Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Projektowanie – kształcimy projektantów odpowiadających na wyzwania współczesnego świata

float_intro: images/ZDJECIA/dydaktyka/projektowanie.jpg

Uniwersytet SWPS kształci projektantów od 2011 r., kiedy to równocześnie powstały School of Form w Poznaniu i Instytut Grafiki we Wrocławiu. Obecnie na studiach wyższych i podyplomowych z tego obszaru studiuje blisko 1200 studentów.

Jaki powinien być współczesny projektant? Czym jest projektowanie i jak wpływa na zmianę świata? O swojej wizji projektowania opowiadają współtwórcy niektórych kierunków projektowych: dr Agnieszka Jacobson-Cielecka, dyrektor programowa School of Form, dr Mariusz Wszołek, współtwórca kierunku grafika oraz dr Martyna Obarska, reprezentantka kierunku School of Ideas – projektowanie innowacji i usług.

Ekspercki trójgłos na temat projektowania

Czym jest dla Was projektowanie?

Agnieszka Jacobson-Cielecka (School of Form): To stan nieustającej ciekawości. Obserwacja. Dążenie do zrozumienia, jak działają rzeczy, systemy, zjawiska. Szukanie rozwiązań, szukanie innych rozwiązań, kwestionowanie tego, co jest. Projektowanie to pytanie: a co byłoby, gdyby...? Jednocześnie projektowanie wiąże się z odpowiedzialnością. Trzeba być dociekliwym i ciekawym, by rozumieć cały cykl życia przedmiotu, procesu, usługi – od złoża czy zasobu do finalnych konsekwencji. Dla użytkownika, środowiska, społeczeństwa.

Martyna Obarska (School of Ideas): To ułatwianie życia, rozwiązywanie konkretnych problemów, odpowiadanie na wyzwania dnia codziennego i te, które dotyczą przyszłości. To niezwykła praca łącząca w sobie analizę z działaniem. Projektując innowacje i usługi, pracuje się na żywym organizmie. Dostrzega się zmianę, którą generują dobre i wdrożone pomysły, ale widzi się też, jak bardzo można utrudnić czyjąś codzienność. W tej pracy mam poczucie sensu.

Mariusz Wszołek (grafika): Projektowanie to fach, który w najogólniejszym rozumieniu polega na rozwiązywaniu problemów na drodze ich diagnozy i dostarczaniu rozwiązań prostych w użyciu dla końcowych użytkowników w określonych rolach społecznych. To organizowanie rzeczywistości społecznej nierzadko przez jej irytację.

Zobacz nasze studia z obszaru projektowania

Jak projektowanie zmienia świat?

Mariusz Wszołek (grafika): Projektowanie nie zmienia świata, choć coraz częściej mówi się o tym, że projektowanie to moderowanie oraz animowanie zmiany społecznej. Świat zmieniają projektanci oraz ludzie gotowi na zmianę status quo. Charles Eames, zapytany o granice projektowania, odpowiedział, że wyznaczają one problemy do rozwiązania. Dodałbym do tego prosty tryptyk, który pozwala zrozumieć, jak szerokich zakresów dotyka praktyka designu. To projektowanie dla ludzi, projektowanie z ludźmi i projektowanie o ludziach. Należy mieć przy tym na uwadze, że potrzebujemy środowiska do życia i przeżycia.

Agnieszka Jacobson-Cielecka (School of Form): Na różne sposoby. Najbliższa mi jest idea projektowania, które nie zmienia świata, lecz jest z nim w harmonii i wspiera jego naturalne zasoby. Coraz częściej w projektowaniu cofamy się, by zrozumieć, jak działał świat, zanim go „popsuliśmy”. Nie rozumiejąc przeszłości, nie zaprojektujemy przyszłości. 

Martyna Obarska (School of Ideas): Usługi otaczają nas codziennie. Korzystamy z nich na każdym kroku: jeżdżąc transportem publicznym, korzystając z ogólnodostępnej przestrzeni, zamawiając jedzenie w aplikacji czy składając podania w urzędzie. Dobrze zaprojektowane – bardzo często są niewidoczne. Nie dostrzegamy ich, bo na tyle ułatwiają nam życie, że stają się transparentne i oczywiste. Źle zaprojektowane innowacje i usługi potrafią jednak uprzykrzyć życie, wykluczyć określone grupy społeczne lub poszczególne osoby.


Jaki powinien być współczesny projektant? Trzy najważniejsze kompetencje projektanta to…

Mariusz Wszołek (grafika): Projektowanie wymaga chłodnej głowy i gorącego serca, czyli balansu między postawą naukową a kreatywną. Tę pierwszą rozumiem jako chęć odkrywania, otwartość na inność oraz wieczną ciekawość. Postawę kreatywną określam jako gotowość do rozwiązywania problemów w określony sposób niezależnie od warunków zewnętrznych.

Agnieszka Jacobson-Cielecka (School of Form): Ciekawość. Kreatywność. Krytyczne myślenie. Powściągliwość. Odwaga. Anne Lacaton i Jean-Philippe Vassal, tegoroczni laureaci Pritzkera, jednej z najważniejszych nagród architektonicznych, zostali wyróżnieni właśnie za taką postawę.

