„Jak, czego i po co uczyć o dezinformacji?” – pierwszy webinar CEDMO dla nauczycieli za nami
28 listopada 2022 r. odbył się pierwszy z trzech zaplanowanych webinarów dla nauczycieli z cyklu „Jak, czego i po co uczyć o dezinformacji” organizowany przez CEDMO Polska. W wydarzeniu wzięli udział: koordynatorka grantu CEDMO w Polsce prof. Karina Stasiuk-Krajewska i red. Tomasz Wołodźko – wykładowca Uniwersytetu SWPS, a także członek zespołu zajmującego się edukacją medialną w CEDMO Polska.
Czym jest dezinformacja i czemu nam zagraża?
Podczas trwającego godzinę spotkania, które miało formę dyskusji, poruszone zostały zagadnienia związane ze specyfiką zjawisk dezinformacyjnych (Czym właściwe są fake newsy? Jak je odróżnić od rzetelnej informacji? Czy to tylko przekręcone bądź zmyślone „fakty”, czy może coś więcej?). Prowadzący dyskutowali także o tym, jakie są przyczyny tak ogromnej ekspansji dezinformacji i podatności odbiorców na ten rodzaj działań. Ważnym tematem były też problemy związane ze zmianami we współczesnych mediach oraz specyficzną rolą mediów społecznościowych.
Jednak najistotniejsze wątki poruszone na spotkaniu związane były z praktycznymi pomysłami na to, jak uczyć młodych ludzi o dezinformacji. Prowadzący zwrócili uwagę na to, iż warto pokazywać młodym ludziom, że dezinformacja wbrew pozorom dotyczy również ich. Ponadto może realnie im zaszkodzić (np. wtedy, kiedy młodzież pada ofiarą scamu, czyli oszustw internetowych). Ważne jest także to, by ucząc o dezinformacji, pokazywać przykłady ze świata młodych ludzi (np. dezinformacje wokół postaci Elona Muska). Warto pracować na materiałach audiowizualnych (np. na filmach) oraz traktować śledzenie dezinformacji jako zadania o charakterze rozwiązywania zagadek opartych na mechanizmach gamifikacji i infotainment – tak, by uczniowie czuli się bezpieczne i mieli satysfakcję z samodzielnego rozwiązania problemu. Podczas webinaru podano przykłady konkretnych materiałów i narzędzi, które mogą być wykorzystywane w takim procesie.
Zobacz film z webinaru:
W realizacji webinaru wsparła nas Organizacja Studencka obiekTYw wraz z opiekunką naukową mgr Magdaleną Obszarny. Dziękujemy!
Zobacz kulisy wydarzenia:
Na kolejny webinar zapraszamy w marcu 2023 r. Informacja pojawi się na stronie CEDMO oraz Uniwersytetu SWPS.
Webinar jest częścią międzynarodowego projektu współfinansowanego przez Unię Europejską (działanie nr 2020-EU-IA-0267) oraz przez polskie Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zatytułowanego „PMW" w latach 2021-2024 (umowa nr 5213/CEF/2021/2).
Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie poglądami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani organ udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Dowiedz się więcej o współpracy Uniwersytetu SWPS oraz CEDMO
Webinar jest częścią międzynarodowego projektu współfinansowanego przez Unię Europejską (działanie nr 2020-EU-IA-0267) oraz przez polskie Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zatytułowanego „PMW" w latach 2021-2024 (umowa nr 5213/CEF/2021/2).
Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie poglądami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani organ udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Webinar prowadziła:
Koordynatorka grantu CEDMO w Polsce, badaczka mediów i dezinformacji, matka 15-letniego syna. Kieruje pracami Central European Digital Media Observatory w naszym kraju oraz koordynuje działalność badawczą całego hubu.