Aplikacja RESQL – narzędzie do zwalczania przemocy rówieśniczej w szkołach
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/25-lat-resql.jpg)
Co trzecie dziecko w wieku szkolnym doświadcza przemocy rówieśniczej. Agresja fizyczna, przemoc psychiczna, a także cyberprzemoc to powszechne zjawiska wśród młodych osób. Sytuacja jest o tyle trudna, że ofiary niechętnie mówią o swoich doświadczeniach i najczęściej nie zgłaszają problemu. Jak więc można im pomóc? W jaki sposób szerzyć świadomość wśród nauczycieli i budować pozytywny klimat szkoły? Rozwiązanie znaleźli dr Małgorzata Wójcik i dr Radosław Kaczan, psycholodzy z Uniwersytetu SWPS.
Problem
Przemoc rówieśnicza wśród dzieci i młodzieży
Około 35 proc. uczniów w Polsce doświadczyło lub doświadcza przemocy ze strony rówieśników – skala zjawiska jest więc ogromna. W szkołach dochodzi do agresji fizycznej i przemocy psychicznej. Bardzo niebezpiecznym zjawiskiem jest cyberprzemoc, niezwykle trudna do zauważenia przez dorosłych. Tylko około 20 proc. młodzieży w wieku 14–18 lat mówi o sytuacjach przemocowych, jakich doświadcza w roli ofiary lub świadka. Wiele szkół nie ma dobrej kultury zgłaszania problemów. Świadkowie nie wiedzą, jak informować o tym pedagogów, a także boją się odwetu ze strony sprawcy.
Czy można to zmienić? Czy polskie szkoły muszą być przemocowe? Jak uchronić dzieci i młodzież przed skutkami przemocy? Jak zdobyć zaufanie uczniów i zachęcić ich do tego, by nie bali się zgłaszać problemy?
Rozwiązanie
Aplikacja RESQL naukowców z Uniwersytetu SWPS
Aplikacja RESQL to aplikacja mobilna umożliwiająca anonimowe powiadomienie o incydencie przemocy przez ucznia. Wystarczy, że zgłosi on incydent w aplikacji, wybierając kategorię przemocy, jaka miała miejsce. Podanie swoich danych jest dobrowolne – uczeń może zachować anonimowość albo ujawnić imię czy klasę, do której chodzi. Zgłoszenie trafia do nauczyciela interwenta, który wspólnie z innymi pedagogami analizuje problem i podejmuje odpowiednie działania. Każdy z nauczycieli interwentów ma dostęp do panelu interwenta, w którym znajdują się wszystkie potrzebne informacje oraz napływające zgłoszenia. Program umożliwia dyrekcji monitorowanie problemu przemocy w szkole, przygotowywanie raportów w formie zestawień i analizowanie zdiagnozowanych problemów wspólnie z radą pedagogiczną.
RESQL nie tylko ułatwia procedowanie zasygnalizowanych problemów, lecz także pomaga zapobiegać przemocy rówieśniczej, edukując zarówno dzieci, jak i dorosłych. Oprócz aplikacji mobilnej twórcy RESQL oferują zestawy interwencji ułatwiające pracownikom szkoły odpowiednie reagowanie w sytuacjach kryzysowych oraz specjalne scenariusze lekcji poruszających problem agresji oraz psychologicznych mechanizmów okołoprzemocowych. Materiały dla nauczycieli przygotowane przez psychologów i pedagogów z Uniwersytetu SWPS zostały przetestowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Dlaczego?
Czujemy się odpowiedzialni za dzieci i młodzież
Co było bodźcem do stworzenia takiego narzędzia? Odpowiedzialność za dzieci i młodzież, którą wzięli na siebie dr Radosław Kaczan i dr Małgorzata Wójcik, naukowcy z Uniwersytetu SWPS i twórcy systemu RESQL. Od lat w swoich badaniach angażują się oni w problemy uczniów. Podczas tworzenia aplikacji RESQL pracowali z gimnazjalistami, licealistami oraz nauczycielami. Diagnozowali ich potrzeby i obawy – jako psychologowie czuli się odpowiedzialni za to, w jakiej atmosferze się uczą i wzrastają. Podczas rozmów z nimi ustalili, że sposób zgłaszania przemocy na pewno musi być anonimowy. Ujawniła się też siła świadka przemocy – świadkowie reagują tylko wtedy, gdy wiedzą, jak to robić. Badacze ustalili także, dlaczego uczniowie nie zgłaszają przemocy i co musiałoby się stać, żeby było inaczej.
