Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

„Różnorodne ścieżki zmian poznawczych w starszym wieku”

float_intro: images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/Zmiany_poznawcze.jpg

Publikacja pod redakcją naukową prof. Grzegorza Sędka z USWPS, a także prof. Thomasa M. Hessa i prof. Dayny R. Touron z Uniwersytetu Karoliny Północnej, przedstawia stan współczesnej wiedzy na temat poznawczych aspektów starzenia się. Autorzy kompleksowo opisują zmiany w podejściu do metodologii badań nad starzeniem, które dokonały się w ciągu ostatniej dekady (nastąpiło przejście od opisu zmian poznawczych u osób w starszym wieku w kategoriach ograniczeń do poszukiwania czynników związanych z prawidłowym funkcjonowaniem w późniejszym życiu).

Przełomowa zmiana podejścia w psychologii starzenia się

W opracowaniu „Różnorodne ścieżki zmian poznawczych w starszym wieku” badacze i badaczki przybliżają metodologiczne problemy towarzyszące stosowanym do tej pory metodom badań nad procesem starzenia. Opisują także rozwiązania, które w ciągu ostatnich lat pomogły lepiej zrozumieć zmiany poznawcze zachodzące u osób w starszym wieku. Dzięki tej zmianie w podejściu badawczym możliwe jest opracowywanie skuteczniejszych interwencji psychologicznych.

Badania nad zmianami poznawczymi towarzyszącymi starzeniu się rozwijały się intensywnie w ciągu ostatnich 50 lat, ulegając przekształceniu z dziedziny zdominowanej przez badania eksperymentalne w kierunku bardziej dojrzałych – zarówno koncepcyjnie, jak i metodologicznie – podejść. W ostatnich 10 latach obserwujemy rozwój podejść integracyjnych obejmujących dane behawioralne, neuropsychologiczne i społeczne. Dostrzeżenie niedoskonałości towarzyszących badaniom poprzecznym oraz stosowanie coraz bardziej złożonych metod zaowocowało rozwojem coraz bardziej wyrafinowanych projektów badawczych i narzędzi analitycznych umożliwiających zrozumienie wielości potencjalnych moderatorów i mediatorów zmian poznawczych w starszym wieku. Procesy te doprowadziły do odejścia od monolitycznego – często negatywnego – spojrzenia na starzenie się poznawcze na rzecz podejścia bardziej zniuansowanego i uwrażliwionego na czynniki kontekstowe.

Słowo od wydawcy

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN przy wsparciu i pod patronatem Uniwersytetu SWPS. Publikacja pierwotnie ukazała się na rynku anglojęzycznym nakładem Oxford University Press. Autorką polskiego tłumaczenia jest Aleksandra Błachnio.

O autorach

 Grzegorz Sedek
prof. dr hab.
Grzegorz Sędek
Profesor psychologii, kierownik Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych na Uniwersytecie SWPS. Laureat programu MISTRZ Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, honorowy członek Association for Psychological Science. Prowadzi badania nad poznawczymi aspektami starzenia się, subkliniczną depresją oraz wyuczoną bezradnością.
prof.
Thomas M. Hess
Emerytowany profesor psychologii na Uniwersytecie Karoliny Północnej. Były redaktor „Journal of Gerontology: Psychology Sciences”, honorowy członek American Psychological Association, Association for Psychological Science, Gerontological Society of America oraz Psychonomic Society. Jego publikacje dotyczą poznawczego i społecznego funkcjonowania w okresie dorosłości. Istotnym elementem jego badań jest uwzględnianie motywacji, afektu i stereotypów związanych z wiekiem.
prof.
Dayna R. Touron
Prodziekan College of Arts and Sciences oraz profesor psychologii na Uniwersytecie Karoliny Północnej. Zastępca redaktora czasopisma „Experimental Aging Research” oraz członkini rad redakcyjnych czasopism „Psychology and Aging” i „Journal of Experimental Psychology: Applied”. Jej publikacje dotyczą m.in. strategicznego wykorzystywania lub intencyjnego pomijania technik pamięciowych u osób starszych, błądzenia umysłem, metapoznania i subiektywnego wieku.

Zobacz inne aktualności