„Kompetencje w IT. Perspektywy kandydatów, specjalistów i rekruterów” – wspólny projekt badawczy No Fluff Jobs i Uniwersytetu SWPS
Jakie umiejętności w IT są najbardziej pożądane przez pracodawców? Jakie cechy powinna mieć osoba, która myśli o przebranżowieniu? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w raporcie z badań przeprowadzonych przez specjalistów portalu No Fluff Jobs we współpracy z Uniwersytetem SWPS. To pierwszy projekt badawczy, który przedstawia zarówno perspektywę kandydatów do pracy w IT, rekruterów badających ich umiejętności, jak i specjalistów z branży.
Diagnoza potrzeb rynku IT
Branża IT wciąż wykazuje rosnące zapotrzebowanie na nowych pracowników: zarówno początkujących, jak i specjalistów. Kandydatów do pracy marzących o karierze w IT również nie brakuje: przyciągają ich wysokie zarobki, prestiż i możliwość rozwoju. Często jednak wyobrażenia kandydatów oraz pracodawców na temat pożądanych w IT kompetencji są rozbieżne. Obszerny raport „Kompetencje w IT. Perspektywy kandydatów, specjalistów i rekruterów” dostarcza wiarygodnych danych na temat:
- motywacji do podjęcia pracy w IT,
- wymagań rynku w zakresie umiejętności miękkich i twardych na stanowiskach juniorskich,
- kompetencji pożądanych u specjalistów pragnących rozwijać swoją karierę zawodową,
- umiejętności weryfikowania tych kompetencji przez rekruterów.
Autorzy badania zebrali reprezentatywne dane od trzech wymienionych grup. Stworzyli 13 kart stanowiskowych dla najpopularniejszych specjalizacji w IT na różnych poziomach doświadczenia. Przedstawili deklaracje zarobków oraz zestawy wymaganych kompetencji z podziałem na miękkie i twarde. Wreszcie – udało im się obalić najpopularniejsze mity narosłe wokół kariery w IT.
Dane ukazane w raporcie z pewnością posłużą kandydatom poznać realne oczekiwania pracodawców w zakresie pożądanych kompetencji i umiejętności w IT, a także określić ścieżkę przyszłej kariery. Specjalistom pomoże zidentyfikować i wyeliminować braki kompetencyjne oraz blokery, a także podjąć ewentualną decyzję o nowych kierunkach rozwoju. Natomiast rekrutującym do pracy w IT przyda się przy świadomym formułowaniu dobrych ofert pracy i weryfikowaniu umiejętności.
Garść danych z raportu
Do podjęcia pracy w IT, zarówno przy poszukiwaniu pierwszej pracy, jak i w sytuacji przekwalifikowania się, kandydatów zachęcają przede wszystkim wysokie zarobki, prestiż zawodu, elastyczność w podejściu do pracowników, perspektywa nieustającego rozwoju branży, a także wielość specjalizacji i ścieżek kariery do wyboru.
Jakich kompetencji oczekuje się od wkraczających w świat technologii? Przygotowany raport dał nam możliwość zdiagnozowania potrzeb pracodawców i pracowników branży IT na poszczególnych poziomach. Łukasz SkorupskiTutaj wnioski, które przedstawili autorzy opracowania, mogą być zaskakujące: poszukuje się przede wszystkim juniorów, którzy mają wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne – potrafią pracować w zespole i jasno komunikować swoje potrzeby. O wynikach rekrutacji na stanowiska juniorskie bardzo często decyduje nie wiedza techniczna, lecz to, jak kandydat radzi sobie w kontakcie bezpośrednim. Kandydat bez portfolio i doświadczenia komercyjnego musi „sprzedać się” właśnie jako świetny członek zespołu. Rekruterzy zgodnie twierdzą (90,5 proc.), że oczekują od przyszłych pracowników przede wszystkim umiejętności pracy zespołowej. Natomiast kandydaci w większości uważają, że oczekuje się od nich umiejętności rozwiązywania problemów (79,9 proc.).
