Uniwersytet SWPS oferuje wsparcie psychologiczne dla powodzian
W reakcji na skutki ostatnich powodzi w południowo-zachodniej Polsce, Uniwersytet SWPS uruchomił szeroki program wsparcia, obejmujący pomoc psychologiczną, praktyczny poradnik dla rodziców oraz bajkę terapeutyczną dla dzieci. Działania te mają na celu pomóc zarówno dorosłym, jak i najmłodszym w radzeniu sobie z traumą i odzyskaniu poczucia bezpieczeństwa.
Infolinia dla osób dotkniętych powodzią
Uniwersytet SWPS uruchomił infolinię telefoniczną, na którą mogą zgłaszać się osoby dotknięte powodzią i potrzebujące wsparcia psychologicznego. Konsultacji psychologicznych udzielają specjaliści (certyfikowani psychoterapeuci) z Kliniki Terapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS.
Infolinia czynna jest pod numerem 22 517 96 96, od poniedziałku do piątku, w godzinach 08.00-20.00. Pomoc jest bezpłatna.
Doświadczenie zagrożenia zdrowia lub życia czy utraty mienia w wyniku powodzi to potężne doświadczenie traumatyczne. Początkowa reakcja lęku, rozpaczy, gniewu czy wycofania jest w pełni naturalna i zrozumiała. Bezpieczeństwo, schronienie i możliwość rozmowy z życzliwymi osobami lub tylko sama ich obecność oraz możliwość otrzymania pomocy jest teraz najważniejsza.
Rozmowy z doświadczonymi psychoterapeutami mogą pomóc w odzyskaniu równowagi emocjonalnej i poczucia wpływu na swoje życie. W bezpiecznych warunkach, początkowe, nawet trudno zrozumiałe reakcje i bolesne emocje stanowią podstawę późniejszej odporności i radzenia sobie.
Wsparcie psychologiczne dla środowiska akademickiego
Psychoterapeuci z Kliniki Terapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS udzielają konsultacji psychologicznych także w ramach projektu „Strefa komfortu PSRP”, realizowanego przez Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej. Z konsultacji online korzystać mogą osoby studiujące, doktoranci i inne osoby tworzące środowisko akademickie w Polsce. Specjaliści prowadzący konsultacje mogą zarekomendować psychoterapię, a Parlament Studentów RP umożliwia jej realizację bez dodatkowych opłat, w pełni zdalnie, ze specjalistami z Kliniki Terapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS.
Wsparcie dla środowiska akademickiego – rejestracja
Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi – poradnik dla rodziców
Kolejną inicjatywą Uniwersytetu SWPS jest poradnik dla rodziców i opiekunów, opracowany we współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim. Poradnik odpowiada na pytania, jak wyjaśnić dzieciom, czym jest powódź i jak wspierać je w odzyskiwaniu poczucia bezpieczeństwa. Dzieci, które doświadczyły powodzi, mogą mieć trudności ze zrozumieniem, co się stało i jak radzić sobie z emocjami. W poradniku znajdziemy wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi na temat powodzi w sposób dostosowany do ich wieku, a także jak zapewnić im poczucie bezpieczeństwa poprzez bliskość i spokój.
Prof. Justyna Ziółkowska z Uniwersytetu SWPS podkreśla, że reakcje dzieci są często odbiciem emocji ich opiekunów. Ważne jest, aby w trudnych chwilach dawać dobry przykład – tłumaczyć dzieciom swoje uczucia i pokazywać, jak sobie z nimi radzimy. Poradnik zaleca też, aby nie zmuszać dzieci do rozmów, a jednocześnie unikać nadmiernej ekspozycji na trudne informacje płynące z mediów, które mogą potęgować lęki. Jeśli po upływie kilku tygodni dziecko nadal intensywnie doświadcza skutków powodzi, to warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym. Profesjonalna pomoc może być ważnym wsparciem, zarówno dla dziecka, jak i rodzica.
Reakcje dzieci na kryzysowe sytuacje, takie jak powódź, bywają skrajnie różne. Najmłodsi mogą mieć trudność z wyrażeniem swoich emocji, a w związku z tym, że nie rozumieją, dlaczego doszło do powodzi, może towarzyszyć im poczucie zagubienia.
W poradniku znalazły się też odpowiedzi na najistotniejsze pytania, jakie mogą się nasunąć rodzicom i opiekunom, a także lista ogólnopolskich bezpłatnych serwisów pomocowych.
Pomysłodawcami i kierownikami zespołu autorskiego są: prof. Justyna Ziółkowska, Wydział Psychologii we Wrocławiu, Uniwersytet SWPS; prof. Dariusz Galasiński, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Wrocławski; Izabela Bancewicz-Mikulewicz, MedMental, Mental Strefa, Konsultant wojewódzki ds. psychologii klinicznej – województwo dolnośląskie; Tomasz Grzyb, Wydział Psychologii we Wrocławiu, Uniwersytet SWPS. W pracach nad poradnikiem brali udział również studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS.
