Program #nauczaMY – wsparcie nauczycieli w wyzwaniach związanych ze zdalnym nauczaniem
Pandemia koronawirusa wpłynęła na zmianę naszego stylu życia, pracy i nauki. Zamknięcie na wiele miesięcy szkół i edukacja zdalna to wielkie wyzwanie nie tylko dla uczniów, lecz także dla pedagogów. Specjaliści Fundacji Pro Akademika Uniwersytetu SWPS przygotowali program #nauczaMY, który wspiera nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie kompetencji związanych z nauczaniem zdalnym podczas pandemii, a jednocześnie aktywizuje studentów naszej uczelni posiadających zainteresowania dydaktyczne i zacięcie prospołeczne.
Problem
Nauczanie zdalne i związane z nim wyzwania dla nauczycieli
Pandemia całkowicie zdezorganizowała życie nas wszystkich. W przypadku uczniów wpłynęła na formę nauki. Nauczanie zdalne to jednak również olbrzymie wyzwanie i obciążenie psychiczne dla nauczycieli, którzy za pomocą dostępnych narzędzi online muszą w interesujący w sposób przekazać wiedzę, zaangażować grupę uczniów czy zadbać o to, by zajęcia online prowadzone były w atrakcyjnej formie. Większe problemy z koncentracją podczas zajęć, a także izolacja, lęk i niepewność w czasach pandemii nadwyrężyły zasoby młodych ludzi – rola nauczyciela w zwalczaniu kryzysów, z jakimi borykają się dzieci i młodzież, jest kluczowa. Nauczyciele również nie powinni być pozostawieni sami sobie. Konieczne jest wspieranie ich poprzez szkolenia, których celem jest rozwój kompetencji w zakresie nauczania zdalnego i związanych z tym problemów.
Jak wesprzeć nauczycieli w wykorzystywaniu dostępnych narzędzi, aby efektywnie zarządzali pracą na lekcji i uatrakcyjnili zajęcia online? Jak nauczyciele mogą podtrzymać zaangażowanie uczniów oraz budować relację z uczniami w czasie edukacji zdalnej? Jak pedagodzy mogą radzić sobie z trudnymi sytuacjami i cyberprzemocą?
Rozwiązanie
Program #nauczaMY wspierający nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Program #nauczaMY to inicjatywa, w ramach której nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych mogą skorzystać z nieodpłatnych szkoleń, których celem jest rozwój kompetencji w zakresie nauczania zdalnego i związanych z tym wyzwań. Szkolenia przygotowane są pod okiem doświadczonych specjalistów z Fundacji Pro Akademika Uniwersytetu SWPS, a prowadzą je studentki i studenci naszej uczelni.
Do tej pory odbyły się trzy edycje programu. Podczas ostatniej edycji pedagodzy mogli skorzystać z dziewięciu darmowych szkoleń online i zyskać cenną wiedzę z następujących obszarów:
- Wstęp do narzędzi Google
- Organizacja lekcji
- Prowadzenie lekcji – praktyczna strona narzędzi Google
- Wygraj z nudą! Aplikacje angażujące grupę i uatrakcyjniające zajęcia online
- Problemy prawne pracy online. Ochrona dóbr osobistych i prawo autorskie w pracy nauczyciela
- „Niech się Pani zamknie!”, czyli trudne sytuacje i dobre praktyki w nauczaniu zdalnym
- Budowanie relacji z uczniami w czasie edukacji zdalnej
- Praca grupowa
- Prezentacje multimedialne
Proponowane nauczycielom moduły szkoleniowe dotyczyły więc nie tylko przydatnych narzędzi wspierających nauczyciela w jego pracy i uatrakcyjniających lekcje online, ale również aspektów prawnych oraz sytuacji trudnych podczas zajęć. Tematy szkoleń związane były także z organizacją lekcji, pracą grupową oraz budowaniem relacji z uczniami.
Dlaczego?
Odważnie wspieramy nauczycieli kształcących młode pokolenia
Studentki i studenci zrekrutowani do programu przygotowali pod opieką doświadczonych dydaktyków z Uniwersytetu SWPS zestaw modułów szkoleniowych skierowanych do nauczycieli w całym kraju, a następnie samodzielnie przeprowadzili trzy niezwykle udane cykle szkoleń, które zostały bardzo pozytywnie ocenione przez słuchaczy – zarówno pod względem treści, jak i sposobu przeprowadzenia.
Do tej pory w szkoleniach wzięło udział 121 nauczycieli ze szkół z całej Polski, a w rolę trenerów wcieliło się 12 studentów.
Kolejna, IV edycja programu planowana jest na październik 2021 r. Nauczyciele będą mogli skorzystać z nowych modułów szkoleniowych, powstałych na podstawie najnowszych badań ich potrzeb.