Martyna Obarska (School of Ideas): Taka osoba dostrzega wielowymiarowość współczesnych procesów społecznych i kulturowych oraz rozumie, jak wielką siłą są kompetencje humanistyczne. Ma zmysł postrzegania rzeczywistości pod kątem rozwiązywania problemów i potrafi pracować w zespołach składających się z ekspertów z różnych dziedzin.


Czy jest jakiś jeden projekt (studenta, absolwenta, pracownika), z którego jesteście szczególnie dumni?

Mariusz Wszołek (grafika): Jestem dumny z tych projektów, w których studenci podejmują się trudnych wyzwań, mierzą się z problemami społecznymi, wykluczeniami, mową nienawiści czy zagrożeniem klimatycznym. Wydawałoby się, że grafika to w głównej mierze ładne obrazki – nic bardziej mylnego. Studenci wykorzystują język wizualny, by prowadzić, wspierać, wyjaśniać lub irytować czy zwracać uwagę. Wiele z tych projektów to niemały gaz!

Agnieszka Jacobson-Cielecka (School of Form): Jestem dumna ze studentów, którzy zaskakująco dobrze radzą sobie w pandemii mimo wszystkich przeciwności i ograniczonego dostępu do warsztatów. Jestem dumna z zespołu wykładowców, którzy są w większości praktykującymi projektantami albo zaangażowanymi naukowcami i w swoim bogatym, mocno zajętym życiu zawodowym znajdują czas na uczenie młodych ludzi – bo uważają, że warto, że to ważne. I jestem dumna z naszych absolwentów, którzy świetnie sobie radzą, każdy po swojemu. Studiują na najlepszych uczelniach świata, startują z powodzeniem w konkursach albo prowadzą własną działalność. Nie mogłabym wskazać tylko jednej osoby.

Martyna Obarska (School of Ideas): Największą radość sprawia mi przyglądanie się temu, jak studentki i studenci uczą się na własnych błędach i dojrzewają. Prowadzę zajęcia na I i III roku i widzę, jak długą drogę przeszli. Jeśli o kilku osobach z każdego rocznika myślę, że mogłabym z nią lub z nim pracować na co dzień, to wiem, że zarówno oni, jak i wykładowcy wykonali dobrą robotę.

 

Agnieszka Jacobson-Cielecka - Uniwersytet SWPS
dr
Agnieszka Jacobson-Cielecka

Dyrektor programowa School of Form, dziekan Wydziału Projektowania na Uniwersytecie SWPS. Kuratorka licznych wystaw polskiego designu, m.in. Unpolished, Polished Up, Moderna (razem z Pawłem Grobelnym), Polska Folk, Materia Prima, prezentowanych na najważniejszych festiwalach designu w Europie, a także w muzeach designu (MAKK w Kolonii, Muzeum Sztuk Stosowanych w Budapeszcie, Muzeum Designu w Helsinkach, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Bukareszcie i inne). Kuratorka główna wystawy Common Roots. Design Map of Central Europe, zrealizowanej na zamówienie Design Museum Holon w Izraelu. Krytyk designu, dziennikarka i publicystka. Zasiada w radach programowych polskich i zagranicznych festiwali designu. Jurorka w licznych konkursach. Członek ciał doradczych Instytutu Adama Mickiewicza, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli. Laureatka nagród Redaktor Naczelny Roku (Media i Marketing 2007) oraz Animator 2012 DesignAlive Awards.

Mariusz Wszołek - Uniwersytet SWPS
dr
Mariusz Wszołek

Komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

Martyna Obarska - Uniwersytet SWPS
mgr
Martyna Obarska

Kulturoznawczyni, badaczka studiów miejskich, koordynatorka semestru miejskiego na kierunku School of Ideas – projektowanie innowacji i usług. Liderka programu „Odporne Miasto" w Centrum Badań nad Zmianą Klimatu i Zrównoważonym Rozwojem i zespołu działającego na Uniwersytecie SWPS przygotowującego nową strategię dla Sopotu. Redaktorka wicenaczelna „Magazynu Miasta”. Ekspertka miejska zaangażowana w badania potrzeb mieszkańców miast, inwestorów i administracji publicznej. Współautorka raportów badawczych, diagnoz i strategii powstających m.in na zlecenie jednostek miejskich, podmiotów prywatnych czy organizacji pozarządowych. Ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów edukacyjnych (w tym z urzędnikami miejskimi i interesariuszami procesów miejskich), kompetencje redaktorskie i dziennikarskie (współprowadziła podcast miejski w TOK Fm).

Studia projektowe na Uniwersytecie SWPS

Pierwsze studia projektowe pojawiły się w ofercie Uniwersytetu SWPS w 2011 r. Wtedy to równolegle w Poznaniu powstała School of Form oferująca studia na kierunku wzornictwo, natomiast we Wrocławiu pierwsi studenci rozpoczęli studia na kierunku grafika. Od ponad 10 lat kształcimy też specjalistów z zakresu User Experience na studiach podyplomowych (początkowo w Warszawie, a obecnie już w czterech naszych kampusach).

Zobacz nasze studia z obszaru projektowania

Obecnie na kierunkach z obszaru projektowania na studiach wyższych studiuje blisko 700 studentów. Studia podyplomowe z obszaru projektowania usług, UX/UI, designu i architektury kończy rocznie blisko 500 osób.

Zobacz inne aktualności