„Różnorodne ścieżki zmian poznawczych w starszym wieku”
Publikacja pod redakcją naukową prof. Grzegorza Sędka z USWPS, a także prof. Thomasa M. Hessa i prof. Dayny R. Touron z Uniwersytetu Karoliny Północnej, przedstawia stan współczesnej wiedzy na temat poznawczych aspektów starzenia się. Autorzy kompleksowo opisują zmiany w podejściu do metodologii badań nad starzeniem, które dokonały się w ciągu ostatniej dekady (nastąpiło przejście od opisu zmian poznawczych u osób w starszym wieku w kategoriach ograniczeń do poszukiwania czynników związanych z prawidłowym funkcjonowaniem w późniejszym życiu).
Przełomowa zmiana podejścia w psychologii starzenia się
W opracowaniu „Różnorodne ścieżki zmian poznawczych w starszym wieku” badacze i badaczki przybliżają metodologiczne problemy towarzyszące stosowanym do tej pory metodom badań nad procesem starzenia. Opisują także rozwiązania, które w ciągu ostatnich lat pomogły lepiej zrozumieć zmiany poznawcze zachodzące u osób w starszym wieku. Dzięki tej zmianie w podejściu badawczym możliwe jest opracowywanie skuteczniejszych interwencji psychologicznych.
Badania nad zmianami poznawczymi towarzyszącymi starzeniu się rozwijały się intensywnie w ciągu ostatnich 50 lat, ulegając przekształceniu z dziedziny zdominowanej przez badania eksperymentalne w kierunku bardziej dojrzałych – zarówno koncepcyjnie, jak i metodologicznie – podejść. W ostatnich 10 latach obserwujemy rozwój podejść integracyjnych obejmujących dane behawioralne, neuropsychologiczne i społeczne. Dostrzeżenie niedoskonałości towarzyszących badaniom poprzecznym oraz stosowanie coraz bardziej złożonych metod zaowocowało rozwojem coraz bardziej wyrafinowanych projektów badawczych i narzędzi analitycznych umożliwiających zrozumienie wielości potencjalnych moderatorów i mediatorów zmian poznawczych w starszym wieku. Procesy te doprowadziły do odejścia od monolitycznego – często negatywnego – spojrzenia na starzenie się poznawcze na rzecz podejścia bardziej zniuansowanego i uwrażliwionego na czynniki kontekstowe.
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN przy wsparciu i pod patronatem Uniwersytetu SWPS. Publikacja pierwotnie ukazała się na rynku anglojęzycznym nakładem Oxford University Press. Autorką polskiego tłumaczenia jest Aleksandra Błachnio.