O jakiej przyszłości Polacy rozmawiają w mediach społecznościowych?
Czy Polacy interesują się przyszłością? O jakich tematach rozmawiają w kontekście przyszłości? Gdzie szukają informacji o jej wizjach i prognozach? O tym rozmawiamy z dr Aliną Landowską, badaczką z Uniwersytetu SWPS, współautorką raportu „O jakiej przyszłości Polacy rozmawiają w mediach społecznościowych?”.
Jak powstał raport?
W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. zespół analityczek i analityków z Uniwersytetu SWPS oraz Brand24 przeanalizował ponad 300 tys. wzmianek w mediach społecznościowych (Twitter, TikTok, Instagram, Facebook, YouTube, itd.) oraz serwisach mediowych, stronach internetowych, podcastach, blogach oraz forach internetowych pod kątem tematów związanych z przyszłością.
W pierwszej części raportu dokonano interpretacji danych ilościowych dotyczących wypowiedzi. Analiza obejmowała liczbę wzmianek, ich źródła, rozkład w czasie oraz zasięg tych wypowiedzi. W drugiej części raportu zastosowano technikę BERT-based Topic Modeling do analizy języka naturalnego (NLP), co umożliwiło identyfikację tematów wynikających z analizowanych danych tekstowych. W trzeciej części raportu przedstawiono przykładowe wypowiedzi, które ilustrują dyskusję w poszczególnych obszarach.
Paradoksalnie największe wyzwania nie są związane z poziomem wiedzy czy kompetencji nauczycieli, choć niestety społeczność nauczycielska w szkołach coraz bardziej się starzeje i po prostu kurczy. Brakuje nam świeżej krwi.
Raport
O jakiej przyszłości Polacy rozmawiają w mediach społecznościowych?Redakcja: Czy Polacy interesują się przyszłością? Czy jest to temat bardzo widoczny w sieci?
Alina Landowska: Wyselekcjonowane przez nas treści wygenerowały zasięg w liczbie 1,5 miliarda użytkowników (w okresie od stycznia do czerwca br.). Zdecydowanie Polacy intensywnie poszukują informacji dotyczących przyszłych zdarzeń. Trzeba zdać sobie sprawę, że zainteresowanie przyszłością ma swoje uzasadnienie w naturalnej skłonności do antycypowania. Antycypacja pozwala nam na planowanie i przygotowanie się do przyszłych sytuacji, identyfikację możliwości, uniknięcie zagrożeń – krótko mówiąc – adaptację do zmian. A ponieważ dzisiaj świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej w naszej historii – zatem dostosowywanie się do zmieniających się warunków i reagowanie na nowe wyzwania ma kluczowe znaczenie, zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesowym.
O jakich tematach najczęściej rozmawiamy w kontekście przyszłości?
Alina Landowska: Największe całkowite zasięgi wygenerowały tematy społeczno-polityczne związane ze zbliżającymi się w Polsce wyborami parlamentarnymi (688,7 mln). Na drugim miejscu znalazł się rynek technologii (685,5 mln), a na trzecim wojna w Ukrainie (58,5 mln). Nie jest zaskoczeniem, że to właśnie treści o zabarwieniu politycznym wzbudzały wśród nas najwięcej negatywnych emocji, co można tłumaczyć obserwowaną polaryzacją społeczną w otaczającej nas rzeczywistości. Natomiast zainteresowanie rynkiem technologicznym to przede wszystkim poszukiwanie informacji o sztucznej inteligencji, jej dalszym rozwoju oraz wpływie na społeczeństwa i gospodarki. Chęć zrozumienia tej technologii, jej zastosowania w praktyce (np. w biznesie), czy w odniesieniu do rozwoju potencjalnej kariery zawodowej bądź ze względu na obawy przed utratą miejsca pracy - to najczęściej pojawiające się wątki w dyskusjach. Warto też wspomnieć o rynkach finansowych, które także często przykuwają uwagę polskich internautów.
Gdzie szukamy informacji o wizjach i prognozach przyszłości?
Alina Landowska: Polacy przede wszystkim czytają specjalistyczne blogi, słuchają eksperckich podcastów oraz śledzą kanały informacyjne. Informacje o rynku finansowym czy technologicznym czerpiemy najczęściej właśnie z serwisów informacyjnych. Media społecznościowe nie są typowo pierwszym źródłem pozyskiwania informacji o przyszłości. Inaczej jest w przypadku tematyki politycznej, tj. związanej z wyborami i przyszłością Polski oraz wojną w Ukrainie. W tym pierwszym przypadku, zdecydowana większość dyskusji (aż 78%) prowadzona była na platformie Twitter (dzisiaj X). O wojnie często także twittowało się (43%). Co ciekawe tematy energetyczne, a konkretnie samochody elektryczne, chętnie dyskutowane były na rozmaitych forach. Jeszcze raz warto podkreślić fenomen treści zawartych na blogach, w podcastach, czy w materiałach wideo, które są liderami w rankingu źródeł, z których Polacy chętnie korzystają.