacji naukowych, w tym trzech książek.