Nasi naukowcy zaangażowali w swoją pracę mnóstwo zespołów młodzieżowych i to zaowocowało systemem RESQL. Powstał on po to, by pomóc. To odpowiedzialny projekt, dzięki któremu nauczyciele reagują nie tylko na konkretne zgłoszenia, lecz także podejmują działania w kierunku tworzenia sprzyjającego klimatu w szkołach.
![Radosław Kaczan](/images/SPOLECZNOSC/pracownicy-naukowo-dydaktyczni/300-Radoslaw-Kaczan.jpg)
Kierownik projektu RESQL, psycholog z Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Naukowo zajmuje się psychologią rozwoju człowieka, konstruowaniem narzędzi diagnostycznych do badania rozwoju dzieci i młodzieży, diagnozą kompetencji oraz wspomaganiem uczenia się przez całe życie. Prowadzi również badania dotyczące przemocy rówieśniczej w szkołach i wdraża programy zapobiegające tym zjawiskom. Był kierownikiem wdrożeniowego projektu badawczego „Monitorowanie środowiska szkolnego i zapobieganie zachowaniom ryzykownym, w tym przemocy rówieśniczej”.
![Małgorzata Wójcik](/images/SPOLECZNOSC/pracownicy-naukowo-dydaktyczni/300-Malgorzata-Wojcik.jpg)
Ekspert merytoryczny projektu RESQL, psycholog z Uniwersytetu SWPS w Katowicach. Przez wiele lat pracowała jako nauczyciel języka angielskiego oraz wychowawca w szkole podstawowej i gimnazjum. Obecnie w swojej pracy zajmuje się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej oraz dynamiki grup rówieśniczych. Wraz z zespołem opracowuje i wdraża innowacyjne programy edukacyjne zapobiegające przemocy, stygmatyzacji i dyskryminacji w grupach rówieśniczych.
Zobacz inne aktualności
![](/images/ZDJECIA/konferencje/thumbs/250x250/ludzkie-sylwetki-zjazd-psps-2024.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/legal_design_forum_2000_1316_1.jpg)
![](/images/ZDJECIA/konferencje/thumbs/250x250/chinski-smok.jpg)
![](/images/ZDJECIA/konferencje/thumbs/250x250/tedex_wroc_1000x1000.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/drzwi-otwarte-uswps-krakow-magdalena-pinczynska.jpg)
![](/images/ZDJECIA/wyklady-i-spotkania/thumbs/250x250/2024_gs10_www_3x2_v1.jpg)
![](/images/images/newsy/thumbs/250x250/rektor-na-auli.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/natalia-skalik-specjalistka-ds-rekrutacji.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/swiat_cyfrowy_webinar.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/prof-kamila-jankowiak-siuda-gala-rankingu-perspektywy.jpg)
![](/images/images/thumbs/250x250/PASE-2-24.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/mlodziezowy-konkurs-dziennikarski/thumbs/250x250/gala-mlodziezowego-konkursu-dziennikarskiego-radia-zet-zdjecie-grupowe.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/budynek-nowozelandzkiego-parlamentu.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/Stypendia_i_finansowanie.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/mlode_studia_trans_2024.jpg)
![](/images/ZDJECIA/wyklady-i-spotkania/thumbs/250x250/legal_tech_akademia_praktykanta_2024.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/kobieta-z-laptopem-i-kalkulatorem.jpg)
![](/images/ZDJECIA/konferencje/thumbs/250x250/BckgrGrob_Nieznanego_Żołnierza.jpg)
![](/images/ZDJECIA/badania-i-wdrozenia/thumbs/250x250/Raport_AI.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/uswps-warszawa-front-budynku.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/main_event_2024.jpg)
![](/images/ZDJECIA/konferencje/thumbs/250x250/porozmawiajmy_o_aborcji_konferencja_2024.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/Handshake-israel-palsetine.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/Flaga_Unii_Europejskiej_i_logo_ERUA.jpg)
![](/images/ZDJECIA/konferencje/thumbs/250x250/Unia-jako-szansa-dla--Europy.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/II-forum-dziennikarskie-uczestnicy-debaty.jpg)
![](/images/ZDJECIA/konferencje/thumbs/250x250/mozg_klamstwo_manipulacja_pulapki_konferencja_2024.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/STudents.jpg)
![](/images/ZDJECIA/nagrody-i-wyroznienia/thumbs/250x250/adam_bodnar_doktorat_honoris_causa_naglowek.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/Vote-EU.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/glosy_humanistyki_malgorzata_lisowska-magdziarz.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/publicznosc-konferencji-podczas-prezentacji.jpg)
