Zachęcamy do udziału w konkursie grantowym dla organów prowadzących poradnie psychologiczno-pedagogiczne

Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłosił konkurs wniosków grantowych skierowanych do organów prowadzących publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Projekt ten ma wesprzeć pracowników poradni we wdrożeniu modelowych narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży, wypracowanych przez ekspertów z Uniwersytetu SWPS wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych. Opracowane przez zespół badawczy prof. Grzegorza Sędka zestawy testów komputerowych i papierowych oraz materiały postdiagnistyczne trafić mają do poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Rewolucyjne narzędzia diagnostyczne
We wrześniu 2022 r. dobiegnie końca wspólny projekt Uniwersytetu SWPS oraz Instytutu Badań Edukacyjnych pt. „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży”, współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt ten rozpoczął się w 2018 r. W jego ramach zespół ekspertów kierowany przez prof. Grzegorza Sędka opracował innowacyjne narzędzia przeznaczone do specjalistycznej diagnozy dzieci i młodzieży w obszarze funkcjonowania poznawczego. Stworzono je na podstawie autorskiej i nowatorskiej koncepcji teoretycznej dotyczącej funkcji wykonawczych (pamięć, uwagę, myślenie) w połączeniu ze sferą percepcji, języka i komunikacji.
W skład zestawu narzędzi diagnostycznych wchodzi bateria testów, mierząca funkcje poznawcze, takie jak pamięć, myślenie, uwaga i język. Testy przygotowano w formie papierowej oraz w formie aplikacji komputerowej, co umożliwia nie tylko łatwy dobór testów i przeprowadzenie badania, ale służy również diagnozie funkcjonalnej.
Testy zostały znormalizowane na ogólnopolskiej próbie dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Ich forma i zadania do wykonania różni się w zależności od wieku badanych.
Na wszystkich etapach projektu przebadano ok. 7 tys. osób, a łączna liczba godzin badań z udziałem dzieci i młodzieży wyniosła w sumie ponad 15 tys. Opracowane testy oraz materiały postdiagnostyczne trafić mają następnie do wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych w Polsce.
Pomagamy we wdrożeniu modelowych rozwiązań
Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji planują już stopniowe wdrożenie produktów wypracowanych przez naszych ekspertów.
W tym celu Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach projektu pozakonkursowego „Szkolenia i doradztwo dla kadr poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego” ogłosił konkurs wniosków grantowych skierowanych do organów prowadzących publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Zakres działań realizowanych w projekcie grantowym dotyczy obszaru edukacji włączającej i w istotny sposób wiąże się z zadaniami poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz zmianami projektowanymi przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w systemie oświaty, ponieważ jego celem jest wsparcie pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych we wdrożeniu modelowych rozwiązań z zakresu prowadzenia oceny funkcjonalnej i wsparcia postdiagnostycznego dla dzieci i uczniów.
Do zadań przyszłych grantobiorców będzie należało w szczególności:
- Skierowanie 4 psychologów z poradni koordynującej na szkolenie do ORE, przygotowujące do prowadzenia szkoleń dla innych poradni oraz zagwarantowanie udziału tych osób w min. 80 proc. godzin w całym cyklu szkoleniowym; obszar tematyczny szkoleń będzie dotyczył oceny funkcjonalnej, w tym wykorzystania nowopowstałych narzędzi diagnostycznych dotyczących trzech obszarów: poznawczego, emocjonalno-społecznego i osobowościowego.
- Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia i doradztwa dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie swojego województwa dla 90 osób (z podziałam na grupy). Będą to szkolenia prowadzone przez pracowników poradni koordynujących, przygotowanych przez ORE, w zakresie prowadzenia oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem narzędzi wskazanych podczas szkoleń.
- Opracowanie i przeprowadzenie diagnozy potrzeb środowiska lokalnego w zakresie uzyskania wsparcia dla uczniów z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, w tym wynikających z niepełnosprawności (z wykorzystaniem oceny funkcjonalnej).
- Przeprowadzenie, we współpracy ze szkołami, procedury oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem narzędzi wskazanych podczas szkoleń oraz zaplanowanie i przeprowadzenie działań postdiagnostycznych (tym z wykorzystaniem materiałów postdiagnostycznych stanowiących załącznik do pakietów narzędzi) – wdrożenie w praktyce przyjętych rozwiązań w zakresie oceny funkcjonalnej w grupie minimum 50 uczniów.
W związku z powyższym Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza organy prowadzące publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne do udziału w ww. projekcie i zachęca do aplikowania o przyznanie grantu.
Zobacz inne aktualności














































































