Uczestnicy „CHANGE IT” już wiedzą, jak sprzedać pomysł
15 maja 2023 r. zespoły biorące udział w konkursie startupowym „CHANGE IT” odbyły szkolenie z prezentowania pomysłów inwestorom. Przeczytaj wywiad z ekspertką z Mastercard i dowiedz się, jakich wskazówek udzieliła uczestnikom i uczestniczkom konkursu.
Jak sprzedać swój pomysł w trzy minuty?
Patrycja Radek (koordynatorka konkursu „CHANGE IT”): O czym opowiadałaś zespołom podczas szkolenia poświęconego prezentacjom inwestorskim?
Małgorzata Domagała (ekspertka z firmy Mastercard): Rozmawialiśmy o tym, jak powinna wyglądać prezentacja – w szczególności taka, która ma pomóc zespołowi przekonać inwestorów czy aniołów biznesu do zainwestowania w dany produkt. Sama prezentacja to tylko ułamek projektu, więc rozmawialiśmy także o tym, jak się do niej przygotować i co należy zrobić po prezentacji. Przypomniałam, że pitch jest tylko początkiem ścieżki, a celem jest, by zespoły studenckie przekonały do siebie osoby zainteresowane wsparciem. Myślę, że uczestnicy i uczestniczki konkursu mają ciekawe pomysły. Bardzo się cieszę, że mogłam z wami być i je poznać. Mam nadzieję, że powiecie mi, jak te historie potoczyły się dalej i jak te pomysły zaczęły się materializować.
W drugiej połowie czerwca finał naszego półrocznego konkursu. Wtedy zespoły będą miały trzy minuty na zaprezentowanie swoich pomysłów. Trochę się boją, czy w tak krótkim czasie powiedzą wszystko, na czym im zależy. Czy w trzy minuty można skutecznie sprzedać projekt? Jakie masz rady dla naszych zespołów?
Jak najbardziej można sprzedać swój projekt i wizję jego realizacji w trzy minuty. My tutaj ćwiczyliśmy nawet 1,5-minutowe pitche i trzeba przyznać, że wszyscy dzielnie sobie radzili. To, na co chciałam zwrócić uwagę i co podkreślałam na naszym spotkaniu, to bycie sobą, autentyczność – fałsz czuć na odległość. Bardzo ważne, by opowiedzieli wnikliwie o problemie, na który odpowiadają: dobrze go zarysowali, a potem pokazali, jak ich rozwiązanie ten problem niweluje. Można to porównać do leku na jakieś schorzenie albo plastra na jakąś ranę, większą lub mniejszą.
W kuluarach mówiłaś, że czasem ważny jest również sposób prezentacji i że wpadasz na różne oryginalne pomysły dotyczące formy prezentacji.
Forma nie może zastąpić treści. Warto natomiast szukać nietrywialnych rozwiązań na wzbudzenie zainteresowania i utrzymanie uwagi. Mam już trzyletnią tradycję podczas moich wystąpień na konferencji „Impact”. Przeprowadzam panele w niekonwencjonalnej formule – w formie teleturniejów. Było już „Koło Fortuny”, była „Wielka gra”, w której odgrywałam rolę Stanisławy Ryster. W tym roku był finał „Jednego z dziesięciu” i wzięłam na siebie ciekawe zadanie wcielenia się w Tadeusza Sznuka. Myślę, że taka nietrywialna prezentacja jest ciekawym sposobem przedstawienia treści, ale przede wszystkim zaangażowania odbiorców i publiki.
Rozmowę przeprowadziła Patrycja Radek – koordynatorka konkursu „CHANGE IT” i brokerka innowacji na Uniwersytecie SWPS.
O konkursie „CHANGE IT”
„CHANGE IT” to konkurs na najlepszy projekt studencki z obszaru innowacji impactowych. W konkursie biorą udział mieszane zespoły studenckie z Uniwersytetu SWPS i Politechniki Wrocławskiej. Uczestnictwo daje możliwość wzmocnienia swoich kompetencji biznesowych oraz szansę na wcielenie w życie autorskiego pomysłu na naprawę świata.
Organizatorem „CHANGE IT” jest Uniwersytet SWPS, a partnerami strategicznymi – Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości Politechniki Wrocławskiej, Credit Agricole Bank Polska S.A. i Mastercard.
Wywiadu udzieliła
Dyrektorka ds. rozwiązań cyfrowych i cyberbezpieczeństwa na Polskę, Czechy i Słowację w polskim oddziale Mastercard Europe. Ekspertka w zakresie płatności bezgotówkowych i otwartej bankowości oraz menedżerka z ponad 19-letnim doświadczeniem w pozyskiwaniu klientów, budowaniu relacji i zarządzaniu w sektorze finansowym. Jest zorientowana na nowe technologie w biznesie. Po dołączeniu do firmy odpowiadała za relacje z kluczowymi klientami Mastercard w Polsce. Od 2019 r. odpowiada za rozwój i wdrażanie rozwiązań dla otwartej bankowości w Mastercard. W 2022 r. została nominowana na stanowisko wiceprezesa ds. rozwiązań cyfrowych i cyberbezpieczeństwa. Do jej obowiązków należy współpraca z nowymi partnerami technologicznymi, a także płatności w kanałach cyfrowych i rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa. Prowadziła projekty z największymi bankami w Polsce. Uczestniczyła we wprowadzaniu na polski rynek nowatorskich metod płatności, tj. płatności zbliżeniowych, płatności mobilnych, Apple Pay, Google Pay itp. Z sukcesem opracowywała, rozwijała i wdrażała plany marketingowe, programy lojalnościowe i nowatorskie rozwiązania biznesowe. Absolwentka studiów MBA w Carslon School of Management na Uniwersytecie Minnesoty w USA, dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim i handlu zagranicznego na Uniwersytecie Łódzkim. W ostatnich latach ukończyła Leadership Academy for Poland.