Relacja z Konferencji Instytutów i Wydziałów Socjologii
26 września 2024 r. Wydział Nauk Społecznych w Warszawie wraz z Instytutem Nauk Społecznych miał przyjemność gościć przedstawicieli i przedstawicielki polskich ośrodków socjologicznych podczas Konferencji Instytutów i Wydziałów Socjologii. Spotkanie było cenną okazją do wymiany doświadczeń i poglądów na temat przyszłości socjologii w Polsce, zarówno w kontekście dydaktyki, jak i badań naukowych.
Międzydyscyplinarne spojrzenie na przyszłość socjologii
Konferencja rozpoczęła się od powitania uczestników i uczestniczek oraz krótkiego wprowadzenia. Następnie, przedstawiono działalność Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS oraz Katedry Socjologii, prezentując dwa oferowane programy studiów: studia I stopnia na kierunku Życie publiczne oraz studia II stopnia na kierunku Zarządzanie zasobami ludzkimi.
Pierwsza sesja merytoryczna była poświęcona dyskusji na temat „Kształcenia socjologicznego w perspektywie międzydyscyplinarnej”. Uczestnicy mieli okazję omówić wyzwania i możliwości związane z nauczaniem socjologii w podejściu interdyscyplinarnym oraz współpracę z innymi pokrewnymi dziedzinami nauki.
Po przerwie obiadowej rozpoczęła się kolejna część konferencji, poświęcona wyzwaniom związanym z pozyskiwaniem krajowych środków na projekty badawcze. Dyskusja zatytułowana „Problemy i wyzwania związane z pozyskiwaniem krajowych środków na projekty badawcze – panel socjologiczny w NCN?” stała się platformą do wymiany poglądów na temat potrzeby utworzenia osobnego panelu dedykowanego socjologii w Narodowym Centrum Nauki (NCN). Rozmowy te podkreśliły, jak istotne jest zapewnienie odpowiednich warunków finansowych i infrastrukturalnych dla rozwoju badań socjologicznych w Polsce.
Konferencja zakończyła się podsumowaniem części merytorycznej. Całe wydarzenie stworzyło komfortową przestrzeń do ważnych dyskusji o przyszłości socjologii, a także bez wątpienia przyczyni się do zacieśnienia współpracy między ośrodkami akademickimi oraz dalszego rozwoju tej istotnej dyscypliny naukowej.