Jakie są polskie Zetki? Raport ekspercki o młodej generacji
Na temat pokolenia Z powstało wiele mitów. Czy rzeczywiście jego przedstawicieli należy postrzegać jako „roszczeniowych, przyklejonych do smartfona małolatów, którym nie chce się pracować”? Zapraszamy do lektury raportu badawczego przygotowanego przez agencję they.pl oraz osoby studiujące na Uniwersytecie SWPS. Dokument stanowi wyczerpujące opracowanie na temat specyfiki pokolenia ludzi urodzonych po 1997 r., wchodzących obecnie na rynek pracy. To również pierwszy raport na temat pokolenia Z stworzony właśnie przez pokolenie Z.
Co jest najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997-2012?
Zespół studentów, nad ktrójm czuwała dr Alina Landowska z Wydziału Nauk Humanistycznych w Warszawie USWPS, przebadał 2554 przedstawicieli młodego pokolenia i przeanalizował 8 kluczowych obszarów ich życia. Przeanalizował m.in. ich strategie komunikacyjne, sposoby organizacji pracy oraz szeroko pojęty styl życia i wizje przyszłości. Zetki odpytywały inne Zetki również z podejścia do zakupów, finansów, duchowości i ekologii. Każdy rozdział wzbogacony został o komentarze eksperckie m.in. psychologów, edukatorów, influencerów.
„Raport Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?” jest podsumowaniem projektu o charakterze badawczym, zrealizowanego przez studentów 2. roku kierunku School of Ideas na Uniwersytecie SWPS. Projekt został przeprowadzony w ramach przedmiotu Antropologia w biznesie w partnerstwie z agencją digital marketingową They.pl. (...) Komentarze ekspertów rzucają dodatkowe, ciekawe światło na wizerunek Gen Z ustalony w trakcie projektu.
Wyniki były zaskakujące, stały się powodem ożywionych dyskusji, a przede wszystkim – podważyły popularne mity na temat tego pokolenia. Stąd pojawiło się hasło autorstwa studentów – „insighty o generacji bez generalizacji”, które przyświecało nam podczas trwania projektu. Mamy nadzieję, że raport będzie pomocny dla osób, które chcą skutecznie prowadzić komunikację do Zetek, zarządzają zespołami złożonymi z przedstawicieli różnych pokoleń oraz zastanawiają się, jak wchodzące na rynek pracy pokolenie Zet może wpłynąć na środowisko biznesowe.
Pobierz i czytaj!
Odwiedź stronę agencji They.pl i ściągnj raport
To może cię zaskoczyć!
- Dla 58 proc. badanych główne przychody to te pochodzące z pracy zarobkowej, jednocześnie aż 72 proc. wciąż otrzymuje środki finansowe od rodziny. Możliwość korzystania ze wsparcia rodziców niweluje stres związany z osobistą sytuacją finansową. Młodzi ludzie pragną korzystać z życia, dlatego też często wydają pieniądze na rozrywkę, czyli na kulturę, spotkania towarzyskie czy subskrypcje. Nie zapominają przy tym o zapewnieniu sobie bezpieczeństwa finansowego: 57 proc. badanych wskazało, że odkłada pieniądze, budując poduszkę bezpieczeństwa lub na inne cele.
- Przedstawiciele generacji Zet mają wobec pracodawców wysokie wymagania. Aż 93 proc. badanych uważa, że w ogłoszeniach o pracę powinno być podane wynagrodzenie. Badani przed rozważeniem jakiejkolwiek oferty zatrudnienia chcą mieć pewność, że wybierają firmę oferującą zadowalającą ich płacę. Dla Zetek bardzo ważne jest również, aby pracodawcy dbali o zdrowie psychiczne swoich pracowników.
- Młodzi wcale nie kupują wyłącznie online – robią zakupy zarówno stacjonarnie, jak i w sieci (38 proc.). Poza tym chętnie zaglądają do second-handów (56 proc.) i sieciówek (75 proc.).
- Dla 68 proc. Zetek wartością nadrzędną jest troska o własne zdrowie. Jednocześnie aż 52% ankietowanych przyznaje, iż nie korzysta systematycznie z usług lekarzy ani nie poddaje się regularnym badaniom.
- Mieć czy być? Na wybory zakupowe 22 proc. badanych Zetek ma wpływ fakt, czy marka jest odpowiedzialna społecznie, dla 27 proc. z nich – to, czy marka produkuje w Polsce, a dla 23 proc. – to, czy marka jest ekologiczna lub działa zgodnie z zasadą fair trade.
Nasz raport badawczy pozwala lepiej zrozumieć generację Z. Przedstawiamy jej spojrzenie na świat i ważne kwestie życiowe. Pokazujemy preferencje, opinie, zwyczaje oraz wpływ na społeczeństwo tej wyjątkowej grupy młodych ludzi. Dowiesz się, co uważają za ważne oraz co uważają za wyjątkowe. Niektóre mity zostaną obalone, inne jednak mogą zostać podtrzymane – a nawet będzie można zauważyć, że są bardziej realne, niż myśleliśmy.
Badanie ilościowe zostało uzupełnione wywiadami jakościowymi. Dane zostały zebrane w okresie od marca do czerwca 2023 roku. W projekcie zastosowano metodę kuli śnieżnej. Zachęcamy do pobrania dokumentu!