![](/images/ZDJECIA/nagrody-i-wyroznienia/thumbs/250x250/marcin_aslanowicz_odbiera_akt_powolania_do_KKPC.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/budynek-uswps-warszawa.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/podekscytowani-pracownicy.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/Dezinformacja_w_czasach_kryzysu2024.jpg)
![](/images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/thumbs/250x250/komentarz_do_konstytucji_RP_art_40.jpg)
![](/images/ZDJECIA/webinar-rekrutacyjny/kwiecien-2024/thumbs/250x250/Game_Design_DO_2000x1316.jpg)
![](/images/ZDJECIA/webinar-rekrutacyjny/kwiecien-2024/thumbs/250x250/Iberystyka_i-_DO_2000x1316.jpg)
![](/images/ZDJECIA/webinar-rekrutacyjny/kwiecien-2024/thumbs/250x250/Filologia-szwedzka-i-norweska_DO_2000x1316.jpg)
![](/images/ZDJECIA/webinar-rekrutacyjny/kwiecien-2024/thumbs/250x250/Iberystyka_i-_DO_2000x1316.jpg)
![](/images/ZDJECIA/webinar-rekrutacyjny/kwiecien-2024/thumbs/250x250/Filologia-szwedzka-i-norweska_DO_2000x1316.jpg)
![](/images/ZDJECIA/webinar-rekrutacyjny/kwiecien-2024/thumbs/250x250/Zycie_publiczne_DO_2000x1316.jpg)
![](/images/ZDJECIA/webinar-rekrutacyjny/kwiecien-2024/thumbs/250x250/sztuka_cyfrowa_DO_2000x1316_1.jpg)
![](/images/ZDJECIA/webinar-rekrutacyjny/kwiecien-2024/thumbs/250x250/Zycie_publiczne_DO_2000x1316.jpg)
![](/images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/thumbs/250x250/komentarz-do-konstytucji-RP-art-79.jpg)
![](/images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/thumbs/250x250/Leksykon_media.jpg)
![](/images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/thumbs/250x250/Zaatakowani_koreańską_falą.jpg)
![](/images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/thumbs/250x250/family-law-and-society-okladka.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Raport_o_robotach.jpg)
![](/images/ZDJECIA/badania-i-wdrozenia/thumbs/250x250/Kobieta_wybory.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/iStock-1216383357.jpg)
![](/images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/thumbs/250x250/bckgr-nowe-spinoffy.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Man-in-wheelchair.jpg)
![](/images/ZDJECIA/badania-i-wdrozenia/thumbs/250x250/przemysl_petrochemiczny.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Sad-young-man-looking-ahead.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Woman-shouting-at-another-woman-on-a-sofa.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Cognitive_function_pregnancy2.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/Bank_Millennium_partnerem_kierunku_Psychologia_i_informatyka.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Dzien_z_psychologia_Katowice_2023_luty.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Nie_ma_jak_u_mamy.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Voting_behavior2.jpg)
![](/images/ZDJECIA/thumbs/250x250/Wojna_a_choroby_psychiczne.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Mimikra.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Regulacja_emocji.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Uzależnienie_od_facebooka.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Dobro_versus_zło_czyli_jak_wybieramy_polityków.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Rozwój_dziecka_a_media_ekranowe.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Substytut_mięsa.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Zaufanie_do_szczepień_antycovidowych_a_wiara_w_utarty_porządek_świata.jpg)
![](/images/thumbs/250x250/Wypalenie_zawodowe_psychoterapeutów.jpg)
![](/images/ZDJECIA/dydaktyka/thumbs/250x250/studiuj-grafike-na-uniwersytecie-swps.jpg)
![](/images/ZDJECIA/dydaktyka/thumbs/250x250/kurs-matura-2023-przygotuj-sie-do-egzaminu-dojrzalosci.jpg)
![](/images/ZDJECIA/aktualnosci/thumbs/250x250/Auschwitz-brama3.jpg)
![](/images/ZDJECIA/dydaktyka/thumbs/250x250/glowa-sie-rusza-laureaci-2022.jpg)
![](/images/ZDJECIA/dydaktyka/thumbs/250x250/mistrzowski-start-laureaci-2022.jpg)
![](/images/ZDJECIA/dydaktyka/thumbs/250x250/zakodowani-laureaci-2022-vol2.jpg)