Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

„Manual. Projektowanie komunikacji wizualnej”

float_intro: images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/Komunikacja_wizualna.jpg

17 września 2024 r. swoją premierę wydawniczą ma publikacja „Manual. Projektowanie komunikacji wizualnej” pod redakcją prof. Mariusza Wszołka, wieloletniego kierownika Katedry Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. To praktyczny podręcznik akademicki poświęcony procesowi projektowemu w zakresie komunikacji wizualnej.

Wszystko jest komunikacją

Idea książki miała zrodzić się z nowej koncepcji kształcenia projektantów graficznych na Uniwersytecie SWPS. Stanowi ona, jak wskazuje sam tytuł publikacji – swoisty manual dotyczący tego, czego i jak należy dziś uczyć młodych adeptów grafiki w zakresie komunikacji wizualnej. Według jednej z recencentek książki, profesor Czesławy Frejlich z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pozycja ta dodatkowo „może zainteresować czytelników, którzy otrzymali wykształcenie artystyczne, ale nie mają całościowej wiedzy projektowej i – jak często to się zdarza – pracują w branży reklamowej lub szeroko pojętej komunikacji wizualnej”.

Jesteśmy zespołem artystów/artystek, naukowców/naukowczyń i projektantów/projektantek – wierzymy w nieoczywiste połączenia.

(...) Nasz świat to rzeczywistość kodów, znaków, marek, zasadniczo komunikacji – w końcu wszystko jest komunikacją.

(...) Projektowanie i uczenie (się) wymagają jasnych, klarownych i wolnych od sprzeczności zasad. Raz ustalonych reguł nie łamie się w trakcie gry. Za każdy proces (czy to dydaktyczny, czy projektowy) należy wziąć odpowiedzialność – bez niej nie ma mowy o rozwoju.

fragment wstępu

W pierwszej części opracowania autorzy skupiają się na przedstawieniu teorii procesu projektowego, organizacji zespołu oraz wybranych metod projektowych. W kolejnych rozdziałach dowiadujemy się, na czym polegają związki między komunikacją, obrazowaniem i sztuką w procesie kształcenia projektantów graficznych. Trzecia część książki przedstawia najważniejsze pojęcia oraz założenia komunikacji wizualnej (takie jak np. identyfikacja wizualna, informacja i orientacja, opakowanie, kreacja reklamowa), zaś czwarta pozwala na sięgnięcie do studium przypadku.

Szczegółowy spis treści oraz autorów i autorki poszczególnych rozdziałów (to m.in. prof. Igor Borkowski, prof. Michał Jakubowicz, prof. Jacek Joostberensdr Dorota Płuchowska, dr Michał Obiedziński, dr Joanna Burska-Kopczyk czy dr Marcin Wysocki) można znaleźć na stronie Katedry Grafiki USWPS.

Projektowanie komunikacji wizualnej – podręcznik nie tylko dla grafików
Projektowanie komunikacji wizualnej – podręcznik nie tylko dla grafików

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN przy wsparciu i pod patronatem Uniwersytetu SWPS.

Redakcja naukowa

Mariusz Wszołek
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Mariusz Wszołek
Komunikolog. Naukowo zajmuje się teorią i praktyką projektowania komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem inkluzyjnych, partycypacyjnych i zrównoważonych doktryn projektowych. Aktywny projektant i konsultant w zakresie strategii i polityki komunikacyjnej firm i instytucji; ator książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania.

Zobacz inne aktualności