Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Media, młodzież i dobrostan – webinar

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/Media-mlodziez-dobrostan.jpg

Jak doświadczenie pandemii odbiło się na dobrostanie młodzieży? Czy wpływ na niego miał przekaz medialny, który chłonęli w tym czasie młodzi ludzie? Podczas webinaru zaprezentowane zostaną wyniki badania przeprowadzonego przez zespół naukowców i studentów Uniwersytetu SWPS na próbie 418 uczniów szkół średnich, którzy w pandemicznej rzeczywistości przyswajali z filmów, gier, audycji i mediów społecznościowych zarówno przekaz prospołeczny, jak i antyspołeczny. Ich poziom zadowolenia z życia, a także ogólne samopoczucie, jakość snu oraz relacji w środowisku rówieśniczym, rodzinnym i szkolnym okazały się bowiem ściśle powiązane z rodzajem konsumowanych treści. Wnioski płynące z badania podczas spotkania omówią eksperci w dziedzinie psychologii mediów.

12 maja 2022 r.
19.00–20.30
online

Przekaz medialny a dobrostan młodych

Pandemia zmusiła młodzież do korzystania z nowych mediów nie tylko dla rozrywki – nierzadko był to jedyny sposób na utrzymanie kontaktu z rówieśnikami. To doświadczenie nie pozostało bez wpływu na zadowolenie z życia, samopoczucie, jakość snu, skuteczność w osiąganiu celów czy też relacje młodych ludzi. Zespół naukowców i studentów z Uniwersytetu SWPS we współpracy z zagranicznymi uczelniami zbadał związki pomiędzy korzystaniem z mediów i serwowanych przez nie przekazem a dobrostanem psychicznym ponad 400 adolescentów na przełomie 2020 i 2021 r.

Autorzy badania skupili się na dwóch rodzajach przekazu serwowanego przez media: prospołecznym (ukazującym wzajemną pomoc i empatię) oraz antyspołecznym (ukazującym przemoc, kradzież, kłamstwo). U przebadanych 418 uczniów szkół średnich zaobserwowano, że częstsze korzystnie z mediów antyspołecznych wiązało się z niższym zadowoleniem z życia i poziomem funkcjonowania szkolnego, obniżoną jakością snu i opóźnianiem godziny zasypiania. Prócz tego częsta ekspozycja na treści antyspołeczne wiązała się z deklarowanym pogorszeniem sprawności realizacji celów, wykorzystywania czasu i realizacji zadań wskutek nadmiernego pochłonięcia przez media społecznościowe niezależnie od ich treści. Natomiast częste korzystanie z mediów prospołecznych korelowało pozytywnie z oceną jakości relacji z przyjaciółmi: im częstszy kontakt z treściami pozytywnymi, tym lepsze relacje opierające się na pomaganiu i dobrej zabawie. Ten projekt badawczy wyszedł poza mury Uniwersytetu SWPS – został zrealizowany we współpracy z Vrije Universiteit Amsterdam (VU) i Universiteit van Amsterdam (UvA).

Wnioski z badania skomentują podczas webinaru zaproszeni prelegenci – eksperci z obszaru psychologii mediów.

Prelegenci

Konrad Maj
Konrad Maj
dr

Psycholog społeczny, adiunkt w Katedrze Psychologii Społecznej Uniwersytetu SWPS. Inicjator oraz kierownik Centrum Innowacji HumanTech, które analizuje najnowsze trendy społeczne i technologiczne, przygotowuje ekspertyzy na podstawie wyników badań i wdrożeń innowacji, a także realizuje projekty we współpracy z biznesem w zakresie komercjalizacji wiedzy. Interesuje się zagadnieniami związanymi z psychologią mediów, nowymi technologiami, wpływem społecznym oraz innowacjami. Obecnie prowadzi badania w obszarze HRI (Human–Robot Interaction; interakcje człowiek–robot). Kierownik projektu HumanTech Meetings.

Ewa Miedzobrodzka
Ewa Międzobrodzka
mgr

Psycholog mediów, absolwentka Uniwersytetu SWPS, doktorantka Vrije Universiteit Amsterdam, badaczka wpływu przemocy w grach komputerowych na zdolności społeczne młodzieży. Jest wykładowcą programu Youth and Media Entertainment na University of Amsterdam oraz odbywa staż podoktorski na Vrije Universiteit Amsterdam w ramach projektu NeurolabNL dotyczącego wpływu pandemii na edukację online.

Jacek Buczny
Jacek Buczny
dr

Psycholog osobowości, wykładowca w Zakładzie Psychologii Organizacji na Vrije Universiteit Amsterdam oraz adiunkt na Wydziale Psychologii w Sopocie Uniwersytetu SWPS. Specjalista w zakresie samoregulacji zachowania, metodologii i statystyki oraz zastosowań psychologii w pracy i biznesie.

Łukasz Kaczmarek
Łukasz D. Kaczmarek
dr hab., prof. UAM

Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, kierownik Zakładu Psychologii Społecznej oraz założyciel i kierownik Positive Gaming & Streaming Psychophysiology Lab. Od kilkunastu lat zajmuje się psychofizjologią pozytywnych emocji badając ich strukturę i funkcje w różnych obszarach życia, np. w relacjach intymnych lub e-sporcie. Prowadził badania nad grami MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game; internetowe gry fabularne dla wielu graczy), Pokemon GO, Counter-Strike i FIFA. Prowadzi kanał Psychologia & Gaming (https://www.facebook.com/CyberFreud) popularyzując gaming i streaming wśród psychologów oraz psychologię wśród gamerów.

Małgorzata Biesiadecka
Małgorzata Biesiadecka
mgr

Studentka psychologii na Uniwersytecie SWPS w Sopocie, absolwentka studiów slawistycznych na Uniwersytecie Gdańskim, koordynatorka badań edukacyjnych w agencji badawczej PBS w Sopocie. Członkini Centrum Badań nad Biologicznymi Podstawami Funkcjonowania Społecznego. Jej zainteresowania badawcze to psychologia społeczna i ewolucyjna.

Gniewomir Jachlewski
Gniewomir Jachlewski
 

Student psychologii na Uniwersytecie SWPS w Sopocie. Zajmuje się badaniami z dziedziny psychologii ewolucyjnej. Prowadzi badania naukowe jako laborant oraz jest starszym badaczem w agencji badawczej zajmującej się badaniami rynku. Członek Centrum Badań nad Biologicznymi Podstawami Funkcjonowania Społecznego.

Formularz zgłoszeniowy

Organizator

  • Uniwersytet SWPS logo

Partnerzy

  • University of Amsterdam logo
  • Vrije Universiteit Amsterdam logo

Patronat

  • PFR Fundacja logo
  • strefa psyche

Patronat medialny

  • PFR Fundacja logo

Kontakt

Gniewomir Jachlewski

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Data i miejsce

28.04.2022 r. (czwartek), 18.00–19:30 CEST (UTC+2)

online

Zobacz inne aktualności