Absolwent Uniwersytetu SWPS laureatem konkursu Magna Charta Observatory
Ignacy Maliszewski, absolwent psychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, jest jednym z pięciu laureatów międzynarodowego konkursu na esej na temat inkluzywności na wyższych uczelniach. Wzięło w nim udział ponad 140 osób z 45 krajów. Inicjatorem konkursu jest Magna Charta Observatory (MCO) – organizacja działająca na rzecz poszanowania i ochrony wartości akademickich.
Młodzi podpowiadają, jak uczelnie mogą stać się bardziej inkluzywne
Organizatorzy konkursu zapytali studentki i studentów, co zmieniliby w swoich doświadczeniach związanych ze studiami lub w środowisku akademickim, aby stały się one bardziej inkluzywne. Ignacy Maliszewski, absolwent Wydziału Psychologii w Warszawie Uniwersytetu SWPS, w eseju zatytułowanym „Is «Better» Enough – for Adam and Iwo” („Czy «lepiej» wystarczy – dla Adama i Iwo”) skupił się na potrzebach osób transpłciowych i niebinarnych. Zwrócił też uwagę na konieczność wsparcia młodych ludzi zmagających się z problemami zdrowia psychicznego.
Swoją pracę oparłem na doświadczeniach własnych oraz dwóch osób, które miały największy wpływ na moje zaangażowanie w działania na rzecz inkluzywności i bezpieczeństwa młodych dorosłych. Obecna sytuacja na uczelniach jest zdecydowanie lepsza niż dekadę temu, ale to, że jest lepiej, nie oznacza, że jest doskonale. Sam przez dużą część edukacji nie czułem, że w świecie naukowym jest dla mnie miejsce. Mam w sobie dużo uporu i dzięki temu jestem już po obronie magisterki. Ale znam osoby, których głos niestety nie został jeszcze usłyszany przez środowisko akademickie, właśnie przez brak wsparcia i włączenia.
Najważniejsze jest wsparcie i indywidualne podejście do studentów
Ignacy Maliszewski pisze w swoim eseju m.in. o potrzebie wprowadzenia procedur administracyjnych dla studentów transpłciowych i niebinarnych, którzy są przed prawną korektą imienia i nazwiska, a chcieliby zmienić swoje dane w dziekanacie. Podkreśla też, jak ważne dla społeczności studenckiej jest wsparcie ze strony uczelni, i wskazuje na korzyści, które płyną z indywidualnego podejścia do każdej osoby.
Wśród rozwiązań, które proponuje, znajdują się:
- wprowadzenie programów wsparcia psychologicznego, takich jak bezpłatne konsultacje, grupy wsparcia, system zgłaszania problemów psychicznych przez rówieśników czy warsztaty na temat rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych dotyczących zdrowia psychicznego;
- uelastycznienie terminów i dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb studentów, szczególnie tych, którzy zmagają się z problemami zdrowotnymi, w tym psychicznymi;
- stworzenie programów mentoringowych, w ramach których osoby ze starszych roczników lub wykładowcy będą pomagać nowo przyjętym studentom w radzeniu sobie z wyzwaniami akademickimi i osobistymi;
- organizacja szkoleń dla kadry akademickiej dotyczących problemów społeczności transpłciowej.
W swojej pracy zwraca też uwagę na inne istotne kwestie, takie jak nierówności społeczno-ekonomiczne, rasowe i etniczne, a także potrzeby osób z niepełnosprawnościami i osób neuroatypowych.
Magna Charta Observatory wsłuchuje się w głos młodych
Konkurs MCO Student Essay Competition umożliwia młodym ludziom przedstawienie pomysłów, które mogę wpłynąć na przyszłość edukacji. Jego laureatki i laureaci zostali zaproszeni na inaugurację World Access to Higher Education Network (WAHEN), która odbędzie się w grudniu w Oksfordzie. Zwycięskie eseje zostaną omówione podczas jednego z webinarów organizowanych przez MCO, a poruszane w nich tematy mogą posłużyć uczelniom jako cenne źródło informacji o potrzebach studentów.
Eseje laureatów (w języku angielskim) można przeczytać na stronie internetowej Magna Charta