Poradnik można pobrać tutaj.
„Kiedy woda opada” – bajka terapeutyczna, która pomaga dzieciom zrozumieć powódź
Z myślą o najmłodszych, naukowcy, absolwenci i studenci z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu oraz badacze z Uniwersytetu Wrocławskiego stworzyli terapeutyczną bajkę pt. „Kiedy woda opada”. Bajka pomaga dzieciom lepiej zrozumieć to, co się wydarzyło, a także radzić sobie z trudnymi emocjami, takimi jak strach, smutek czy złość.
W bajce dzieci opowiadają, jakich emocji doświadczają po powodzi. To może być np. strach, że sytuacja się powtórzy, smutek czy złość. Autorzy, którzy wcześniej opracowali poradnik „Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi”, radzą, aby w trakcie czytania zachęcić dziecko do opisywania swoich emocji. Można np. zapytać: „Jak myślisz, co ten bohater teraz czuje?”, „Czy kiedyś czułeś lub czułaś się podobnie? Co ci wtedy pomogło?”. Jeśli dziecko jest gotowe, można spróbować odnieść sytuację bohatera do sytuacji dziecka. Zamiast sugerować rozwiązania, można zapytać: „Jak myślisz, co mógłby zrobić ten bohater, żeby się mniej bać?”.
Młodzi czytelnicy znajdą w bajce także parę prostych sposobów, które mogą pomóc w radzeniu sobie z emocjami, z którymi borykają się po powodzi. Są to np. ćwiczenia oddechowe. „Pani poprosiła Julkę i wszystkie dzieci, aby wyobraziły sobie w brzuchu balonik. Wyobraźcie sobie – dodała – że kiedy bierzecie głęboki wdech, to balonik napełnia się powietrzem. Trzymamy powietrze na 1…, 2…, 3… i powoli wydychamy. Dokładnie tak, jakby balonik opróżniał się z powietrza” – czytamy w bajce. Inny sposób to wyobrażenie sobie kryjówki, w której dziecko czuje się bezpieczne. Pomóc może też wspólne działania, np. przygotowywanie paczek dla poszkodowanych. Prof. Justyna Ziółkowska, współautorka bajki, zachęca rodziców do wspólnego czytania z dziećmi. To nie tylko świetny sposób na obniżenie lęku, ale także szansa na rozmowę o uczuciach i wsparcie dziecka w przetwarzaniu trudnych doświadczeń.
Napisaliśmy tę bajkę wiedząc, że będzie gotowa, gdy powódź zacznie znikać z mediów, a przecież problemy osób dotkniętych powodzią nie zniknęły. Ba, one tak naprawdę dopiero się zaczynają. To szczególnie dotyczy dzieci. Praca nad bajką wynika z naszego przekonania, że uniwersytet ma do spełnienia ważną rolę społeczną. Jesteśmy nie tylko po to, żeby tworzyć wiedzę, ale być może przede wszystkim po to, by pracować na rzecz społeczności, w jakich funkcjonujemy. Wszyscy pracowaliśmy w głębokim poczuciu, że zarówno poradnik jak rozmawiać z dziećmi o powodzi, a także bajka terapeutyczna przynajmniej w jakimś stopniu pomogą przywrócić uśmiech na twarzach najmłodszych.
Pomysłodawcami i kierownikami zespołu są: prof. Justyna Ziółkowska, Wydział Psychologii we Wrocławiu, Uniwersytet SWPS; prof. Dariusz Galasiński, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Wrocławski; Tomasz Grzyb, Wydział Psychologii we Wrocławiu, Uniwersytet SWPS. Treść bajki tworzyli studenci i absolwenci studiów psychologicznych z wrocławskiego wydziału psychologii USWPS pod nadzorem psycholożki Karoliny Matczak, twórczyni marki Niezłe Klocki. Konsultacji językowej treści bajki dokonał dr hab. Tomasz Piekot z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego. Ilustracje stworzyła Marta Siennicka, absolwentka studiów na kierunku grafika Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Za projekt graficzny i skład bajki odpowiadała dr Małgorzata Ciesielska z Katedry Grafiki USWPS we Wrocławiu.
Publikację z ilustracjami Marty Siennickiej można bezpłatnie pobrać ze strony uczelni. W planach jest także druk bajki i rozprowadzenie jej w regionach, które były dotknięte powodzią.
W sprawach organizacyjnych, np. dotyczących dystrybucji bajki, prosimy o kontakt z Patrycją Job: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.