Innowacyjne ścieżki kształcenia przyszłością szkolnictwa wyższego w Europie
Członkowie sojuszu European Reform University Alliance (ERUA), oraz przedstawiciele partnerskich uczelni ukraińskich, spotkali się na Uniwersytecie Las Palmas de Gran Canaria w dniach 20-22 listopada, 2024 r., by podsumować pierwszy rok działań mających na celu stworzenie innowacyjnych ścieżek edukacyjnych dla studentów i studentek uczących się w ośmiu uniwersytetach partnerskich ERUA. Uczestnicy i uczestniczki wzięli również udział w międzynarodowej konferencji naukowej InnoEducaTIC poświęconej szeroko pojętej innowacji w szkolnictwie wyższym.
Innowacyjne ścieżki kształcenia
Jednym z głównych celów sojuszu ERUA jest stworzenie międzynarodowych inicjatyw dydaktycznych dla studentów i studentek zdobywających wiedzę na uniwersytetach członkowskich ERUA. Uniwersytet SWPS jest odpowiedzialny za zrealizowanie tego zadania w ramach sojuszu.
Międzynarodowy zespół, złożony z przedstawicieli ośmiu członkowskich uniwersytetów, który pracuje nad wieloma aspektami tego multiwymiarowego zadania, spotkał się w Las Palmas, by podsumować pierwszy rok pracy i zaplanować działania na nadchodzący rok, w tym następne spotkanie robocze, które odbędzie się w kwietniu 2025. Będzie ono poświęcone takim zagadnieniom jak mikropoświadczenia (tzn. kwalifikacje skupione na danej profesjonalnej czy zawodowej dyscyplinie i powiązanie certyfikacji ze ściśle określonym zbiorem umiejętności) oraz różne aspekty międzynarodowych mobilności studenckich. Podsumowano również dotychczasowe działania Laboratorium Innowacji Akademickich, które wspiera prace związane ze stworzeniem wspólnego kampusu dla studentów ERUA.
Konferencja InnoEducaTIC
Temat przewodni konferencji – „W dążeniu do Laboratorium Innowacji Akademickich: Konsolidowanie innowacyjnych metod i umożliwienie wspólnego naboru studentów” – wpisywał się w tematykę spotkań zespołów roboczych pracujących nad stworzeniem innowacyjnych ścieżek kształcenia.
Podczas konferencji zaprezentowano i omówiono innowacyjne metodologie oraz nowo powstające zasoby edukacyjne, które mogą wzbogacić procesy nauczania i uczenia się. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele i przedstawicielki kadry akademickiej USWPS oraz naszych partnerskich uczelni z Ukrainy. Uczestnicy i uczestniczki przedstawili narzędzia, które mogą pomóc we wdrażaniu spersonalizowanego i kolaboracyjnego uczenia się. W tym kontekście, specjalna sesja poświęcona inicjatywom wspierającym promowanie badań oraz innowacji edukacyjnych poprzez współpracę inter-uniwersytecką miała kluczowe znaczenie.
Współpraca z partnerami z Ukrainy
Trzeci dzień był poświęcony spotkaniom członków grup roboczych ERUA z przedstawicielami uczelni ukraińskich, którzy przybyli do Las Palmas w ramach projektu „ER-UA: Wzmocnienie współpracy z uczelniami ukraińskimi w ramach Inicjatywy Uniwersytetów Europejskich”. Projekt ma na celu współpracę międzynarodową w obszarze kształcenia między sojuszem ERUA a partnerskimi uczelniami z Ukrainy. Podczas spotkania dyskutowano o innowacjach w edukacji, wspólnej platformie e-learningowej oraz o innowacyjnych inicjatywach dydaktycznych przygotowywanych przez sojusz ERUA.
Networking
Uczestnicy spotkań roboczych i konferencji mieli również okazję poznać się bliżej, zwiedzić miasto i zapoznać się z lokalną kulturą. Wspólnie obejrzeli wystawę dzieł Juana Jose Bravo, hiszpańskiego rzeźbiarza. Wystawa “Parasito [coral]”, jest obecnie dostępna w jednym ze skrzydeł Uniwersytetu Las Palmas de Gran Canaria i stanowi artystyczny komentarz do wpływu człowieka na środowisko naturalne.
Program przygotowany przez gospodarzy z Uniwersytetu Las Palmas obejmował również spacer, w towarzystwie przewodnika, po historycznej dzielnicy Las Palmas i zapoznanie się z historią i dziedzictwem kulturowym wyspy.
Po zakończonej konferencji organizatorzy zaprosili gości na wieczór kultury i kuchni hiszpańskiej, podczas którego można było spróbować lokalnej kuchni, np. tapas, oraz obejrzeć pokaz tradycyjnego tańca z tego regionu.