W przypadku kompetencji pożądanych u specjalistów wygląda to nieco inaczej. Tutaj wachlarz oczekiwanych umiejętności obejmuje rozwiązywanie problemów, praca zespołowa, komunikacja, samodoskonalenie czy zdolność do adaptacji. Na stanowiskach, gdzie zarządza się zespołami, liczą się umiejętności przywódcze, negocjacyjne oraz sprawne delegowanie zadań.
Przed rekruterami, którzy pozyskują zgłoszenia do pracy w IT również stoi wiele wyzwań. Problemem bardzo często bywa błędne zakładanie przez rekruterów, że branża jest jednorodna, a potrzeby i oczekiwania grupy nie są szczególnie zróżnicowane. Tymczasem opis 13 specjalizacji zawodowych umieszczony w raporcie przeczy tym przekonaniom.
Całość raportu można znaleźć oraz pobrać na stronie projektu
Uniwersytet łącznikiem pomiędzy kandydatem a pracodawcą
Wśród przebadanych przez autorów projektu kandydatów do pracy w IT aż 38,6 proc. respondentów stanowiły osoby w przedziale wiekowym 25–34, natomiast 18,5 proc. mieściło się w przedziale 35–44. Może to oznaczać, że perspektywa pracy w IT jest najbardziej kusząca dla tych, którzy mają już za sobą wcześniejsze doświadczenie zawodowe i są na drodze do przebranżowienia. Co ciekawe, kandydaci i kandydatki w większości ukończyli kierunki humanistyczne, tj.: filologię, psychologię, kognitywistykę, kulturoznawstwo, politologię, ekonomię, marketing czy zarządzanie.
Uczelnia jest łącznikiem pomiędzy studentem a rynkiem pracy. Na Uniwersytecie SWPS stawiamy na to, by nasze programy studiów były jak najlepiej dopasowane do wymagań rynku pracy, a nasi absolwenci przygotowani do rozpoczęcia kariery zawodowej. Aby to było możliwie, musimy ten rynek doskonale znać, reagować na wszystkie zmiany, a czasem je nawet wyprzedzać. Przygotowany raport dał nam możliwość zdiagnozowania potrzeb pracodawców i pracowników branży IT na poszczególnych poziomach. Pozwolił także przyjrzeć się dynamice rynku pracy w obszarze IT oraz określić, jakie kompetencje miękkie i techniczne mają znaczenie w rozwijaniu kariery.
Informatyka i nowe technologie – programy studiów na Uniwersytecie SWPS
Program studiów Uniwersytetu SWPS z obszaru informatyki, nowych technologii i projektowania wyróżnia się na tle oferty dydaktycznej innych polskich uczelni. Wychodzi bowiem naprzeciw zapotrzebowaniu rynku pracy na specjalistów, łączących umiejętności informatyczne z psychologicznymi (tzw. miękkimi) oraz zrozumieniem procesów społecznych i kulturowych. Ważną część programu studiów stanowią odniesienia do współczesnych problemów cywilizacyjnych i globalnych zagrożeń, a także ich związki z nowymi technologiami i rosnącymi potrzebami użytkowników.
W 2001 r. na kierunku psychologia uruchomiliśmy specjalność społeczna psychologia informatyki i komunikacji, której absolwenci tworzyli i rozwijali rynek UX w Polsce. Konsekwencją tego było uruchomienie studiów podyplomowych User Experience Design, które obecnie prowadzimy w pięciu miastach. Jesteśmy uznawani za największy i najbardziej renomowany ośrodek kształcenia specjalistów z obszaru UX/UI w Polsce.
W 2020 r. uruchomiliśmy studia I stopnia na kierunku psychologia i informatyka (specjalności: E-zdrowie: interwencje internetowe, psychologia sztucznej inteligencji, UX Research & Design), a w 2021 r. studia licencjackie na kierunku informatyka.
Kandydatom i kandydatkom na studia zainteresowanym rozwojem kariery w branży IT możemy zaproponować również wiele ciekawych kierunków studiów podyplomowych, m.in. Digital Media, Legaltech i innowacje w branży prawniczej czy Content Marketing.